Views
3 years ago

2011-15

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Meter
  • Weer

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 19 juli 2011 Rabobank Shipping wenst het mts Beotank 2 van Beotank 2 B.V. een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Beotank 2 Wij leverden: Twee Bornemann ladingpomp units, geschikt voor het verpompen van ca. 400m3/uur minerale olie. Deze complete units worden aangedreven door 150 kW elektromotoren, EEx-de IIC uitvoering. Een Bornemann slobpomp unit, geschikt voor het verpompen van ca. 10m3/uur restanten uit de dekleidingen. Deze complete unit wordt aangedreven door een 7,5 kW elektromotor, EEx-de IIC uitvoering. Een compleet ballastsysteem, bestaande uit: Een ballast ejector, type DN200. Een ballast/ejector feed pomp, 37 kW, met een capaciteit van 220m3/uur. Ean ballast/ejector feed/FIFI/Algemene dienst pomp, 22 kW, met een capaciteit van 220 m3/uur. Een FIFI pomp, 22 kW, met een capaciteit van 70m3/uur Een brandstoftrimpomp en een vuilwaterpomp. Voor extra info: info@epsbv.com Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen het mts Beotank 2 en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wenst Beotank 2 B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Beotank 2. Wij leverden op het mts Beotank 2: - Airconditionings installatie - ventilatie installatie - overdruk installatie - sanitaire installatie Wij wensen Beotank 2 B.V. en haar bemanning een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Vahali Gendt Holland Waaldijk 3 6691 MB GENDT Telefoon: 0481-421546 Fax: 0481-423620 www.vahali.nl Wij wensen Rederij Beotank een behouden vaart met het mts Beotank 2. mts Beotank 2

De Binnenvaartkrant 33 19 juli 2011 Beotank 2: goed dragend, laag waterschip met veel kwaliteiten DOOR HANS HEILIGERS De laatste maal dat wij de werf van Vahali bezochten was bij de doop van het mps Alina van Scylla AG, het eerste 135 meter-schip van de familie Reitsma. Toen dat schip de vernieuwde, 140 meter lange dwarshelling had verlaten maakte het daarmee plaats voor een andere nieuwbouw van dezelfde opdrachtgever, het 110 meter lange mps Treasures. De beide casco’s werden op de werf van Vahali in Belgrado gebouwd. Volgens het planbord was de helling daarna gereserveerd voor een nieuwbouwtankschip, het mts Beotank 2. En dat schip heeft de dwarshelling veel te lang bezet gehouden. Dat kwam niet door een verkeerde planning of een probleem, maar door de aanhoudende lage waterstand. Gelukkig kwam er tijdens de afgelopen Pinksterdagen een golfje afzakken dat er voor zorgde dat er eventjes weer 1,30 meter water op de wagens van de helling kwam te staan en dat was precies die 10 centimeter die het schip nog nodig had om de helling te kunnen verlaten. En op dit moment wordt nagenoeg de volle lengte van de helling in beslag genomen door twee secties van het casco voor een tweede 135 meter lange passagiersschip voor Scylla AG, dat onder de naam Amelia zal gaan varen. meter grote schip met een kruiplijn van 4,50 meter en een tonnenmaat van 2.755 is gebouwd op de werf in Belgrado naar een eerder succesvol eigen ontwerp voor het mts Weststellingwerf. Je kan zien dat ze op de Servische werf gewend zijn veel passagiersschepen te bouwen. Hoewel dit geen passagiersschip is, is het op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau gebouwd, het ziet er prima uit. Het transportschip heeft een dubbel leidingsysteem en de tien tanks zijn gebouwd voor vervoer van minerale producten. EPS Bornemann zorgt met een capaciteit van twee maal 400 m 3 per uur voor de juiste doorstroming van de producten van dit type C-schip. 200 ton meer Het is wel tegenstrijdig dat het schip door het lage water niet van de helling kon terwijl het – met een vooruitziende blik – juist voor de vaart op laag water is ontworpen door Vahali. Het schip draagt meteen al vanaf de eerste centimeter. Die eigenschap zorgt er voor dat het net zo goed draagt als een enkelwandig schip van dezelfde maatvoering. Je neemt zomaar 200 ton De generatorkamer. (foto’s Hans Heiligers) meer mee op de eerste centimeters. Dat is beslist geen fabeltje en goed te zien op de ijkbrief. Omdat het schip zo goed draagt heeft het een groot middenschip. Dat kun je van het achterschip niet zeggen. Iedereen die nu meteen denkt dat er daardoor ook een kleine woning zal zijn, heeft het mis. Het schip heeft achter twee woningen die doorlopen tot het stuurhuis. De beide royale badkamers met ligbad en douche zijn niet in de woningen gebouwd maar onder het stuurhuis in een gedeelte van de machinekamer. Daardoor blijven de achterwoningen ruim bemeten. Op het voorschip is een derde riant bemeten woning. Veiligheid aan boord De ingang van de machinekamer is op het achterschip. Als de deur opengaat, kom je in een corridor waar je rechtdoor kunt lopen naar de overzichtelijke ruimte waar de generatoren en pompen staan opgesteld. Vanuit de corridor kun je ook stuurboord en bakboord uit naar de twee machinekamers. Alle ruimtes zijn individueel afsluitbaar met schotten, uiteraard heb je via noodluiken toegang tot de andere ruimtes. Deze indeling doet denken aan de verplichting voor nieuwbouwpassagiersschepen die hun motorruimtes eveneens moeten separeren. In de generator- en pompkamer zien we twee Sizu-generatoren die ieder 216 kVA leveren. De beide machinekamers zijn ieder ingericht met een Mitsubishi SR12 van 865 pk. Op het voorschip troont een Scania van 528 pk die de Vethstuurroosters aandrijft. Alles bij elkaar opgeteld ontstaat het beeld van een degelijk schip van hoge kwaliteit dat gebouwd is om er mee te werken. De gesepareerde generator- en machinekamers en de wetenschap dat de voortstuwing en de generatoren alle dubbel zijn uitgevoerd, draagt ook nog eens bij aan de bedrijfszekerheid en de veiligheid aan boord. Servische werf Niet alleen de dwarshelling en de lieren zijn vernieuwd, de complete kade van Vahali is vernieuwd, waardoor het geheel geweldig oogt en de toegankelijkheid naar de schepen langs de kade overzichtelijker is. Vanaf die kade stappen wij aan boord van de Beotank 2, zodat we het schip uitgebreid kunnen bekijken. Aan dek wordt nog wat laatste werk verricht. Het is een bijzonder schip geworden waarvan je er niet snel nog eentje zult tegenkomen. Het casco van dit 110 x 11,45 x 3,30 De complete kade van Vahali is vernieuwd. Wie leverden aan het mts Beotank 2 Vahali Gendt Holland B.V. Scheepswerf 2x SisuDiesel type 49DTAG/ UCM274D Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader ASI Soest B.V. Dijvler Materiaal B.V. & Machinefabriek (beide in omkasting) en 2x SisuDiesel type EPS European Pump Services B.V. Hydrauliek stuurhuis Ankerlieren, ankers en kettingen Bouw en levering casco en volledige 84CTA/ HCM434C Twee Bornemann ladingpompunits ,geschikt Radio Holland Netherlands B.V. Riwa Boating International Roeiboot afbouw Blokland Non-Ferro B.V. voor het verpompen van ca. 400m3/uur Nautische apparatuur type Rabobank Shipping Beunkoelers en anodes minerale olie. Deze worden aangedreven PERISKAL cvba Scheepvaartwinkel Arnhem Financiering Merx Trade B.V. door 150 kW elektromotoren, EEx-de IIC Inland ECDIS Viewer Veiligheidspakket, dekinventaris, ADN Gebr. Sluyter B.V. Afsluiters en appendages voor uitvoering. Bornemann slobpompunit, Orlaco Products B.V. pakket, slangen en bijboot Verzekering leidingsysteem aan dek en machinekamers geschikt voor het verpompen van ca. 10m3/ Camerasysteem Castrol Inland Marine Inspectie Verkeer en Waterstaat Klimaatservice Holland BV Staal uur restanten uit de dekleidingen deze wordt Rhigo Scheepsramen BV Ramen Smeermiddelen Classificatie Gorkum B.V. Airconditioning, ventilatie, aangedreven door een 7,5 kW elektromotor, Willemsen interieurbouw & Hempel (The Netherlands ) B.V. Bureau Veritas overdrukinstallatie en sanitaire installatie EEx-de IIC uitvoering. Een compleet scheepsbetimmering B.V. Coating overig Classificatie Unisafe Marine Firefighting & Safety ballastsysteem, bestaande uit: een ballast Complete betimmering Econosto Nederland B.V. Koedood Dieselservice B.V. Equipment ejector, type DN200, ballast/ejector feed Inma Installatietechniek Aanleg van Afsluiters en appendages 2 Mitsubishi voortstuwingsmotoren type Brandblusmateriaal (handblussers etc.) pomp, 37 kW, met een capaciteit van sanitair en levering van waterinstallatie Elektrotechnisch Scheepsinstallatie S12A2-C2MPTK, 863 pk, 1940 rpm Van Tiem Elektro B.V. 220m3/uur. Een ballast/ejector feed/FIFI/ Franssen Isolatiebedrijf B.V. Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Rubber Design B.V. Complete elektrische installatie, 2- Algemene dienst pomp, 22 kW, met een Isolatie van de accommodatie Magnetrol Eclipse, niveaumeting, Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren draadsbesturing, monitoringsysteem met capaciteit van 220 m3/uur. Een FIFI pomp, 22 Dik den Hollander interieur advies en overvulbeveiliging, Discom B.V. Uitlaatgassendempers touchscreen, Orlaco camerasysteem, kW, met een capaciteit van 70m3/uur, een realisatie Complete stoffering incl temperatuuralarmering, drukalarmering, voortstuwingsmotoren en generatorsets overdrukinstallatie, tankmeet- en brandstoftrimpomp en een vuilwaterpomp. meubilair en pvc vloeren temperatuurmeting en drukmeting Veth Motoren B.V. 2x Veth Z-Drive type alarmsysteem, gasdetectie, Aquamar Waterbehandeling Handelsonderneming Beerens B.V. SGS Nederland B.V. VZ-700 (met straalbuis), Veth stuurrooster telefooninstallatie, antenneinstallatie, Waterzuiveringsinstallatie Alu sierradarmast type Reintrade, alu Tankmeting inhoud type VSG-1200 met een Scania DC16, 528 Periskal kaartplotter, Radio Holland Kampers Scheepskonstruktie B.V. stuurhuistrap, alu davit, alu Imbema Cleton B.V. pk, 1800 rpm, Veth generatorsets: nautisch pakket en OceanSat AIS Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek boordlichtbakken en alu blauwe kegels Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant