Views
2 years ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 5

De Binnenvaartkrant 8 5 juli 2011 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Wir helfen Ihnen bei der Suche nach dem richtigen Binnenschiff !!! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de TE KOOP OF TE HUUR met prima bemanning: DUWBOOT 10 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4 m vrije hoogte, 500PK Schottel DUWBOOT 20 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4m vrije hoogte, 400PK 2 DUWBAKKEN 65m lengte x 8.2m breedte x 2.5m diepgang x 4m vrije hoogte, +/- 930Ton met boegschroef, generatorset en luiken. Alles leverbaar met nieuwe SI keuringen en meetbrief Tel. 0032-495510157 TANKER CHARTERING ANTWERPEN Beschikt U over een enkelwandige of dubbelwandige tanker met een laadvermogen van 1000 ton tot 3500 ton? Bent U op zoek naar een kantoor dat met u meedenkt en u op alle gebieden bijstaat? Contacteer vrijblijvend ons kantoor en vraag naar Dhr. Cees Rijerkerk Telefoon 0032/3 540.86.22 E-mail cees@tca-bvba.be of Dhr. Dirk Aerts Telefoon 0032/3 540.86.20 E-mail dirk.aerts@tca-bvba.be ons bevrachtingskantoor: Tanker Chartering Antwerpen Göteborgweg 2, B 2030 Antwerpen Telefoon 0032/3 541.02.40 E-mail tca@tca-bvba.be TE KOOP: Veerboot ‘IJ-veer 32’ bouwjaar: 1986 afm: 21,30 x 5,70 m diepgang: ca. 1,13 m kruiphoogte: ca. 6,50 m 2 x Mitsubishi, 150kW/elk Capaciteit max 120 pers. Binnenmeetbrief en CVO BOOGAARD SLIEDRECHT B.V. Tel. : 0184-415144 mail@boogaardbrokers.com www.boogaardbrokers.com TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Princess Rivercruises AG zoekt per direkt voor mps Rhine Princess: KAPITEIN AFLOSKAPITEIN (i.b.v. Rijnpatent tot Bazel) MATROZEN Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de functie en vaarprogramma. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van de Duitse taal. Ervaring in soortgelijke functie is gewenst. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar: nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren contact opnemen met Dhr. de Berg +31 613121609 010 448 75 94 Vraagprijs € 385.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 TE KOOP: Ponton met vlak dek bouwjaar: 1986 afm: 42 x 11 x 2 m Dek voorzien van toplaag van beton Dekbelasting: max. 5 t/m2 4 spudpaalkokers, Ø600mm 6 bolders, hijsogen en heeft aan voorzijde. Geen meetbrief of CVO BOOGAARD SLIEDRECHT B.V. Tel. : 0184-415144 mail@boogaardbrokers.com www.boogaardbrokers.com SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. SERFRA Bodewes, Millingen, 67 x 8.20 x 2.52, 850, Deutz Bam 560pk, tot. gereviseerd, v. Tiem 220 pk, 1947 DEO VOLENTE Prag Werk, Melnik, 80 x 9.30 x 2.47, 1196, Deutz SBA 816 (bam) V12, 800 pk, De Kaap schottel 200 pk, DAF 1160 Unit, 1970 EMUNA St. Pieter, Hemiksem, 80 x 9.50 x 2.82, 1373, 2x Mitsubishi 520pk, v. Wijk stuurrooster, 330pk DAF, 1947 NORALY Schlomer, Leer, 86 x 9.50 x 2.91, 1495, Cummins, Wartsila, Hasselt platliggende schroef + 490 pk cumm, 1999 VALÉ Rasche, Uffln Vlotho, 85 x 9.50 x 2.92, 1633, Cummins 1300 PK KTA 38m2 2002, v. Tiem DAF 320 pk, koprevisie juli 2008, 1970 MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “ Da Vinci ” en de aankomende “ Nieuwbouw ” KAPITEINS 2DE KAPITEINS AFLOS KAPITEINS Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau U houdt van persoonlijke contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pre. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-12344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com kijk ook op: www.concordiashipyards.nl MOTORSCHEPEN IN ONZE BEMIDDELING: JONI Kozle, Polen, 85 x 9.50 x 3.29 1851, GM 16V, 1450pk, sept. ‘07 tot. revisie, v. Wijk, GM V8 410pk rooster 1996 FURKA Bodenwerder, 95 x 11.40 x 3.20 2338, 2 x MWM 850 pk, Daf 380 pk 1983 SERENA Egbert, Neckarsteinach, 105 x 11.00 x 3.22, 2634, MAK 1200 pk, 2001 gereviseerd, 200 pk Ball Str, 445 pk Ball Str 1999, 1973 MURMARE DES FLOTES Ebert & Sohne, Neckarsteinach 105 x 11.40 x 3.48, 2936 MAK 1200 pk, revisie 2003 Verhaar 300 pk MWM, 1983 VERITAS ‘t Ambacht, Hendrik ido Ambacht 110 x 11.40 x 3.43, 3010 CAT 3516, 2001, koprevisie 03-2008 Veth kn met 485 pk DAF 2005, 1986 kijk ook op: www.concordiashipyards.nl Postbus 50 4250 DB Werkendam T: +31 183 600391 F: +31 183 600192 E: info@concordiashipyards.nl FESTINE VERE Ceske Lodence Valtirov, Tsjechië 110 x 11.40 x 3.67, 3254 MTU TYPE 4000, 1802 pk v. Tiem 1200 mm + 570 pk MTU, 1999 JORI JAN Kaliningrad, Rusland, 135 x 11.45 x 3.23, 3555, 2x Mitsubishi S12-R MPTA 1197pk, Veth Jet type 4-k-1300 MHI, 490 pk, 1999 DESCANSO Lonchung Sainty Marine, Jiangdu (China), 135 x 11.45 x 3.60, 3950 2x CAT 3508, 1065pk, 2x Verhaar, 2x Cummins 535pk, 2007 DESIDERIO Langebrugge (Belgie) 55 x 6.48 x 2.28, 516 Cat 3406 406 pk 1994 Revisie 2003 Snijder Hasselt 125 pk Daf 1958 BONAFIDE van Rossum 60.45 x 6.62 x 2.48, 630 Cummins nta 855 380 pk Daf 315 pk Str 1964 Nieuwbouw : Dhr. C.H. Kornet +31 653 688772 Dhr. G. Duijzer +31 612 344117 Bemiddeling : Dhr. R. Hoogendoorn +31 622 207961 Franco Phone : Dhr. Jef van Wichelen +32 498 573050

De Binnenvaartkrant 9 5 juli 2011 Havenbedrijf Dordrecht is uitgestuft DOOR JOHAN DE WITTE Door bezuiniging en gewijzigd beleid stopte het Havenbedrijf Dordrecht na honderd jaar bestaan op 30 juni om 16.00 uur. Er is hoop dat de Rotterdammers die de dienst overnemen deze taak met de wijsheid van Erasmus in het Dordrecht van Johan en Cornelis de Witt zullen voortzetten. In de vaart der bezuinigingen en combinatie van modern management moest het roer van Havenbedrijf Dordrecht om, teneinde de havendienst voor de toekomst te behouden. In onze tijd zijn de maatregelen uit de vorige eeuw zonder ongewijzigd beleid niet meer te handhaven. Het tot ‘leringhe ende vermaeck’ van het Kromme Voorhout van toen heeft nu eenmaal niets meer met de zeehavens van doen. Overigens stonden de haven en haar schepen, waarvan de stad eens groot werd, niet echt prominent op de gemeentelijke agenda. Na een eeuw te worden uitgestuft doet het hart van de mensen die aan wal en op het water werkten zeer. Soms zijn werk en gewoonten als in beton gegoten. ADVERTENTIE Maaskade Bevrachters B.V. is voor enkele van haar schepen op zoek naar een: ervaren KAPITEIN en MATROZEN Vrijetijdsregeling en loon n.o.t.k. Reacties aan: E. Swets Telefoon: 0653-431363 E-mail: Edwin@maaskade.nl www.maaskade.nl Nog één rondje We stappen aan boord van de HD 2 waar de gewezen kapitein van de Altamira, Jan Kramer, aan het roer staat en Harry Smits als assistenthavenmeester de Dordtse haven vanavond vertegenwoordigt. 32 jaar geleden begon hij in de functie van matroos-brugwachter en hij promoveerde later tot gezagvoeder. De koers van onze dialoog brengt ons meteen in een overvolle Zeehaven waar zeeschepen en lichters op boeien door stoomkranen worden overgeslagen. Nergens een plekje tegen de wal. Wolken stof. Langszij, en nog met potlood op een 7-dagenbriefje x zoveel cent per ton = wat ik van u krijg. Iemand in het nette pak aan dek betekende Spidodienst! Havendienst was een sociale dienstverlening. Zeevaart bleef weg en kwam in 1968 na de wisseling van Havenbedrijf NV naar Zeehavenbedrijf Dordrecht weer terug. Inmiddels klinkt het “voor en achter” op de HD 2 en varen we nog een laatste rondje. De klinkhameractiviteit, nieuwbouw en reparatie van de legendarische Enterprisemotoren bij de Scheepswerf Biesbosch van weleer, is nauwelijks voorstelbaar bij de aanblik van Harry Smits (links) en Jan Kramer. (foto Johan de Witte) braakliggende hellingen en terreinen. We draaien het Wantij uit naar boven en worden al direct gepasseerd door een ‘6-baksschaalvergroting’. Even later passeert 135 x 17,40 en dat reduceert de HD 2 tot een notendop. Onbetaalbaar Schaalvergroting alom. Flats torenen boven oevers uit, de mannen hebben ze zien bouwen. “Die daar bovenop is onbetaalbaar. Daar met die mast, woont – weet je wel – die ouwe schipper. Kijk die met dat balkon, daar zou ik wel willen wonen.” Fantasie vanaf het water en de blik op schepen in afbouw verkort een wacht aanmerkelijk. “Altijd is het weer anders”, zegt Harry Smits. “Die dynamiek van het scheepvaartverkeer hier op de splitsing blijft. In samenwerking met mijn acht collega’s in diverse functies en elf inleenkrachten hebben we binnen het raam van onze mogelijkheden service verleend aan de scheepvaart. Bij trouwerijen hielden we plaats vrij. Passagiersschepen vormen een apart kapittel. Er kwam wel eens iets in het water terecht wat er niet hoorde. Daar waren we nog al eens bij betrokken. Of zwom George Rensen voor een weddenschap over de rivier. We assisteerden wanneer nodig. Dienstverlening staat in ons dagjournaal groot geschreven!” “De dynamiek op het water blijft; varen kent geen pensioen”, filosofeert Jan Kramer op het moment dat de zon achter ons in het water valt en hij het Wantij weer indraait om de HD 2 definitief af te meren. “Verloop van het tij vraagt nu eenmaal om de bakens te verzetten. Zo is het altijd al geweest.” RPA 3 Havenmeester Niek Ooijevaar gaf de sleutel van Havendienst Dordrecht op 30 juni over aan zijn Rotterdamse collega’s. De bekende HD 2, Ecoduck en drinkwaterboot verliezen hun functie, ofschoon dit materiaal gezien de staat van dienst en leeftijd beslist niet in de VUT gemanaged zal worden. Harry Smits is de enige employé van het bestaande team die aanblijft. Hij werkt voortaan vanuit het stadskantoor, blijft verantwoordelijk voor de passagiersschepenafmeergelegenheid en voert controlewerkzaamheden uit per auto. De Rotterdamse patrouilleboot RPA 3 neemt de dagelijkse dienst over van 07.00 tot 22.00 uur en heeft het Mallegat als ligplaats. Zwijndrecht en Papendrecht vallen binnen deze havendienst. Met de Drechtsteden als grootste thuishaven van de Nederlandse binnenvaart wordt samengewerkt. Zoals gebruikelijk is er geen meldplicht voor de scheepvaart. Afgemeerde schepen worden evenwel door controle met bestaande havengeldtarieven op de gebruikelijke manier belast. Van Ballegooy redt vakantie van 180 passagiers DOOR HANS HEILIGERS De gasten aan boord van het mps Royal Crown hebben genoten van een onvergetelijke vakantie en zijn weer onderweg naar Amsterdam waar ze volgens plan op zondag zouden afmeren. Nadat het schip de dag ervoor op de Donau een sluis uitvoer, kreeg het reeds kort daarna te maken met tegemoetkomend verkeer waarvan ze wat meer (foto Ton van Meegen/Hans Heiligers) ruimte hadden verwacht. Die kregen ze niet en dat kwam slecht uit zodat de Royal Crown de kant raakte en de schroef door de keien maalde. Vul de rest van het verhaal maar zelf in: een kei was sterker dan het blad van de schroef. Weliswaar bleven er nog zes bladen intact maar dat is verre van ideaal. Goede raad is op veel plaatsen duur maar die twee grootheden vinden we niet in één combinatie terug op de prijslijst bij Van Ballegooy Scheepsschroeven in Moerdijk. Ton van Meegen van Euro shipping Voyages uit Bemmel belde op zondagmiddag met Otto Baijense, de bedrijfsleider van Van Ballegooy. Van Meegen maakte hem duidelijk dat hij te maken had met een serieus probleem en graag een beroep deed op de 24/7-service van het Moerdijkse bedrijf. Het antwoord was dat ze daar wel gewend zijn om problemen op te lossen waar anderen het laten afweten. Tevoren had de reder een ander 24/7-beroep gedaan op de beschikbaarheid van een passend droogdok bij de Oranjewerf in Amsterdam. Ook daar werd Van Meegen niet teleurgesteld. Niet snel nerveus Kort en goed: toen het schip droog stond werd de schroef direct op een gereedstaande vrachtauto geladen waarna de schroef binnen de kortste keren filevrij werd bezorgd bij Van Ballegooy. Daar zagen ze voor het eerst de beschadigde schroef met zes gezonde bladen en één beschadigd blad. Hoewel het door de geringe afstand tussen de bladen vervelende schroeven zijn om te bewerken worden ze bij Van Ballegooy niet al te snel nerveus. Ze hebben dit al vaker meegemaakt en begonnen direct met hydraulisch voorwerk zodat de schroef reeds voor de eigenlijke reparatie de juiste stand kreeg om aan het echte werk te beginnen. Gedurende de gehele nacht is er door Wilbert van Ballegooy en zijn medewerkers aan gewerkt. En met succes. De volgend ochtend vroeg ADVERTENTIE stond dezelfde vrachtauto weer bij het droogdok, met een gezonde schroef die er weer zin in had. Dankzij de inzet van Van Ballegooy konden enkele uren later 180 overzeese toeristen van Euro Shipping Voyages probleemloos uit- en inschepen op het mps Royal Crown om te genieten van de vakantie waar ze zich reeds lang op verheugden. Hoewel ze geen idee hebben van het voorafgaande. Namens Ton van Meegen: “Chapeau voor Van Ballegooy.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant