Views
1 year ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 5 juli 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. REINIGING EN CONSERVERING Ruimen uitspuiten en verven - Machinekamers spuiten -Waterstralen tot 2500 bar – Coatings. Contact: 0617324458 manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Adelvotis, 1 lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN GEZOCHT KAPITEIN GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT GESUCHT: SCHEEPSRUIMEN VOOR MTS-ISABEL in bezit van Rijn, Radar, ADN en i.o.v. MS Deja, lichtmatroos i.o.v. MS Anita, lichtmatroos Tsjechiese Steuermann mit 500 bar + verf spuiten. zijn wij op zoek naar ADN-C. Lux cond. en/of matroos i.b.v. dienstb. en/of matroos i.b.v. dienstb. Rheinpatent bis Mannheim. Wij komen naar u toe! stuurmannen en matrozen Tel. 0032-479-822378 met functie lichtmatroos/ met functie lichtmatroos/ Anfang circa 1 August. System Bel. 06-54340087 met ervaring in de Binnenvaart, matroos. Vaar/verlof i.o. loon matroos. Vaar/verlof i.o. loon 3/3,moderne grosze Wohnung, in het bezit van een GEVRAAGD MATROOS conform CAO. conform CAO. Reisegeld ist frei. Über MR M.A. VAN ROTTERDAM dienstboekje, het vaarsysteem: (MAN/VROUW) Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 Lohnabschluss wollen wir mit ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. 3 wk.op/ 3 wk.af , het salaris op mbs Comrade, weekenden Ihnen reden. An bord sind schon Tel. 0111-450445 vlgs. CAO-Binnenvaart. zoveel mogelijk vrij. GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT mehr Tsjechiese Collegas. Fax. 0111-450446 Tel. 06-12343561 Tel. 06-22738072 i.o.v. MS Mediation, lichtmatroos i.o.v. MS Compaan, lichtmatroos Tel. 0031-78-6121325, Specialist vervoersrecht en/of matroos i.b.v. dienstb. en/of matroos i.b.v. dienstb. 0031 610951090 INTERFLUVIAL ZOEKT GEVRAAGD met functie lichtmatroos/ met functie lichtmatroos/ TE KOOP i.o.v. db Statum een matroos (Vol)matroos of stuurman matroos. Vaar/verlof i.o. loon matroos. Vaar/verlof i.o. loon INTERFLUVIAL ZOEKT van Tiem boegschroef, ibv dienstboek, loon cao, op mbs Maaike. conform CAO. conform CAO. i.o.v. mts Antonie-C een matroos platliggende schroef met 6 wk op 3 wk af. Weekenden vrij. Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 ibv dienstboek, loon cao, stuurrooster +/ 250 pk Daf 1160 Tel.06-14569190, Tel. 06-16129296 6 wk op 3 wk af. motor. Prijs € 4000,00 interfluvial@hotmail.com GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT Tel. 06-14569190, Tel 06-46182655 WIR BIETEN PERSONAL AN i.o.v. MS Narvik, lichtmatroos i.o.v. MS Montana, interfluvial@hotmai.com TE KOOP SLEEPBOOT BORD en/of matroos i.b.v. dienstb. 2x lichtmatroos en/of matroos TE KOOP GEVRAAGD 10 mtr., DAF 615, krph.1,50 mtr., von Schiffen zu arbeiten: met functie lichtmatroos/ i.b.v. dienstb. met functie LEARN ENGLISH kraanschip met werk. geen S.I. uitstekende staat, Steuermann, Matrose, matroos. Vaar/verlof i.o. loon lichtmatroos/matroos. Vaar/ www.profelt.com aanbiedingen naar Vr.pr. € 29.500,- Inruil mog. Deckmann. conform CAO. verlof i.o. loon conform CAO. Call 06-30106511 kraanschipper@gmail.com Tel. 06-55848263 Wir sind billiger als andere. Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 TEL Nummer: 00421-904-341 412. FAX Nummer: 00421-35- 641 609 2. GYRON CREW ZOEKT GEVRAAGD OP HET Email: kozar.juraj@gmail.com i.o.v. MS Sirius, lichtmatroos M/S FERRAMENTA www.huizinga-snijder.nl en/of matroos i.b.v. dienstb. een lichtmatroos i.b.v. GERWIL CREWING ZOEKT met functie lichtmatroos/ dienstboekje, vaarsysteem i.o.v. ms Panta Rhei, matroos. Vaar/verlof i.o. loon 8 wkn op/4 wkn af, KICKERS (licht)matroos i.b.v. dienstboekje conform CAO. loon conform CAO Binnenvaart. met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Experta, lichtmatroos Tel. 015-2563764 VOOR MS-SAEFTINGE Zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit Tel. 06-53929810 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? en/of matroos i.b.v. dienstb. van een dienstboekje, het G E B R U I K V O O R I E D E R E L met functie lichtmatroos/ vaarsysteem: 12wk. op/ 4 wk.af, E T T E R , L E E S T E K E N E N S matroos. Vaar/verlof i.o. loon het salaris vlgs. CAO - P A T I E E E N H O K J E . H O U D conform CAO. Binnenvaart. T U S S E N I E D E R W O O R D E Tel. 015-2563764 Tel. 06-22424148 E N H O K J E L E E G . IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 5 juli 2011 Druk op Ramsauer groeit DOOR SARAH DE PRETER De manier waarop het Duitse verkeersministerie met de vaarwegen omspringt stuit vertegenwoordigers van binnenvaart, industrie en zeehavens al geruime tijd tegen de borst. Vorige week kregen ze tijdens een hoorzitting in Berlijn eindelijk de kans om een weerwoord te bieden. Namens de BDB noemde Jens Schwanen de plannen van het verkeersministerie om vrijwel alleen nog te investeren in druk bevaren rivieren en kanalen “perspectiefloos”. Hij maakte duidelijk dat de binnenvaart hierdoor “eclatant” benadeeld wordt ten opzichte van spoor- en wegvervoer. Verder stipte hij aan dat het idee om maatregelen voor de binnenwateren te rangschikken op volgorde van belangrijkheid niet zo nieuw is als het Duitse verkeersministerie beweert. Ook voorgaande regeringen hebben al volgens dit principe gehandeld. Zo werd in 2007 beslist dat onderhoudsmaatregelen voorrang krijgen, onder meer in verband met de hoge leeftijd van sluizen. Tussen 2007 en 2010 is 80 procent van het budget voor de vaarwegen besteed aan onderhoud. “Maar zelfs daarvoor staat te weinig geld ter beschikking”, aldus de BDB. Vooral de vaarwegen in het midden “ en oosten van Duitsland dreigen de dupe te worden van de nieuwe ‘netwerkstructuur’ van verkeersminister Ramsauer. De BDB geeft toe dat de binnenvaart in deze regio’s zich niet conform de prognoses heeft ontwikkeld. Wel benadrukt de bond dat die prognoses uitgingen van goed uitgebouwde vaarwegen. “Zolang bruggen te laag en sluizen te klein zijn, kan de binnenvaart haar volle capaciteiten niet ontplooien.” De BDB wil snel duidelijkheid over de projecten die de overheid wel en niet wil uitvoeren. Want vage praatjes leiden tot onzekerheid. In de havens van Plochingen en Heilbronn zijn volgens Schwanen al projecten in de koelkast gezet, omdat niemand nog weet hoe het verder gaat met het verlengen van de Neckarsluizen. De BDB eist dat de Vaarwegenplan is perspectiefloos ” overheid de komende jaren voldoende budget voor de vaarwegen ter beschikking stelt. Ook de zee- en pleziervaart zouden hier consequent aan mee kunnen meebetalen. Klaus Heitmann van de zeehavenbond ZDS hamerde op het belang van goede toegangsroutes tot de havens aan de zeekant. Alle projecten die hier verband mee houden zouden op de prioriteitenlijst moeten worden gezet. Over de binnenvaart zei Heitmann dat ze de enige vervoerstak is met nog onbenutte capaciteiten. Maar op basis van de nieuwe netwerkstructuur kunnen de Duitse zeehavens hun binnenvaarttransporten richting achterland niet substantieel uitbouwen. “Het verruimen van onze achterlandverbindingen wordt hierdoor onmogelijk gemaakt. We kunnen ze hooguit onderhouden of verbeteren. In tegenstelling tot de achterlandverbindingen van de Rijnhavens, die wél prioriteit hebben.” De Duitse Kamer van Industrie en Koophandel kan voorlopig geen investeringsstrategie voor de vaarwegen herkennen. “Het is onduidelijk waarom het ene project wel en het andere niet wordt uitgevoerd”, aldus woordvoerder Patrick Thiele. Het declasseren van vaarwegen kan volgens Thiele grote gevolgen hebben voor de economische ontwikkeling op regionaal vlak. Zonder goede vaarwegverbindingen zouden investeerders zich kunnen terugtrekken. Reinhard Klingen van het Duitse verkeersministerie gaf de binnenvaart onlangs weinig hoop. “We gaan de netwerkstructuur in de zomer concretiseren”, zei Klingen bij een logistieke bijeenkomst in Duisburg. “Maar ingrijpende veranderingen verwacht ik niet.” Weinig last van warmwaterleiding Deymann en Jaegers kopen tankers uit Oeltrans-boedel Op woensdag 20 juli is in het gebouw van de kantonrechtbank in Hamburg de verificatievergadering van Oeltrans Befrachtungsgesellschaft. Tankvaartondernemers en andere crediteuren die nog geld te goed hebben van de bevrachtingskantoren Oeltrans, Max Sötje en Tankfracht, kunnen daar hun vorderingen toelichten tegenover curator dr. Olaf Büchler. De kans dat (een deel van) hun rekeningen alsnog worden betaald, is overigens miniem. Afgelopen maand werd bekend dat zes van de zeven tankers die eigendom waren van Oeltrans, zijn verkocht. De curator bood ze in overleg met de bank die de schepen had gefinancierd aan Reederei Deymann en Rederei Jaegers aan. De Duitse rederijen kochten ieder drie tankers. Martin Deymann zei onlangs op de Duitse binnenvaartwebsite www.bonapart.de dat de aanschaf past in de toekomstplannen van zijn bedrijf. “Met de aankoop van de schepen kunnen we onze positie in de markt versterken en – wat misschien nog veel belangrijker is – de positie van een nieuw bevrachtingskantoor, waar niemand op zit te wachten, verzwakken.” Reederei Deymann, die zelf ook schepen voor Oeltrans had varen, kocht de Albert (86 x 9,50 meter, gebouwd in 2008), Victoria (85 x 9,50 meter, bouwjaar 2010) en Caroline (85 x 9,50 meter, bouwjaar 2009). Het zijn alle drie dubbelwandige tankers. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Nuon is begonnen met de aanleg van een warmtetransportleiding onder het IJmeer door. De leiding komt te liggen tussen de elektriciteitscentrale in Diemen en de stad Almere. Het is voor het eerst dat over een afstand van deze lengte (8,5 kilometer) een warmtetransportleiding onder water wordt aangelegd. De aanleg is gestart met een boring onder de Diemerzeedijk door. Vervolgens wordt het leidingtracé uitgebaggerd waarna pijpstrengen van circa 500 meter lengte worden gemonteerd en afgezonken. De strengen zijn samengesteld uit buisdelen van 160 meter lang en 4,8 ton zwaar. A. Hak Leidingbouw monteert de pijpstrengen op een werklocatie bij Pampushaven. Voor het verbinden van de pijpstrengen op het IJmeer wordt een speciale lasponton ingezet. Medewerkers op de ponton hijsen met behulp van een kraan de uiteinden van de pijpstrengen uit het water waarna ze de verbindende las maken. Zodra deze verbinding gereed is, worden de pijpstrengen op de bodem van het IJmeer in de gegraven sleuven geplaatst. Eenmaal op hun plaats worden de pijpen door kraanschepen en werkpontons met grond afgedekt. Onder de vaargeul door wordt een horizontale grondboring uitgevoerd. Zo is de leiding te plaatsen zonder veel overlast te veroorzaken voor de scheepvaart. De warmtetransportleiding zal naar verwachting begin 2012 25.000 woningen in Almere voorzien van warmte. Den Haag Vandaag Als de voetbaltrainer van Den Haag vertrekt, noemen zijn voormalige fans hem een NSB’er. Als je iets wilt benadrukken – in dit geval zochten de fans de overtreffende trap van ‘verrader’ omdat John van den Brom van club wisselde – dan hoef je uit die meest STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl schokkende periode in de recente geschiedenis maar een naam te noemen en iedereen weet onmiddellijk wat je bedoelt. Natuurlijk is Wilders geen Hitler, en niet alleen omdat hij geen potsierlijk snorretje heeft of geen hekel heeft aan Joden, vooral niet omdat hij echt niet in staat is één van de meest vooraanstaande, machtigste naties ter wereld volledig naar zijn hand te zetten. Gelukkig maar. Dat geldt ook voor die andere ‘Hitlers’: Kadaffi, Mugabe, Milosevic en schurken als Karadzic en Mladic. Stuk voor stuk ellendelingen, maar ze komen niet in de buurt van den Führer. Hitler heeft bereikt dat zijn naam overdrachtelijk kan worden gebruikt. In Amerika noemen ze onuitstaanbare kinderen in een schoolklas ‘little Hitlers’ (en dan weet iedereen meteen wat je bedoelt). Zo leuk kan taal zijn. Kadaffi moet vandaag of morgen ‘naar Den Haag’ worden verscheept. Dat is zo’n beetje het ergste dat je een foute potentaat kan toewensen. Op school worden ‘little Hitlers’ de klas uitgestuurd. Heb je massamoorden op je geweten en genocide en meer fouts op je kerfstok, dan moet je ‘naar Den Haag’. Onze redelijk gedistingeerde residentie is is, zijn mensen zichzelf niet. Gelukkig afgegleden naar een oord van criminelen. Dat verklaart wel veel. ken dat ze altijd zo zijn). En zo wordt maar (je moet er namelijk niet aan den- Er is een vreemde haat/liefde-relatie er weer een leuk fonds gecreëerd waar tussen Den Haag en de binnenvaart. we nog jarenlang plezier van zullen Echt groot vaarwater is het Rijn-Schiekanaal niet en er loopt zelfs nog een het volgen van de discussies over waar hebben. Wij, de pers, bedoel ik. Met jaagpad langs, dus je kan het de Hagenezen moeilijk kwalijk nemen dat steed als ze het eens zouden worden. het geld aan zou kunnen worden be- ze de binnenvaart als een verzameling trekschuiten blijven zien. Zeker haar eigen reservefondsje. Nog even Dan heeft de Nederlandse binnenvaart als je het getouwtrek om negen ton en we creëren ons eigen Brusseltje. verzekeringsgeld op zijn juiste merites Lekker ver van het Haagje. beschouwt. Zo gauw er (veel) geld in het geding

De Binnenvaartkrant