Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 6 24

De Binnenvaartkrant 6 24 mei 2011 LET OP! Wij zijn op zoek naar een L L matroos. Prettige werksfeer, 40% zand 60%, cont. zat/zon vrij, L.N.O.T.K. Bosch MS Deo Confidenties. Tel. 06-22944690 GEZOCHT VOOR EEN REDERIJ IN LOOSDRECHT: schipper op partyschepen/ rondvaartboten als ZZP-er of in vast dienstverband. Info: tel 035-5823309 of info@rederijwolfrat.nl VEEL VERFWERK? Afbouw en schilderwerken op schepen binnen en buiten. Specialist in machinekamers spuiten. Beschermfolies en verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 DE SCHEEPSSCHILDERS! Voor al uw verfwerk en onderhoud van drijvende objecten. Lek- en stabiliteitsberekening VikingWorldWide ltd. Tel. 0031-632223694 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Deo Gratias, matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Wartburg, matroos i. b.v. dienstboekje met functie matroos vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com Danser Shipping is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger – Nordwand Grindelwald – Mürren Laurent – Laurens Marla Duo – Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1. Wij zijn op zoek naar: KAPITEINS (Rijnpatent zeehaven – Basel + ADNR) (ervaring met containers en stuwplan 2000) STUURLIEDEN (Rijnpatent zeehaven ten minste tot Mannheim) Duitse spreekvaardigheid is een “must”. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden. Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Containerline BV Danser Shipping AG Postbus 257 Postfach 165 Middeldiepstraat 62 Schäferweg 18 NL-3360 AG Sliedrecht CH-4019 Basel Tel. +31 (0) 184 49 50 69 Tel. +41 (0) 61 639 92 38 Management rederij Reedereimanagement Of per e-mail aan: ad.schroot@danser.nl koenraad.slooter@danser.ch Shipping • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht GEVRAAGD Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Transito Bevrachting Sasdijk 66a 4251 AD Werkendam Tel. : +31 183 67 98 50 Fax.: +31 183 67 98 55 als jong en dynamische bedrijf investeren wij continu in de toekomst en daarom zoeken wij nog voor ons 110m droge lading schip: SCHIPPER i.b.v. rijnpatent STUURMAN MATROOS / DEKSMAN de sollicitant dient in het bezit te zijn van de benodigde geldige papieren. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden en salaris. Bel voor meer informatie +31 183 67 98 50 of +31 653 688 718 Machinefabriek De Waal bv Biesboschhaven Noord 4 4251 NL Werkendam t 0183 501811 info@dewaalbv.nl www.dewaalbv.nl Wij zijn per Direct op zoek WIJ ZIJN PER DIRECT OP ZOEK naar een geschikte kanDiDaat NAAR EEN GESCHIKTE KANDIDAAT voor De Functie van VOOR DE FUNCTIE VAN Ervaren Ervaren 3d CAD Scheeps-Inbouwmonteur tekenaar Ervaren 3d CAD tekenaar moderne machine- De Waal bv is een fabriek, gespecialiseerd moderne machine- voortstuwings- en fabriek, gespecialiseerd manoeuvreerinstallaties van schepen, die onder in voortstuwings- en manoeuvreerinstallaties op de markt worden van schepen, die onder gebracht. Verder de merknaam STUWA repareren ® wij vrijwel op de markt alle worden draaiende delen en verzorgen de complete gebracht. Verder repareren wij vrijwel alle draaiende delen en verzorgen de complete afbouw van binnenvaartschepen. De Waal bv is een - . Het betreft hier een gevarieerde functie binnen ons inbouw- De Waal bv is een en serviceteam. Met uw ervaring levert u een belangrijke bijdrage aan de professionele inbouw van onze schroefasen stuurmachine installaties aan boord van diverse soorten moderne machinefabriek, gespecialiseerd werkschepen. Na een gedegen interne opleiding zult u zelfstandig de betreffende installaties gaan uitlijnen en inbouwen. U wordt goed begeleid door de Voorman Inbouw, u legt verantwoording af aan ons Hoofd Productie. in voortstuwings- en Het betreft hier een gevarieerde functie op onze tekenkamer. Functieprofiel - Enkele jaren ervaring in een soortgelijke functie - Opleiding MBO werktuigbouw en/of scheepsbouw - Ervaring met elektrisch en CO2 lassen - Bekendheid met laser-uitlijnapparatuur - Bereidwillig om junior inbouwers op te leiden - Goede communicatieve eigenschappen - Enige kennis van de duitse en engelse taal - Zelfstandig en onder tijdsdruk kunnen werken - Leeftijdsindicatie ca. 30 - 45 jaar manoeuvreerinstallaties van schepen, die onder op de markt worden Werkzaamheden gebracht. Verder Vanuit uw standplaats Werkendam zult u onze Stuwa producten gaan inbouwen bij toonaangevende scheepswerven in Nederland, België en Duitsland. Een echte ‘buiten’ functie repareren wij vrijwel dus, met veel vrijheid en ruimte voor zelfinitiatief. Veelal zult u ondersteund worden door een collega die met u meegaat. alle draaiende delen en Met nauwkeurig werken en het verrichten van precieze (laser)metingen op basis van protocollen, draagt u zorg voor onze kwaliteit en perfect uitgelijnde installaties. verzorgen de complete Naast nieuwbouw wordt u ook ingezet voor onderhoud en revisie van bestaande installaties en kunt u na verloop van afbouw van binnenvaartschepen. tijd meedraaien in de storingsdienst. Tenslotte wordt verwacht dat u ook bereid bent om assemblage werkzaamheden in de machinefabriek te verrichten waardoor u een brede kijk en veel affiniteit met de Stuwa producten verkrijgt. Wij bieden Een interessante baan met een hoge mate van verantwoordelijkheid in een dynamische scheepvaartomgeving. Goede arbeidsvoorwaarden. Werken in een jong team bij een bedrijf dat volop investeert in de toekomst. Voor sollicitatie of meer informatie kunt u contact opnemen met ons Hoofd Productie, de heer L.A. Versluis, of met de heer J.A.M. de Waal. Ervaren 3d CAD tekenaar Het betreft hier een gevarieerde functie op onze tekenkamer. Met uw ervaring in 3D tekenen, levert u een aanmerkelijke bijdrage aan ons ontwerp- en productieproces. U wordt medeverantwoordelijk voor onze nieuwe productenlijn en technische modificaties aan bestaande systemen. U legt verantwoording af aan ons hoofd-tekenkamer. Het betreft hier een gevarieerde functie op onze tekenkamer. Functie vereisten - Minimaal 5 jaar ervaring als CAD tekenaar - Bij voorkeur ervaring met Autodesk Inventor 3D - Opleiding MBO/HBO werktuigbouw en/of scheepsbouw - Planmatig en onder tijdsdruk kunnen werken - Leeftijdsindicatie ca. 25-35 jaar - Werkzaamheden Opleiding MBO/HBO werktuigbouw en/of scheepsbouw Enerzijds draait u mee in het aanleveren van gedetailleerde cad-tekeningen bestemd voor onze eigen productie. U wordt vakkundig ingewerkt en maakt kennis met de specialistische ‘know-how’ van onze producten. Bijkomend, is een stuk administratief werk om o.a. producthandleidingen uit te werken en voor classificatiebureaus de nodige correspondentie te verzorgen. Anderzijds werkt u nauw samen met het hoofd van onze R&D afdeling, om toegeleverde schetsen te vertalen in semi-productie tekeningen. Op basis hiervan neemt de directie besluiten om bepaalde ontwerpen duurzaam verder te ontwikkelen. Ruimtelijk inzicht en creativiteit zijn hiervoor belangrijke kernkwaliteiten. Wij bieden Een interessante baan in een dynamische scheepvaartomgeving. Goede arbeidsvoorwaarden. Werken in een jong team met veel ruimte voor zelfinitiatief bij een bedrijf dat volop investeert in de toekomst. Een objectieve ‘ervarings- directie test’ op besluiten het gebied van om tekenen bepaalde met ontwerpen 3D software, kan duurzaam deel verder te ontwikkelen. Ruimtelijk inzicht en creativiteit zijn hiervoor 4251 NL Werkendam info@dewaalbv.nl uit maken van de sollicitatieprocedure. Voor sollicitatie of meer informatie kunt u zich wenden tot de heer J.A.M. de Waal. (acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld)

De Binnenvaartkrant 24 mei 2011 Binnenvaart wil helderheid over Waldhof-stremming De langdurige stremming van de Rijn begin dit jaar als gevolg van het kapseizen van de zwaveltanker Waldhof speelt de binnenvaart parten. De betrouwbaarheid van de vervoersketen staat ter discussie. Verladers maken zich zorgen over de gegarandeerde aanvoer van grondstoffen en producten. Tegelijkertijd groeit in de binnenvaart steeds meer de vrees dat er – wederom – onvoldoende lessen uit de stremming worden geleerd. Zoals bekend kapseisde de Duitse tanker Waldhof op 13 januari met 2.400 ton zwavelzuur vlak bij de Lorelei. Pas op 14 februari werd de Rijn ter plekke weer geheel vrijgegeven voor de scheepvaart. Met 33 dagen was het de langste en ernstigste stremming van de Rijn sinds de Tweede Wereldoorlog. Het officiële Duitse onderzoek naar de oorzaak duurt nog zeker tot het eind van dit jaar. De deskundigencommissie, die onder leiding staat van Michael Putschke van de WSD Südwest in Mainz, richt zich op het achterhalen van de oorzaak van het kapseizen en zinken van de Waldhof. “Om eventueel veiligheidsaanbevelingen te kunnen doen, zodat dergelijke schade- of ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het is zeker niet ons doel om schuldigen aan te wijzen”, zei Putschke vorige maand tegenover deze krant. Duidelijkheid over de oorzaak is uiteraard belangrijk. Er doen allerlei verhalen de ronde, onder meer over de constructie van het schip, verkeerde belading, onterecht ballasten. Helderheid over de technische aspecten en het al dan niet naleven van de voorschriften kan helpen de tankvaart nog veiliger te maken dan die in feite al is. De Europese Schippers Organisatie is “om ervoor te zorgen dat niets onder tafel wordt geveegd” bezig met het opstellen van een vragenlijst waarop ze beslist antwoord wil. Karel Verberght heeft van de ESO mandaat gekregen het onderzoek te volgen en te voeden. Getuigen en deskundigen kunnen bij Verberght informatie aanleveren, die hij – met het oog op de gevoeligheden en belangen – anoniem zal verwerken in het pakket vragen dat de ESO aan de onderzoekscommissie gaat voorleggen. Berging Maar vanuit de binnenvaart wordt er ook op aangedrongen op dat de onderzoekers zich tevens bezighouden met de vraag of de Duitse vaarwegbeheerders de berging goed (en vooral: snel genoeg) hebben aangepakt. Dat is minstens zo belangrijk voor de totale binnenvaart. Hoe de bedrijfstak (en zijn klanten) tegen deze kwestie aankijken is wel duidelijk: linksom of rechtsom moet ervoor worden gezorgd dat een toekomstige stremming nooit meer zo lang duurt. Zo’n ingrijpende inbreuk op het hele logistieke systeem is funest voor het imago (betrouwbaarheid) van de binnenvaart en schadelijk voor de West-Europese economie. In de ogen van veel binnenvaartondernemers hebben de vaarwegbeheerders zich te veel laten leiden door de publieke opinie in Duitsland dat De Waldhof welhaast onvermijdelijk een natuurramp tot gevolg moest hebben. Ze zouden daardoor te voorzichtig en niet daadkrachtig hebben opgetreden. Voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer verwoordde de zorg van de binnenvaart afgelopen donderdag in Terneuzen in haar jaarrede: ”De stremming van de Rijn heeft ons doen beseffen hoe SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. CARBON FOOTPRINTS kwetsbaar deze vaarweg kan zijn voor calamiteiten. (…) De gedachte moet postvatten dat in voorkomende gevallen het sneller vrijmaken van de vaarweg een hogere prioriteit zou moeten krijgen.” “Voorts zou het effectief zijn een calamiteitenteam ‘stand-by’ te hebben en dient er meer en zwaarder bergingsmaterieel op de Duitse Rijn beschikbaar te zijn.” De aanpak van WSA en WSD moet ook bestudeerd worden, vindt Jorritsma. Met de opmerking “ook neemt Schuttevaer de verkeersregeling in het gebergte onder de loep”, doelde ze op de lange tijd dat het duurde voordat andere schepen de Walshod mochten passeren en hoe de passage geregeld was. Economische schade In opdracht van de binnenvaart – samen met andere partijen – komt er ook een studie naar de economische schade die is ontstaan door de langdurige stremming. Onderzoeks- en adviesbureau NEA voert die uit. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart nam daarvoor het voortouw en werkt breed samen met Kantoor Binnenvaart, de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, Havenbedrijf Rotterdam, de Vereniging van Scheepsbevrachters en Logistieke dienstverleners in de Binnenvaart, de EVO en Rijkswaterstaat. De studie richt zich op de omvang van de schade en de verdeling over de betrokken partijen die zijn getroffen. NEA: “Een beter begrip en inzicht is een onmisbare basis bij het afwegen van maatregelen die dergelijke stremmingen en hun gevolgen in de toekomst moeten helpen te beheersen.” De ontstane schade voor de binnenvaartsector is aanzienlijk, stelt NEA. “Echter, de schade is niet beperkt tot de binnenvaartondernemers alleen. Andere partijen, waaronder verladers en ontvangende partijen, leden ook schade. Door de stremming vielen transporten uit, moesten vervoersalternatieven worden geregeld of alternatieve – duurdere – leveranciers van goederen gezocht worden. Dit zorgde voor een verlies van omzet of hogere kosten voor de getroffen productieindustrie, terwijl de voorraden aan de andere kant van de vervoersketen juist opliepen, hetgeen ook resulteerde in hogere kosten.” Geen Europese steun Peter van Dalen (links) bij het EBU-congres. (foto Sarah De Preter) Europese steun voor schippers die na het ongeluk met de tanker Waldhof in januari wekenlang vast lagen op de Rijn, zit er niet in. Dat antwoordde Europees transportcommissaris Siim Kallas tijdens het EBU-congres op 4 mei op een vraag van Henk van der Velde (Kantoor Binnenvaart). “Ik heb na het ongeluk contact gehad met de Duitse transportminister Ramsauer”, gaf Kallas aan. “Hij zei dat Duitsland geen steun nodig had bij de verdere afhandeling van de ramp. Financiële steun aan gedupeerde schippers is een zaak van de lidstaten, maar ook andere lidstaten hebben voorlopig geen signaal gegeven onze steun nodig te hebben.” Mobiliteitsnoodplannen In het onlangs verschenen Witboek onderstreepte de Europese Commissie het belang van het waarborgen van het vervoer van goederen in crisissituaties. De Commissie geeft aan dat mobiliteitsnoodplannen nodig zijn om het vervoerssysteem weerbaarder te maken. Daarvoor worden scenario’s en noodplanning verlangd. De IVR vergadert 9 en 10 juni op haar jaarcongres ook over de Waldhof. De workshop heeft weliswaar een bredere titel maar de boodschap is duidelijk: ‘Blokkades van waterwegen door calamiteiten – economische gevolgen en maatregelen’. Drie jaar geleden namelijk besteedde de IVR ook al een workshop aan dit onderwerp, toen naar aanleiding van de stremming bij Keulen door de Excelsior, die containers had verloren. Toen al “werd geconcludeerd dat het voor de scheepvaart als betrouwbare partner van de verladers van groot belang is eventuele blokkades van de waterwegen ten behoeve van de verzorgingszekerheid van haar klanten tot een minimum te beperken”, schrijft de IVR nu in de aankondiging van de bijeenkomst in Luik. “Teneinde haar betrouwbaarheid te kunnen garanderen moet de binnenvaart bij een scheepvaartongeval derhalve ervan uit kunnen gaan dat belemmeringen zo snel mogelijk worden opgelost.” Daarvoor is een calamiteitenplan vereist, dat in dergelijke gevallen in werking treedt. Destijds deed de IVR daarover aanbevelingen aan de CCR en de lidstaten. Op grond van de ervaringen met de Waldhof zal de vereniging in Luik nagaan in hoeverre die aanbevelingen en conclusies zijn nageleefd. Dat kan weleens een stevige afrekening worden. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) eiste tijdens het EBU-congres opnieuw dat er meer bergingsmaterieel langs de Rijn komt. “De Waldhof-blokkade was de grootste sinds de Tweede Wereldoorlog. Ik heb met eigen ogen de hulpeloosheid van de gedupeerde schippers gezien.” “Na de ramp met de Excelsior spraken we af dat er voldoende bergingskranen langs de hele Rijn zouden worden opgesteld, zodat die niet helemaal uit Rotterdam moeten komen als er eens iets gebeurt. Ik wil dat de Europese Commissie daar eindelijk werk van maakt en de lidstaten aanspoort dit op te pakken.”

Binnenvaartkrant