Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 8 24

De Binnenvaartkrant 8 24 mei 2011 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Avati / Avanti II, 2 x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (lichtmatroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Melaroce, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volante, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Quadrans II, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD per aug/sept LL/MATROOS voor kraanschip kraanvogel. Info. 06-55722748 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. BeL SNeL 06-53109083 Schubertlaan 75 te Rotterdam Te KooP Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl SLEEP & DUWVAART Hèt blad voor de beroeps- èn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG NU EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STicHTiNG B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl www.huizinga-snijder.nl V.o.f. Duplo Shipping onderhoud met twee schepen binnenlandse containerlijn diensten. Secretariaat: Postbus 5521 3270 AA Mijnsheerenland E info@wsvbinnenmaas.nl I www.wsvbinnenmaas.nl WSV Binnenmaas is een watersportvereniging met circa 350 gezinsleden, veelal woonachtig in de Hoeksche Waard. De vereniging is gehuisvest in een eigen verenigingsgebouw op een terrein direct gelegen aan de Binnenmaas in Mijnsheerenland. Naast het verenigingsgebouw is ook een beheerderswoning gesitueerd. Bij de vereniging wordt volop gezeild en geroeid. De vereniging wordt bestuurd vanuit een door de leden gekozen bestuur. Verder zijn er diverse commissies die ieder een eigen werkterrein hebben. Watersportvereniging Binnenmaas in Mijnsheerenland zoekt met ingang van het seizoen 2012 - voor de periode begin maart tot eind oktober- een een beheerder(ster) beheer(ster) voor haar haar terreinen, tereinen opstallen en steigers. Functie: Voor deze functie denken wij bij voorkeur aan een (schippers) echtpaar. Wij vragen affiniteit met een omgeving aan en op het water, alsmede een gastvrije en flexibele instelling naar de leden van onze watersportvereniging toe. Tevens wordt van de beheerder(ster) verwacht dat hij/zij een bijdrage zal leveren aan het verrichten van hand- en spandiensten, en daarnaast ook voorkomend onderhoud zal plegen. Wij verwachten dat u vanuit uw functie actief kunt bijdragen aan onze verenigingsidentiteit. Geboden wordt een afwisselende betrekking in een aangename verenigingsomgeving, inwoning met gebruik van een beheerderswoning, alsmede een salaris in overeenstemming met de inhoud van de functie. Interesse? Meer telefonische informatie kunt u inwinnen bij onze voorzitter, de heer E. Ebbeler: telefoon 0186-571482. Uw sollicitatiebrief kunt u richten aan het bestuur van WSV Binnenmaas, Postbus 5521, 3270 AA Mijnsheerenland. Reageren per e-mail is ook mogelijk via: voorzitter@wsvbinnenmaas.nl Uw sollicitatie dient vóór 11 juni 2011 in ons bezit te zijn. Om het team van het ms Prisa compleet te maken zijn wij op zoek naar een zelfstandige schipper. Je bent in het bezit van: - GVB - Radar - Marifoon - ADNR Basis - Container ervaring is een pre. Er word gevaren in het systeem van 14/14, kost en reizen zijn vrij. V.o.f. Duplo Shipping is tevens door VTL uitgeroepen tot beste leerbedrijf van het jaar. Ben jij bij voorkeur een jonge enthousiaste zelfstandige schipper die het daarnaast ook nog leuk vind zijn kennis over te dragen aan de leerling matrozen en stuurmannen. Dan zijn wij misschien wel op zoek naar jou. Stuur je sollicitatie met cv t.a.v. P. Eikelenboom naar info@duploshipping.nl V.o.f. Duplo Shipping Westlander 33 2636 CW Schipluiden 0648468776 info@duploshipping.nl www.duploshipping.nl

De Binnenvaartkrant 24 mei 2011 Nieuwe koers voor Europese binnenvaart Door Sarah de preter Tijdens het EBU-congres in Brussel werd op Europees vlak van gedachten gewisseld over de toekomst van de binnenvaart. Het motto was ‘Sailing the new course’. EBU-president André Auderset onderstreepte het belang van goede infrastructuur voor de binnenvaart. “Minstens 20 procent van het budget voor het TEN-netwerk zou naar de vaarwegen moeten gaan, om bottlenecks weg te werken en missing links te realiseren.” Auderset ziet goede perspectieven voor de binnenvaart. “Het zal wellicht nog een paar jaar duren voor de industrie hersteld is van de economische crisis, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de binnenvaartsector de ambitieuze doelen kan realiseren die de Europese Commissie gesteld heeft.” NAIADES De Hongaarse staatssecretaris van infrastructuur Pál Völner zei dat de binnenvaart een grote rol kan spelen in een efficiënt en milieuvriendelijk transportsysteem. Huidig EU-voorzitter Hongarije heeft de promotie van de binnenvaart hoog op de agenda gezet. “Een betere integratie van de binnenvaart in logistieke ketens is in een ieders belang”, aldus Völner. Tijdens een binnenvaartbijeenkomst in Hongarije vroeg de sector enkele weken geleden aan de Europese Commissie om geld vrij te maken voor de verdere uitvoering van het binnenvaartprogramma NAIADES. Deze vraag werd nog eens herhaald op het EBU-congres. “NAIADES heeft de binnenvaart hoger op de politieke agenda gezet”, aldus Resi Hacksteiner van EBU. “Maar bij gebrek aan financiële middelen hebben we niet het gehele programma kunnen implementeren.” Met de corridors Rijn- Main-Donau en Seine-Noord heeft de binnenvaart twee projecten op de TEN-lijst staan. Dat zouden er meer moeten zijn, vinden sectorvertegenwoordigers. “Maar dan moeten de lidstaten wél met concrete voorstellen komen”, reageerde Peter van Dalen, Europees parlementslid voor de ChristenUnie. Fotis Karamitsos, directeur maritiem vervoer en binnenvaart op het Directoraat-Generaal Move van de Europese Commissie, zette de belangrijkste uitdagingen op binnenvaartvlak op een rij: rivieren verruimen, havens uitbouwen, de vloot moderniseren en het opleiden van jonge mensen. Op infrastructureel vlak moet volgens Karamitsos ook aandacht worden geschonken aan de verbinding met het vaarwegennetwerk in Rusland. Peter van Dalen vindt de ambitie in het Witboek Transport om vooral bij lange afstand transporten (meer dan 300 kilometer) modal shift naar de binnenvaart te bereiken niet ambitieus genoeg. “Veel containerterminals zijn al op 50 kilometer zeer rendabel.” LNG John Verschelden van APM Terminals wees op de verplichten waaraan APM moet voldoen om een nieuwe terminal op Maasvlakte II te mogen bouwen. APM moet een groot deel van de containers via het water laten afvoeren. Verschelden wilde weten hoe de Europese Commissie ook verladers wil stimuleren om de modal shift te maken. Dat zal volgens Karamitsos gebeuren via de doorberekening van de externe kosten in het transport. Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. Een modal shift op vrijwillige basis gaat volgens hem niet werken. “We hopen de nodige financieringsinstrumenten klaar te hebben tegen de tijd dat uw terminal in bedrijf gaat.” Henk Kramer (Transport & Logistiek Nederland) vroeg zich af waarom de Commissie denkt dat de modal shift nu wél gaat lukken. “Er is al 25 jaar over gepraat, maar er is niets gebeurd.” Karamitsos verwees naar betere belastingsmechanismen voor het gebruik van de transportinfrastructuur. “Daar zal de binnenvaart baat bij hebben.” Robert Tieman (CBRB) vroeg de Europese Commissie om steun bij de toelating van binnenschepen die op LNG kunnen varen. De autorisatie daarvan is een lastige zaak. Tankvaartondernemer dr. Gunter Jaegers wees erop dat er nog geen binnenvaarttankers zijn die LNG kunnen transporteren. “Dit moet onder hoge druk gebeuren of onder zeer lage temperatuur en daar hebben we de tanks niet voor. Als we LNG willen gebruiken voor onze motoren, dan moeten we ook over infrastructuur beschikken om het te bunkeren en schepen die het kunnen vervoeren. Ik zou erg geen geld meer in stoppen zolang die infrastructuur er niet is. Daar moeten we in het kader van NAIADES over praten.” Het CBRB zou ook graag zien dat de passagiersvaart meer aandacht krijgt in NAIADES. “De sector verdient dat.” De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com Drie maal Lean & Green Award Johan Overmeer van de Overmeer Transport Group, Stefan Meeusen van de NPRC en Hein van Berkel van de Inland Terminal Veghel (ITV) ontvingen afgelopen donderdag (19 mei) in Delft als eersten in de binnenvaart de Lean & Green Award: de erkenning als ‘koplopers in logistiek en duurzaamheid’. De award is een initiatief van Connekt in het kader van het overheidsprogramma Duurzame Logistiek. Stefan Meeusen: “De binnenvaart biedt verladers goede mogelijkheden voor een groene supply chain-oplossing. NPRC streeft er naar processen efficiënter in te richten.” Johan Overmeer: “Wij transporteren maatschappelijk verantwoord.” Hein van Berkel, CEO van de Van Berkel Group, waar ITV deel van uitmaakt: “Om de reductie in kooldioxide-uitstoot te realiseren zal Inland Terminal Veghel de komende jaren onder andere maatregelen treffen op het gebied van efficiëntere schepen.” Modal shift in Brussel Bouwbedrijf Dekempeneer sloot vorig jaar een concessieovereenkomst af met de haven van Brussel waarin het bedrijf aangaf meer lading per binnenschip te gaan vervoeren. Deze modal shift is inmiddels gerealiseerd. Het gaat om zand dat bij SITA Remediation in Grimbergen gerecycled wordt en door Dekempeneer wordt gebruikt voor weg- en rioleringswerken. Het zand werd vroeger aangeleverd met vrachtwagens, maar inmiddels pendelt om de drie weken een schip tussen Grimbergen en de locatie van Dekempeneer in de Brusselse haven. Het gaat om een traject van 5 kilometer. Afhankelijk van de opslagmogelijkheid bij Dekempeneer neemt het schip 1.000 tot 1.600 ton zand mee. Op jaarbasis gaat het om zo’n 20.000 ton. “Hiermee tonen we aan dat een KMO succesvol de waterweg kan gebruiken en dat ook kortere afstanden rendabel kunnen zijn”, zegt transportdeskundige Carl Verhamme, die bedrijven in Brussel begeleidt bij de overstap naar transport over water. Verhamme analyseert transportstromen en berekent op basis daarvan de kostprijs van alternatieve vervoersoplossingen. Voor Dekempeneer kon hij aantonen dat binnenvaartvervoer goedkoper is dan wegvervoer. Het inzetten van de transportdeskundige is een gezamenlijk initiatief van de haven van Brussel, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Brusselse havengemeenschap. Het sluit aan bij andere maatregelen om binnenvaarttransport te bevorderen. Zo eist de haven van Brussel van bedrijven die langs de kade gevestigd zijn dat ze een minimum tonnage via het water vervoeren. Wordt deze verbintenis niet nageleefd, dan is het havenbedrijf bevoegd om de concessie op te zeggen. Dankzij deze maatregel is het vervoer over water sinds 1993 continu gestegen. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Procyon, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. mts Hartelstroom een matroos i.b.v. dienstboek, loon CAO, 6wk op 3 wk af. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amazone 86, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEZOCHT KAPITEIN/STUURMAN voor nieuwbouwtankschip Banco. Beschikbaar vanaf Juli. Tel.: +32473756551 of +32473201536 TE HUUR OF TE KOOP zelfvarende containerbak ENYA. Tel. +32-475982099 of +316-20250460 TE KOOP Scheepstype : standaard duwbakken met of zonder luiken Lengte : 76,50 Breedte : 11,40 Bouwjaar : vanaf 2009 Voor meer informatie Tel. +31(0)78-6816000 of +31(0)653125892 Email: info@slokkers.nl Wegens uitbreiding van onze vloot zijn wij op zoek naar: enthousiaste kapiteins voor onze koppelverbanden i.b.v. rijnpatent, ADN-basis en rijbewijs voor info: t. 06 53461246 · www.daribv.nl t. 06 53241071 · www.swintrans.nl

Binnenvaartkrant