Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2011-16

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Weer
  • Onze
  • Nieuwe

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 AGGREGATEN Wat heeft de schipper aan Europees binnenvaartbeleid? www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 2 augustus 2011 - Editie 16 Rijnvaart viel weer stil 65 schepen lagen op de Rijn te wachten tot de vaart weer vrij werd gegeven. Van donderdagavond half 8 tot vrijdagavond 8 uur was de Rijn vorige week weer gestremd bij de Lorelei. De voornaamste oorzaak was het bij Oberwesel dwarsgevallen ms Alma. Het met 1.800 ton kiezel geladen schip was donderdagavond op meerdere plaatsen lekgeslagen na op een rots te zijn gelopen. Het schip werd met behulp van pompen drijvende gehouden. Vrijwel tegelijkertijd liep stroomopwaarts bij Trechtingshausen het ms Pieter Sr met 2.800 ton zand aan de grond. De volgende dag verloor de tanker Eiltank 47 – geladen met 1.900 ton ethanol – die voor de stremming lag, zijn anker en raakte vervolgens ook aan de grond bij Boppard. Het was een druk etmaal voor de WSA in Bingen. Ruim 65 schepen lagen vrijdag tegen de avond stil voor de stremming. De situatie riep herinneringen op aan het ongeval met de Waldhof in januari, waarbij twee doden waren te betreuren. Maar bij geen van deze ongevallen raakten mensen gewond. De twee vrachtschepen moesten worden gelicht alvorens sleepboten ze los konden trekken. De WSA zette bij de Alma eigen materieel in. Voor de Pieter Sr kwam een drijvende kraan uit Mainz. Rond de middag kon begonnen worden met lichten. De Alma kon vrijdag rond 18.00 uur Nationaler Aktionsplan Donau stärkt 13 25 Binnenschifffahrt 35 worden versleept naar de Loreleyhaven. In Trechtingshausen verliep de lossing minder voorspoedig. Daar waren meerdere pogingen van twee sleepboten nodig om het vrachtschip vlot te trekken. Ook het vlot trekken van de Eiltank 47 ging moeizaam. Met drie sleepboten lukte het om 20.00 uur. Contact Martin van Dijk was de aangewezen persoon om zich als voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer in te zetten om de vaart zo spoedig mogelijk weer doorgang te laten vinden. Onderweg naar zijn vakantiebestemming nam hij direct toen hij het hoorde, contact op met de Duitse vaarwegautoriteiten ter plekke. De Alma passeert hier begeleid door sleepboten de Lorelei. Pompen houden het schip drijvende. (foto's MG Redacties) Met hen had hij ook intensief contact gedurende de maand dat de tanker Waldhof begin dit jaar de Rijn blokkeerde, op enkele kilometers van de plaats waar de Alma nu dwars was gevallen. Toen bivakkeerde hij wekenlang in de omgeving van het ongeval. Nu bleef het bij telefonisch contact. “Toen ik vrijdagmorgen hoorde dat er kans was op breuk van de Alma, heb ik wel overwogen op de trein te stappen, want als het schip breekt, gaat het natuurlijk langer duren dan ze op dat moment verwachtten. Twee mensen van verzekeraar EFM waren al ter plekke en ik heb even met de expert gesproken." Lees verder op pagina 3 >> Tweede kolk Eefde moet wachttijd verkorten Snelle link Met de QR-code die we vanaf deze editie in de krant gebruiken kunt u snel naar de mobiele site van De Binnenvaart. QR is een afkorting van Quick Response (snelle reactie). Als u de 2-dimensionale ‘streepjescode’ met uw smartphone of iPad scant, komt u automatisch op de juiste plek op onze website terecht. U moet daarvoor wel een app hebben gedownload. Ze zijn er voor (vrijwel) alle smartphones en tablets. Kunt u geen QR-codes scannen, dan komt u door het intypen van www.binnenvaartkrant.nl/mobiel ook op de mobiele site. 25 jaar HME Op 1 september viert Vereniging Holland Marine Equipment haar 25-jarig bestaan. Wat als exportclub begon, is uitgegroeid tot een volwaardige branchevereniging met bijna 300 leden. Het jubileum wordt gevierd met een feest in het Kasteel van Rhoon. Daar wordt een lustrumboek gepresenteerd en neemt Pim van Gulpen afscheid na elf jaar voorzitterschap. In 25 jaar stonden met name versterking van de positie van toeleveranciers en samenwerking in de branche centraal met als resultaat de oprichting van Scheepsbouw Nederland in 2008. Daarin werkt HME samen met de vereniging voor scheepsbouw- en reparatiewerven VNSI. In De Binnenvaartkrant van 16 augustus besteden we ruimschoots aandacht aan het jubileum, de historie en toekomst en het belang van HME. Het is nog mogelijk om een advertentie te resereveren in die special. Bel of mail dan naar Monique van Thull: (010) 414 00 60 monique@binnenvaartkrant.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS www.olthof.eu OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

Copied successfully!

Binnenvaartkrant