Views
3 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

De Binnenvaartkrant 4 21

De Binnenvaartkrant 4 21 juni 2011 [ ] Familieberichten Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. D E B I N N E N VA A RT K R A N T Lieve Dennis Lieve juf Nel, Wij gaan u heel erg missen. Bedankt voor alle jaren dat u er voor ons was. Alle kinderen en ouders van het schippersinternaat De Meerpaal Met al haar levenslust en wilskracht heeft zij deze strijd niet kunnen winnen. Na alle fijne jaren die we met haar mochten beleven, hebben wij met veel verdriet afscheid moeten nemen van juf Nel. Namens de ouders en kinderen van het Kompas wensen wij haar man Jack, dochter Lianne en familie heel veel sterkte met dit enorme verlies. Familie Verstrepen Familie Loog, m/s Toros Familie Bouman-Stam, m/s Allegro Thomas, Dennis en Natalie, m/s Mira Ferramenta Familie v.d.Pol-Martha, m/s Gambler Familie van Neijenhoff Familie Didden Familie van Appelen internationale bevrachtingen TEL. +31 (0)10 266 78 90 bevrachtingen@hvcba.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 semper in corde Enrique Jacob Bas Jolanda Jan Tot groot verdriet van ons allemaal is Nel Kruizinga – van der Neut op 12 juni 2011, op 61 jarige leeftijd, overleden. Juffrouw Nel was bijna 42 jaar lang werkzaam op het schippersinternaat De Meerpaal te Capelle aan den IJssel. Voor vele kinderen, ouders, opa’s, oma’s, ex-bewoners en collega’s was Nel jarenlang het boegbeeld van De Meerpaal, een vaste waarde voor iedereen. Wij allemaal missen Nel heel erg! Kinderen en ouders, collega’s en directie van stichting Meander locatie De Meerpaal. 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE www.huizinga-snijder.nl GEVRAAGD 24-32 TEU schip voor vaste container dienst Belgie. Voor meer info gelieve contact op te nemen met Johan Byl (United Container Transport) Tel. 03/6521004 TE KOOP DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gskbrokers.be van Tiem boegschroef, platliggende schroef met stuurrooster +/ 250 pk Daf 1160 motor. Prijs € 4000,00 Tel 06-46182655 GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! M/s Suomi - 718 ton, bj 64, 55 x 7.20 x 2.62, 1100 m³, 240 pk + 225 pk (rev. 07), event. vast werk, 2x Hatz ‘10. M/S Beatrice - 1032 ton, bj 23 , 79.11 x 8.00 x 2.43, 1500 m³, 620 pk rev. ‘08, 3x slpk. M/S Dealo - 1400 ton, bj 80, 80 x 8.65 x 2.94, 1900 m³, 953 pk bj 11, 3x slpk., keuken ‘10. M/S Brizo - 2047 ton, bj 73, 95 x 10 x 3.02, 2x 750 pk, bj ‘10, 3x slpk., inruil bespreekbaar. M/S Tiamo - 2280 ton, bj 73 , 105 x 9.50 x 3.27, 1379 pk, bj ‘04, 3x slpk., woning ’05 , inruil bespreekbaar. Wij doen net iets meer voor U! www.kika.nl Giro 8118 Wij kunnen aanbiedingen doen in verschillende categorieën. Wij aanhoren graag Uw wensen en zullen Uw wens proberen om te zetten in een realistisch voorstel welke aangepast is aan deze tijden. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden i.s.m GSK Invest. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden.

De Binnenvaartkrant 21 juni 2011 Opluchting na volbrengen ‘monstertocht’ twee roeispanen; vervangende werden in allerijl vanuit Dordrecht naar boord gebracht. De gehele tocht van Basel naar Dordrecht was er een vrachtwagen met tenten, eten en ander materiaal mee. De ploeg van vijf begeleiders onder leiding van Hans Stemerdink, die de logistiek van begin tot eind had gepland, stond elke dag als eerste op en ging het laatst naar bed. De agenten roeiden niet alleen om de sportieve prestatie maar vooral om geld in te zamelen voor een goed doel: de stichting Help Sri Lanka Nu. Die gebruikt de opbrengst voor het opknappen van het Mother Theresa Home, een opvanghuis voor gehandicapten. Het streven was minimaal 10.000 euro bij elkaar te roeien. Mede dank zij de sponsoring door een flink aantal watergerelateerde bedrijven werd die doelstelling overtroffen. Rianne van der Geld van Help Sri Lanka Nu maakte bij de aankomst bekend dat het totaalbedrag 13.860 euro was. De sloep werd op het laatste stuk onder andere vergezeld door een blusboot van de brandweer. (foto’s MG Redacties) Vooraf hadden ze de reis betiteld als een ‘monstertocht’ en dat werd de 830 kilometer lange roeitocht ook. Zaterdag 11 juni kwamen de roeiers van de Waterpolitie uit Dordrecht, zichtbaar opgelucht dat de tien dagen durende reis erop zat, aan bij de finish: het hoofdkantoor aan het Blauwpoortsplein. Daar werden ze als helden ingehaald door familie, vrienden, collega’s, de Dordtse wethouder Rinette Reynvaan (onder andere van Sport) met live muziek, spandoeken en confetti. De laatste kilometers voeren – naast de vaste begeleidingsboot – een blusboot van de brandweer, de RWS 71, bilgeboot De Hoop 3 van Jongen en bootjes van de reddingsbrigade mee. De sportieve KLPD’ers begonnen huntocht op 2 juni (Hemelvaartsdag) en arriveerden zaterdag 11 juni in Dordrecht. In de 10 meter lange sloep Wim Padpos (beschikbaar gesteld door het STC) roeiden tien (soms twaalf) agenten, met een stuurman. In totaal waren er bijna twintig roeiers, van wie sommigen een paar dagen meededen en anderen elke dag in de boot stapten. Tot de laatste categorie behoorde Henk Kuijpers, de aanstichter van het project. Eén dag kregen de agenten versterking van vier Noordvaarders, een sloeproeiploeg uit Harlingen. Zwaar De tocht was zwaar. Per dag werd ongeveer tien uur geroeid. De eerste dagen hadden ze vooral last van de sterke tegenwind. Later was ook de regen geregeld spelbreker. Bij de Lorelei had het team het eveneens zwaar. En de laatste dag braken nog Initiatiefnemers Henk Kuijpers (links) en begeleider Hans Stemerdink schudden elkaar de hand na de behouden aankomst in Dordrecht. Links staat Rianne van der Geld van Help Sri Lanka Nu, die verguld was met de opbrengst van de actie. “We willen investeren waar het meeste transport per binnenvaart plaatsvindt” >> Vervolg van pagina 1 “Het wordt de taak van deze en de volgende generatie om de infrastructuur die we in Duitsland hebben in stand te houden. Bij alle vervoersmodi zijn jaarlijks enorme investeringen nodig. Op het Mittellandkanaal is de toestand van twee sluizen zó slecht dat het uitstellen van vervangende nieuwbouw niet meer kan wachten.” Maar het draait voor een belangrijk deel ook om de concurrentiepositie van de Noord-Duitse zeehavens. Bij de presentatie van de Havenvisie 2030 van het Rotterdamse Havenbedrijf werd onlangs nog aangegeven door Deltalinqs-voorzitter Wim van Sluis en president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf dat vervoer per trein van Hamburg naar München dankzij de subsidies goedkoper is dan van Rotterdam naar Zevenaar. Ingrijpen in verkeersstromen Klingen vindt het Rotterdamse concept voor het containertransport vanaf Maasvlakte 2 naar het achterland interessant. Dat moet – verplicht – voor 65 procent via spoor en binnenvaart. “Dat heeft ook met milieudoelstellingen te maken”, aldus Jan Barendregt van het Rotterdamse Havenbedrijf. “Het was nodig om überhaupt een vergunning voor Maasvlakte 2 te krijgen.” Klingen: “In Duitsland kunnen we ons misschien moeilijk voorstellen dat je op deze manier ingrijpt in de verkeersstromen. Maar als we de enorme goederenmassa’s die op ons afkomen willen beheersen, moeten we dergelijke ideeën misschien niet a priori uitsluiten.” “De Rotterdamse haven bouwt 40 kilometer van de nieuwe Maasvlakte een binnenvaarthub (het Transferium in Alblasserdam, red.). Ook daar zou men in Hamburg over na kunnen denken. Dat de binnenvaart in Hamburg zo’n kleine rol speelt, heeft niet alleen met de Elbe te maken. Ook de condities voor de binnenvaart in de haven kunnen verbeterd worden.” Michael Viefers van Rhenus gelooft eerder in de Rijn als binnenvaartsnelweg dan in de Elbe, al ziet hij ook in het noorden van Duitsland – bijvoorbeeld bij Wolfsburg – regio’s waar containervervoer kansrijk is. Prioriteiten De druk op Berlijn wordt opgevoerd, zowel van de kant van de zeehavens als door de logistieke sector in NRW. Die laatste wil aanpassing van het kanalennet. De Noord-Duitse zeehavens hebben de ‘Ahrensburger Liste’, een lijst van infrastructuurprojecten. Hoe gaat Berlijn om met deze spagaat? “Rotterdam is nog steeds de grootste Duitse zeehaven”, zegt Klingen. “We vinden het natuurlijk goed dat ook Hamburg en Bremen zich ontwikkelen, maar je kunt niet alles tegelijk plannen en financieren.” “We moeten afscheid nemen van de oude politieke gewoonte om iedereen alles te beloven. Er werd immers nooit bij gezegd wanneer die beloftes zouden worden nakomen. We moeten prioriteiten stellen – óók in de ‘Ahrensburger Liste’.” “Daarom begrijp ik ook niet waar al die kritiek op ons vaarwegenbeleid vandaan komt. We willen het geld investeren waar het meeste transport per binnenvaart plaatsvindt. Zou je niet in tweede sluizen op de Moezel kunnen investeren, alleen maar doordat je elders een voor de binnenvaart oninteressante vaarweg óók moet blijven onderhouden? Ik snap die redenering niet.” Dat voor de binnenvaart de prioriteiten op de Rijn moeten liggen, vindt ook Horst Becker, de staatssecretaris voor onder andere Verkeer in Noordrijn-Westfalen. “Als de goederenprognoses kloppen, zal er voor alle zeehavens in de toekomst meer dan genoeg werk zijn. De vraag is op welke manier de goederen via de zeehavens worden verspreid. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zuiden van Duitsland per binnenschip de Noord- Duitse zeehavens gaat aanlopen.” Geen voorstander Klingen gaf aan dat het Duitse verkeersministerie er eigenlijk helemaal geen voorstander van is om uit de haven van Duisburg te stappen. Het ministerie van Financiën is de drijvende kracht achter de verkoopplannen. Becker zei dat ook de deelstaat er niet op zit te wachten dat de bondsregering zich terugtrekt. NRW is zelf eveneens aandeelhouder van duisport. “Als men in Berlijn nu al niet meer inziet waarom die aandelen nog zinvol zijn, dan vrezen we dat ADVERTENTIE de belangstelling voor de haven na de verkoop in één klap zal verdwijnen.” Klingen en Becker zitten beiden in de raad van toezicht van de Duisburgse haven. Willem van de Schalk, voorzitter van het comité van Duitse zeehavenexpediteurs, belicht de rol van de binnenvaart. “Wat binnenvaart betreft staan de Duitse zeehavens veel minder sterk dan de ARA-havens. Het zou mooi zijn als we door het verhogen van bruggen op de achterlandverbindingen het binnenvaartpercentage wat kunnen opkrikken, maar bruggen verhogen is duur.” “Hoe graag we de binnenvaart ook hebben, ze speelt simpelweg een zeer kleine rol.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant