Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2011-17

  • Text
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Holland
  • Maritieme

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Bijzondere, kunstzinnige veerboot voor kustgemeente Continentale containers per schip De Laurens Laurent van Danser Containerline steekt donderdagmiddag 11 augustus van wal bij de Wilhelminakade in Rotterdam. Melanie Schultz heeft eigenhandig de trossen losgegooid voor dit schip. De containers aan boord zijn behangen met kleden waarop vermeld de aantallen vrachtauto’s die de drie verladers van de weg halen. Suiker Unie, Mars en Huntsman ondertekenden de intentie om lading over water te vervoeren. 2500 Menschen haben sich gegen die Abqualifizierung 11 Nieuwpoort. 25 der Saale ausgesprochen. 29 Holland Marine Equipment bestaat 25 jaar. Een special van 12 pagina’s www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 16 augustus 2011 - Editie 17 Snelle link Met de QR-code die we vanaf deze editie in de krant gebruiken kunt u snel naar de mobiele site van De Binnenvaart. QR is een afkorting van Quick Response (snelle reactie). Als u de 2-dimensionale ‘streepjescode’ met uw smartphone of iPad scant, komt u automatisch op de juiste plek op onze website terecht. U moet daarvoor wel een app hebben gedownload. Ze zijn er voor (vrijwel) alle smartphones en tablets. Kunt u geen QR-codes scannen, dan komt u door het intypen van www.binnenvaartkrant.nl/mobiel ook op de mobiele site. Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Naar eerlijker berekening kosten van afvalverwerking In de petitie met 651 handtekeningen van binnenvaartondernemers, die directeur Maritieme Zaken Rob Huyser (r) Minister Melanie Schultz gooit de tros los van de Laurens Laurent. De aantallen trucks die op de containers zijn vermeld, lijken niet zo indrukwekkend: 1.900 (Huntsman), 2.000 (Mars) en 2.900 (Suikerunie) zijn geen aantallen waar de binnenvaart van opschrikt. Een beetje containerschip vaart dat over korte afstand in een paar maanden weg. Maar het is nog maar een proef om te zien of het uit kan. Er zal natuurlijk meer volgen, veel meer, want in feite gaat het hier om een doorbraak waar de binnenvaart al tientallen jaren naar uitkijkt: dit zijn geen zeecontainers, waarvan jaarlijks al miljoenen per schip naar het achterland gaan. Dit is continentaal vervoer, een terrein dat vrijwel volledig wordt beheerst door het wegvervoer, maar wel een markt die zeker vijf keer de omvang heeft van de zeecontainers. Het Maatwerk Team – het acquisitieteam van de binnenvaart – heeft zich het afgelopen jaar ingezet om deze vervoersstroom te toucheren voor de binnenvaart en de proef met de drie verladers mag als een belangrijk succes van dit team worden gezien. Suiker Unie Met name commercieel directeur Hans Hogeweg van de Suikerunie gaf aan dat het aantal bestemmingen voor hun eindproducten zo divers is, dat het lastig inplannen is om een schip in te zetten. “We zetten zwaar in met de Suiker Unie op duurzaam vervoer, zowel voor de grondstoffen als voor de nevenproducten.” Eén van de klanten van de Suikerunie is Mars. Hogeweg: “Toen we vernamen dat Mars deelnam aan deze proef, wilden we niet achterblijven.” BVB-secretaris Kees de Vries die het gesprek met de verladers leidde, vroeg daarop: “Gaf Mars de doorslag?” Hogeweg: “Dat niet, het was een combinatie van factoren. Kees de Vries vroeg terloops ook of de bieten weer terug kunnen naar het binnenschip, maar Hogeweg wuifde dat weg. “Dat kon economisch niet meer uit. Je kunt dat niet vergelijken met de situatie van 50, 60 jaar geleden.” Lees verder op pagina 3 >> van het ministerie van Infrastructuur en Milieu 9 augustus ontving, wordt gepleit voor een rechtvaardiger doorberekening van de kosten van verwerking van olie- en vethoudende afvalstoffen in de binnenvaart. Namens CBRB, Kantoor Binnenvaart en de Waterbouwers overhandigde CBRB-vicevoorzitter en Rijnvaartcommissaris Teun Muller de petitie. Sinds 1 januari 2011 betaalt de binnenvaart voor de verwerking van de olie- en vethoudende afvalstoffen € 7,50 voor elke gebunkerde kuub gasolie. Er is echter geen relatie aangetoodn tussen gasolieverbruik en productie van afvalstoffen. Het CBRB liet onderzoeken welke opties er zijn en in overleg met andere organisaties gekozen voor een bepaalde optie, waardoor een eerlijker doorberekening van de kosten mogelijk is, legde Teun Muller uit aan Rob Huyser. Huyser vond het te vroeg om iets over de hoogte van het bedrag te kunnen zeggen. “We vinden wel dat de kostenstructuur transparanter zou moeten.” Meer hierover op www.binnenvaartkrant.nl Terminal Nijmegen kan uitbreiden De BCTN-containerterminal in Nijmegen kan eindelijk uitbreiden. Dagblad De Gelderlander meldde vorige week dat de provincie Gelderland heeft ingestemd met een subsidie van een miljoen voor de uitbreiding van de terminal. De kade van de terminal wordt uitgebreid van 150 naar 350 meter. Verwacht wordt dat nog dit jaar met het werk wordt begonnen en dat de werkzaamheden in 2012 kunnen worden afgerond. Het Rijk draagt 2 miljoen euro bij en participatiemaatschappij PPM Oost leent BCTN een miljoen. BCTN steekt zelf 4,7 miljoen in het project. BCTN heeft behalve de allereerste containerterminal van Nederland (die in Nijmegen) terminals in Den Bosch, Hengelo en Wanssum. Directeur Willem van de Heuvel is tevens gevraagd het nog aan te leggen Containertransferium in Alblasserdam te gaan runnen. Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

Copied successfully!

Binnenvaartkrant