Views
1 year ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 5

De Binnenvaartkrant 34 5 juli 2011 Wij feliciteren Nautica S.A. van harte met het mts Banco. www.vantiem.nl v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 35 5 juli 2011 Atlas Copco toont wat het kan De MAS 160. (foto’s Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Atlas Copco gebruikt lucht om te voorzien in ‘zuurstof’ voor de maatschappij. Producten van de Zweedse producent komen we onder andere tegen in machinekamers, treinen, mijnbouw, de auto- en andere industrieën, de luchtvaart en de medische wereld. Atlas Copco is er reeds vanaf 1873, heeft wereldwijd 33.000 medewerkers en is actief in 170 landen. Om direct van wal te steken: Herman Matthyssen, general manager van Atlas Copco Compressors NL, nam 22 juni op zijn bedrijfslocatie te Zwijndrecht de gelegenheid om clientèle en pers te tonen wat Atlas Copco kan. Communication manager Jeanette Verzijl Damen bereidde in samenwerking met Henriette Norel (Journalistiek & Communication) een informatief podium en productententoonstelling inclusief culinaire verwennerij voor genodigden. Waar gewerkt wordt, zijn start- en werklucht net zo belangrijk als ademen, is de conclusie wanneer de productrange in beeld wordt gebracht. “Waar we als Atlas Copco in de eerste plaats naar streven is producten innoveren, continu aandacht voor service en interactie met afnemers. Consultatie van klanten voor productverbetering en -aanpassing is essentieel.” Speciaal hiervoor wil Herman Matthyssen een ‘energy consultant’ aan zijn team toevoegen, die zich bekend maakt met het brede spectrum van het Atlas Copco-product. Een van deze producten waar Atlas Copco mee voorop loopt, is een splinternieuwe watergekoelde compressor van 90 kW die bij 13,8 Bar werklucht 870 m³/h en bij 30 Bar startlucht 430 m³/h produceert. Een enorm krachtige compressor met een volume dat de zwaarste dieselmotoren (118.000 pk) aanzet om op een andere brandstof over te gaan. Universeel Veel schepen in de wereld hebben start- en werklucht nodig. Speciaal voor deze markt investeert Atlas Copco Marine Center in de ontwikkeling van compressoren. Specifiek voor startlucht-applicaties lanceert Atlas Copco universeel toepasbare, watergekoelde compressoren: type LT25 tot 125 KE-W (60-430 m³/h), gevolgd door luchtgekoelde units in januari 2012. Deze laatste modellen sluiten naadloos aan bij de LT3 KE - LT20 KE (tot 82 m³/h). Met deze nieuwe modellen kan voortaan nagenoeg elk schip van startlucht worden voorzien, ongeacht het motorvermogen. MAS-compressoren Ook op het gebied van werklucht, zoals pneumatisch gereedschap, stikstofgeneratoren, afvalverwerkingsapparatuur, behandeling van ballastwater en ventilatie van dual fuel-leidingsystemen, zijn er ontwikkelingen te melden. Zo is de bekende MAS-serie uitgebreid met twee kleinere modellen. De grootste modellen uit de serie, MAS GA 200 en 355, zullen eind dit jaar eveneens leverbaar zijn met een single schroefelement, zodat ook de afmetingen aanzienlijk kleiner worden. Doordat alle MAScompressoren zijn gevuld met synthetische olie en voorzien zijn van General manager Herman Matthyssen van Atlas Copco Compressors NL nam 22 juni op zijn bedrijfslocatie in Zwijndrecht de gelegenheid clientèle en pers te tonen wat Atlas Copco kan. speciale filters met lange intervaluren, hoeft tegenwoordig aanzienlijk minder milieubelasting te worden betaald en kan worden volstaan met minder onderhoud. Atlas Copco speelt al verschillende decennia een actieve rol op de scheepvaartmarkt. Daarom ontwikkelen ze voortdurend nieuwe producten voor deze nichemarkt en hebben ze wereldwijd een servicenetwerk opgezet. Inmiddels zijn in elke grote havenplaats van de wereld goed opgeleide service engineers gestationeerd met kennis van zaken op het gebied van scheepvaart. Standaard is cruciaal Plug and play met kleine voetprint, geschikt voor omgevingstemperaturen van +55° C, servicevriendelijk en met zo min mogelijk reservedelen zijn de eisen waaraan nieuwe producten voor de scheepvaartmarkt moeten voldoen. Vooral het gebruik van zo veel mogelijk standaardonderdelen is cruciaal, omdat deze overal ter wereld makkelijk moeten kunnen worden vervangen in geval van nood. Alle producten van Atlas Copco zijn te leveren met de benodigde internationale certificaten conform de IMO-eisen, met een ‘Green passport’ of de benodigde info voor de EEDI van het schip. Eén telefoontje en de reserveonderdelen zijn in reistijd op locatie met één van de tachtig vrachtwagens die zeven dagen per week rond de klok vanuit de Airpower-distributiecentra Antwerpen of Power Tools in het eveneens Belgische Hoeselt. Zoeken we het dichter bij huis, dan vinden we Atlas Copco Rental, gespecialiseerd in de verhuur van compressoren en generatoren. Pneumtech Europe in Etten-Leur legt zich toe op fabricage van speciale gas- en luchtdrogers. Cirmac International is specialist in het engineeren van biogasinstallaties en gaspurificatie-apparatuur. Met het hoofdkantoor in Stockholm en vestigingen all over the world onderscheidt Atlas Copco zich in de sector als een groot bedrijf, waarbij we de “kleine details in verbetering, service en klantvriendelijkheid niet over het hoofd zien, en daar blijven wij ons voor in zetten”, aldus Herman Matthyssen. Van Wijk Stuurhuizen: een begrip in de scheepsbouw DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer we door de loods en via de trap het nieuwe kantoor inkomen bij Van Wijk stuurhuizen, deuren & ramen, en aluminium boorsel op een welkom-deurmat van onder onze schoenen vegen, is de vraag wat de firma zoal produceert overbodig. “Niettemin”, zegt bedrijfsleider Henri Raams, “willen we graag laten weten dat er met aluminium frames en profielen een nieuw product bij ons gemaakt wordt. Namelijk schuifdeuren, en daarbij focussen we op passagiersschepen en utiliteitsbouw. Overigens: bij elke scheepsaccommodatie, woonhuis of kantoor waar ruimte gecreëerd moet worden, komen wij met onze schuifdeuren in beeld.” (foto Johan de Witte) Hij vervolgt: “De ontwikkeling van profielen voor specifieke doeleinden in samenwerking met afnemers heeft bij onze leveranciers de volle aandacht. Een voorbeeld hiervan is het rondprofiel; dit is kenmerkend voor de Van Wijk-stuurhut en is in samenwerking met de leverancier ontwikkeld.” Met de nieuwe schuifdeuren maakt Van Wijk eveneens een mooi maritiem kwaliteitsproduct. Sinds de nieuwe wetgeving bepaalt dat toegangsdeuren een onderdeel van de scheepsstabiliteit zijn, wordt aan de waterdichtheid van deuren bij Van Wijk volop gewerkt. Juwelierswerk “Het blijft een uitdaging voor ons en de medewerkers om iedere keer kleine verbeteringen aan te brengen”, aldus directeur Gerrit Nieuwkoop. “De slimmigheid is een combinatie van toepasbaarheid, sterkte en montagevriendelijk, zonder groter gewicht. Werken met aluminium is in vergelijk met staalconstructie ‘juwelierswerk’. Bij een kras in staal helpt een slijptol. Beschadigd aluminium verdwijnt meestal in de afvalbak.” “Ons product is niet beter dan dat van collega’s in de branche, niettemin onderscheiden we ons in inbraakvrije, specifieke kwaliteit, snelle levertijd en prijs. Inbrekers zijn er niet blij mee, onze klanten wel. In deze economisch teruglopende markt richten we ons als Van Wijk stuurhuizen op productuitbreiding. Laten zien dat we meer kunnen!” Terug in de loods kijken we nog even rond voor een foto en vragen terloops aan een medewerker waar hij mee bezig is. “We zijn nu de Calypso, die bij Scheepswerf Jooren in afbouw ligt, aan het voorbereiden. We hebben hier ruimte en faciliteiten genoeg om alles aan te pakken.”

De Binnenvaartkrant