Views
2 years ago

2011-16

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Weer
  • Onze
  • Nieuwe

MS FANTASY De

MS FANTASY De Binnenvaartkrant 32 2 augustus 2011 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 binnenvaart zeevaart offshore industrie reinigingsmiddelen absorptiematerialen SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Tel. 0486 - 47 24 64 www.scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatiewerkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen Honger in de Hoorn van Afrika! Help de slachtoffers in Ethiopië, Kenia en Somalië. abalco.nl Telefoon +31 (0)183-679800 Giro555 Den Haag S A M E N W E R K E N D E HULPORGANISATIES www.giro555.nl Kun je het met je huidige radar niet zien, koop dan de Alphatron JMA610 MS FANTASY Tijdelijk inclusief een gratis veiligheidspakket Wat ziet u met een JMA610? * Lijst met schepen in beeld d.m.v. druk op knop (later weer af te spelen) * Koers voorspellingslijnen * Docking informatie * Kleine echo’s in centrum beter zichtbaar door nieuwste techniek VEILIG NAVIGEREN KOPPELING RADAR MET AIS ZEER EENVOUDIGE BEDIENING Alphatron Marine B.V. Schaardijk 23 3063 NH Rotterdam Havennummer 115 Postbus 21003 3001 AA Rotterdam T: 010- 453 4000 F: 010- 452 9214 info@alphatronmarine.com Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht

De Binnenvaartkrant 33 2 augustus 2011 Slechts één uitvaller bij Vierdaagse DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Het was weer blarenbal, de laatste dag van de Nijmeegse Zomerfeesten. Op het KSCC Schipperscentrum werd na afloop en finish een lintje uitgereikt aan de natte lopers, de wandelaars uit de binnenvaart. Bijna iedereen kon gehuldigd worden; er was één uitvaller onder de schippers tijdens de Vierdaagse. Het waren vooral de weersvoorspellingen die mank gingen. Er viel de nodige regen, dat wel, maar de verwachte tegenslag bleef uit. 99 varensmensen namen deel aan de Vierdaagse, 98 liepen hem uit. Voorgaande jaren vielen er onder schippers gemiddeld zo’n vier tot vijf deelnemers uit. Het gaat dus vooruit met de vareling. En dat is niet zo gek, gezien de logistieke ondersteuning. Vanuit het KSCC waren er zo’n dertig mensen die voor een kleine honderd deelnemers moesten zorgen. Aanvullend op de hulpposten langs de wandelroute was aan boord van het Nijmeegse schipperscentrum een klein ziekenhuis ingericht, waar blaren werden geprikt en voetbaden werden gevuld. Vaardige therapeuten keken met specialistisch oog naar knie- en voetgewrichten om te bepalen of er kon worden doorgelopen. Na een kundige massage natuurlijk om de afgekoelde en stijve spieren weer een beetje tot leven te brengen. Langs de Vierdaagseroute zelf stonden vijf gesponsorde bussen met eerstehulpposten klaar, om er voor te zorgen dat iedereen aan het einde van de week persoonlijk zijn of haar lintje zou kunnen ontvangen op het KSCC. Wandelaars uit de binnenvaart liepen de route op bewegwijzering van het schipperscentrum. Op die posten met KSCC-vlag werden de lopers voorzien van water, koffie en een bakje soep om gehuld in een deken weer op krachten te kunnen komen. Even op adem komen en dan weer moedig verder. De wandelende schippers overnachtten aan boord en in de stad Nijmegen. Want op het schipperscentrum zijn niet genoeg faciliteiten aanwezig om een kleine honderd wandelaars onderdak voor de nacht aan te bieden. Wel werd vanuit het moederschip vier dagen lang uitgebreide zorg uitgezet om de lopers op de been te houden. Verzorgingsteam Mensen van de vaart voelen zich elk jaar weer thuis bij de door het KSCC ingerichte faciliteiten en maken nauwelijks tot geen gebruik van de reguliere hulpposten. De wandelaars weten op deze manier precies waar ze terecht kunnen en hoeven vooral niet op behandeling van blaren te wachten. En dat is voor de varensmensen al sinds 1976 zo geregeld. Met een uiterst nauwkeurig en strikt gereguleerd verzorgingsteam, dat om drie uur ’s morgens vroeg al voor de schippers klaar staat. Blijkbaar is de boel jaarlijks zo goed en vakkundig geregeld dat er ook aanvragen zijn van mensen van de wal. Maar daar heeft het KSCC geen capaciteit voor. Het trefcentrum voor de scheepvaart heeft de handen vol aan de eigen wandelbenen. Traditioneel wordt uiteindelijk het lintje uitgereikt op het KSCC, waarna het feest weer afgelopen is. Iedereen krijgt een onderscheiding. Voor elk jaar weer andere lopers. Voor een enkeling is het één keer maar nooit weer. BINNENVAARTNIEUWS OP UW MOBIEL Aalmoezenier geëerd met Piet Maes Prijs www.binnenvaartkrant.nl/mobiel DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN “Kijk, het is van porselein.” Met enige trots laat Bernhard van Welzenes zijn Piet Maes Prijs zien. De aalmoezenier heeft het beeldje gekregen als blijk van waardering voor zijn inzet voor de kermis, die met inlevingsvermogen voor die cultuur gepaard gaat. “Ik vind de kermis een fantastische club. Het is een bevolkingsgroep die altijd onderweg is en ook altijd buiten de boot valt waar het stabiele hulpverlening betreft. Er wordt door die club mensen in steden en dorpen voor veel ontspanning en minder agressiviteit gezorgd.” Weg achter die computer en naar de kermis, adviseert Van Welzenes. Al vindt hij het prachtig hoor, die computer en de nieuwe media. Hij maakt er graag gebruik van. Maar de kermis? Daar moet je heen! Zaterdag 23 juli ontving de pastoor de zesde Piet Maes Prijs. Inclusief oorkonde. “Ik wist er niks van dat ik ‘m zou krijgen. Ik ging naar een expositie in het gemeentehuis van Tilburg om deze in te zegenen. Georganiseerd door Stichting Kermis Cultuur. Met draaimolens, botsautootjes, schiettenten. Heel bijzonder.” De expositie hoorde bij de Tilburgse Kermis, de grootste kermis van Nederland. Tussen de één en aderhalf miljoen bezoekers trok het evenement vorige week. En het werd nog specialer voor Bernhard van Welzenes toen hij de prijs in ontvangst mocht nemen. De Piet Maes Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die de Tilburgse Kermis belangeloos promoot. Niet door, maar over de Maastunnel De westelijke buis van de Maastunnel is door groot onderhoud al enige maanden afgesloten voor het verkeer. Vervelend als je van noord naar zuid wilt, zeker in de spits. Voor deze knalgele ‘splashbus’ levert die afsluiting geen enkel probleem op. Die vaart gewoon naar de overkant en rijdt in de 2de Katendrechtse haven de wal op om verder te gaan. Gaat het hier nu om een vaartuig of een voertuig en moet er ook richting aangegeven worden op de rivier? In wezen betreft het een amfibievoertuig en volgens Van Dale is dat een voertuig dat tevens als vaartuig kan dienen. Een voertuig is een ‘gestel op wielen’ en een vaartuig is een ‘boot of schip’ en dat laatste is een vervoermiddel voor transport over water. Omdat er 43 passagiers aan boord kunnen is het dat ook en in dit geval een binnenschip. Richtingaanwijzers op het water zijn niet gebruikelijk maar de amfibiebus is wel uitgerust met navigatielichten. Bovenop staat voorop een wit licht en achterop staan het groene en rode boordlicht. Een schip heeft normaliter achter op de kont de thuishaven staan maar die is niet waarneembaar. Ook een nationaliteitsvlag ontbreekt. Naar verluidt zouden, indien noodzakelijk, geluidsseinen voor de navigatie met de claxon gegeven kunnen worden. Hopelijk komt men niet in een situatie terecht waarin ‘vol achteruit’ geslagen moet worden met daarbij drie korte stoten of drie lange stoten bij ‘man over boord’. Aan de Parkkade liggen nog enkele schepen, waaronder rechts een sleepboot en bij het ventilatiegebouw van de Maastunnel de Myras, een Noorse kustvaarder uit Bergen. Met 82 meter lengte goed voor 3.015 ton draagvermogen. Het schip werd in Nederland gebouwd bij Ferus Smit in Westerbroek en kwam in 1991 voor Wagenborg Delfzijl in de vaart als Bothniaborg. (foto: Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch

De Binnenvaartkrant