Views
2 years ago

2011-16

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Weer
  • Onze
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 6 2

De Binnenvaartkrant 6 2 augustus 2011 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volante, volmatroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie Volmatroos/ Stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. mts Curaçao, 3 matrozen i.b.v. dienstboek, loon cao, 6wk op 3wk af. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. mts Aruba, 3 matrozen i.b.v. dienstboek, loon cao, 6wk op 3wk af. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com INTERNATIONAL ZZP kunnen wij aanbieden: Stuurmannen, matrozen, deksmannen, aflossers voor een normaal tarief. Bel! 0049(0)170.80.38.987 HELP MEE! Inland AIS te verbeteren! https://www.surveymonkey. com/s/I-AIS NETTE MATROOS GEZOCHT! voor drogelading vaart, i.b.v. dienstb. 2wk op 2 wk af, loon n.o.t.k. Tel. 06-51485579 of 06-53778019 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEZOCHT STUURMAN e.v.t. met gr. vaarbewijs, weekeind en schoolvakanties regio Limburg vrij, eigen vervoer loon in overleg. Tel. 0031-653123716 REINIGING EN CONSERVERING Ruimen uitspuiten en verven - Machinekamers spuiten - Waterstralen tot 2500 bar – Coatings. Contact: 06-17324458 T.K. Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Bevrachter Je bent dagelijks bezig met het indelen van de schepen. Je houdt klanten op de hoogte van de positie van onze schepen. Ook factureren behoort tot je takenpakket. Profiel: Kennis Duits en Engels. Bachelordiploma Expeditie. Stressbestendig Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Watertransport Van de Graaf & Meeusen B.V. vervoert de meest uiteenlopende massagoederen over de binnenwateren. Deels voeren wij deze activiteit uit met duwbakken van onze rederij en deels besteden wij vervoer uit aan particuliere binnenschippers. Voor de aansturing van deze laatste activiteit zoeken wij een B E V R A C H T E R U verzorgt in teamverband de bevrachting van het ladingpakket en de afhandeling van de daarmee samengaande administratie. Wij bieden u een afwisselende baan in een jong en enthousiast team. De sfeer op de werkvloer is zeer informeel. Wij vragen: · Affiniteit met vervoer over water. · Beschikking over goede contactuele en verbale vaardigheden en commercieel inzicht. · Middelbare opleiding. Een helder denkvermogen is belangrijker dan afgeronde studies. · U kunt volledig zelfstandig werken en u heeft (commercieel) verantwoordelijkheidsgevoel. · Uw talenkennis alsmede uw kennis van de Europese binnenwateren is adequaat voor deze functie. · U heeft een representatief voorkomen en beschikt over uitstekende contactuele en verbale vaardigheden. Sollicitaties kunt u richten aan: Watertransport Van de Graaf & Meeusen B.V. T.a.v. Sander Meeusen Boelewerf 52 - 2987 VE Ridderkerk Email: meeusen@gmwatersport.nl Website: www.gmwatertransport.nl BEL SNEL 06-53109083 Schubertlaan 75 te Rotterdam Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de TANKER • FRACHTER • FAHRGASTSCHIFFE • Wir bieten eine große Auswahl an Binnenschiffen! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de TE KOOP Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 TE KOOP OF TE HUUR met prima bemanning: DUWBOOT 10 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4 m vrije hoogte, 500PK Schottel DUWBOOT 20 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4m vrije hoogte, 400PK 2 DUWBAKKEN 65m lengte x 8.2m breedte x 2.5m diepgang x 4m vrije hoogte, +/- 930Ton met boegschroef, generatorset en luiken. Alles leverbaar met nieuwe SI keuringen en meetbrief Tel. 0032-495510157 • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 7 2 augustus 2011 Spits krijgt het steeds moeilijker in Frankrijk Overijssel profiteert van 55 parels DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Provincie Overijssel wil het beheer van de vaarwegen slimmer, efficiënter en goedkoper organiseren. Om zelf niet opnieuw het wiel uit te hoeven vinden, riep de provincie begin dit jaar op om ideeën voor het vaarwegbeheer in te dienen. Dit leverde 55 ‘parels’ op. “Water is erg belangrijk voor Overijssel, zowel voor recreatief gebruik als voor de transportsector”, verklaart woordvoerder Petra Timmer van de Provincie. Overijssel bedacht dat het slim zou zijn om te gaan ‘winkelen’ bij andere overheden en instanties die ook vaarwegenbeheer uitvoeren. Dit leverde ‘parels’ op: ideeën die zich inmiddels bewezen hebben bij andere provincies, diverse afdelingen van Rijkswaterstaat en het Scheepvaartverkeerscentrum. Het gaat om slimme, bijzondere of innovatieve oplossingen voor het beheer van vaarwegen. Overijssel stelt de ‘parels’ op haar beurt weer beschikbaar aan andere vaarwegbeheerders. Timmer: “Door kennis te delen kan het beheer van vaarwegen effectiever en goedkoper georganiseerd worden. Door kennis te delen en van elkaar te leren neemt de kwaliteit van de dienstverlening aan de vaarweggebruikers toe, terwijl het ook nog eens kostenbesparend is.” Timmer noemt vijf ‘parels’ als meest effectief en kostenbesparend in het geval van de Provincie Overijssel. In de eerste plaats betreft dit onderhoud op basis van de functionaliteit, een tip van Rijkswaterstaat. RWS wist de kosten aanzienlijk terug te dringen door de focus op de functionaliteit van de onderhoudselementen te leggen. Zo krijgen oevers en bruggen in vaarwegen die Slimmer en efficiënter vaarwegbeheer DE KRANT WORDT STEEDS MODERNER veel gebruikt worden hogere onderhoudseisen dan voorzieningen in vaarwegen die minder gebruikt worden. Van Provincie Friesland hoorde Overijssel dat zij al jaren succesvol samenwerkt met 21 Friese gemeenten voor hoogwaardige recreatieve ligplaatsen. Samenwerken bij het onderhoud en beheer van voorzieningen draagt bij aan een hogere kwaliteit voor de gebruiker en lagere kosten voor de beheerder. Ten derde wil Overijssel een app voor de mobiele telefoon ontwikkelen met informatie voor vaarweggebruikers over onder meer beschikbare ligplaatsen en toeristische attracties. Hiermee is de informatie altijd actueel, gemakkelijk te updaten, centraal te vinden en eenvoudig te installeren, zonder aanschaf van dure middelen als informatieborden. In de vierde plaats wil Overijssel – net als RWS – scherpe prestatieafspraken met opdrachtnemers als uitgangpunt voor onderhoudscontracten. Hierbij komt de verantwoording te liggen bij de aannemer. Timmer verwacht dat Overijssel hiermee bovendien bespaart op kosten. Tenslotte wil Overijssel overgaan op snelle en eenvoudige digitale vergunningverlening. Het Digitaal Loket Bijzonder Transport, een project van het Scheepvaartverkeerscentrum van Rijkswaterstaat, zorgt ervoor dat de vergunningverlening voor bijzonder transport gedigitaliseerd, vereenvoudigd en versneld is. Andere vaarwegbeheerders kunnen zich aansluiten. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 Volgens het Witboek Vervoer streeft Europa ernaar vervoer van de weg te verplaatsen naar het water of spoor. Tegelijkertijd weten we dat juist het kleine schip de concurrent is van de vrachtwagen en dus gekoesterd zou moeten worden.Vooral omdat er geen kleine schepen meer gebouwd kunnen worden die rendabel zijn. Maar ondertussen zien we dat niet in beleid tot uitdrukking komen. In Nederland worden er stukken in de krant aan de verdwijnende kleine binnenvaart gewijd, RTV Noord-Holland wijdt radio- en TV uitzendingen aan de gevolgen van het verdwijnen van de kleine binnenvaart maar ondertussen gebeurt er niets positiefs. De spits Vincita heeft gemerkt dat men in Frankrijk nog een stapje verder gaat. Spitsen die jarenlang door de Vogezen konden varen, blijken volgens een reglement uit 1974 te breed te zijn om door de sluizen te mogen varen. Leuk zo’n reglement wetende dat er geen spits meer gebouwd is na 1974. Dit betekent dus dat met terugwerkende kracht allerlei bestaande schepen van dit vaarwater geen gebruik meer kunnen c.q. mogen maken. Ons lijkt gewoonterecht hier van toepassing maar daar denkt de rechtsbijstandsverzekering anders over. Kennelijk heeft men het lef niet de VNF ter verantwoording te roepen. Ondertussen staat in de Guide de la Navigation Intérieure uit 1965 (toevallig het bouwjaar van de Vincita) dat de minimale beschikbare breedte 5,20 meter behoort te zijn! Met die 5,09 van de Vincita zou er dus geen enkel probleem mogen zijn, als tenminste de sluizen goed onderhouden zouden zijn, niet zouden instorten en daardoor smaller worden. Want dat is natuurlijk het probleem. Overigens staat er ook dat de minimale hoogte in de kanalen (Canal de l’Est) 3,70 meter hoort te zijn. De meeste ervaren spitsenschippers zullen wel weten dat dat bij lange na niet gehaald wordt. Dus wat gaan die spitsen nu doen? Hun hoogte op 3,70 houden, de stuurhut eraf varen en dan de VNF aansprakelijk stellen? Ik ben benieuwd of de verzekering daar nu zo enthousiast van wordt! Die Guide de la Navigation is niet zomaar een boek. Het is uitgegeven door het ministerie van Publieke Werken en Transport. Maar het gaat nog veel leuker worden. De Vincita is helemaal teruggevaren en kan vanaf nu niet meer door de Vogezen. Reis kwijt en heel veel tijd en gasolie verloren. En waarom? Om voortaan via Canal Marne a la Saône – o sorry, dat heet tegenwoordig kanaal Champagne a la Bourgogne – te varen. Maar wat staat daarover in diezelfde Guide de la Navigation Intérieure 1965? Daar is de minimale benutbare breedte 5,10 meter breed. Dus dat wordt wachten op een ergens opgeduikeld reglement waarin staat dat je daar dan zeker niet doorheen kan met een breedte van 5,09 meter! En wat te denken van de lengte? 38,30 meter in dit kanaal, 38,50 meter in de Vogezen. Hoeveel spitsen kunnen dan geweigerd worden? Want ook wij zijn al tegengekomen dat er nieuwe sluisdeuren geplaatst worden waardoor de sluis effectief korter is geworden. Op deze wijze voldoet zo ongeveer geen enkele spits meer. En dat, na Smits Machinefabriek failliet De IJsselwerf in Capelle aan den IJssel, waar Smits Machinefabriek de afgelopen jaren heel wat schepen afbouwde. (archieffoto MG Redacties) alle overleggen die er gevoerd zijn met de VNF over het (gebrek aan) onderhoud van de kleine vaarwegen en die in de Vogezen in het bijzonder. Het komt allemaal goed met die kleine binnenvaart, wordt ons keer op keer voorgehouden maar de praktijk is anders. En wat gebeurt er? De Vincita heeft het doorgegeven aan Kantoor Binnenvaart en aan de Internationale Afdeling van Schuttevaer. Een mooi moment om te zien welke vruchten deze samenwerking nu afwerpt. Er zou hier nu eindelijk eens actie op gezet moeten worden. Wij willen hier graag in samenwerken, maar dat is niet nieuw en zou inmiddels duidelijk moeten zijn. We roepen dan ook al lebetrokkenen op hier tegen te ageren bij de bekende verantwoordelijken. Sunniva Fluitsma, bestuurslid ASV Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie bv heeft faillissement aangevraagd. In een verklaring licht directeur Govert Smits van het bedrijf in Capelle aan den IJssel toe dat “het uitblijven van opdrachten na de oplevering van de laatste schepen in april en mei heeft geleid tot de situatie van doorlopende hoge kosten zonder dat daar opbrengsten tegenover staan”. ”Wij danken onze relaties voor het in ons gestelde vertrouwen en de goede samenwerking”, aldus Smits, die geen zicht had op verbetering van de markt. Het bedrijf is gesloten en er was niemand bereikbaar voor commentaar op de situatie. Smits Machinefabriek was gespecialiseerd in de afbouw van nieuwe binnenschepen. Het begon in Krimpen aan de Lek. Sinds 2004 werkte de werf op het terrein van de IJsselwerf in Capelle. Al enige tijd waren er geruchten dat de VeKa Group een aandeel in het bedrijf zou nemen, maar er was bij VeKa maandagmorgen niemand aanwezig, die daar commentaar op kon geven. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant