Views
1 year ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 32 5

De Binnenvaartkrant 32 5 juli 2011 Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Postbus 30101 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00 Telefax 010-405 52 52 Wij wensen mts Banco veel succes en een behouden vaart Behouden vaart Van Voorden wenst het mts “Banco” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een rechtsdraaiende 5-bladschroef 1800 mm onder keur Lloyd’s Register. Projectbegeleider Rik Wouters Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Papaverstraat 39 B 2170 MERKSEM Telefoon +32 3 646 60 40 Fax +32 3 645 03 74 E-mail jean@lecour.be Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Wij verzorgden de complete afbouw van het Mts Banco en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 33 5 juli 2011 Mts Banco: ontwerp en bouw in eigen hand genomen DOOR HANS HEILIGERS Op de werf van De Gerlien - Van Tiem in Druten ligt het nieuwe mts Banco te ballasten. Over een paar uur vertrekt het schip naar Willemstad om daar de volgende dag te gaan proefvaren en daarmee de benodigde certificaten binnen handbereik te krijgen. De proefvaart voor de werf geeft geen enkele aanleiding om daarover zorgen te hebben. De zwagers Franky Willems en Stefan Coupé stralen ook allerminst enige tekenen van zorg uit; ze zijn aan elkaar gewaagd. Als we met het tweetal kennismaken op het achterdek van de Banco is het binnen de kortste keren schuddebuiken van het lachen. Zowel Gerard Admiraal als uw verslaggever krijgen wel het nodige over zich heen maar dat nemen we voor lief. In combinatie met de vandaag in de statistieken bijgeschreven nieuwe tropische dag zijn we blij met het voorstel van Franky om de rest van het gesprek in het stuurhuis te voeren. Daar hebben we absoluut niets op tegen: we hoorden de airco al zachtjes roepen. Ondanks de grote ruimte heeft de koeling voldoende capaciteit. Franky vindt het goed dat wij hem Frank noemen. Daar is hij al aan gewend; alle Hollanders doen dat al jaren. Wij blijven in stijl zoals u aan het (foto Hans Heiligers) begin van de volgende zin leest. Franky legt uit dat hij is getrouwd met Sheila Pius en haar zus Sandy Pius met Stefan. De ouders van de zusjes, Gaston Pius en Josiane Geffens, zijn geen onbekenden in de binnenvaart, De familie bezit vijf duwboten, twintig duwbakken. Bij het aan boord gaan hadden we al een déjà vu voor wat betreft het schilderwerk en de styling. Nu weten we het zeker: dat zagen we dus eerder bij Gregory Courtois op het mts Artega, die ook bij De Gerlien - Van Tiem werd gebouwd. Samen met de Carrera bezorgt het de vlootlijst van de familie Pius een vermelding van drie tankschepen. Gaston, Franky en Stefan hebben lang nagedacht over het ideale schip dat ze wilden bouwen. Door omstandigheden hadden ze er ook ruim de tijd voor. Aanvankelijk dateerden de eerste plannen van medio 2007 toen ze de markt verkenden voor een nieuwbouw. Buiten hun invloed trad er enorme vertraging op die uiteindelijk resulteerde in een frustratie. De familie heeft toen het ontwerp voor de bouw van een nieuw casco in eigen hand genomen. Met de onderliggende tekeningen van Inec kreeg Damen in Servië vorig jaar de opdracht het casco onder Lloyds-klasse te gaan bouwen. Tijdens de bouw is de familie Pius in verschillende samenstelling meerdere malen naar de werf afgereisd. De familie had er tijdens de bouw ook een eigen surveyor, Edward Verberght. Voordelige boegschroef Halverwege maart kon de kwaliteit van het geleverde casco ook op de werf in Druten worden bekeken, toen het schip daar werd afgemeerd aan de afbouwkade. Vooral omdat de familie daar reeds eerder had afgebouwd, geeft dat een extra tintje aan de samenwerking. De kapitein van de Banco kent zijn schip inmiddels door en door. Vanaf het moment dat het casco bij De Gerlien arriveerde, is Richard Pols bij de afbouw betrokken. Hij verbleef in de schipperswoning op de werf. Pols heeft op het schip een eigen ruime woning en de stuurman kan hetzelfde zeggen. Op het voorschip is nog een derde woning voor twee matrozen. De afmetingen van het mts Banco zijn 110 x 11,40 x 4,04 meter, het heeft een draagvermogen van 3.458 ton en een tankinhoud van 4.200 m 3 . Het schip heeft elf gecoate tanks, een dubbel leidingsysteem en is ingericht voor vervoer van twee partijen. De spiralen kunnen op stoom van buitenaf worden aangesloten. Het schip is uitgerust met Marflex-deepwellpompen. De Caterpillar-generatoren leveren heel wat energie. Voor het pompbedrijf maar liefst 680 kVA, een tweede set levert 107 kVA (tevens noodstroom) en de laatste is goed voor 80 kVA. In de machinekamer staat nog meer geel: een Caterpillar 3512P van 1830 pk. Ook voor dit schip is gekozen voor een boegschroefinstallatie van De Gerlien. Juist als we denken dat we nu met een serieus gesprek zijn aangeland, zegt Franky: “We hebben gekozen voor de meest voordelige boegschroef...en die kan alleen voor bakboordmanoeuvres worden gebruikt, maar dat nadeel nemen we voor lief.” Ondanks de airco loopt de temperatuur op van het lachen. Geweldig dat deze mannen bij het woelige ondernemersklimaat hun gevoel voor humor niet verliezen. Als we Stefan Coupé vragen wat hij als man van de duwvaart voor een tankschip voelt worden als eerste de schouders opgehaald. Daarna horen we dat hij de techniek bewondert maar dat zijn hart toch verbonden is aan de duwvaart. Het schip gaat varen voor RTR Barging, dat nauw verbonden is met Wiljo uit Antwerpen. En daar heeft Gaston Pius dan weer nauwe banden mee, die teruglopen tot aan zijn eigen grootvader die, hoe zou het ook anders kunnen, ook de naam Gaston droeg. Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen het mts Banco en bemanning een behouden vaart. Wij wensen schip en bemanning van het mts Banco een behouden vaart. Voor het mts Banco leverden wij: 1 x Caterpillar 3512 C-HD voortstuwingsmotor 1 x Masson MMW7400 keerkoppeling 1 x Caterpillar C 18 generatorset 2 x Caterpillar C 4.4 generatorset Antwerp Diesel Repair B.V.B.A. Mexicostraat 3 A Kaai 43 B 2030 Antwerpen België T : +32 3 238 7570 F : +32 3 232 9740 E : info@adrbvba.be I : www.adrbvba.be Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wie leverden aan het mts Banco Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 AUTHORIZED CATERPILLAR MARINE DEALER Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Gehele afbouw, engineering van de machinekamers en levering boegschroef BNP Antwerpen Financiering RTR Barging B.V. Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Lecour & Co bvba Verzekering Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie INL Consulting GMBH Accountancy Antwerp Diesel Repair B.V.B.A. 1 x Caterpillar 3512 C-HD voortstuwingsmotor icm Masson MMW7400 keerkoppeling, 1 x Caterpillar C 18 generatorset voor aandrijving boegschroef en ladingpompen, 2 x Caterpillar C4.4 generatorset Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Bosch Rexroth B.V. Motorbediening ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7400, 5,031:1, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, Centa elastische koppeling Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorset Caterpillar type C18 Verhaar Omega B.V. 1 x Verhaar Omega schroefcompressor VO 15/10-500ALR incl. adsorptiedroger, geheel opgebouwd op een 500 liter Lloyds persluchtketel, 1 x Airline filter unit t.b.v. ademlucht Van Voorden Gieterij B.V. Rechts draaiende 5-bladschroef, 1800 mm onder keur Lloyd’s register De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Damen Marine Components Straalbuis Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Caldic Techniek B.V. Stamford generator type HCM 534 F voor de Cat C18 Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS klaproosters, machinekamer ventilatoren, dek ventilator (ontgassing) Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingspparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Willems RVS Aluminium B.V. Machinekamerleidingen en aansluiten van voortstuwingsmotoren Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische installatie, 2-Draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screen, Orlaco camera systeem, Airco-installatie, overdruk installatie, tankmeet en alarmsysteem, gasdetectie, telefooninstallatie, antenne-installatie, vloerverwarming, Periskal kaartplotter, Radio Holland nautisch pakket en OceanSat AIS Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en dekleidingen Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader VWM Compressor All Pumps Holland B.V. Pompen Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis van Wijk Stuurhuizen B.V. Roefdeuren Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering bvba Tresco Navigis Orlaco Products B.V. Camerasysteem RAFA B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Betimmering Keuken-Line Keuken Installatiebedrijf Krechting B.V. Levering en aansluiting sanitair Aannemingsbedrijf J. Alderliesten & Zn. Tegelzetter Dego Stofferingen BV Stoffering Schildersbedrijf De Winter Schilderwerk Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Handelsonderneming Beerens B.V. Alu. stuurhuistrap, Alu. Sierdakradarmast, Alu. sierradarmast type Reintrade, Set alu blauwe kegels + toebehoren Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en lieren Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Misti autokranen Atelier van Geffen B.V. Belettering Sun Roestvaststaal B.V. Aluminium heklichtvleugel, RVS Hoogglans verstelbare mastvoet en vlaggenstok, RVS Roeftrap met hoogglans leuningwerk, RVS Hoogglans gepolijste dubbelwandige uitlaten voorschip, RVS hoogglans gepolijste dubbelwandig geïsoleerde uitlaten achterschip Shell Marine Products Smeermiddelen Agaat nv Gasolie, Shell smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Bunkerstation PS Marine Coatings B.V. Coating Marflex B.V. 11 x MarFlex elektrische gedreven ladingpomp, type MDPD-80, met een capaciteit van 100 m³/hr per stuk. 11 x luchtgedreven MarFlex nazuigpomp A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Tankmeetapparatuur TankTech B.V. Tankmeting inhoud Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen, ballast waterslang, stoomslangen, slobslangen ventilatieslangen, ademluchtslangen en rubber keggen

De Binnenvaartkrant