Views
1 year ago

2011-15

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Meter
  • Weer

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Rabobank Shipping ECT vreest “bloedbad” door Maasvlakte 2 3 Tankvaart wil dat verladers gaan betalen voor ontgassen 11 Verkehrsausschuss fordert überarbeitetes Wasserstraßenkonzept 25 www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 15 - 19 juli 2011 KB zet grote stap Kantoor Binnenvaart wordt één, federatieve vereniging. De vier lidorganisaties, CBOB, RKSB, ONS en Rijn & IJssel, ondertekenden vrijdag 15 juli het convenant waarin ze afspreken uiterlijk 1 november de nieuwe organisatie, die ook een nieuwe naam krijgt, op te richten. Werven onderschatten asbestrisico’s Reparatiewerven voor de binnenvaart zijn zich onvoldoende bewust van de asbestrisico’s aan boord van schepen die vóór 1994 zijn gebouwd. Veen van hen houden zich daardoor niet aan de regels voor asbestverwijdering. Dat blijkt uit controles door VROM-Inspectie, die dezelfde waarschuwing laat uitgaan voor bedrijven die treinen onderhouden. Na de ondertekening proosten de voorzitters op de nieuwe vereniging in wording. Vlnr John Jansen (RKSB), Gerhard Kreuze (ONS), Roland Kortenhorst (KB), Erik van Toor (directeur van KB) en Eddy Bilder (CBOB). Leen van Waardenberg van Rijn & IJssel was verhinderd. (foto MG Redacties) Met de omvorming van stichting naar vereniging wordt KB ook een volwaardige werkgeversorganisatie. Bovendien betekent de eenwording van KB een grote stap voor de versterking van de vertegenwoordiging van de gehele binnenvaart, waarover de organisatie binnen het Transitiecomité Binnenvaart onderhandelt. “We maken ons transitieklaar”, aldus voorzitter Roland Kortenhorst. Met de structuurwijziging kan Kantoor Binnenvaart straks slagvaardiger optreden en “de stem van de zelfstandig varende ondernemer in de binnenvaart maximaal laten horen”, lichtte Kortenhorst bij de ondertekening aan boord van het Rotterdamse restaurant Spies en Boot toe. “Dertien jaar na de oprichting van de stichting Kantoor Binnenvaart zetten de bonden een grote stap. Het vroegere Tweede Kamerlid is sinds 1 januari voorzitter. Hij is daarnaast ook voorzitter van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Hij sprak van “een memorabele dag”. “We hebben intensief overlegd en Sinds 1994 is het gebruik van asbesthoudend materiaal verboden. Als een werf werkzaamheden uitvoert aan een schip van vóór die tijd, is eerst een inventarisatie nodig om te achterhalen of er eventueel asbest aanwezig is. Wordt het kankerverwekkende materiaal aangetroffen, dan gelden de strikte regels uit het Asbestverwijderingsbesluit 2005. “Geen van de onderzochte scheepsreparatiewerven houdt zich aan die regels”, maakt VROM-Inspectie bekend. In totaal werden 21 binnenvaartwerven gecontroleerd. Zestien daarvan voeren reparatiewerkzaamheden aan oudere schepen uit. De algemene conclusie van VROM- Inspectie is dat geen van die zestien voldoet aan de regels van het Asbestverwijderingsbesluit 2005. mensen zijn bereid gebleken om over hun eigen schaduw heen te stappen. We vormen een sterk blok, een sterke basis voor een van de mooiste bedrijfsvormen; het gezinsbedrijf.” Kort door de bocht Tijdens de controles zijn in totaal 267 dossiers van recent uitgevoerde werkzaamheden bekeken. Gemiddeld is 37 procent van de schepen waaraan werd gewerkt vóór 1994 gebouwd. In slechts twee gevallen was de verplichte asbestinventarisatie daadwerkelijk uitgevoerd. In een reactie wijst Scheepsbouw Nederland erop dat de controle vooral op de administratie betrekking heeft. “De conclusies in het bericht zijn nogal kort door de bocht”, stelt een woordvoerder van de brancheorganisatie. Volgens hem komt het helemaal niet zo vaak meer voor dat asbest op schepen wordt aangetroffen. “Het zal vast nog wel kunnen verbeteren, maar voor zover ons bekend is, is het geen supergroot probleem.” Hij voegt eraan toe: “Bij zeeschepen is het wel actueel: daar komen werven nog wel asbest tegen. Die zijn meestal in het buitenland gebouwd. Het speelt met name bij schepen uit China.” Lees verder op pagina 3 >> De nieuwe vereniging telt bij de start naar verwachting ruim 800 leden. Lees verder op pagina 5 >> Zomer in beeld Hoewel het weer in West-Europa nog niet echt meewerkt, is de zomervakantie in volle gang. Veel schippersfamilies vieren die aan boord van hun schip. Hebt u een leuke foto van vakantieplezier of een mooi plaatje van een idyllisch plekje op of bij het water? Stuur die op naar redactie@ binnenvaartkrant.nl. Dan publiceren wij hem op onze website. De eerste inzendingen zijn daar al te zien: www.binnenvaartkrant.nl/2/ zomerfoto_actie.php. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant