Views
2 years ago

2011-16

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Weer
  • Onze
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 12 2

De Binnenvaartkrant 12 2 augustus 2011 Honger in de Hoorn van Afrika! Help de slachtoffers in Ethiopië, Kenia en Somalië. Giro555 Den Haag S A M E N W E R K E N D E HULPORGANISATIES www.giro555.nl KAPITEIN GEZOCHT OP DUWVERBAND ESTATE Patent tot Mannheim. Per 1 september. Tel. 06-12343335 Gezocht Complete afbouw van nieuwbouwschepen en reparatie/renovatie van bestaande schepen Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. Eigen kade voor schepen tot 110 meter Vervangende woonruimte beschikbaar. Machinefabriek Hasselt } Reparaties van alle merken boegschroeven } Levering boegschroeven onder elk gewenste klasse } Hydraulische stuurwerken en roeren } Levering en revisie van motoren en keerkoppelingen } Alle werkzaamheden boven de waterlijn } Draaiwerk tot 8m. TDC } IVR ERKEND KEURBEDRIJF VOOR STUURWERKEN SCHIPPERSECHTPAAR/ SCHIPPER Rederij Calypso zoekt, voor haar nieuw in de vaart te brengen koppelverband, een enthousiast schippersechtpaar of schipper. Zijn jullie of ben jij ondernemend en als droom hebt iets voor jezelf te willen beginnen? Wij bieden jullie nu deze unieke kans! September 2011 zal ons nieuwe koppelverband in de vaart gaan. Interesse? Stuur jullie/ jouw Curriculum Vitae en motivatie waarom wij jullie/ jouw zouden kiezen naar: M.N.Service BV. Dissel 37 1141 ZM – Monnickendam of naar: rederij.calypso@gmail.com GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51 838726 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Ambachtweg 18 -32 · 8061 RN Hasselt Tel. (038) 477 21 87 Fax (038) 477 26 74 Cellemuiden 44 · 8061 RR Hasselt Tel. (038) 477 13 03 b.g.g. Tel. (0527) 24 18 50 www.admiraalbv.com · www.scheepsafbouwbedrijfhasselt.com · www.machinefabriekhasselt.nl REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl FEMM SCHEEPSUITRUSTING IS VERHUISD NAAR KAAI 138. U bent daar van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP GEVRAAGD Wij zijn op zoek voor onze clientèle naar schepen van alle tonnages, afmetingen en bouwjaren. Door verkoop van diverse schepen is ons bestand te klein geworden, vandaar dat wij deze oproep aan u doen. Verder zoeken wij schepen voor de sloop en kunnen in samenwerking met de sloper u een zeer goed bod geven. Voor nadere info bel met J. Hut, T. 0655-772238 NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW GEVRAAGD midden-voorschip t.b.v. VOOR HUURKOOP dubbelwandig tankschip. Te leveren Dubbelwandige als casco of compleet tanker afgebouwd. met 2500 Afm. 92,10 - 3500 x 11,45 ton laadvermogen x 5,08 m. Laadvermogen ca. 2.900 ton TE KOOP 9 ladingtanks / 3.380 m3 SNEL M.C.S. LEVERBAAR 135 x 14.20 mEN GUNSTIG Zeer scherp GEPRIJSD! geprijsd JAN JISKOOT Sluisjesdijk 145 +31 6 13 32 41 45 3087 AG Rotterdam ing. MICHEL VAN WEEL E : info@jiskootvanweel.nl +31 6 28 33 83 52 T : +31 10 840 76 53 W: www.jiskootvanweel.nl Steja Transport International NV Bedrijfsomschrijving Steja Transport International NV is een onafhankelijk bevrachtingkantoor voor de binnenvaart gevestigd in Brasschaat (bij Antwerpen). Steja bevracht/transporteert alle niet-vloeibare goederen. Het actie terrein spreidt zich hoofdzakelijk uit van het ARA en de grote West-Europese rivieren tot in de Balkan. Wij zijn op zoek naar een: Bevrachter De taak van de bevrachter zal eruit bestaan de aangesloten leden te bevrachten en zorg te dragen voor de goede afhandeling van de reizen. Werkzaamheden · Onderhandelen met particulieren, schippers. · De schepen uit onze eigen vloot opvolgen. · Zoeken en bevrachten van schepen. · Onderhandelen met klanten en de nodigen back-up verzorgen. · Opvolgen van facturatie naar boekhouding. Functie-eisen · Kennis Duits – Frans – basiskennis Engels · Heeft de nodige PC vaardigheden en kennis van de Office toepassingen: Excel, Word en Outlook · Stressbestendig · Zeer goed logistiek en analytisch denkvermogen · Geen ‘9 to 5’ mentaliteit · Komt terecht in een dynamisch team Ons aanbod: Aan de kandidaat biedt Steja Transport International N.V. : · Arbeidszekerheid · Doorgroeimogelijkheden · Extra legale voordelen · Moderne Vloot · Betaling van bijkomende cursussen · Bedrijfswagen Je sollicitatie kun je sturen naar: Steja Transport International N.V. T.a.v. Stefan De Wilde Miksebaan 242 2930 Brasschaat Of per e-mail: stefan@steja.be.

De Binnenvaartkrant 13 2 augustus 2011 Wat zijn effecten van Europees binnenvaartbeleid? Voor zijn doctoraat over de effecten van het Pan-Europese binnenvaartbeleid zoekt promovendus Edwin Verberght schippers en andere beroepsmatig bij de binnenvaart betrokken personen die willen meewerken aan een online bevraging. Edwin Verberght studeerde in 2006 met onderscheiding af als politiek en sociaal wetenschapper aan de Universiteit Antwerpen. Hij schreef een masterthesis over de Europeanisering van het binnenvaartbeleid. Een jaar later werd hij master in de maritieme wetenschappen en startte hij als onderzoeksassistent bij het Steunpunt Goederenstromen, dat beleidsadvies verstrekt aan de Vlaamse regering. “Dat is geen overbodige luxe in een zware logistieke regio als Vlaanderen”, zegt Verberght, die co-auteur is van het Indicatorenboek Duurzaam Goederenvervoer Vlaanderen. Er zijn inmiddels drie edities van dit boek verschenen, de vierde editie is in de maak. Nog steeds versnipperd Na vier jaar onderzoek hoopt Verberght in het najaar zijn doctoraat af te ronden over de effecten van het Pan-Europese binnenvaartbeleid. “Als zo’n beleid er überhaupt is. De laatste jaren hebben de binnenvaartlanden een aantal bi- en In het land van de stripverhalen kan het bijna niet anders, of er verschijnt vroeg of laat ook een strip over de binnenvaart. Het Waalse ministerie voor Mobiliteit nam het initiatief en maakt via een stripverhaal op ludieke wijze duidelijk hoe multilaterale afspraken gemaakt. Onder de vleugels van de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) zijn de ADN- en CMNI-verdragen ontstaan. Deze zijn van toepassing op bijna alle binnenvaartlanden binnen Europa.” “Het is opvallend dat nogal wat instanties zich als Pan-Europees beleidsmaker voor de sector profileren. UNECE, het ITF en de Europese Gemeenschap. De beleidsmaatregelen die ze ontwikkelen kunnen soms tegenstrijdig zijn. Het is een bijzonder interessant gegeven dat de binnenvaart na al die jaren, ondanks het EFIN-raport, studies van NEA en melding in Naiades, nog steeds dezelfde versnipperde institutionele setting heeft.” “Tijdens de crisis leek het alsof de Europese lidstaten weer zélf een beleid gingen voeren. Omdat er geen echt Europees binnenvaartbeleid is? De crisis was wat dat betreft een goede graadmeter.” Verberght wil onder meer in kaart brengen wat de kosten en baten van het CMNI en het ADN zijn. Dat is Binnenvaart als stripverhaal we de mobiliteitsproblemen kunnen aanpakken zonder het milieu te belasten. Een groot deel van de strip is gewijd aan de binnenvaart. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor een van de stripverhalen. Kanaaltochten Brabant ongebruikelijk in de evaluatie van internationale verdragen. “Het Steunpunt Goederenvervoer Edwin Verberght vraagt mening schippers voor proefschrift heeft veel ervaring met kostenbatenanalyses. Normaal gezien gebruikt men die voor infrastructuurprojecten en concrete beleidsmaatregelen zoals een belastingverhoging. Ik wil wel eens weten wat het tot stand brengen van de grote binnenvaartverdragen heeft gekost en wat de baten voor de sector zijn.” “In feite beoogt het onderzoek de kosten en baten van alle instanties die zich de titel Europees beleidsmaker toe-eigenen te onderzoeken. Maar daarvoor ontbreekt het aan voldoende gegevens.” Volwaardig Voor zijn onderzoek doet Verberght een beroep op schippers en andere personen die beroepsmatig bij de binnenvaart betrokken zijn. Hen wordt gevraagd een online vragenlijst in te vullen. Verberght wil bijvoorbeeld weten in welke mate het Pan-Europese binnenvaartbeleid bekend is. “De meeste betrokkenen zullen het Black & Decker vestigt zich langs Albertkanaal ADN wel kennen. Maar weten ze ook wie erachter zit en tot waar het reikt? Vindt men in de binnenvaart dat er meer of juist minder moet geregeld worden op Pan-Europees niveau? En wat zijn de belangrijkste problemen waar de sector mee te maken heeft? Welk land heeft het beste binnenvaartbeleid op het vlak van infrastructuur, subsidies, markttoegang en belastingen?” “Rond dit onderwerp bestaat nog weinig wetenschappelijke literatuur. Met mijn onderzoek hoop ik meer zicht te krijgen op de situatie en – zonder pretentieus te klinken – een bijdrage te leveren aan de verbetering van het Pan-Europese binnenvaartbeleid. Hopelijk nodigt dit andere onderzoekers uit om verder te bouwen aan een verbeterd binnenvaartbeleid als volwaardig onderdeel van het Pan-Europese transportbeleid.” Website De vragenlijst is opgesteld in meerdere talen en is te vinden op www.edwinverberght.be. Het invullen duurt ongeveer vijftien minuten. De resultaten van de bevraging kunnen niet herleid worden naar de persoonlijke gegevens van de deelnemer. Deelnemers maken kans op een FNAC-waardebon van 25 euro als ze (vrijblijvend) hun gegevens achterlaten. Gereedschappenproducent Stanley Black & Decker heeft een optie genomen op een terrein langs het Albertkanaal in Tessenderlo. Het terrein ligt vlak bij de containerterminal van Meerhout. De logistieke activiteiten van Black & Decker, die nu nog in Tongeren plaatsvinden, zouden in de toekomst naar Tessenderlo verplaatst worden. Het concern wil er een Europees distributiecentrum bouwen. Door de ligging langs het water kan een groot deel van de goederen met binnenschepen worden aan- en afgevoerd. Daardoor wordt de E313 ontlast van vrachtverkeer. Antwerpen: 10 procent groei De Antwerpse haven heeft in de voorbije zes maanden een kleine 96 miljoen ton goederen behandeld. Dat is 10,4 procent meer dan in de eerste helft van 2010. De containeroverslag groeide met 3,4 procent naar 53 miljoen ton (4,4 miljoen TEU). Het conventionele stukgoed groeide met 16,9 procent, waarbij vooral de staaloverslag weer aantrok. De aanvoer van staal is meer dan verdubbeld. De groei van 21,5 procent bij het massagoed is vooral te danken aan de toename van het vloeibare massagoed. De opslagmogelijkheid voor aardoliederivaten en chemicaliën in de haven zijn de afgelopen maanden uitgebreid. De overslag van droog massagoed steeg met 2,3 procent. Onder meer kolen, meststoffen en zand en grind tekenden groeicijfers op. Ertsen en schroot kenden juist een daling. Nieuw districtsgebouw In Genk heeft NV De Scheepvaart een nieuw districtsgebouw in gebruik genomen. Alle administratieve en technische diensten van het eerste district (de regio van Kanne tot Stokrooie) zijn er ondergebracht. De circa 35 administratieve en technische medewerkers van het eerste district werkten de afgelopen jaren verspreid over verschillende locaties. Ze waren vaak gehuisvest in oudere gebouwen. Daarom liet De Scheepvaart op een centrale locatie, vlak bij het Albertkanaal, een nieuw gebouw optrekken. Het project heeft twee miljoen euro gekost. Het nieuwe pand beschikt over 850 vierkante meter kantoorruimte, een metaal- en houtatelier en een overdekte opslag. Ook op het buitenterrein kunnen (onoverdekt) spullen worden opgeslagen. Vlaanderen heeft financiering sluis Terneuzen nog niet rond Kanaaltochten Brabant, de samenwerking van overheden en organisaties om de toeristische functie van de Brabantse kanalen onder de aandacht te brengen, is weer begonnen aan het zomerseizoen. In Halle kan men elke week inschepen aan boord van De Ark voor een tocht over het kanaal naar Charleroi. Men vaart langs het Hellend Vlak van Ronquières en door de scheepslift van Strépy-Thieu. Een gids zorgt voor de informatie en aan het roer staat een ervaren schipper. (foto Kanaaltochten Brabant) In Gentse havenkringen is opgelucht gereageerd op de toezegging van Nederland om 142 miljoen euro bij te dragen aan de bouw van de tweede zeesluis in Terneuzen. De Vlaamse minister-president Kris Peeters en zijn Nederlandse collega Mark Rutte meldden onlangs hierover een principeakkoord bereikt te hebben. In oktober zal het studiewerk van start gaan, dat enkele jaren gaat duren. Over de Vlaamse verdeling van de financiering moet nog verder worden onderhandeld. Zo is nog niet duidelijk hoeveel het Havenbedrijf Gent zelf gaat bijdragen. Begin dit jaar was nog sprake van 70 miljoen euro. ADVERTENTIE VOKA Oost-Vlaanderen waarschuwde onlangs dat de lasten niet mogen worden afgewenteld op de ondernemingen in de Gentse haven. Ook de Vlaamse regering moet voldoende betalen. Verder dringt VOKA op een snelle realisatie aan, ook in het belang van de binnenvaart: “De opwaardering van het kanaal Gent-Terneuzen door de bouw van de tweede zeesluis past in het project Seine-Noord. De sluis zal het binnenvaartverkeer vlotter laten verlopen en voor een betere verbinding met de zeevaart zorgen.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant