Views
2 years ago

2011-14

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Weer
  • Twee

MS FANTASY De

MS FANTASY De Binnenvaartkrant 10 5 juli 2011 Jachtmakelaardij De Maas OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl Al ruim 38 jaar zijn we een gerenommeerd Zwitsers familiebedrijf met 16 moderne riviercruiseschepen. Scylla is een organisatie dat volop in ontwikkeling is. In augustus 2011 komt een nieuw schip in de vaart. We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e en 1e 2e Kapitein kapitein i.b.v. i.b.v. minimaal Rijn / Donaupatent Rijnpatent Goede 2e Kapitein bekendheid i.b.v. op minimaal de Main Rijnpatent is een pré Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijkk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3315 7372 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla Tours AG, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Vripack kotter, b.j. 2000, 13.65 x 4.10 x 1.10 m, Deutz 159 pk, Vraagprijs 199.500,- One Off Trawler, b.j. 1984, 13.10 x 4.75 x 1.80 m, Gardner 120 pk, Vraagprijs 139.500 Combikotter 1180, b.j. 1984, 11.80 x 3.75 x 1.20 m, Mercedes 100 pk, Vraagprijs 89.500 DRINGEND MOTORBOTEN TER BEMIDDELING GEVRAAGD! www.jachtmakelaardij-demaas.nl Jan Klingenweg 3 . 5335 JK Alem 0418-663236 Kun je het met je huidige radar niet zien, koop dan de Alphatron JMA610 MS FANTASY Tijdelijk inclusief een gratis veiligheidspakket Complete afbouw van nieuwbouwschepen en reparatie/renovatie van bestaande schepen Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. Eigen kade voor schepen tot 110 meter Vervangende woonruimte beschikbaar. Ambachtweg 18 -32 · 8061 RN Hasselt Tel. (038) 477 21 87 Fax (038) 477 26 74 Machinefabriek Hasselt } Reparaties van alle merken boegschroeven } Levering boegschroeven onder elk gewenste klasse } Hydraulische stuurwerken en roeren } Levering en revisie van motoren en keerkoppelingen } Alle werkzaamheden boven de waterlijn } Draaiwerk tot 8m. TDC } IVR ERKEND KEURBEDRIJF VOOR STUURWERKEN Cellemuiden 44 · 8061 RR Hasselt Tel. (038) 477 13 03 b.g.g. Tel. (0527) 24 18 50 www.admiraalbv.com · www.scheepsafbouwbedrijfhasselt.com · www.machinefabriekhasselt.nl Alphatron Marine B.V. Schaardijk 23 3063 NH Rotterdam VEILIG NAVIGEREN KOPPELING RADAR MET AIS ZEER EENVOUDIGE BEDIENING Havennummer 115 Postbus 21003 3001 AA Rotterdam Wat ziet u met een JMA610? * Lijst met schepen in beeld d.m.v. druk op knop (later weer af te spelen) * Koers voorspellingslijnen * Docking informatie * Kleine echo’s in centrum beter zichtbaar door nieuwste techniek T: 010- 453 4000 F: 010- 452 9214 info@alphatronmarine.com DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093

De Binnenvaartkrant 11 5 juli 2011 Vier namen in anderhalf jaar In China gebouwd als Octans J kwam dit containerschip begin 2010 in de vaart als Nordic Octans, om op 1 januari 2011 omgedoopt te worden tot AS Frisia. Dat duurde niet lang want sinds 20 april gaat het door het leven als Nordic Stani, tenminste zolang als het duurt. De eigenaar, Nordic Hamburg Shipping, bleef onveranderd. De capaciteit van het 152 meter lange schip is 1.036 TEU, met 250 reefer-aansluitingen, waarvan 114 onderdeks. Ondanks de Duitse eigenaar lijkt het schip met Douglas als thuishaven Engels te zijn, wat het toch ook weer niet helemaal is. Dit eiland in de Ierse Zee is wel Brits kroonbezit maar behoort niet tot het Verenigd Koninkrijk en valt ook niet onder de EU. Queen Elizabeth is, zoals dat enigszins vreemd overkomt, de Lord of Man maar haar scheepvaartregister is fiscaal erg aantrekkelijk en dat telt voor een reder. Onder de naam en thuishaven staat (foto Bert Bot / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) het IMO-nummer: 9483671. Hoe vaak een schip ook van naam of eigenaar verandert zal dit nummer van de International Maritime Organization nooit en te nimmer wijzigen. Elk zeegaand handelsschip groter dan 100 ton krijgt een 7-cijferig identificatienummer bij de kiellegging dat onverbrekelijk met het schip verbonden blijft. De Nordic Stani kwam van Sheerness via Teesport naar RST, de Rotterdam Shortsea Terminal in de Beatrixhaven. Toch is het geen Engelandvaarder want de haven daarvóór was Piraeus, wat ook de bestemming was na vertrek Rotterdam. Dat kan redelijk voorspoedig gaan want met 18,5 mijl per uur is de afstand van 2887 mijl te overbruggen in zes en een halve dag. Natuurlijk wel onder voorbehoud van slecht weer in de Golf van Biskaje of de Middellandse Zee. Hoewel gebouwd bij Sainty Shipbuilding in Jiangdu zorgt een MAN B&W Augsburg ‘kar’ van 9000 kW voor die 18,5 knopen, oftewel 12.240 pk voor 34,26 kilometer per uur. Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society WERELDSCHEPEN Rotterdam Branch Nationaal Kampweek: “Ongecompliceerd leuk” De elf schipperskinderen van de Dam uit Lemmer hebben hun boog gespannen staan. (foto’s TekstAtelier) DOOR COR SPEK Gerben (ms Cleopas) en Nynke (ms Samara) hebben de boog van de verwachting gespannen staan. Ook ouder en mentrix Mieke Visser (ms Warber) is druk in de weer met de tenten en de groepskampkeuken. Lemmer (lees: school de Dam) is (bijna) klaar voor het 54e Nationaal Kamp Hattem. Voor Gerben, groep 7, is het de eerste keer dat hij mee gaat. Vlak bij het Nationaal Kampse bussenveld, op de Koeweg rechts het bos in, is hij doende zijn tent op te zetten. Hij verwacht “veel lol” en een goede samenwerking. “Die heb je nodig, want je moet punten verdienen. Of zoiets.” Hij weet het niet precies, het Nationaal Kamp heeft in ieder geval iets met punten. Nynke Nauta is beter geïnformeerd en weet bovendien te melden dat er “lampionnen gestolen zijn door de andere ploeg. En er is een vrouw opgesloten.” Of dat allemaal wel goed gaat komen, daaraan twijfelt zij niet. “Onze groepen 7 en 8 zijn zo sterk, wij halen die lampionnen terug.” Potig koekje Foe-Yong-Hattem. Maandagmiddag, 20 juni, 13:30 uur. In de bossen rond De Zandkreek hangt een ingetogen spanning. Ruim 300 kinderen uit heel Nederland maken zich op voor de 54e Nationaal Kampweek. Als een uur later de grote scheepshoorn “verzamelen!” toetert, trekt een bonte stoet naar het Amfitheater. Amfitheaterleidster Adri Romijn (ms Alm) dirigeert de kleurrijke horde naar zijn zitplaats. Voor deze ene keer door de hoofdingang. (“de rest van de week gebruiken jullie de achteringangen”, oreert de hoogzwangere Romijn.) De deelnemers, afkomstig van tien scholen en verkleed als ‘echte’ Chinezen, geven daarmee gehoor aan de oproep van inwoner Cheung vooral te komen helpen. De laatste heeft een dubbel probleem. Niet alleen zijn de drie Mirakelse Lampionnen (die borg staan voor goede oogsten) gestolen, ook zijn ‘lief’ Meying is ontvoerd. De kleine Chinees oogt dapper, maar hij heeft het er zichtbaar moeilijk mee. Dat verdriet moet hij ophouden als directeur Tom Boerema van EFM Verzekeringen in vol (Chinees) ornaat binnenkomt. Hem valt de eer te beurt het 54e Nationaal Kamp te openen. Weliswaar geruggensteund door een forse spiekbrief, volbrengt hij die taak met verve. De mysterieuze spreuk uit een potig gelukskoekje stuurt de kinderen op weg om “de gekleurde lampions te volgen”. Dat is het begin van alweer een spannend kinderavontuur. Dat aan het eind van de Kampweek resulteert in twee prijzen: De Terschellingse Kroepoeks (van de Ds Vosserschool uit Terschelling) winnen Het Ornament. Het Wisselschild gaat naar De Sheng Du’s van De Bavinckschool uit Dordrecht. Stabiliseren Eén van de 26 hand- en spandienst verrichtende binnenvaartjongeren is Kampwacht Tim van Vugt (ms Chimo). Hij vindt het – evenals zus EFM-directeur Tom Boerema (rechts) volbrengt de opening met verve, daarbij terzijde gestaan door (midden) Cheung (Thijs Mijnster, ms Jaap) en De Grote DingBang (Pieter Romijn, ms Alm). Marloes – allemaal schitterend. Hoewel hij volop bezig is zijn kapiteinspapieren te halen, wil hij de twee weken Nationaal Kamp niet missen. “Ik ben hier opgevoed”, glundert hij. “Het is hier altijd gezellig; een goede sfeer en het is anders dan anders. Normaal moet je zo netjes mogelijk doen, maar hier kun je ongecompliceerd je gang gaan.” Of Kampstaflid Wim van Zijl die visie deelt, blijft onbesproken. Wel meldt de laatste, zelf al jaren van de Kamppartij, erg te spreken te zijn over de jongere generatie. “Ik zie een bewustwording. De jongeren worden meewerkers, karrentrekkers en zijn bereid tot aanpakken.” Dynamiek volop dus. Zo denkt het bestuur na over een financiële splitsing van de Kampweek-activiteiten en het beheer van Kamp gebouw De Zandkreek. Interim-voorzitter Adri Paauwe: “Het kindertal gaat zich stabiliseren op 250. Het Kamp wil in afgeslankte vorm verder.” Verder kan hij nog niet zoveel over die toekomstplannen zeggen. In oktober volgt een besluit. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant