Views
2 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 21 juni 2011 Danser Shipping is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger – Nordwand Grindelwald – Mürren Laurent – Laurens Marla Duo – Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1. Wij zijn op zoek naar: KAPITEINS (Rijnpatent zeehaven – Basel + ADNR) (ervaring met containers en stuwplan 2000) STUURLIEDEN (Rijnpatent zeehaven ten minste tot Mannheim) Duitse spreekvaardigheid is een “must”. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden. Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Containerline BV Danser Shipping AG Postbus 257 Postfach 165 Middeldiepstraat 62 Schäferweg 18 NL-3360 AG Sliedrecht CH-4019 Basel Tel. +31 (0) 184 49 50 69 Tel. +41 (0) 61 639 92 38 Management rederij Reedereimanagement Of per e-mail aan: ad.schroot@danser.nl koenraad.slooter@danser.ch Shipping Wegens uitbreiding van onze vloot zijn wij op zoek naar: enthousiaste kapiteins voor onze koppelverbanden i.b.v. rijnpatent, ADN-basis en rijbewijs voor info: t. 06 53461246 · www.daribv.nl t. 06 53241071 · www.swintrans.nl Gevraagd VOLMATROOS op ons m.s. Michiel de Ruyter i.b.v. dienstboekje B.V. Zand-en Grindhandel Raaijmakers Oosterhout. Tel. 0162-427431 / 06-53155964 Mediship ag vraagt voor het passagiersschip “ da Vinci ” en de aankomende “ Nieuwbouw ” KapiteiNs 2de KapiteiNs aflos KapiteiNs Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau U houdt van persoonlijke contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit van Donau patent tot Budapest is een pre. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot dhr. van hengst tel: 06-12344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com GevRAAGD: Bij Coöperatieve Duwbakken Centrale te Rotterdam (voorheen Coöp. Kamar Bulk Transport u.a.) wegens uitbreiding van onze vloot. ADminisTRATieve DuizenDpooT in een gezellig team · Geen 9 tot 5 mentaliteit. info: 010-4665895, e-mail: info@cdcduwbakken.nl TE KOOP SlEEPduwbOOT GrOEnland 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Tel. 06-53153374 Te koop of Te huur met prima bemanning: Duwboot 10 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4 m vrije hoogte, 500PK Schottel Duwboot 20 m lengte x 5 m breedte x 1.9 m diepgang x 4m vrije hoogte, 400PK 2 Duwbakken 65m lengte x 8.2m breedte x 2.5m diepgang x 4m vrije hoogte, +/- 930Ton met boegschroef, generatorset en luiken. Alles leverbaar met nieuwe SI keuringen en meetbrief tel. 0032-495510157 OOK VOOR TIJDELIJKE MATROZEN EN STUURMANNEN VOOR MEER INFORMATIE: henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352691137548

De Binnenvaartkrant 11 21 juni 2011 Tweede leven voor containerterminal Vilvoorde De terminal in Vilvoorde heeft een aansluiting op het Zeekanaal Brussel-Schelde waarover dit jaar 7 tot 10 procent meer goederen vervoerd zal worden dan in 2010. In totaal ruim tien miljoen ton. (foto Johan de Witte) Naast wegvervoer, spooroverslag en containerreparatie biedt de Van Moer Groep nu ook binnenvaart aan. Het bedrijf exploiteert sinds kort de containerterminal aan het insteekdok in Vilvoorde. Van Moer sluit niet uit dat de binnenvaartactiviteiten in de toekomst verder worden uitgebreid. De containerterminal in Vilvoorde bestaat sinds 2002 maar heeft nooit echt goed gedraaid. Van Moer wil daar verandering in brengen. “We geloven sterk in de binnenvaart als alternatief voor de dichtslibbende wegen”, zei operations manager Steven Pauwels bij de officiële (her)opening van de terminal. “Binnenvaart is planbaar terwijl je van de vrachtwagen soms niet meer weet hoe lang hij erover zal doen.” De groep hoopt aan de terminal in Vilvoorde zo’n 20.000 containers per jaar over te slaan, deels door eigen transporten van de weg te halen en deels door samen te werken met omliggende bedrijven. Volgens Pauwels is het niet de bedoeling om de vrachtwagenactiviteiten af te bouwen. “We willen uitsluitend de efficiency van onze transporten verhogen.” Na voorbereidende studies van ongeveer een jaar heeft van Moer eind mei het eerste schip gelost. Het gaat om lege containers die tot voor kort met de vrachtwagen in Antwerpen ADVERTENTIE werden opgehaald om in Wallonië te worden beladen. Voortaan worden deze containers via de weg vanuit Vilvoorde naar de klant in Wallonië gebracht, geladen en teruggereden, waarna ze in Vilvoorde op het schip richting Antwerpen of Rotterdam worden gezet. Van Moer kan in Vilvoorde 800 containers stockeren; uitbreiding is mogelijk. Er is een samenwerking met de terminal van CFNR in Brussel. “Je kunt beter samen één vol schip laten varen dan ieder een half beladen schip.” Prijstechnisch zijn de gecombineerde transporten vooralsnog niet aantrekkelijker dan puur wegvervoer. Pauwels: “Dat is wel ons streven, want uiteindelijk geeft het prijsvoordeel meestal de doorslag bij Wegvoerder Van Moer stapt ook in binnenvaart verladers om voor een modal shift te gaan. In de toekomst willen we het traject via het water groter maken en ook een hub in Wallonië zoeken.” Aanvankelijk had Van Moer zijn zinnen gezet op een watergebonden locatie in de haven van Antwerpen, maar die concessie ging uiteindelijk naar een andere partij. “Hier in Vilvoorde kwam een kaai aan het water vrij. In deze buurt zit ook veel industrie die aan het groeien is en die containers moeten aangeleverd krijgen. Maar als de kans zich voordoet om ook in de Antwerpse haven nog een terrein met wateraansluiting te Een goedgezinde Kris Peeters (2e van links) opende de terminal. (foto Sarah De Preter) Van wegvervoer naar binnenvaart Van Moer is van oorsprong een vrachtwagenvervoerder. De 85 vrachtwagens van het bedrijf maken samen zo’n 200 ritten per dag. Door de crisis daalde het aantal vervoerde containers, maar inmiddels trekken de transportactiviteiten weer aan. Een volledig herstel is echter nog niet zichtbaar, zegt operations manager Steven Pauwels. De afgelopen jaren bouwde Van Moer magazijnen in Melsele, Temse en Zwijndrecht. In Kallo heeft de groep opslagruimte met overslagmogelijkheden op het spoor. Pauwels: “We behandelen er voornamelijk houtproducten en staal. Dagelijks brengen we de geladen containers via een shuttle van onze terminal naar de MSC Home Terminal. De spooraansluiting op de terminal is deels overdekt, waardoor we goederen in alle weersomstandigheden kunnen lossen en laden.” In Zwijndrecht heeft Van Moer faciliteiten om containers schoon te maken en te herstellen. De herstelafdeling wordt momenteel uitgebouwd. bemachtigen, zullen wij die zeker grijpen.” “We moeten hier allemaal langzaam ingroeien”, besluit Pauwels. “Ook voor onze klanten is het binnenvaartvervoer nog even wennen. Soms komt een opdracht te laat binnen om nog een binnenschip te kunnen inzetten en moeten we toch weer terugvallen op het wegvervoer. Daar moeten klanten nog mee leren omgaan.” Samen met de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Vlaamse overheid werkt Van Moer aan een project om voor het voor- en natransport van de containers hybride vrachtwagens in te zetten. “Hierdoor kunnen we de keten verder vergroenen”, zei prof. dr. Cathy Macharis (VUB), voorzitter van de gewestelijke mobiliteitscommissie. “Intermodaal vervoer leent zich bij uitstek voor het inzetten van elektrische vrachtwagens, aangezien de afstanden die ze afleggen vaak beperkt zijn en de routes vastliggen.” Bikkelhard Macharis noemde Vilvoorde een interessante locatie voor een binnenlandse terminal met een interessant afzetgebied. Ondanks de ligging tussen de terminal van Wielsbeke en die van Brussel in: “Door samen te werken kan je de kosten drukken.” D e Vlaamse overheid kijkt met ‘veel voldoening’ naar het (her)starten van de terminal in Vilvoorde, zei Vlaams minister-president Kris Peeters. Hij wil Vlaanderen tegen 2020 – en het liefst nog veel eerder – in de top 5 van Europese logistieke regio’s katapulteren. “Als ik in het buitenland ben, hoor ik iedere keer hoe goed wij het doen wat binnenvaart en logistiek betreft. Buitenlandse bedrijven geven aan te willen investeren in onze regio. We gaan er samen met ons bedrijfsleven voor zorgen dat we de concurrentie achter ons laten.” Als voorwaarden om dit doel te bereiken noemde de ministerpresident investeringen in de vaarwegeninfrastructuur en de moderniteit van de binnenvaartvloot. Maar ook samenwerking op bestuurlijk vlak. “We moeten ervoor zorgen dat áls er beslissingen genomen worden, alle overheden – ook de lokale – daar als één man achter staan. De concurrentie is bikkelhard. Ook Nederland, Frankrijk en Duitsland hebben een duidelijke visie op logistiek en zijn goed bezig.” 300 miljoen euro voor veilige kust De Vlaamse regering heeft het nieuwe kustveiligheidsplan en de daaraan gekoppelde beschermingsmaatregelen goedgekeurd. Dit plan moet de tien Vlaamse kustgemeenten de volgende jaren tegen zeer zware stormen beschermen. In het plan is onder meer de verwachte stijging van het zeeniveau tot in het jaar 2050 in rekening gebracht. Op zowat een derde van de kustlijn zijn ingrepen nodig om de overstromingsrisico’s in te perken. Het plan is door de kustgemeenten goedgekeurd en wordt vanaf volgend jaar gefaseerd uitgevoerd. De totale kostprijs wordt geraamd op ruim 300 miljoen euro. Waar mogelijk zullen deelprojecten op publiek-private basis worden uitgevoerd. Behalve een structurele impact zullen de ingrepen ook een visuele impact hebben. De overheid ziet de werken dan ook als een kans om de kustgemeenten aantrekkelijker te maken. Lillo Waterdorp Op zondag 10 juli organiseert Watererfgoed Vlaanderen in het historische Scheldefort Lillo het havenfeest Lillo Waterdorp. Van 10.00 tot 17.00 uur zijn er rondvaarten met historische schepen. Verder is er een tweedehandsboekenbeurs in de open lucht. De schrijvers Reinout Verbeke en Bart Plouvier dragen voor uit eigen werk. Diverse watererfgoedverenigingen en -organisaties presenteren zich; rr zijn tentoonstellingen en exposities. Deelname aan een begeleide erfgoedwandeling en boottocht kost 5 euro per persoon. Reserveren: via secr@watererfgoed.be. Wie met de boot naar Lillo wil komen, kan om 10.00 en 14.00 uur inschepen aan het Steenplein in Antwerpen. De terugvaart is om 12.30 uur en 16.30 uur. Aan boord is literair amusement. Ook geeft een gids van het Havencentrum uitleg over de bezienswaardigheden in de haven. ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant