Views
2 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

De Binnenvaartkrant 2 21

De Binnenvaartkrant 2 21 juni 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SUCHEN GMS ODER VERBAND ab 2000t zum Mieten oder Mietkauf! Personal und Arbeit vorhenden!! Tel: 0049-1717401490 TE HUUR OF TE KOOP zelfvarende containerbak ENYA. Tel. +32-475982099 of +316-20250460 GEZOCHT KAPITEIN in bezit van Rijn, Radar, ADN en ADN-C. Lux cond. Tel. 0032-479-822378 GEVRAAGD MATROOS (MAN/VROUW) op mbs Comrade, weekenden zoveel mogelijk vrij. Tel: 06-22738072 GEZOCHT PER DIRECT: kapitein in bez van ADN-C + radarpatent + Rijnpatent Mannheim. werkschema 2/2 of 3/3. Matroos ervaring bunkering in bez van dienstboek werkschema week/week of 2/2. info : +31621850912 of peter.peeters1969@telenet.be VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar barmannen en kelners met ervaring in de passagiersvaart, het vaarsysteem is continu, het salaris vlgs. CAO- Horeca. Tel. 06-22424148 VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 6wk.op/ 2 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl Stuwen met ContainerPlanner WIR BIETEN PERSONAL AN BORD von Schiffen zu arbeiten: Steuermann, Matrose, Deckmann. Wir sind billiger als andere. TEL Nummer: 00421 904 341 412 FAX Nummer: 00421 35 641 609 2 Email: kozar.juraj@gmail.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Anja 1, 2 x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (lichtmatroos) vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Deo Gratias, matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Panta Rhei, (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Wartburg, matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com VOOR MTS-RIAD Zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart. In het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af ,het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl per 1 april 2008 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Avati / Avanti II, 2 x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (lichtmatroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Contargo II, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Contargo II, stuurman i.b.v. dienstb. met functie stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Singa, lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Passage, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Passage, volmatroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/ stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD OP HET M/S FERRAMENTA een lichtmatroos i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart. Tel. 06-53929810 GESUCHT: Tsjechiese Steuermann mit Rheinpatent bis Mannheim. Anfang circa 1 August. System 3/3,moderne grosze Wohnung, Reisegeld ist frei. Über Lohnabschluss wollen wir mit Ihnen reden. An bord sind schon mehr Tsjechiese Collegas. Tel. 0031-78-6121325, 0031 610951090 TE HUUR Res VI en Res VII, 10x4x5 hoog, containers ADNR, boegschroef 76.5x11.45, 2870 ton. T.J. Feenstra. Tel. 06-53684834 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. mts Antonie-C een matroos ibv dienstboek, loon cao, 6 wk op 3 wk af. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com INTERFLUVIAL ZOEKT iov db Statum een matroos ibv dienstboek, loon cao, 6 wk op 3 wk af. Tel.06-14569190, interfluvial@hotmail.com VOOR MTS-ISABEL zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 VOOR MS-TYCHO zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 K I C K E R S KAPITEIN GESUCHT AUF TMS PACO ADNR und Rheinpatentbis Mannheim, Lohn netto € 3200, fur 14/14 oder € 4200 fur 20/10 (Lux). Mittagessen, Reisen frei. Tel +49-1729527932, email wieslaw@marcinkowskiprivat.de GEZOCHT KAPITEIN/ STUURMAN voor nieuwbouwtankschip Banco. Beschikbaar vanaf Juli. Tel.: +32473756551 of +32473201536 SCHEEPSRUIMEN 500 bar + verf spuiten. Wij komen naar u toe! Bel. 06-54340087 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht INTERNATIONAL ZZP Stuurmannen, matrozen, deksmannen, aflossers voor een normaal tarief. Bel! 0049(0)170.80.38.987 Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 21 juni 2011 Excellente voorbeelden van ondernemerschap Binnenvaartondernemers die voldoen aan de eisen voor het behalen van het certificaat ‘Green Award’ zijn volgens directeur-generaal Mark Dierikx van Maritieme Zaken en Burgerluchtvaart bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu ‘excellente voorbeelden van ondernemerschap’. Hij zei dit bij de overhandiging van de eerste drie Green Award certificaten aan binnenvaartondernemers op 9 juni op zijn ministerie. Die excellente ondernemers zijn de rederijen Veerhaven en Wijgula en de VOF Anda van de familie Verdonk. Pieter Struijs, voorzitter van de stichting Green Award, noemde hen ‘de frontrunners’. Mark Dierikx sprak namens de verhinderde minister Melanie Schultz. Directeur Jan Fransen van de stichting vertelde dat er nog 16 schepen ‘in de pijplijn’ zitten voor een certificaat en met het aantal ‘harde toezeggingen’ erbij geteld het aantal van vijftig het eerste jaar van de Green Award voor de binnenvaart best gehaald zou kunnen worden. “We zijn met Veerhaven al sinds 1976 bezig met het milieu minder belasten”, vertelde Bé Boneschansker, senior manager Nautical & Technical Services bij de rederij. “Toen introduceerden we al een grijs water-systeem aan boord.” De duwboot IJsbeer van Veerhaven beschikt over CCR2-motoren en kon daardoor vrij eenvoudig voldoen aan de eisen voor de Green Award. “Er zijn nog meer boten aangemeld, en er zijn ook twee nieuwe boten in aanbouw; daarbij wordt de certificaataanvraag bij Green Award gewoon meegenomen. Dat spreekt voor zich.” Jacob en Paula Verdonk vertegenwoordigen als particulieren de gezinsbedrijven in de binnenvaart door als één van de eersten een Green Award-certificaat te behalen. Het ms Anda heeft een laadvermogen van 3879 ton, 264 containers en maakte vorig jaar furore door als eerste schip met toegepaste filtertechnieken zijn CCR2-motoren zo schoon te krijgen dat ze al voldoen aan de toekomstige eisen voor CCR4-motoren. François Pruyn, veiligheidsadviseur en hoofd Nautische Zaken bij rederij Wijgula nam het certificaat in ontvangst, maar zei daarbij: “namens de familie Klarenbeek”. Twee schepen van de vloot zijn particulier eigendom, en de familie Klarenbeek van de Synthese XV heeft er hard voor gewerkt om het certificaat te verwerven. Jacob en Paula Verdonk ontvangen het certificaat uit handen van directeurgeneraal Mark Dierikx. (foto MG Redacties) “Aan boord wordt het uiteindelijk gedaan”, aldus François Pruyn. “We hebben meer schepen aangemeld. Belangrijk is dat we in de markt merken dat het beschikken over een Green Award-certificaat de positie verbetert van het schip; dus dat de klanten het ook gaan waarderen. Daar letten we op bij Wijgula.” Meerpaal-boegbeeld Nel Kruizinga overleden Op 12 juni overleed juf Nel Kruizinga-Van der Neut. Nel werkte bijna 42 jaar op schippersinternaat De Meerpaal in Capelle aan den IJssel. Zij werd 61 jaar. Nel begon in 1969 als groepsleidster op de Stuurhut, aan de Mathenesserlaan in Rotterdam, de voorloper van De Meerpaal. Vanaf 1996 werd zij in Capelle eerste teamleidster en bleef ze onverminderd betrokken bij de organisatie en uitvoering van allerlei activiteiten. Nel onderscheidde zich door haar enorme inzet en nam enthousiast en bevlogen deel aan diverse commissies. Een echte organisator, perfectionistisch met oog voor detail, aldus haar collega’s. De instelling typeert haar dan ook als ‘boegbeeld’. Locatiedirecteur Pamela Boot: “Nel was al enige tijd ziek, had pijn maar liet zich niet weerhouden. Vergaderingen met collega-teamleiders en haar eigen team, voorbereidingen treffend voor activiteiten, Nel was er. Zij legde de lat hoog voor zichzelf en voor ons. Nel was authentiek en recht door zee. Je wist precies wat je aan haar In de splinternieuwe ‘Atlas van Nederland in het Holoceen’ kun je goed zien hoe Noord-West-Europa werd gevormd nadat de (voorlopig) laatste ijstijd was afgelopen. Toen het ijs zich steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl (foto internaat De Meerpaal) had. Nel was inlevend voor ouders en heel zorgzaam, trouw en liefdevol voor onze kinderen. Juf Nel was meer dan veertig jaar een topjuf van ons internaat. Zoals één van de ouders het verwoordde: ‘De Meerpaal zal nooit meer hetzelfde zijn.’ Wij zijn verbijsterd. Haar man Jack en dochter Lianne, voor haar het belangrijkste in haar leven, onze collega’s, ouders, jongeren en kinderen reageren met ongeloof. Wij zullen haar ongelooflijk missen.” Nel Kruizinga werd afgelopen zaterdag (20 juni) begraven. terugtrok en alleen nog op Scandinavië lag, vormden Engeland, Nederland en Duitsland een vrijwel onherkenbare landmassa. Mij viel onmiddellijk op dat de rivieren de loop hadden zoals ze die nu ook hebben. De Theems en de Rijn mondden toen nog samen uit in een grotere rivier waar later het Nauw van Calais zou ontstaan. Toen later Scandinavië ijsvrij was, veerde dat land op en zakte het stuk land waarop wij later zouden rondhangen een meter of 30, waarmee veel onder water liep: de Doggerheuvels werden de Doggerbank, Groot-Brittannië werd een eiland en de Rijn stroomde in de Kleinere schepen door klimaatverandering? in de huidige markt zijn er “prikkels om de huidige scheepsgrootte vrijwel te verdubbelen”. Maar door “klimaatverandering en lage waterstanden zullen capaciteitsbeperkingen vaker optreden. Om ‘overtollige’ capaciteit te vermijden zullen binnenvaartschippers dan kiezen voor kleinere schepen.” Dat schrijft Erhan Demirel in zijn proefschrift ‘Economische modellen voor de binnenvaart in de context van klimaatverandering’. De onderzoeker promoveerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de gecolgen van extreem lage waterstanden voor vervoer per binnenschip. Hij bekeek zowel de consequenties voor de private sector (reducties in de vervoerscapaciteit) als voor de publieke sector (de overheid die verantwoordelijk is voor het bevaarbaar houden van vaarwegen). “Naar verwachting zullen er door klimaatverandering in het Rijnstroomgebied meer extreme en schommelende waterstanden voorkomen. Extreem lage waterstanden impliceren capaciteits reducties van schepen, en extreem hoge waterstanden kunnen stremming van de binnenvaart betekenen. Zowel capaciteitsreducties als stremmingen Noordzee. Die rivier heeft toen hij tevoorschijn kwam onder de gletsjers vandaan altijd dat bochtje naar het Westen gemaakt. Dit tot afgrijzen van veel van onze Oosterburen. Hun eigen noordelijke havens hebben ook best mooie achterlandrivieren. Maar in plaats van die een beetje uitscheppen zodat er ook meer bootjes kunnen varen, zijn ze wagonladingen subsidie gaan storten in spoorverbindingen. Op zich wel goed dat Bonn en later Berlijn het belang van achterlandverbindingen inzagen. Iets waar ze in Rotterdam lange tijd een broertje van de binnenvaart betekenen een toename van kosten en het optreden van welvaartsverliezen.” Er zijn volgens Demirel twee soorten maatregelen: mitigatie en adaptatie. De eerste categorie is erop gericht de veranderingen in het klimaat te beperken of te verzachten. Bij de tweede gaat het om aanpassingen aan de gevolgen. Op die laatste focusde hij zich in zijn onderzoek. De binnenvaart en de vaarwegbeheerders kunnen zich maar beter voorbereiden op de nieuwe situatie, zo blijkt. Aanpassing aan de klimaatverandering kan ondermeer door beperking van de beladingsgraad, verkleining van scheepsgrootte, het aanhouden van grotere veiligheidsvoorraden en vergroting van inspanningen om de waterwegen bevaarbaar te houden. Aan al deze maatregelen zijn kosten verbonden. Demirel berekende dat de gunstigste situatie ontstaat als zowel bedrijven uit de branche zelf als de overheid maatregelen nemen om zich aan te passen aan de lage waterstanden. Scheepseigenaren zouden bijvoorbeeld de schepen kunnen aanpassen; de overheid zou moeten investeren in de infrastructuur, zoals baggeren. Dan zou verdere schaalvergroting zelfs wellicht aan dood hadden, verwend in slaap gewiegd door de eeuwig stromende Rijn. Het gekke is dat juist de Betuwelijn de haven van Rotterdam wakker heeft geschud. Nu is er wel aandacht voor het achterland. In dat opzicht heeft de binnenvaart lol van de heisa rondom die gekke spoorlijn.Prompt doet zich een ander fenomeen voor. Het is opvallend dat Duitsers meer Schienen in hun bloed hebben dan Flußwasser. Je ziet het ook een beetje aan hoe ze lopen. Daarom ervaren ze de Betuwelijn, die helemaal niet uit de verf – laat staan uit de kosten mogelijk zijn. Hij pleit voor én én: dat zowel de binnenvaart als de vaarwegbeheerder hun verantwoordelijkheid nemen. “Het combineren van aanpassingen in de scheepsgrootte en investeringen in infrastructuur leveren een toename in de verwachte welvaart die hoger is dan de som van de toenames wanneer deze bij de maatregelen afzonderlijk worden getroffen. Deze eigenschap waarbij geldt dat ‘de-som-is-meerdan-de-delen’ kan toegeschreven worden aan de kans die binnenvaartschippers krijgen om nog grotere schepen te gebruiken na de aanpassing in de infrastructuur.” Niet Karin, maar Denise Bij het artikel ‘Solare is in topvorm’ in de vorige editie stond een foto van twee mensen bij het stuurhuis. Volgens het bijschrift waren dat de eigenaren Floris en Karin Koppelaars. Maar dat klopte niet; het waren Floris en zijn dochter Denise. Ice Age – komt, als een bedreiging voor hun spoorrijke, noordelijke havens. En dus wordt willens en wetens de aanleg van een derde spoor voor de verbinding met de Betuwelijn getraineerd. Dat loopt uit de hand en nu lijdt ook de binnenvaart onder de Duitse spagaat tussen de liefde voor de noordelijke havens en de pragmatische voorkeur voor hun trouwe bondgenoot aan de monding van de Rijn, inmiddels dus voorzien van een spoorlijntje. Een tijdelijk spoorlijntje, want die gaat heus de volgende ijstijd niet overleven.

Binnenvaartkrant