Views
2 years ago

2011-17

  • Text
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Holland
  • Maritieme

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 16 augustus 2011 CBRB en KB willen vrijstelling voor Roemenen en Bulgaren Meer ruimte voor binnenvaart Als het aan CBRB en Kantoor Binnenvaart ligt, worden Roemenen en Bulgaren al per 1 januari 2012 zonder tewerkstellingsvergunning toegelaten tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat hebben CBRB en KB kenbaar gemaakt in een gezamenlijke brief aan minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In hun brief vragen de organisaties de minister om het vrije verkeer van werknemers uit Roemenië en Bulgarije niet uit te stellen tot 2014, maar reeds in 2012 te laten ingaan. Zij wijzen erop dat de bedrijfstak, ondanks diverse genomen maatregelen, buitenlands personeel nodig heeft om de personeelsbehoefte te dekken en dat met name in Roemenië een aanmerkelijke arbeidsreserve van gekwalificeerd binnenvaartpersoneel aanwezig is. Mede aanleiding voor de brief is de aankondiging van Kamp dat hij de handhaving van de Wet Arbeid Vreemdelingen wil verscherpen. Dat kan betekenen dat het voor werkgevers moeilijker wordt om tewerkstellingsvergunningen te krijgen voor personeel uit landen buiten de Europese Unie. Door het verruimen van de hoofdvaargeul en het uitbreiden van het noordelijk deel van het IJ heeft Haven Amsterdam de vaarweg van het IJ voor de binnenvaart aanzienlijk verbreed. Om dit te realiseren is er intensief gebaggerd en werd een nieuwe betonning aangelegd. Speciaal voor de binnenvaart en de recreatievaart is aan de noordzijde van de hoofdvaargeul tussen de IJ2 en de IJ6 een secundaire vaargeul aangelegd. Gemiddeld is deze nu 100 meter breed en 5.50 meter diep en hierdoor uitstekend geschikt voor intensief verkeer van de binnenvaart. Het is belangrijk dat binnenschepen in de vaarrichting oost-west, vanaf IJ6 de hoofdvaargeul verlaten en de nieuwe secundaire vaargeul gaan gebruiken. Hierdoor krijgt de vaarrichting west-oost meer ruimte. Door de aanleg van deze nieuwe vaargeul wordt de ruimte optimaal benut. Wir wünschen Familie Schreurs und der Besatzung von TMS ILLUSION allzeit gute Fahrt und immer eine handbreit Wasser unter dem Kiel! DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen tms Illusion mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlusszeile / Absenderadresse: HEINRICH HARBISCH Schiffswerft GmbH Tel. +49 (0)203 61024/25 Fax +49 (0)203 61846 Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wir Wünschen familie Schreurs mit mts Illusion allzeit Gute Fahrt. Wir haben den kompletten Wohnungsausbau inkl. Möbel, Küchen, Sanitär- und Fliesenarbeiten ausgeführt und das komplette Ruderhaus einschl. Hubschacht geliefert. Wir gratulieren der Familie Schreurs zum neuen Schiff und wünschen dem TMS Illusion und seiner Besatzung allzeit gute Fahrt. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Illusion Wij leverden: Twee stuks Bornemann ladingpomp units, type HC 232. Deze pomp units zijn geschikt voor het verpompen van maximaal 500m3/uur bij een druk van 8 bar. De sets zijn speciaal geselecteerd voor toepassing lichte producten tot vloeistoffen met een viscositeit van 100 cSt. Aandrijving van de pompen wordt verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren, 185 kW / EEx-de IIB T4 uitvoering. Door toepassing van A-kwaliteit componenten in combinatie met het EPS vakmanschap, is een lange zorgeloze periode met hoge mate van bedrijfszekerheid gegarandeerd. Voor extra info: info@epsbv.com Wij zijn een ingenieurs bureau en maken complete ontwerpen incl. alle benodigde berekeningen, klassificatie tekeningen, 3D constructie, 3D piping tekeningen, enz. Ook bouwbegeleiding, reparatie en ombouw behoren tot het dienstpakket. ANKERBEER B.V. W.A. Scholtelaan 19 | 9615 TG Kolham (Holland) Tel. +31 598 631766 | Fax. +31 598 632916 E-mail. info@ankerbeer.nl

De Binnenvaartkrant 17 16 augustus 2011 Nieuw mts Illusion voor kerosine naar Schiphol De fonkelnieuwe Illusion ligt er schitterend bij. DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Rob & Sabine Schreurs gaan met hun nieuwe mts Illusion varen in de kerosinebevoorrading van Schiphol, zoals zij dat ook al deden met de gelijknamige voorganger van de gloednieuwe tanker. De nieuwbouw kwam er vanwege dubbelwandigheids eisen van leverancier Shell. Eigenlijk had het van echtpaar Schreurs niet zo nodig gehoeven, die nieuwbouw. Hun schip voldeed nog prima en nieuwbouw geeft toch altijd nogal wat gedoe, kost veel tijd en energie. Toen bleek dat de ‘oude’ Illusion met ingang van dit jaar niet meer zou voldoen aan de eisen van Shell, moest er wat gebeuren. Vluchtweg Dubbelwandig maken van het bestaande schip was een eerste optie. In verband met de minimaal rendabele tonnage zou het schip daarbij verlengd moeten worden tot minimaal 125 meter. Daar stak een ander probleem de kop op. Want bij belading in Rotterdam moet het schip voldoen aan vluchtwegvereisten. Aangezien alles op die locatie nog is ingericht op schepen van maximaal 110 meter, was 125 meter geen optie. Daarmee werd het behoud van de vorige Illusion voor de in het Duitse Elsfleth woonachtige De krachtbron van de Illusion: ABC. Nederlanders een illusie. Een tweede mogelijkheid was aankoop van een bestaande dubbelwandige tanker. Gezien het vereiste formaat van maximaal 110 meter lang en toch een laadvermogen van een kleine vierduizend ton, was qua aanbod van schepen de spoeling nogal dun. Er was nog wel een tanker in beeld, die voldeed aan de vereisten, maar toen die deal niet doorging, zat er voor Schreurs niks anders op dan nieuw te gaan bouwen om aan de eisen van Shell te voldoen. Groningen Shipyard Al geruime tijd en naar tevredenheid verzorgt Ludwig Harms Finanzdienstleistungen eK uit Elsfleth de administratie voor Schreurs’ scheepvaartonderneming. Toen laatstgenoemde de knoop over nieuwbouw doorhakte, moest hij op zoek naar een werf. Harms was al verschillende malen in uiteenlopende hoedanigheid betrokken bij nieuwbouwprojecten op Groningen Shipyard en tipte Schreurs. ,,Wij wonen in Duitsland en varen onder Duitse vlag. Daarvan hadden wij nu voordeel, want financieringen regelen gaat in Duitsland momenteel toch aardig wat gemakkelijker dan in Nederland’’, vertelt Schreurs. Groningen Shipyard heeft een sterke Duitse connectie, al was het maar via de werfeigenaren Daniël Gausch en Christian Hochbein. ”Het is ons goed bevallen’’, blikt Schreurs terug. ,,Ze zijn hier flexibel ingesteld en doen niet zo snel moeilijk.’’ De ‘oude’ Illusion bleef achter bij de werf in Waterhuizen. Daar wordt er een dubbelwandig schip van gemaakt. Schreurs ging met de Groninger werf in zee voor zowel de cascobouw als de afbouw. Voor de Groninger scheepsbouwers was dit even wennen. Want waar Groningen Shipyard meestal standaardmodellen uit het eigen gamma bouwt, moest het nu gaan om een afwijkend formaat. In verband met de vereiste tonnage en de maximale lengte kreeg het een lengte van 110 meter en een breedte van 13,50 meter, om ook qua breedte te kunnen lossen aan beide steigers bij Schiphol. Het ontwerp werd gemaakt door Ankerbeer Engineering & Design uit Kolham. De technische proefvaart op dinsdag 26 juli was de lakmoesproef voor het eerste exemplaar van het nieuwe ontwerp. Dat is toch altijd weer spannend. Het werd geen desillusie, zo vertelt Schreurs: “Het is een fijn vaarschip. Het ligt mooi stabiel en is makkelijk te manoeuvreren. Ook binnen is het mooi stil. Metingen wezen een geluidsniveau van 56 decibel in de woning uit, uitzonderlijk stil voor een dergelijk schip.’’ Buitengaats De Illusion is in het bezit van het zone-2-certificaat, waarmee het zeer beperkt buitengaats mag varen, tot een paar kilometer, bijvoorbeeld over de Eems richting Hamburg. Het schip voldoet ook aan de eisen van zone-1-certificering voor beperkt buitengaats, maar aangezien er daarvoor nog geen aanleiding bestaat, heeft Schreurs vooralsnog afgezien van deze aanvraag. De Illusion wordt aangedreven door een 1800 pk sterke ABChoofdkrachtbron. De hulpset bestaat uit twee John Deeres van 64 en 98 kW. De koppeling is van Het leidingensysteem is zeker geen illusie. Reintjes Benelux en de boegschroef van Verhaar. Wessels uit Haren (Ems) was als onderaannemer verantwoordelijk voor de woningbetimmering en leverde het stuurhuis. Radio Holland leverde de nautische apparatuur, waarbij Schreurs koos voor een beproefd concept, deels digitaal en deels analoog. Ook voor de elektronica en de machinekamerbetimmering waren vaste relaties van Groningen Shipyard verantwoordelijk, te weten respectievelijk Kadlec & Brödlin uit Duisburg en Maritiem Cluster Friesland (MCF) uit Wartena. De autokraan is van Misti en Deymann Rohrbau uit Haren (Ems) verzorgde het leidingwerk. De familie Schreurs blijft ook met het nieuwe schip op contract varen voor GEFO. Illusie De Illusion draagt – voor zover Rob en Sabine weten – een unieke naam in de Nederlandse binnenvaart. Deze herkenbaarheid wilden zij toen ze voor deze naam kozen. Over de betekenis van de naam zegt Schreurs: ,,Wij willen snel laden, snel lossen. Zo snel als we komen, willen we ook weer zijn vertrokken. Zodat het een illusie lijkt dat we er ooit zijn geweest.’’ De keuze voor kort werk, vrijwel uitsluitend in de ARA-regio, is een bewuste: ,,Wij hoeven niet zo nodig lange reizen te maken, dit is wat wij graag doen.’’ Wie leverden aan het mts Illusion Groningen Shipyard B.V. Bouw casco en levering compleet schip Ankerbeer B.V. Compleet ontwerp incl alle klein ijzer tekeningen, stabiliteitsberekeningen, alle constructietekeningen incl sectietekeningen en werkvoorbereiding OLB Oldenburger Landesbank AG Elsfleth Financiering GEFO Hamburg Bevrachting VSV Vereinigte Schiffs-Versicherung V.a.G. Casco- en P & I verzekeringen S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Ludwig Harms Finanzdienstleistungen e.K. Elsfleth Accountant en adviseur Kamphuis Advies B.V. Financieel adviseur ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. ABC voortstuwingmotor type DZC, 1000 pk, 1800 rpm Vulkan – DMR Flexibele opstelling voortstuwingsmotor ADS van STIGT Motorbediening Woodward Governor Nederland BV Regulateur Reintjes Benelux BVBA 1 Reintjes keerkoppeling type WGF 763, reductie: 3,007:1 Novetec B.V. Uitlaatgassendemper voortstuwingsmotor Axces B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets J.B. Isolatie B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-bladsschroef, Skew design, 1800 mm Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Schroefas, Hadu ankers en kettingen Damen Marine Components Straalbuis type van de Giessen Optima, diam. 1.816 mm FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Stuurwerk, hydrauliek en roeren NRF B.V. Bunkoeler voortstuwingsmotor Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoeler generatorsets Dolderman B.V. John Deere generatorsets, Caterpillar type C18 voor aandrijving van boegschroef en ladingpompen met Stamford generatoren Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Verhaar Omega B.V. Boegschroef type OMEGA 31120-4k met een vermogen van 393 kW, 1780 rpm WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning, overdrukinstallatie en RVS klaproosters MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmaterialen, adembeschermingsmaterialen, gasdetectie en reddingsmaterialen Maritiem Cluster Friesland Engineering machinekamers Kadlec & Brödlin GmbH Komplette elektrische und elektronische Ausrüstung, Tankmeßsystem und Software, 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS Touchscreen Monitoring System, 2x Furuno RHRS2005 TFT Radaranlage, Periskal Tresco Inland ECDIS Viewer, Nauticast Inland AIS- Transponder, Radio Zeeland SIGMA 550 Kombipilot, Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot, Radio Zeeland SIGMA 130 Windmessanlage, Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage, 3x Funkanlage Sailor RT2048, Computersystem, GSM Telefonanlage, Kamerasystem, 15“ + 19“ SIGMA Design TFT-Monitore, Travel Vision Q6 Satellitenanlage, Zöllner Typhon Anlage Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Zwets Werkendam B.V. Pompen G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Conserveren van compleet schip en stralen en coaten van de ladingtanks Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis met hefkolom, complete betimmering en stoffering Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur PERISKAL cvba Periskal kaarten Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Bunkerstation Heijmen B.V. Complete scheepsinventaris Shell Marine Products Shell smeermiddelen SLURINK bunkerstations Bunkerstation Cleaning Service Nederland BV Schoonmaakwerkzaamheden Deymann Rohrbau Dekleidingen Belven nv Afsluiters en appendages Harsco Infrastructure Levering, aanleg en isolatie heattracing EPS European Pump Services B.V. Twee stuks Bornemann ladingpompunits type HC 232, deze zijn geschikt voor het verpompen van maximaal 500m3/uur bij een druk van 8 bar. De sets zijn speciaal geselecteerd voor toepassing lichte producten tot vloeistoffen met een viscositeit van 100 cSt, aangedreven door drukvaste ABB elektromotoren, 185 kW / EEx-de IIB T4 uitvoering. Door toepassing van A-kwaliteit componenten in combinatie met het EPS vakmanschap, is een lange zorgeloze periode met hoge mate van bedrijfszekerheid gegarandeerd. Borger GmbH Slob- en ballastpomp Kalibra Cofely Tankinhoudsmeting Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

De Binnenvaartkrant