Views
2 years ago

2011-15

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Meter
  • Weer

De Binnenvaartkrant 4 19

De Binnenvaartkrant 4 19 juli 2011 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Intens verdrietig, maar ook dankbaar voor wat hij voor ons heeft betekend, laten wij u weten, dat geheel onverwacht in Thailand is overleden, onze zorgzame papa, schoonpapa en fijne opa Johannes Kloosterman In de leeftijd van 63 jaar. MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Scaldis, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Sustento, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl SCHEEPSRUIMEN 500 bar + verf spuiten. Wij komen naar u toe! Bel. 06-54340087 VEEL VERFWERK? Afbouw en schilderwerken op schepen binnen en buiten. Specialist in machinekamers spuiten. Beschermfolies en verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Vinotra 10, 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl GEZ., GEZOCHT: Volmatroos op mts 1100t, 14 op kapitein en/of stuurman voor 14 af, lnot, kost en reizen vrij. koppelverband, 14/14, loon notk Tel 06-11103070 Info: 06-53895843 B E F R A G A G sucht für seine Tankschiffe qualifizierte 1. + 2. Schiffsführer, die bestenfalls folgende Qualifikationen bereits mitbringen: - Rheinpatent bis Basel - ADN-Schein, C-Schein von Vorteil - Hauptfahrgebiet ARA-Basel und Wassernebenstrassen des Rheins Neben einer pünktlichen Bezahlung von einem angemessenen Salär bieten wir Ihnen Arbeitssicherheit, vollumfängliche Anmeldung bei sämtlichen Sozialversicherungen, moderne Doppelhüllentankschiffe und gut unterhaltene Einhüllentankschiffe. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Dann melden Sie sich unter +41 41 511 10 35 oder per Email info@befrag.ch TK : CONTAINERDUWBAK 110 x 11,40, BJ 1986, 192 TEU/3 lagen met boegschroef, VP : € 850 000,- Tel. +32-475-751555 HELP MEE! Inland AIS te verbeteren! https:// www.surveymonkey.com/s/I- AIS TE KOOP: INTERNATIONALE BEVRACHTINGEN TEL. +31 (0)10 266 78 90 bevrachtingen@hvcba.nl Werkschip Ge-Jo ligplaats Danzigerkade 44 Amsterdam, afmetingen 45 bij 7 meter. Afmeerlocatie 140 bij 17,5 meter Inrichting werkplaats, kantoor, magazijn en woning Eventueel geschikt voor ander haven gerelateerde werkzaamheden Vraagprijs € 270.000 Hij had nog zoveel plannen, hij wou nog zoveel doen, het is voorbij, het kan niet meer, ’t is niet meer dan, maar toen. 9 juli 2011 Correspondentieadres: ’t Bakhuys 18 6932 LJ Westervoort Danielle en Leon Richard en Samantha Mitchell, Terence Semmy De crematie heeft plaatsgevonden op 19 juli j.l. in de aula van crematorium Moscowa, Waterbergseweg 18 in Arnhem. TE KOOP Eetbare oliën tanker Amanda- Nathalie, tanks rvs 80x9,50, 1254 T, evt. met vast werk. Telnr: 0653 240730 GEVRAAGD MATROOS (licht) beunschip, wkd vrij, vaargebied omg. Rdam. Tel. 06-53693593 VEKA SHIPPING B.V. VOOR ONZE SCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR MEDEWERKERS Voor de d.b. Ruben zoeken wij een kapitein en een stuurman Biesboschhaven Zuid 10-11, 4251 NM Werkendam, The Netherlands Voor meer info: Erwin van Werkhoven, +31(0)183 +31(0)6 551 50 52 950 3034 email. ewe@veka-group.nl GEZOCHT KAPITEIN in bezit van Rijn, Radar, ADN en ADN-C. Lux cond. Tel. 0032-479-822378 KAPITEIN GEZOCHT OP DUWVERBAND ESTATE Patent tot Mannheim. Per 1 september. Tel. 06-12343335 Woonschip Actief Ligplaats Durgerdam Afmetingen 22.5 bij 4.5 meter diepgang 1.2 hoogte 3.26 meter 3 slaapkamers, kamer, keuken en badkamer. Technisch zeer compleet, piloot, Motor DAF 168 pk, boegschroef 120 pk 260 graden Vraagprijs € 329.000 INRUIL GOEDE KEMPENAAR MOGELIJK Voor inlichtingen Anton van Megen Tel 06-10562979 Mail anton@antonvanmegen.nl TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728

De Binnenvaartkrant 5 19 juli 2011 Kanoën voor Cambodja Acht jongeren maken binnenkort een 510 kilometer lange kanotocht op de Rijn. Ze stappen 8 augustus in Nierstein aan boord van vijf kano’s met als doel om 17 augustus in Krimpen aan den IJssel aan te komen. Dat is de woonplaats van schipperszoon Bart Ridderhof. De 23-jarige aflosser is een van de aanstichters van de tocht, waarmee de groep geld inzamelt voor een project in Cambodja. “Ons doel is om al peddelend geld in te zamelen voor de verspreiding van het evangelie in Cambodja door de familie Strijbis”, legt Bart Ridderhof uit. Het zendingsechtpaar gaat met hun drie kinderen naar het Aziatische land voor de Gereformeerde Zendings Bond en het Overseas Missionairy Fellowship. Hun streven van de kanoërs is 10.000 euro op te halen. Daarvoor zoeken ze nog sponsors. Bart Ridderhof (voorin de 2-persoonskano), tijdens een training met Reinout Snoep (achterin) en Fabian Hamming. (foto kano4cambodja.nl) Twee jaar geleden deden ze ook al zoiets. Toen nogal impulsief, nadat ze hun peddelvakantie transformeerden tot een sponsortocht voor om geld in te zamelen voor zendelingen in Malawi en Zimbabwe. “Uiteindelijk is het een onvergetelijke ervaring geweest om iets te kunnen doen dat nut heeft voor de verdere verspreiding van het evangelie”, blikt Bart Ridderhof op die actie terug. Dit jaar begon het bij een aantal van de vrienden weer te kriebelen. “Aangezien de kanokoorts aanstekelijk is, is de groep gegroeid naar acht man.” De groep bestaat uit studenten, leraren en binnenvaartschippers van 16 tot 27 jaar. Het zijn naast Bart en zijn broer Coert Ridderhof (met 16 jaar de Benjamin van de groep) Piet Klerk, Harmen van Dam, Jacob van den Bogerd, Reinout Snoep, Fabian Hamming en Niek van Steensel. Op tandvlees bijten Het wordt afzien, dat weten ze van tevoren. Alles doen ze zelf. “Elke dag breken we vroeg in de ochtend ons kamp op, pakken we de tenten in en hozen we de kano’s leeg om vervolgens met een blij gemoed er in te stappen en er – op een paar pauzes na – ‘s avonds weer uit te stappen. Dan zetten we ons kamp weer op aan de oever van de rivier. Het worden momenten van puur genieten, en momenten van op je tandvlees bijten.” “Maar boven alles worden het dagen van intense broederschap en teambuilding. Het worden dagen waarin wij zullen weten wat we aan elkaar hebben en wat wij in ons hebben om voor dit doel samen iets neer te zetten! Onze missie eindigt pas op het moment dat we meer dan 510 kilometer hebben afgelegd en op 17 augustus voldaan onze peddels op de vaste wal van Krimpen aan den IJssel leggen.” Kijk voor meer informatie over de tocht en over de sponsormogelijkheden (voor particulieren en bedrijven) op www.kano4cambodja.nl. “Geen excuus meer om geen lid te worden” >> Vervolg van de voorpagina Dat zijn de 500 binnenvaartondernemers van de vier lidorganisaties plus de 320 contractanten. Die laatste groep bestaat uit ondernemers die zich individueel hebben verbonden aan KB. Zij maken wel gebruik van de diensten (advies en ondersteuning), maar zijn formeel geen lid. Dat is nu onmogelijk doordat de organisatie nu nog een stichting is en strikt genomen niet meer dan een uitvoeringsorganisatie voor de aangesloten verenigingen. De contractanten worden daardoor ook niet meegerekend bij de vaststelling van het aantal georganiseerde ondernemers voor bijvoorbeeld de cao-afspraken. De te lage organisatiegraad (circa 35 procent van de ondernemers) breekt de branche op: er is nu geen cao en ook het daarmee verbonden bedrijfstakpensioen en het onderwijsfonds dreigen daardoor verloren te gaan. Voor een algemeen bindend-verklaring van een cao geldt de eis dat 55 procent van de werknemers in een branche zijn vertegenwoordigd door de ondernemersorganisaties die de cao afsluiten. De binnenvaart komt een paar procent te kort. Eind dit jaar gaan KB en CBRB opnieuw tellen, maakte KB-directeur Erik van Toor bekend. “Ik sluit niet uit dat we samen al aan het minimumpercentage van 55 komen. Eventueel starten we een intensieve campagne om voldoende werkgevers aan te laten sluiten. We merken dat nog niet iedereen beseft hoe belangrijk de algemeen bindendverklaring is.” Het ontbreken van de bedrijfstakcao is slecht voor het imago van de binnenvaart. Kortenhorst: “Zonder cao, pensioenfonds en opleidingsfonds is het moeilijk nieuwe mensen aan te trekken om in de binnenvaart te gaan werken. We willen toch een sterke sector zijn die serieus genomen wordt.” Warm welkom De verdeeldheid in de binnenvaart wordt vaak genoemd als reden waarom bijna twee op de drie scheepseigenaren geen lid zijn van een ondernemersorganisatie. Met de eenwording van Kantoor Binnenvaart valt die drempel weg, vinden de bestuursleden van KB en de lidorganisaties. “Ik zal er mijn collega’s in de vaart op aanspreken als ze geen lid zijn van een organisatie”, zei John Jansen van de RKSB (Nederlandse RK Bond van Reders en Schippers St. Nicolaas) strijdlustig. “Ze hebben nu geen excuus meer.” Iedere aangesloten schipper krijgt bij KB gelijke rechten en iedereen moet zich thuis voelen, maakte Kortenhorst duidelijk, ongeacht religie of politieke kleur. “We willen een brug slaan naar de ongeorganiseerde ondernemers. We willen samen sterk staan met een warm welkom voor iedereen. Dat betekent ook dat andere verenigingen zich kunnen aansluiten.” De bonden krijgen bij aanvang naar rato van hun aantal leden bestuurszetels in de nieuwe vereniging. De mogelijkheid bestaat dat de verenigingen zich na de vorming van KB nieuwe stijl opheffen. Maar dat is geen verplichting: als ze willen vasthouden aan hun eigen identiteit, normen en waarden, kunnen ze in de nieuwe constructie blijven bestaan. Bekend is dat de leden van de CBOB (Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart) daar sterk aan hechten. De bonden dienen zich wel te conformeren aan besluiten van de overkoepelende vereniging. In het contract tussen de ondernemersvereniging en de bonden komt te staan dat zij zich binden aan besluiten van de ondernemersvereniging. Wel bestaat de mogelijkheid om bij de oprichting voor bepaalde onderwerpen een uitzondering te maken. Een werkgroep van bestuursleden van KB en de vier lidorganisaties gaat nu aan het werk om de afspraken uit te werken, de structuur en CCR: “Vraag weer normaal; tarieven niet” Het vervoer over de Europese binnenwateren lijkt teruggekeerd te zijn in het normale ritme van conjunctuur- en seizoensgebonden schommelingen van de vervoersvraag. Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in haar jongste marktobservatie. De grote teruggang bij de staalindustrie en de chemie van het najaar 2008, en de al eerder ingezette daling bij de containers zijn “door het herstel dat vooral in 2010 is opgetreden, duidelijk verleden tijd geworden”, stelt de CCR. Daarmee zijn de moeilijke tijden niet voorbij: “Wat gebleven is, is een door een tijdelijke overcapaciteit verzwakte sector, die bovendien statuten van de nieuwe vereniging op te stellen. Ook moet er een nieuwe naam worden bedacht. te kampen kreeg met enkele uitzonderlijke situaties.” De CCR doelt op de langdurige stremming door de Waldhof en de hevige schommelingen van de waterstanden in de eerste helft van dit jaar. De crisis heeft niet tot structurele veranderingen geleid, aldus de CCR. “De staalproductie in het Rijnstroomgebied heeft het oorspronkelijke niveau weer bereikt, de chemiesector laat weer groei zien, in de energiesector is het transport van kolen weer op peil, terwijl het vervoer van bouwmaterialen en de markt van olieproducten en agribulk zich binnen de gangbare marges bewegen.” Maar het herstel van de vraag vertaalde zich niet in hogere vrachten, Transitiecomité Met de eenwording en omvorming tot vereniging/ondernemersorganisatie maakt KB de besprekingen in het Transitiecomité Binnenvaart eenvoudiger. De federatieve vereniging kan straks ook formeel als één blok meedoen in het overgangsproces naar één sterke binnenvaartvertegenwoordiging. Samen met het CBRB en Koninklijke Schuttevaer voert KB onder leiding van de door minister Schultz aangestelde Arie Kraaijeveld daarover gesprekken. Naar verluidt verlopen die positief. Bestuursleden van de KB-organisaties hebben onlangs parallel daaraan gesproken met de ledengroep Varende Ondernemers van het CBRB. Dat was volgens Kortenhorst en de voorzitters van ONS, RKSB en CBOB een open en constructief gesprek. “We hebben afgesproken steeds meer samen te doen”, aldus Kortenhorst. “Als je werkelijk geloof hebt in het proces, kom je er wel. De sfeer die ik proef is positief.” Secretaris Lijdia de Groot van de CBRB-ledengroep Varende Ondernemers, was 15 juli aanwezig bij de ondertekening en bevestigde de woorden van Kortenhorst over de onderlinge sfeer. “Ik feliciteer Kantoor Binnenvaart met de manier waarop het convenant tot stand is gekomen.” op incidentele oplevingen na. “Kennelijk is de druk op de markt van de relatief grote vloot aan nieuwe schepen, die in weerwil van de crisis in de vaart is gebracht, nog te groot om ook hier van herstel te kunnen spreken. Bijkomende factor is dat er – althans in de drogeladingsector – weinig aanleiding is om schepen uit de bestaande vloot te verwijderen.” Dat is in de tankvaart anders, constateert de CCR: “De gestage toename van het aantal dubbelwandige tankers gaat gepaard met het uit de vaart nemen van oudere, enkelwandige schepen, zij het in geringere mate.” Dat verschil in tempo zorgt voor overcapaciteit en slechte verdiensten.

Binnenvaartkrant