Views
2 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 21 juni 2011 Wat zijn de fiscale mogelijkheden bij verkoop van mijn schip? Vraag het: Vakmansschap om in te lijsten! ScheepSbetimmering meubelmakerij keukenS Verbouwingen Sliedrecht TracTie baTTerij 24 VolT V.a. 1.250,- excl 4 jaar garanTie alle Type leVerbaar Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 jaar garanTie Financiële Planning & Advies Carpe Diem Voor een betrouwbare, deskundige en onafhankelijke financiële analyse en advies. Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FAX : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B. : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 beZorging Door geHeel neDerlanD en anTWerpen Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl J.M. Blokzijl (FFP) ( (ook mobiel) :038-38 69 487 Groot Lageland 21 E-mail: jmb@fpacarpediem.nl 8064 AL Zwartsluis Website: www.fpacarpediem.nl Lid van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners (VOFP) PIRANACONCEPTS.COM FEMM SCHEEPSUITRUSTING IS vERHUISD NaaR kaaI 138. U bent daar van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem T +32 (0)3 353 26 89 F +32 (0)3 353 35 90 UW TOTAALLEVERANCIER VOOR DE BINNENVAART! VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) ALLE SOORTEN SCHEEPSLUIKEN (FRK, SCHUIFLUIKEN, …) LUIKENWAGENS (HYDRAULISCH EN MANUEEL) RADARMASTEN EN STUURHUTTRAPPEN AANPASSING EN REVISIE VAN ALLE TYPES LUIKEN SNELLE EN VAKKUNDIGE HERSTELLING WWW.blommaerTalu.be INFo@blommaerTalu.be • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 15.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 16.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 20.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 21.300,- Basis SCANIA KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 20.700,- Basis MERCEDES Mercedes V12 702 PK / 525 kW prijs op aanvraag Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 31 21 juni 2011 Erik Bertholet van Groningen Railport ziet trein aantrekkelijker worden: Maasvlakte 2 gunstiger voor spoor dan voor binnenvaart DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De uitbreiding van de Maasvlakte biedt opmerkelijk genoeg kansen voor containershuttles per spoor en is daarmee een bedreiging voor belangrijkste concurrent binnenvaart. Binnenlands goederenvervoer per trein wordt aantrekkelijker ten opzichte van binnenvaart doordat minder goederen onderweg in de Waalhaven uitgeladen hoeven te worden; alles kan mee naar eindstation Maasvlakte. “En treintransport is point-point nou eenmaal het meest interessant”, zegt commercieel directeur Erik Bertholet van logistiek centrum Groningen Railport in Veendam. Groningen Railport is een trimodale terminal: bereikbaar via weg, water en spoor. De focus ligt op transport over de rails. Daarvoor beschikt Groningen Railport over vier opstelsporen van 750 meter lang, waarvan één spoor voor wagenladingverkeer. Dit is de enige Nederlandse inlandterminal die dit te bieden heeft. Waar Groningen Railport voor treinverkeer uitstekende voorzieningen biedt, zijn de toe- en afvaartmogelijkheden over water beperkt. Groningen Railport ligt aan het A.G. Wildervanckkanaal, achter een smalle brug. Die brug maakt het kanaal tot een klasse IVwaterweg, geschikt voor schepen met een maximale breedte van 9,50 meter, een maximale diepte van 2,50 meter en een maximale tonnage van 1350. De maximumtonnage aan de kade ligt nog lager: rond de 1200 ton. Toch aantrekkelijk Ondanks de klassebeperking meren er wekelijks diverse schepen af aan de kade van Groningen Railport. Zo komen er mestschepen met grondstoffen voor Van Oosten Mestvergisting. Stammen hout uit Noordoost-Nederland worden over water verscheept naar Parenco Hout in Renkum. En bij buurman Nedmag – de magnesiumproducent Steun voor watergebonden bedrijvigheid Deventer GroenLinks in Deventer heeft brede steun gekregen voor zijn voorstel om voorrang te geven aan watergebonden bedrijvigheid. De motie is nog aangehouden omdat het CDA verzocht om een ‘politieke markt’ over het onderwerp. De gemeenteraad ging daarmee akkoord: op zo’n openbare commissievergadering kunnen alle aspecten aan de orde komen, op basis waarvan het CDA vervolgens zijn standpunt kan bepalen. Groen- Links verzet zich tegen het plan van Faciliteiten Groningen Railport • 44 hectare totale oppervlakte • 14 hectare railterminal • 4 x 750 meter shuttle tracks • 3000 m 2 overslagloods • 130 meter binnenvaartkade • uitstekende bereikbaarheid over weg, A7 en N33 • 24-uurs douanedienst • depotcapaciteit voor 2000 containers • 90.000 m 2 overdekte opslagcapaciteit beschikt over een eigen laad- en loskade – wordt ook over water getransporteerd. Bertholet: “Nedmag bewijst dat transport over water naar dit gebied toch aantrekkelijk kan zijn.” Een jaar of tien geleden vond er ook, kortstondig, containertransport over water plaats van en naar Groningen Railport, toen ten gevolge van wateroverlast het spoor richting Veendam – dat loopt door een waterbergingsgebied – onder water kwam te staan. het Deventer college van burgemeester en wethouders om het laatste beschikbare perceel in de haven te gebruiken als tijdelijke truckparking. Voor het braak liggende stuk grond aan de Westfalenstraat bestaat namelijk ook belangstelling van bouwgrondstoffenleverancier BKV, die voor zijn overslagactiviteiten afhankelijk is van de ligging aan het water. Het bedrijf uit Alphen aan den Rijn heeft overigens al een vestiging in Deventer. Raadslid Tjeerd van der Meulen diende in de raadsvergadering van 8 juni een voorstel in om voor het Concurrentie Groningen Railport is een openbare terminal. Drie keer per week arriveert er een trein van DB Schenker (voorheen NS Cargo) met losse wagons met onder meer rollen, zakgoed, aluminium en hout. Daarnaast arriveren er wekelijks 32 tot 40 wagons van OHE met grind voor de Groninger en Noord- Drentse betonindustrie. De RestStoffen Bank (RSB) Noord verstuurt over spoor wagonladingen ongeïmpregneerd afvalhout naar Duitsland. Dagelijks vertrekken er container-treinen, gereden door ACTS, naar Rotterdam voor IMS Veendam. De binnenvaart concurreert hier met railtransport op prijsniveau. Daarbij heeft het als extra voordeel dat voor vervoer over water geen belasting hoeft te worden betaald, terrein aan de Westfalenstraat de voorkeur te geven aan watergebonden activiteiten en op zoek te gaan naar een andere locatie voor de truckparking. Hij kreeg steun van Algemeen Plattelands Belang, PvdA, VVD, Algemeen Deventer Belang en SP. Die partijen vormen samen een meerderheid in de gemeenteraad. De politieke markt over de watergebonden bedrijvigheid is waarschijnlijk nog vóór de zomervakantie. Tijdens de eerste raadsvergadering daarna komt vervolgens de motie aan de orde. ”Het laatste braakliggende terrein Commercieel directeur Erik Bertholet. (foto Jan Johan ten Have) terwijl het rijk voor transport over spoor wel een railinfraheffing in rekening brengt, vertelt Bertholet. Hij constateert dat met name in economisch wat moeilijker tijden opdrachtgevers meer genegen zijn om voor transport over water te Het logistiek centrum ligt aan het A.G. Wildervanckkanaal. Maar de spooraansluiting is beter. (foto Groningen Railport) kiezen: “Dan wordt de prijs zwaarwegender en is snelheid van ondergeschikt belang.” Volgens Bertholet is snelheid de belangrijkste motivatie voor de keuze voor railtransport. “Goederen zijn wekenlang onderweg vanuit Amerika, maar zodra ze in Rotterdam zijn moeten ze ook binnen enkele uren de plaats van bestemming bereiken.” Toch ziet hij de aan de haven zou gebruikt moeten worden om watergebonden bedrijvigheid en werkgelegenheid te genereren”, vindt Van der Meulen. BKV kan op de bewuste locatie overigens ook waarschijnlijk slechts tijdelijk terecht. “Dat hangt af van de herinrichting van het gebied”, legt Van der Meulen uit. “Er zijn plannen om bij de nabijgelegen milieustraat een deel van de haven te dempen. Daardoor zou er voor schepen geen mogelijkheid meer zijn om te keren. Op de plek waar het nu om gaat, komt daarom mogelijk een zwaaikom.” komende jaren ook kansen voor uitbreiding van transport over water. Hij doelt op aanvoer van grondstoffen voor de uitbreiding van rijksweg N33 van 2- naar 4-baans. “Uiteindelijk hebben wij geen enkele invloed op de keuze van opdrachtgevers voor een bepaalde modaliteit. Maar wat ik constateer is dat de geografische ligging van onze kade aan het A.G. Wildervanckkanaal dan erg gunstig is. Maar ook transport over rails via Groningen Railport is dan een uitstekende mogelijkheid.” Groningen Seaports Groningen Railport profileert zich sinds 2008 onder deze naam. In dat jaar nam Groningen Seaports de aandelen over van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, dat daarmee de grootste aandeelhouder werd. Een deel van de aandelen is en blijft in handen van de gemeente Veendam. De exploitatie van het centrum is in handen van InterModal Solutions. IMS biedt vanaf Groningen Railport treindiensten naar Rotterdam en desgewenst Amsterdam of Antwerpen, terminalactiviteiten, warehousing, added-value-logisticsactiviteiten en regionaal bulkvervoer voor containerexport. Voor Groningen Seaports biedt Groningen Railport aanvullende dienstverlening. Bertholet: “De dienstverlening van Groningen Seaports is opgeschoven van havenlogistiek naar regionale logistiek. Vanwege de diverse vergunningen die hier liggen, past Groningen Railport uitstekend in dat plaatje. Hier kan Groningen Seaports logistieke diensten bieden waar onder meer ook de Delfzijlster chemische industrie om vraagt.” ADVERTENTIE hermotoriseren ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Binnenvaartkrant