Views
3 years ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 5 5

De Binnenvaartkrant 5 5 juli 2011 Stabiliteit van tanker gegarandeerd Een correcte berekening van de stabiliteit is voor tankers sinds 2003 verplicht, maar sinds het tragische ongeval met de Waldhof afgelopen winter is de controle op de borging van de stabiliteit van schepen merkbaar geïntensiveerd. Hoe kun je voorkomen dat je wegvaart zonder betrouwbare stabiliteitsberekening? Die vraag stelde Menno van den Berg van Berg Maritieme meetsystemen (BMM) zichzelf. Als specialist in meetsystemen aan boord van binnenschepen bedacht hij een systeem waardoor geen extra handelingen meer nodig zijn voor de schipper van een tanker om een actuele, keurig uitgewerkte stabiliteitsberekening te hebben als hij beladen is. Van den Berg trof in de soft- en hardware-ontwikkelaars Pascal Krijnberg en Pieter Anemaet van Atechnology twee gelijkgestemde zielen, en met hen ontwikkelde hij de software voor deze specialistische toepassing. “Zij hebben het rekenwerk gedaan.” Veel rekenwerk voor gebruikersvriendelijke software. Pieter Anemaet: “De meetgegevens worden voortdurend in real time weergegeven, zodat ook direct zichtbaar is wat de stabiliteit is van Menno van den Berg (l) en Pascal Krijnberg (r) kijken toe hoe ingenieur Pieter Anemaet handmatig ingrijpt in de hardware. (foto MG Redacties) een schip, ook in real time.” Pascal Krijnberg: “Eén druk op de knop en de schipper heeft een print liggen met de meest actuele stabiliteitsberekening.” Atechnology levert hardware op maat. De twee omschrijven zich als ‘technische architecten van elektronica en software engineering’. Over de samenwerking met Atechnology zegt Menno van den Berg: “Zij zijn enthousiast en we spreken dezelfde taal.” Het logische gevolg is dat ook andere projecten in de binnenvaart worden opgepakt door dit drietal. Bijvoorbeeld de alarmering in combinatie met gasdetectie aan boord, zowel in de ladingzone als in de woning, de stuurhut en de machinekamer. “Er zijn wel vergelijkbare pakketten op de markt verkrijgbaar, maar die zijn heel kostbaar en bovendien koop je dan veel functionaliteiten die je waarschijnlijk nooit zal gebruiken.” Dat pakken de mannen anders aan. Ze keken exclusief voor de binnenvaart hoe een alarmpaneel het beste kan worden geconstrueerd. En met succes. “Niet te ingewikkeld, niet te simpel, precies goed voor de eindgebruiker.” Een robuust product, waar BMM gerust een jarenlange garantie op wil geven. Nedlloyd Krijnberg en Anemaet hebben van huis uit geen binding met de binnenvaart en kijken geïnteresseerd rond in de sector. In feite trok Menno van den Berg op deze wijze twee vindingrijke geesten de binnenvaart in. Zelf is hij al vele jaren vertrouwd met de branche. Van oorsprong is de 47-jarige Van den Berg scheepswerktuigkundige. Hij voer op de zeeschepen van Nedlloyd toen die vloot nog 126 schepen telde. Met de teloorgang van de Nedlloydvloot daalde ook de interesse bij Menno van den Berg om te blijven varen. Hij ging aan wal en werkte als schade-expert bij Touw Expertise. “Na twee jaar rapporten schrijven wilde ik weer zelf iets onder handen hebben.” Zo kwam hij bij Henri Systems te werken aan niveau-alarmering op gastankers. Van meet af aan was hij geïnteresseerd in computertechnieken. “Ik had al op de hts als afstudeeropdracht samen met een andere student een simulator gebouwd voor een machinekamer.” De jaren na Henri Systems werkte hij soms in loondienst, dan weer een periode als zelfstandige, maar sinds 1992 altijd actief in de weer met meet- en alarmsystemen, die hij vaak zelf ontwikkelde. Sinds 1 december vorig jaar is hij weer zelfstandig, nu onder de naam BMM. Meteen gestart met vijf man in dienst. “In de binnenvaart draait alles om service. Als de schipper ergens mee zit, moet hij onmiddellijk kunnen worden geholpen, anders kan hij niet laden of varen. Dat is een service die je niet in je eentje kunt verlenen.” Naast het drukke leven van de directeur-eigenaar wil hij ook nog nieuwe producten ontwikkelen om de binnenvaart beter ten dienste te kunnen zijn. Daarvoor heeft hij nu de steun van Atechnology. “Zijn problemen zijn onze uitdagingen”, zegt Pascal Krijnberg. “We komen al enige tijd wekelijks bij elkaar om alles door te spreken. En zo worden er altijd weer oplossingen bedacht om kritieke processystemen aan boord te vangen in de juiste software.” “Geen drogredenen verzinnen om weer te gaan donderjagen” >> Vervolg van de voorpagina Het geld zou beschikbaar moeten zijn voor ‘de gemeenschappelijke toekomst van de binnenvaart’. Concreet kan dat neerkomen op financiering van projecten die voortkomen uit de aanbevelingen die binnenvaartambassadeur Arie Verberk vorig jaar heeft gedaan. “Bijvoorbeeld een index, zoals Verberk voorstelde”, zegt Pieter Struijs. “Dat kost geld. Natuurlijk vragen we of het ministerie dat wil betalen, maar het kan heel goed dat we daar aan moeten bijdragen. Dat zou kunnen van dit geld. Ook kan ik me voorstellen dat we met het Transitiecomité iemand inhuren om de contributies van de organisaties te harmoniseren.” Roland Kortenhorst heeft niet direct een bestemming voor het geld. “Belangrijk is dat het niet langer de toekomst van de binnenvaart in de weg staat. En niet meer drogredenen verzinnen om weer te gaan donderjagen!” Vastgelopen op dam Splijtzwam Het Transitiecomité – het overleg tussen de voorzitters van KB, CBRB en Koninklijke Schuttevaer onder leiding van Arie Kraaijeveld om (in drie jaar tijd) te komen tot één binnenvaartorganisatie – is één van de belangrijkste aanbevelingen van Verberk geweest. Hoewel nog geen concrete feiten in de voortgang zijn te melden, mag wat nu is bereikt in de NN-gelden als een belangrijke doorbraak worden gezien. De lopende rechtszaak is een forse barrière voor de totstandkoming van één organisatie. Het is bekend dat beide voorzitters elkaar goed liggen. “Roland Kortenhorst en ik kunnen goed samen door één deur”, aldus Pieter Struijs. “Ik ben ook echt blij met de handreiking van het KB en we zullen de komende maanden ook met het Transitiecomité voortgang moeten boeken, anders verlies je het momentum. De branche is er klaar voor.” Dat onderschrijft Roland Kortenhorst. “De eerste stap voor het transitiecomité was dat de besturen elkaar gaan vertrouwen en dat zware beslissingen worden genomen met z’n drieën. En er zullen vast beslissingen zijn die een inspanning kosten. Maar niet alleen dat, de voorzitters zullen ook met hun achterbannen moeten communiceren en die meekrijgen. Bij het Kantoor Binnenvaart zijn we er ook ADVERTENTIE intern mee bezig. Het belangrijkste is dat die splijtzwam (van de NNgelden – red.) uit de weg is gewerkt.” Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Een motorschip liep in de nacht van maandag 27 op dinsdag 28 juni vast op de oostelijke havendam bij Wemeldinge. Het was de 80 meter lange Dijanne, die was geladen met vervuilde grond. Van bergingsbedrijf Polderman verleenden de Charlie en de Delta assistentie. Aan het begin van de middag kon het schip met opkomend water worden vlotgetrokken. Uit inspectie bleek dat de Dijanne geen schade had opgelopen. (foto R.P.B. Vergouwen) Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com

Binnenvaartkrant