Views
1 year ago

2011-15

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Meter
  • Weer

De Binnenvaartkrant 2 19

De Binnenvaartkrant 2 19 juli 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT PER AUGUSTUS stuurman voor dsb Gemma. kost/reizen vrij. Werkgebied voornamelijk Rotterdam/ Amsterdam havengebied, ook daarbuiten. Voor info 06-43000525 REINIGING EN CONSERVERING Ruimen uitspuiten en verven - Machinekamers spuiten - Waterstralen tot 2500 bar – Coatings. Contact: 0617324458 TE KOOP: nieuwbouw kotter bj 2010, afm. 16.50m x 5.00m x 1.20m, Deutz 221 kW, bj 2010. ESB Charter B.V. Tel 0525-681101 E-mail: info@esbship.nl, www.esbgroup.nl & www.esbship.nl WIR BIETEN PERSONAL AN BORD von Schiffen zu arbeiten: Steuermann, Matrose, Deckmann. Wir sind billiger als GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Avensis, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Erica, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP: andere. Multiship 1500 b.j. 2008, afm. 15.00m x 5.00m x 1.20m, Deutz TEL Nummer: 00421-904-341 412. GYRON CREW ZOEKT FAX Nummer: 00421-35- 641 609 2. i.o.v. MS Sensation, lichtmatroos 230 pk, b.j. 2008 met spudpalen en kraan. ESB Charter B.V. Tel. 0525-681101. E-mail: info@esbship.nl, www.esbgroup.nl, www.esbship.nl GEVRAAGD (Vol)matroos of stuurman op mbs Maaike. Weekenden vrij. Tel. 06-16129296 GEZ.PER DIRECT: Kap + afloskap in bez van pre- ADNC + Rijnpatent Mannheim + radarpatent. Vrije tijdsregeling bespreekbaar. Info: Peter.Peeters1969@ telenet.be of +31621850912 Email: kozar.juraj@gmail.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Adelvotis, 1 lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Fidelity, (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anita, volmatroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/ stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL ZOEKT en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Virage, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Alexandra, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 SHIPFIX TECHNIEK ‘s-Gravendeel levert, installeert en repareert o.a. pompen, lieren, aggregaten, motoren. 34 €/uur i.o.v. mts Antonie-C een matroos zie adv. op marktplaats/ ibv dienstboek, loon cao, 6 wk op 3 wk af. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com beroepsscheepvaart. W.Steenbergen info@shipfixtechniek.nl, 06-15204640 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. vlotterschakelaars? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jeanine, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GESUCHT KAPITEIN AUF TMS PACO ADNR und RHeinpatent bis Mannheim, Lohn netto 3200 bei 14/14 oder 4200 bei 20/10 (Lux) Mittagessen und Reisen frei. Tel: + 49-1729527932, E-mail wieslaw. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Pealko, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl GEVRAAGD OP HET M/S FERRAMENTA een lichtmatroos i.b.v. Marcinkowski@gmx.net GEVRAAGD MATROOS SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS River Side, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn op KVB - vaart NL/D/B, i.b.v. dienstboekje met functie (licht) op/4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart. Tel. 06-53929810 dienstboekje + rijbewijs, 14/14, loon n.o.t.k. Tel. 06-15900101 matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl INTERNATIONAL ZZP kunnen wij aanbieden: Stuurmannen matrozen, deksmannen, aflossers voor een normaal tarief. Bel! 0049(0)170.80.38.987 VOOR MS-SAEFTINGE Zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 12 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vlgs. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Rubicon, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/ verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl NETTE MATROOS GEZOCHT! voor drogelading vaart, i.b.v. dienstb. 2wk op 2 wk af, loon n.o.t.k. Tel. 06-51485579 of 06-53778019 CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Novum, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) T.K. Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 T.K. AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 00316-22515555 matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl Telescopische SPUDPALEN. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 19 juli 2011 ECT vreest “bloedbad” door concurrentie ECT vreest de komende jaren forse verliezen. Door de bouw van twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 ontstaat jarenlange overcapaciteit. Dat zei president-directeur Jan Westerhoud vorige week in het ‘Financieele Dagblad’. Hij ziet zijn angst bevestigd door een onderzoek van Policy Research Corporation. Volgens Westerhoud dreigt met de komst van de nieuwe concurrent Rotterdam World Gateway en de bouw van een tweede terminal voor APMT kannibalisering van de bestaande terminals en “een bloedbad op de Eerste Maasvlakte”. Hij waarschuwde al eerder voor “kaalslag” en geeft aan dat hij deze week “een positieve respons” heeft gekregen van minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu en president-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam. “Er is met sympathie naar ons geluisterd. Ik proef nu de bereidheid om met ons mee te denken.” Ergste vermoedens Smits zegt in het artikel: “Wij hebben begrip voor de situatie dat het voor ECT pijn gaat doen, al verschillen we nog van mening over de omvang van de pijn.” Policy Research Corporation heeft APL is een van de rederijen die overstapt naar Rotterdam World Gateway. (foto MG Redacties) de toekomst in de Rotterdamse containeroverslag onderzocht. De uitkomsten bevestigen volgens Westerhoud zijn ergste vermoedens. Vanaf het moment dat Rotterdam World Gateway in 2013 in bedrijf gaat, verliest de Delta-terminal van ECT aanzienlijke ladingpakketten. De bezettingsgraad zal dalen van bijna 100 naar minder Positie overslagbedrijf in gedrang door Maasvlakte 2 dan 65 procent. Door de overcapaciteit zullen de overslagtarieven ook nog eens onder druk komen te staan. ECT, dat eigendom is van het Chinese Hutchison Port Holdings verliest sowieso een deel van zijn vaste klanten: APL, HMM (Hyundai), MOL en CMA CGM zijn namelijk samen met Dubai Ports aandeelhouder van Rotterdam World Gateway. Hun schepen gaan dus ook naar de nieuwe terminal zodra die klaar is. Als pleister op de wonde slaagde ECT er in de Zwitserse rederij MSC, die Antwerpen als thuishaven heeft, te contracteren, maar dat compenseert het gemis lang niet helemaal. Zowel Policy Research als ECT pleit voor een geleidelijke introductie van de capaciteit op de twee nieuwe terminals, afgestemd op de groei van de containeroverslag (die volgens voorspellingen tussen de 4 en 7 procent per jaar zou liggen). De Tweede Maasvlakte is wel nodig, zegt onderzoeker Frank Hendrickx in het Financieele Dagblad. “Maar de snelheid van de ingebruikname van de nieuwe terminals is fout. Er wordt een terminal te veel geopend.” Havenbedrijf Rotterdam gaat na de zomer in conclaaf met alle (toekomstige) terminaloperators. Hans Smits: “We moeten deze problematiek onder ogen zien en gezamenlijk een oplossing verzinnen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.” Schepen vast op steeds ondiepere Maas De waterstanden op de Belgische Maas zijn vorige week sterk gedaald. Daardoor kunnen veel schepen niet verder. De Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer heeft samen met de VBR contact gehad met de Scheepvaartdienst in Wallonië. Daar kregen ze te horen dat de oorzaak van de sterke daling nog niet bekend zou zijn. Schippersvrouw G. Smid van de Geja-S die met haar schip vast ligt bij Ivoz-Ramet zegt dat de oorzaak zo duidelijk is als wat: “De stuw van Monsin loopt leeg. Wij zijn er zelf gaan kijken. Die stuw is zo lek als een mandje.” De Geja-S kan al sinds afgelopen maandag niet meer verder. Topteams roepen associaties op met de arme drommels die in WO I in Vlaanderen en Noord-Frankrijk telkens weer ‘Over the top’ werden gejaagd. Dat betekende dat ze vanuit de redelijke beschutting van hun loopgraaf het niemandsland in moesten, een vrijwel STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl “En het wordt alleen maar erger: elke dag daalt het peil met 15 centimeter.” Normaal is de diepgang 3 meter; afgelopen vrijdag was het nog maar 1,80 meter. Als schippers bij Klein Ternaaien opvragen wat de actuele waterstand is, kunnen ze daar niet van op aan. Het gebeurt dat op één dag drie verschillende standen worden doorgegeven. Koninklijke Schuttevaer verwachtte vrijdag van de Scheepvaartdienst een bericht met uitleg, maar dat bleef uit. Ook gisterochtend (maandag 18 juli) was er nog geen uitsluitsel. Halverwege vorige week had de vereniging ook al een brief gestuurd met het verzoek om diepgangsbeperkingen voortaan eerder door te geven. Arboregels niet goed nageleefd >> Vervolg van de voorpagina De inspecteurs hebben ook gekeken of in de risico-inventarisatie en -evaluatie rekening is gehouden met de kans op asbest. Driekwart van de bedrijven beschikt wel over zo’n verplichte RI&E. “Echter, geen enkel bedrijf heeft de risico’s van asbest voldoende onderkend, hiervoor afdoende maatregelen genomen en interne procedures opgesteld en geïmplementeerd.” De arboregels voor het werken met asbest worden daarmee niet nageleefd. Ook in de contractdocumenten en leveringsvoorwaarden van de werven zijn geen clausules opgenomen over asbest. Bij geen van de bedrijven is een asbestdeskundige werkzaam die de aanwezigheid en risico’s van asbest kan onderkennen. zekere dood tegemoet rennend. Toch gingen die soldaten, omdat ze het gevoel hadden uniek te zijn en dus toch een kans te hebben het te overleven. Hoe geef je iedereen tegelijk het gevoel uniek te zijn? Je benoemt negen topsectoren met zo veel deelsectoren dat alles behalve de gezondheidszorg en de kunst eronder valt. Het lijkt een beetje op Hennie Huisman die tegen alle kindertjes die de playbackshow hadden verloren, zei: “Jullie zijn allemaal winnaars.” Waarbij Maxime Verhagen Henny Huisman is; de opgegroeide kinderen van de Moppentrommel zijn de ondernemers van nu. Ze begrijpen nog steeds niet dat Hennie Verhagen met de Moppentrommel rond gaat. De subsidies worden ingetrokken en kunnen nu worden geleend. Zeg maar ondersteuning op z’n Grieks. Allemaal toppie dus. Kunst en Defensie schreeuwen moord en brand, maar het bedrijfsleven blijft netjes in z’n hok. Bij de aankondiging van de Topteams blijkt hoeveel sectoren steken in onderzoek en ontwikkeling (R&D). Gek genoeg het minst in de ‘creatieve industrie’ en in de logistiek. Maar zelfs met die paar honderd mil- De gegevens van de bedrijven die de risico’s van asbest niet in hun RI&E hebben verwerkt, zijn doorgegeven aan de Arbeidsinspectie. Die zal er bij een eerstvolgende controle extra op letten. Dat er bij de RI&E nog zaken mis gaan, verrast Scheepsbouw Nederland niet. “In ons Praktijkboek Arbozorg hebben we er daarom ook aandacht aan besteed.” Asbest aangetroffen Uit de gesprekken die de VROMinspecteurs met de directies en leidinggevenden van de bedrijven hielden, bleek dat zij wel wisten dat in het verleden asbest is toegepast in de scheepsbouw. “Maar zij gaan er vanuit dat al dit asbest inmiddels verwijderd is. Ook de brancheorganisaties onderkennen niet dat er nog asbest aanwezig kan zijn aan joen aan investeringen in R&D slaagt de logistiek er in 3,4 procent van het BNP op te hoesten. In de binnenvaart smeken we of er mensen met latent briljante ideeën rondlopen om wat subsidie uit Brussel te kunnen toucheren. Alsof mensen vindingrijk worden als je ze een wortel voorhoudt. In dat opzicht kan Maxime Huisman beter die 500 miljoen in zijn Moppentrommel houden, om te vermijden dat we het cadeau doen aan een clubje consultants. Deze Willy Wortels zijn erg creatief in het uitgeven van geld boord van de oudere binnenvaartschepen”, aldus VROM-Inspectie. De inspectiedienst, die onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu valt, stelt dat op oudere schepen juist nog regelmatig asbesthoudende toepassingen aanwezig zijn. Er werd ook gecontroleerd of de bedrijven asbesthoudende producten vervaardigen, in Nederland invoeren, voorhanden hebben, aan een ander ter beschikking stellen, toepassen of bewerken. Vijf bedrijven bleken in overtreding te zijn. Bij die reparatiewerven werden asbesthoudende materialen aangetroffen. In drie gevallen ging het om asbesthoudende producten die het bedrijf niet meer voorhanden mag hebben en in twee gevallen om asbesthoudende producten die het bedrijf niet mag bewerken. Over the top – maar het enige idee dat je ervoor terugkrijgt is het idee voor een bodemloze put. Met die benoeming van Topteams beogen Rutte en Verhagen ‘versterking van de concurrentiekracht’. Zo krijgen bedrijven budgetneutraal een douw om meer internationaal aan de weg te timmeren. De bezuinigingen op Defensie ten spijt getuigt dit toch van militair historisch besef door het bedrijfsleven ‘over the top’ te jagen zonder ze een cent extra mee te geven.

De Binnenvaartkrant