Views
2 years ago

2011-16

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Weer
  • Onze
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 38 2

De Binnenvaartkrant 38 2 augustus 2011 Tarka op koers naar Darwin (deel 2) Voor vertrek bunkeren we en sjouwen we boodschappen aan boord voor de eerstkomende twee weken. Ook komt de nieuwe kapitein, en voor 50 procent eigenaar, Samuel Visch (Bas op z’n Hollands) naar Abu Dhabi gevlogen. Bas en ik kennen elkaar al uit vroeger jaren. Hij was toen kapitein aan boord van de stenenstorter Pompei. In Esbjerg, Denemarken en op het Horns Revproject hebben we met de Pompei samengewerkt. Hij vertelde toen al dat hij eigenlijk ook wel zo’n mooi schip wilde bezitten. Na vele jaren en via een lange weg is hem dat gelukt! Hij woont en werkt tegenwoordig in Australië en is medeeigenaar van O&OE. We vertrekken vanuit Abu Dhabi naar de haven van Khasab in de enclave van Oman en maken op zaterdagavond vast. Zondagmorgen – het weekend valt in deze landen op vrijdag en zaterdag – komt de agent aan boord. Hij weet ons te vertellen dat we zijn opgebracht door de kustwacht! Wij weten van niks. Hebben ook nooit niemand gezien of gesproken. Na enig navragen blijkt dit ook op een misverstand te berusten. Dus alle papieren op zak en met de agent mee de wal op. Nu ligt Khasab op een schopafstand van Iran en er is van alles gaande in de haven. Stormvogel slaat om “Dubai, here we come’ schreven we in 2004, en daar voer de ‘bekoorlijke’ Tarka de Hoek uit! De Binnenvaartkrant volgde de boot destijds in zes afleveringen naar haar bestemmingen. De Tarka is verkocht, met als voorwaarde: afleveren in Darwin, Australië. Onderweg, dwars van het eiland Bali, laat Jack Doodewaard ons meelezen in zijn scheepsjournaal. Er liggen wel honderd speedboten. Deze worden geladen met diverse goederen (gedroogde citroenen uit Somalië, televisies, keukenkasten, bankstellen dik ingepakt in plastic) om vervolgens vol gas de Straat van Hormuz over te steken. Na de lunch is de agent weer terug met het papierwerk en kunnen we de terugreis naar Dubai aanvaarden. Hier hebben we opnieuw het ritueel van inklaren in Port Rashid. Na de inklaring varen we naar het – door de crisis niet afgemaakte – Palm Deira. Dit enorme zandlichaam ligt er een beetje troosteloos Op het Markermeer is zondag 17 juli rond 18.30 uur de 18 meter lange kotter Stormvogel omgeslagen. Tijdens buien met zeer zware windvlagen maakte het schip water en kon het zichzelf niet meer oprichten. Langzaam zonk het vol onder zeil varende schip boven de Pampusgeul bij P3, vlak naast de vaargeul. Huizer Jacht Service was als eerste ter plaatse. De berger redde de vijf opvarende door ze direct aan boord te nemen. Later gaf hij hen over aan de KNRM Huizen en Marken die evenals Hulp Organisatie Gooi en Eemmeer even later waren gearriveerd. De kotter is in de loop van de week geborgen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) bij. Er staat een winkelcentrum op en er ligt een half afgebouwde brug. Beide zijn buiten gebruik en reeds aan verval onderhevig. Hier volgt de keuring door de sleepsurveyor, kapitein Ton Benning van Bureau Vogtschmidt. Na het papierwerk maken we de sleep vast. Bij vertrek is er assistentie van een Damen-sleepvlet, de pussycat Cormorant en ons kleinere zusje DMS Raven, eveneens uit de Damenstal. Inmiddels heeft een storm huisgehouden onder het baggermaterieel in Irak. Er is veel beschadigd. Het projectteam vreest meer dan een Brandersfeesten Schiedam Op 23, 24 en 25 september is in Schiedam de 27e editie van de Brandersfeesten. Net als voorgaande jaren verwacht de organisatie circa 250.000 bezoekers. De Brandersfeesten brengen tientallen versierde schepen tijdens de gondelvaart, optredens van shantykoren, week nodig te hebben om dit allemaal weer op te ruimen. Wij krijgen nieuwe orders en moeten de leiding in Koeweit afleveren. We beginnen aan de reis van 500 mijl met een gangetje van iets meer dan 3 mijl per uur. Dit soort slepen vergt veel geduld en mooi weer. Als je onderweg slecht weer treft heb je een probleem! Dus goed de weerberichten in de gaten houden! We hebben geluk: slechts een paar uur blaast de maximale wind die op ons sleepcertificaat staat. De leiding is redelijk nieuw en sterk en na zes dagen bereiken we veilig de rede van Koeweit. Bij aankomst melden we ons aan de haven en we horen dat we onze loods over drie uur aan boord kunnen verwachten. Drijven dus! In de tussentijd komt de Rebecca-S van de firma Stemat onder gezag van kapitein Harrie Verschoor op ons af. Ze komen wat materialen ophalen die waren meegegeven uit Dubai. Na even te hebben bijgepraat onder het genot van een ‘bakkie’ vertrekken ze weer richting Irak. De loods komt aan boord en na het binnenlopen meren we de leiding – met behulp van de DMS Raven – af aan een aantal meerpalen in de haven. Het ritueel van in en uitklaren volgt. Gezien het feit dat we morgen pas weg kunnen en niemand van ons ooit in Koeweit is geweest, wordt het plan geopperd om de stad te bezoeken. Dus de agent gebeld. Wat zijn de mogelijkheden? “Sorry, maar in Koeweit kom je alleen binnen als oliedruppel of gasbel; anders hebben ze geen belang bij je!” Dus bleef het bij stappen tussen steven en spiegel. kinderactiviteiten, waterspelen in de havens, optredens van tientallen bands, een sloepenrace, een braderie en nog veel meer. De spectaculaire openingsshow is vrijdagavond 23 september op het Stadserf. www.brandersfeesten.nl Wij wensen Rederij Florence Tank met het mts Stolt Florence BEHOUDEN VAART Voor het mts Stolt Florence verzorgden wij: Mitsubishi S16RC2-MPTK, 1700 pk/1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 39 2 augustus 2011 Ontdekkingstocht aan de ‘Maasporus’ Noem Zenne Eten & Drinken geen Turks restaurant. Eigenaar en chefkok Recep Aluç mag dan uit Turkije komen, zijn keuken laat zich geen nationaliteit opplakken. “Als je naar Herman den Blijker gaat eten, zeg je toch ook niet dat je Hollands gaat eten.” Wat hij maar wil zeggen, is dat het niet om het etiket gaat. Het gaat om de combinatie van lekker eten, de mediterrane ambiance en de gastvrije bediening. Het hoeft niet te verbazen dat half Rotterdam trots is op het restaurant op paal C, op de hoek van de Willemskade en de Veerhaven. Anders dan voor de lunch is er voor het diner geen menukaart. Recep Aluç verrast zijn gasten met heerlijke mezze (Turkse tapas) en vleesen visgerechten. “U bent te gast bij mij en u bent welkom om aan te schuiven.” Zoals het een goed gastheer betaamt, is de eigenaar er alles aan gelegen om het de klanten naar hun zin te maken. Ook op culinair gebied. En gelukkig onderdrukt Recep zijn afkomst op dat vlak niet: als de rijke Turkse keuken ergens tot zijn komt, is dat in Zenne. Hoe je het restaurant ook typeert. Anders eten De gerechten kunnen van dag tot dag verschillen. Het begin staat wel vast: Zenne’s eigen Turks brood, bekleed met geraspte feta en knoflookolie. “Het is door de kaas net alsof er sneeuw op ligt.” Daarna volgen acht verschillende mezze. Daarna wordt er een visge- gasten weet Recep nog te verrassen met weer een nieuw gerecht of bijzondere combinatie. Doordat mensen de gerechten niet zelf kiezen, eten ze anders. “Niet in de ik-vorm, maar in de wij-vorm.” Ze ontdekken samen nieuwe smaken. Recep Aluç opende Zenne in 1990. Daarmee kwam een droom uit. Ja- de ss Rotterdam. Vijftien jaar lang was het restaurant gehuisvest in een tent en alleen ’s zomers geopend. In 2005 moest Zenne tijdelijk verkassen doordat Bij Zenne eten gasten in de wij-vorm de Willemskade ingrijpend werd gerenoveerd. Vijf jaar werkte Recep aan de overkant van de Nieuwe Maas: ‘Zenne op Zuid’ heette de zaak in die periode. Vorig jaar juni keerden Recep maakte het mogelijk voortaan het hele jaar rond open te zijn. Het uitnodigende terras is direct aan het water. De parasols en de olijfbomen zorgen voor beschutting tegen zon en wind en verhogen het mediterrane gevoel. Podium Bij binnenkomst ben je geneigd te denken dat de aannemer die het paviljoen gebouwd heeft, een prutser was of onder invloed van de raki. Maar die vloer loopt zó scheef dat het geen toeval kan zijn. “Dat was mijn idee”, vertelt Recep. “Ik wilde dat alle gasten vanaf hun tafeltje de rivier kunnen zien – ook degenen die niet bij het raam zitten.” Door de naar het water aflopende vloer is dat inderdaad gelukt; het is net een tribune. Voor een schouwspel dat nooit verveelt. Zelfs (of: zeker) Rotterdammers niet. “Het water is het podium.” Wat betekent ‘Zenne’ trouwens? “Jezelf zijn en jezelf blijven”, legt Recep uit. En dat kan uitstekend in het restaurant. Laat dat maar aan de gastheer over. Die is ook altijd zichzelf. Tien jaar De Hofnar De Hofnar Rotterdam bestaat tien jaar. De opening was destijds voor schipperszoon Herman Hell de start als horecaondernemer. Het hippe (bruine) eetcafé in de Jonker Fransstraat viel meteen in de smaak. Enkele jaren later begon Hell een vestiging in Maassluis. Donderdag 25 augustus opent nummer 3: De Hofnar Vlaardingen. Het jubileum werd maandag 1 augustus gevierd met een Buurt-BBQ voor buren, familie, vrienden en vaste gasten. Meer informatie: www.dehofnar.nl “Meer feest” in ’s-Hertogenbosch Vrijdag 16 september is de Zuid- Willemsvaart in Den Bosch gestremd van 14.00 tot 23.00 uur. Dat heeft alles te maken met het festival Maritiem ’s-Hertogenbosch, dat van 15 tot en met 18 september in de Brabantse hoofdstad wordt gehouden. Het maritieme feest is weer groter dan voorgaande edities. “Maritiem 2011: de vertrouwde sfeer van de geur van vis en geteerd hout, kunst, historische exposities, Mini-Maritiem en kinderattracties. Plus meer deelnemende cafés, meer podia, meer shantykoren, meer braderiestands”, aldus de organisatie op de site met het programma. “Nog meer feest dus.” In een decor van honderden binnenvaartschepen verzorgen tal van artiesten optredens op diverse podia in het maritieme gebied. De hoofdacts zijn Karin Bloemen, John ny Logan en Albert West. Onder de naam ‘Oude Glorie’ stelt de organisatie oude pleziervaartuigen centraal. Uit heel Nederland komen tientallen schepen van dit type naar de Bossche haven. Meer informatie: www. maritiemshertogenbosch.nl Agenda recht gereserveerd – da’s ook een zekerheidje. “Als je aan het water zit te eten, mag vis niet ontbreken. Ook die is elke dag anders.” Daarna komt vlees. De variatie en porties maken dat er volop geproefd kan worden. Zelfs de vaste ren eerder was hij meteen verkocht toen hij de locatie zag. Het voelde ook als thuiskomen. Hij noemt de Nieuwe Maas liefdevol de ‘Maas porus’. Nog steeds kan hij genieten van de plek: “Als je hier naar buiten kijkt, zie je Rotterdam: de rivier, de haven, de scheepvaart, de Erasmusbrug, Hotel New York, JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Martin Dekker en zijn collega’s terug op de vertrouwde locatie. Maar nu in een paviljoen. Dat onderkomen, met aan drie kanten glas zodat de gasten een breed uitzicht op de rivier hebben, Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org Zenne is alle dagen van de week geopend van 11.00 tot 24.00 uur. Zenne Eten & Drinken Willemskade 27 3016 DM Rotterdam (010) 404 96 96 www.zenne.nl Havendagen Zierikzee 25 t/m 27 augustus Zierikzee Havenfestival IJmuiden 27 en 28 augustus IJmuiden Wereldhavendagen 2 t/m 4 september Rotterdam Mosselen aan de Maas 2 t/m 4 september Rotterdam Hiswa te Water 6 t/m 11 september IJmuiden Open Scheepvaart Dagen 9 t/m 11 september Antwerpen Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl.

De Binnenvaartkrant