Views
5 years ago

2011-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Onze
  • Waar

D E B I N N E N VA A RT K R A N T TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA Duitsland werkt aan ‘avarijmagementconcept’ voor Rijn 7 Tweede leven voor containerterminal Vilvoorde 11 Politik darf heranrollende Güterwelle nicht verschlafen 27 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 13 - 21 juni 2011 Verbinding met Alphen hersteld Vakantiefoto’s? Stuur ze in! De zomervakantie staat weer voor de deur. Veel schippersfamilies vieren die aan boord van hun schip. Hebt u een leuke foto van het vakantieplezier op uw schip of een mooi plaatje van een idyllisch plekje op of bij het water? Stuur die naar redactie@binnenvaartkrant.nl. Dan publiceren wij ze op de website: www.binnenvaartkrant.nl. “Door met Naiades” Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl I.: www.bar thaggregaten.nl 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN De hefbrug over de Gouwe bij Waddinxveen is weer in orde. Afgelopen vrijdagmiddag kon het mcs Aspasia als eerste weer met containers van Alphen aan den Rijn naar Rotterdam varen (foto). Donderdagavond waren al drie containerschepen van Rotterdam naar Alphen gevaren. Doordat de hefbrug donderdagmorgen 9 juni van tientallen meters hoogte onbedoeld naar beneden kwam, raakte de vaarweg bijna acht dagen lang geblokkeerd. Er vielen bij het ongeluk met de brug geen gewonden. Het containervervoer tussen Rotterdam en Alphen moest anders Spanning in Duitsland over zeehavenbeleid DOOR SARAH DE PRETER Rotterdam is nog steeds de belangrijkste zeehaven voor Duitsland. Verladers en havens in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen pikken het niet langer dat ‘Berlijn’ de oren laat hangen naar de noordelijke zeehavens. De gezamenlijke participatie van Rotterdam en Antwerpen in de Duisburgse haven moet kunnen, vinden zij. Michael Viefers van Rhenus vindt dat Rotterdam en Antwerpen in de Duisburgse binnenhaven moeten kunnen investeren nu de Bondsregering haar aandelen in die haven wil verkopen. De Duitse zeehavens hebben bezwaar aangetekend. “In een geliberaliseerd Europa moet je kunnen verdragen dat Europeanen ook elders in Europa investeren”, aldus Viefers. “Voor ons zijn de verbindingen met de ARA-havens extreem belangrijk”, zei dr. Christoph Kösters, directeur van de bond Verkeerseconomie en Logistiek NRW onlangs op een logistiek forum in Duisburg. “Maar onze Bondsregering besteedt er te weinig aandacht aan in haar Nationale Havenplan. Daarom hebben we de landsregering in Düsseldorf gevraagd zich sterk te maken voor een aanpassing van dit plan.” worden georganiseerd. De schepen voeren om via Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal, een tocht die zeker dertien tot vijftien uur extra kostte. Ook werden containers met vrachtwagens naar Rotterdam gereden. Terminaleigenaar Van Uden en verlader Heineken overwegen een schadeclaim in te dienen bij de Provincie Zuid-Holland. De omvang van de schade wordt nog geïnventariseerd. Medewerkers van Rijkswaterstaat werkten het Pinkerweekend door om de brug zo snel mogelijk te repareren. (foto MG Redacties) Geld “Juist op de ARA-verbindingen nemen de goederenstromen enorm toe”, aldus Burkhard Landers, president van de Kamer van Koophandel Niederrhein. “Vooral de binnenvaart is een grote troef voor ons. Maar we willen dat ook de onderhandelingen over de IJzeren Rijn weer gestart worden. En over de financiering van de koppeling met de Betuwelijn moeten goede afspraken worden gemaakt tussen de deelstaatregering en de Bondsregering.” NRW (Noordrijn-Westfalen) is bereid ruim een derde van de kosten van het derde spoor van de aansluiting op de Betuwelijn te betalen. Vorige week werd bekend dat het waarschijnlijk tot 2020 gaat duren eer dat derde spoor er ligt. Dat zint de bedrijven en havens in NRW niet. Gesproken wordt daar van een “stiefmoederlijke behandeling van de Belgische en Nederlandse zeehavens”. Het draait deels om geld. Reinhard Klingen van het Duitse verkeersministerie wijst op de belangrijkste bottleneck bij het realiseren van nieuwe verkeersinfrastructuur: het geldtekort. Lees verder op pagina 5 >> De Europese raad van transportministers wil dat de Europese Commissie voorbereidingen treft voor een opvolger van Naiades. Het actieprogramma loopt in 2013 af. Het nieuwe actieprogramma moet de marktpositie van de binnenvaart versterken, vinden de lidstaten. Andere aandachtspunten zouden moeten zijn: opleidingen, veiligheid, milieu, verbetering van de infrastructuur en innovatie. 242629 0 Het zit erop. De missie is volbracht. 9 juni deed Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. De ‘kanjers met karakter’ leverden ongekende prestaties op de Franse berg. Lees op de pagina's 23 tot en met 26 het dagboek dat verslaggever Hans Heiligers in de Alpen bijhield. , Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 www.olthof.eu GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant