Views
2 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 21 juni 2011 Wij feliciteren Estra A.G. Rheinschiffahrt van harte met het ms Freienstein. Scheepsbouw & Reparatie Shipyard v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 37 21 juni 2011 Duiven: bevlogen hobby! Door Johan de Witte Wanneer Cees Holster zaterdags vroeg in de middag de schone lucht afspeurt en een half uur eerder dan verwacht vanuit het niets een duif hóórt vliegen die een seconde later als een steen op de klep valt, denkt hij: “De Kei is binnen.” Zijn ‘paradeduiven’ hebben namen. ‘De Kei’ is één van zijn beste! Deze doffer kreeg zijn naam omdat hij in de wind op kop ligt, bij hoge temperatuur het best presteert, de juiste hoogte kiest en zonder omweg naar zijn laatste wijfje vliegt. Met nadruk op laatste, want partnertrouw staat bij deze vogels niet in het woordenboek! Ze doen maar wat in de natuur. Ofschoon: als de duivencoach een mooi koppeltje laat kroelen, kost een ei al gauw 500 euro. De niet beredeneerbare affiniteit met zijn duiven die op 700 kilometer afstand worden gelost en zo snel mogelijk naar hun hok vliegen, evenals de niet uit te leggen dialoog gedurende de verzorging, zijn zomaar een paar dingen die de bevlogen hobby van Cees Holster inhoud geven. Weduwschap Cees Holster groeide op in Werkendam, kreeg na de lts een mariniersopleiding, was daarna bezig met het timmervak en het trainen van politiehonden. Vandaag de dag kennen we Cees Holster als een grote stevige vent, aan het roer van een fantastisch Scheepstimmerbedrijf met een hart voor dieren. Met name duiven! Om maar meteen van wal te steken: de eeuwenoude duivensport is niet aan het laptoptijdperk ontsnapt. Technische invloed heeft de duivenmelker tot duivencoach gepromoveerd. Niettemin is de meest toegepaste methode, het zogeheten ‘weduwschap’, de grondslag om een zo groot mogelijke prestatie De Singel stapte stevig door Vier avonden wandelen zitten er weer op. Onder prima weersomstandigheden wandelden 22 jongeren van schippersinternaat De Singel 10 juni over de eindstreep. Een traditie die op het Dordtse internaat al vele DE HOBBY VAN… Cees Holster In deze serie belichten we bijzondere hobby’s van mensen uit de binnenvaart, scheepsbouw en maritieme dienstverlening. Hebt u ook een niet-alledaagse liefhebberij of vrijetijdsbesteding, wilt u daarover vertellen en anderen er ook enthousiast voor maken? Geef u dan op via redactie@binnenvaartkrant.nl. van duiven af te dwingen. Van april tot september vliegt Cees elke week met dertig duiven. Vrijdagavond zet hij ze op scherp. Maar eerst worden in de kweekperiode de beste doffers bij duivinnen van goede komaf gezet. Samen hebben ze een bak waarin ze hun jongen groot brengen. Het voortdurende baltsgedrag bewijst dat ze stapelgek zijn op elkaar. Wanneer de jongen na drieënhalve week zonder moeder kunnen, worden de vrouwtjes weggehaald en zijn de mannen alleen. Dan breekt het vliegseizoen aan en laat de duivencoach de ouders even bij elkaar om te ‘snuffelen’. Op het moment dat ze, zeg maar, goed op gang komen, worden ze apart en uit het zicht van elkaar gezet. Voordat ze vrijdagavond op reis gaan naar Chantilly, Orleans of een andere losplaats, krijgen de vliegers een menu voorgeschoteld dat is samengesteld door de coach. Krachtvoer dus, een beetje van ‘zus en zo’, doorspekt met vitaminen voor de komende race. Op bestemming worden ze vroeg in de morgen gelost, waarna ze op hun paringsdrift naar huis vliegen. Het is fascinerende wetenschap dat een overvliegende duif maar twee dingen in zijn of haar kop heeft. Koers houden en dat andere noemen wij sex. Overigens vliegen duivinnen even goed als doffers! Soms echter brengen roofvogels of slechte weersomstandigheden hun erotisch gestuurd kompas van slag. Ook moeheid kan toeslaan en zelfs een korte rustperiode kan leiden tot desoriëntatie, zodat de duif de rest van zijn leven bijvoorbeeld als jaren opgeld doet. Dit jaar droegen de deelnemers de nieuwe vlag met het nieuwe logo vol trots mee. (foto Dordrechtinbeeld.nl) stadsduif in Parijs doorbrengt. Een getrainde postduif kan over grote afstand, en zelfs na jaren, nog zijn hok terugvinden. Zijn snelheid varieert – afhankelijk van windrichting en weersgesteldheid – van 60 tot 130 kilometer per uur. In de regel vliegen ze op 150 meter hoogte, maar ze kiezen afhankelijk van de wind een andere luchtstroming. Voordat een duif onderweg gaat rusten of probeert te drinken, heeft hij al 800 kilometer achter de rug. Het is zijn grootste onafgebroken afstand. Duiven, die een grotere afstand vliegen, overnachten soms op plekken waar gevaar op de loer ligt, met alle risico’s voor de thuisetappe. Een doffer is driftig en vliegt zich helemaal leeg. Een duivin herstelt sneller en is minder onberekenbaar. Welke kunne er wijzer, sneller of beter is, blijft – evenals bij mensen – ter discussie. Na jarenlang onderzoek is er nog altijd geen sluitende theorie die het oriëntatievermogen van postduiven verklaart. Kompaszintuigen spelen een rol, maar hoe de vogels hun locatie en vliegroute bepalen blijft een raadsel. Persoonlijkheden Wanneer Cees Holster – vrijwel altijd gesupport door een paar vrienden – de stippen tegen de lucht groter en groter ziet worden, noemt hij reeds de namen. Zijn persoonlijkheden hebben een herkenbare identiteit. Hoe laat het precies is weet hij beter dan de klok. Hij is gespannen; dertig moeten er binnenkomen. Als een steen valt de eerste op de elektronische leesveldantenne van het hok: de chip in de ring om de poot wordt gescand en doorgegeven voor het klassement. Een leek die hierbij aanwezig is, moet bescheiden afstand nemen. Anders ontstaat er twijfel bij het binnenvliegen. Cees Holster met één van zijn duiven. (foto Johan de Witte) “Vorig jaar was er een periode dat mijn duiven niet super binnenkwamen”, vertelt Cees. Voor een vlucht van Chateauroux had ik twee keer een ploeg afgericht op een korte vlucht en hoopte er het beste van. Ik geef ze ‘s avonds nog een supermaal voordat ze wegrijden met de truck. Je kan dan alleen maar afwachten. Als eersten van de ongeveer 200 duiven in deze race vallen er de dag erop zo tegen een uur of drie, zeven duiven op de klep. Van 1 tot 7 waren van mij. Dan kan je zaterdag niet meer stuk; we drinken dan een biertje!” “Als ze er weer zijn ben je gerust. Er zijn er bij die met warm weer super vliegen. Je moet ze hongerig houden. Dresseren kan alleen met voer. Een duif heeft instinct maar je moet het wel trainen. De verzorging speelt een grote rol, je moet ze soigneren. Wanneer ze een jaar of zes zijn mogen ze van mij met pensioen.” “Jaren geleden kreeg ik van Peter Fox uit Wales een duif waar ik mee kweek. Die heeft een heel goede afstamming. Evenals bij mensen hebben duiven ook onderscheidend gedrag. Het blijft voor mij een ADVERTENTIE met ScheepSStoffering op maat: boeiende bezigheid naast mijn werk. De Kei bijvoorbeeld is zijn gewicht in goud waard”, besluit Cees met een glimlach. Helden Het wonderbaarlijke vermogen van duiven om vanuit een willekeurige plaats hun hok terug te kunnen vinden, werd in vredes- en oorlogstijd gebruikt ver voordat de PTT poot aan de grond kreeg. Zo werd de Franse heldenduif Vaillant op 4 juni 1916 losgelaten op Fort Vaux, tijdens de slag bij Verdun, met in een kokertje de volgende boodschap: “Wij bezwijken langzamerhand onder aanvallen en moeten dringend ontzet worden. Dit is mijn laatste duif. Getekend, commandant Raynal.” 172 manschappen werden hierdoor gered. In de Frans-Duitse oorlog (1870- 1871) werd bij het beleg van Parijs systematisch gebruik gemaakt van de postduif. Met luchtballonnen werden de duiven buiten Parijs gebracht om met een boodschap terug te keren. Wij kleden heel uW schip aan! banken gordijnen tapijt vinyl bedden matrassen Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant