Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 24 mei 2011 Wij zijn leverancier van Alutech stuurstoelen degelijke Noorse kwaliteit Alutech 500 series De Alutech 500 stoel is verkrijgbaar met twee typen onderstel, Standard en Office, en in vier verschillende kolom hoogtes. De Standard kan gemonteerd worden op de dekrail of direct op het dek. De Office versie wordt geleverd met glijders of wielen. Zithoogte en de voetensteun zijn gemakkelijk verstelbaar dankzij de Easy Touch gasveren, bediend vanuit de zitpositie. De rugleuning is volledig neerklapbaar, als de bovenbouw van de stuurhut moet zakken kunt u op de stoel blijven zitten. De kussens en armsteunen zijn gemakkelijk te vervangen. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl PIRANACONCEPTS.COM Wanneer heeft u voor het laatst de filters en UV-C lamp vervangen? Bestel nU een Aquamar waterfilterpakket en ontvang 25 eUro korting * >> Te verkrijgen via uw eigen bunkerstation of via www.filteractie.nl

De Binnenvaartkrant 47 24 mei 2011 Novio Nautic verruimt blik met Swiss Radar Door Johan de Witte Novio Nautic plaatst de nieuwe Swiss Radar in de etalage. De radar is in staat om AIS en ECDIS-kaarten in één compact apparaat te combineren. Een techniek die deze Precision Navigator II speciaal maakt! Naast uiterste precisie, kristalheldere weergave en ongekende functies heeft deze Swiss made een concurrerende prijs. “Ook kan externe apparatuur zoals, kompas, GPS, dieptemeter, bochtaanwijzer en autopiloot, direct en zonder externe modules op de radar worden aangesloten”, vertelde Joop Bonnikhorst op Construction & Shipping Industry. “De AIS- en EC­ DIS-functie kan het apparaat direct bedienen, dat wil zeggen direct toegang geven tot de eigen en ontvangen AIS-gegevens.” Swiss heeft er ook nog voor gezorgd dat de antennekabels van oudere types bij vernieuwing van apparaat, hergebruikt kunnen worden. Natuurlijk is er een Map-modus voor de reisplanning en voor de echozuiverheid is de scanfrequentie vergroot. Marcel Silvius, Joop Bonninkhorst, Werner Risi en Peter Mülherr (vlnr). (foto Johan de Witte) Antwoord “Ons bedrijfspand bevindt zich ‘between the bridges of Nijmegen’, slechts een paar stappen verwijderd van de rivier”, laat Joop Bonnikhorst in zijn reclamefolder weten. Naast Swiss is Novio Nautic ook dealer van Alphatron en Radio Holland. “Wij hebben een antwoord op de voorkeur van klanten. De verschillende dealerschappen zijn ontstaan uit onze servicegedachte. Wanneer onze service wordt ingeroepen, willen we met verschillende merken en apparatuur uit de voeten kunnen.” Novio Nautic heeft een volledige maritieme productlijn in de etalage, zoals AIS-systemen, autopilots, bochtaanwijzers, echosounders, rivierradars, elektronische kaartsystemen, GPS kompas, satellietvolgs c h o t e l ( T r a v e l V i s i o n ) , beladingsystemen (Sygo) en CCTVsystemen. Novio Nautic heeft geen 9-tot-5-mentaliteit en springt voor service aan dek voordat het schip goed en wel aan de Waalkade is afgemeerd. De nieuwe Precision Navigator II verruimt je blik! Swiss made Jorg Sturtzel was een elektronica freak en stopte zijn kennis jarenlang in de productie van rivierradars. De firma waar hij in dienst was beëindigde de radarproductie in Zwitserland en Sturtzel dacht: “Zo’n radar maak ik beter.” Onder de naam ‘Swiss’ kwam vanuit het kanton Zug in 1965 zijn eerste radar op de markt. Die onderscheidde zich direct in een ongekend onderscheidingsvermogen, evenals in het nagloeien en betrouwbaarheid. Innoveren was bij de visionair Jorg Sturtzel een voortdurend proces. Als resultaat hiervan implementeerde hij MOVIE rond 1970 als eerste de transistor in de radar. Hierna voer de Rijnvaart met de nog altijd analoge maar zeer bekende Swiss 32R op de rivier. Het werd 1989 voordat Swiss de markt verraste met de rasterscan. Nog eens negen jaar later sierde het TFT-kleuren vlakbeeld menig stuurhut. In zijn laatste levensjaren vormde Jorg Sturtzel een groep ingenieurs en softwarespecialisten om zich heen, die het bedrijf overnamen en continueerden. Aan het roer staan Werner Risi, Peter Mülherr en als derde eigenaar Elmar Stadelmann. Het relatief kleine Swiss telt twaalf medewerkers. De laatste tijd liet vernieuwing op zich wachten bij Swiss, ofschoon zich nu de nieuwe Precision Navigator II populair maakt. Het is een multifunctioneel navigatiesysteem dat niets te wensen over laat. Opnieuw bijt Swiss de spits af met unieke hightech. Ecosolve bespaart brandstof en verbetert prestaties Door Johan de Witte Teus Vlot Diesel & Marine ondertekende met SwetsODV op Construction & Shipping Industry een intentieverklaring voor de ombouw van zes patrouillevaartuigen. Met behoud van hun bestaande dieselmotor worden de conventioneel geïnstalleerde schepen met Ecosolve hybride voortstuwing uitgevoerd. Wanneer voortstuwingsenergie wordt aangepast aan het vaarprofiel, is er reeds winst voor portemonnee en milieu. Neem bijvoorbeeld de bestaande SwetsODV-schepen voorzien van 250 kW vermogen, die twaalf uur per dag varen, waarvan negen uur niet meer dan 70 kW vermogen wordt gevraagd. Dat kan beter! Van ‘lummelende’ motoren is bekend dat ze weliswaar een geringe hoeveelheid brandstof gebruiken, maar Geert Vlot (links) en Marcel Bakker. (foto Johan de Witte) ook dat ze het milieu overmatig belasten. Indien mogelijk moet dat dus anders. Geert Vlot vertelt: “Wat we doen met de SwetsODV-schepen is na de koppeling een tandwielkast installeren die een dynamo aandrijft en de accu’s oplaadt. Ingeval er door de kapitein niet meer dan 70 kW wordt gevraagd, mag de hoofdmotor uitrusten en wordt de dynamo – gevoed door de accu’s – een voortstuwingsmotor. Als tweede voortstuwingsmogelijkheid plaatsen we nog een 75 kW generator, waarmee dieselelektrisch wordt gevaren.” Uitstoot is van ons allemaal Hybride voortstuwing is niet nieuw. Ecosolve is dat wel en ontworpen om besparingen te realiseren. De technische man achter Ecosolve, Marcel Bakker, zegt: “Het systeem kan worden toegepast in bestaande en nieuwbouwschepen. Het is een totaaloplossing in combinatie met standaardcomponenten en nieuwe technologieën.” In vervoer over water speelt maatschappelijk ondernemen een steeds grotere rol. Ecosolve is ondernemen en biedt een praktische oplossing voor brandstofbesparing, prestatieverbetering, emissievermindering en, last but not least, genereert het winst. Geholpen doordat vaste en variabele machinekamerkosten voor 80 procent uit brandstofkosten bestaan, levert Ecosolve geld op. Ongeacht dat de binnenvaart een unieke positie heeft, waarmee het drie maal minder energie per tonkilometer verbruikt dan wegtransport en niettegenstaande het imago van grootverbruiker slechts 2,5 procent van het totale oliebrandstofverbruik voor haar rekening neemt, zijn innovaties belangrijk om ‘op kop’ te blijven. Hoog rendement met lage uitstoot is de uitdaging. Moderne elektronica helpt daarbij! Vorstenbosch: niet alleen door grootte bijzonder Vervolg van pagina 43 >> Met twee 12-duimers in de giek is de capaciteit van zo’n 2500 cbm/u haalbaar. De trap heeft hydraulische klapbare leuningen, een overstapbordes en hekken voor veiligheid. Compleet zit hij tegen de 40 ton gewicht. Een mooi stuk werk in balans met kwaliteit en prijs, aldus Smit die ‘en passant’ wijst op Van Wijks rond-de-klok-service. Aan de vier verhaallieren die haaks op de aslijn staan opgesteld en aan de overige lieren, hangt eveneens het Van Wijk-label. Het gesprek met technisch manager Jan Wols op de dag na de proefvaart, leert ons welke inspanning medewerkers van Smits, onderaannemers en VT geleverd hebben. “Zij is bijzonder geworden”, zegt Wols die met een vloot van 25 schepen – waarvan twee in Panama – niet achterover hoeft te leunen. Eerst begeleidt hij ons door de comfortabele verblijven, designed by interieur architect Rivage Perlé. Het accent ligt in elk verblijf op veiligheid, boordcommunicatie en internet. Origineel zijn de twee scheepschroeven die als plafondlamp de keuken sieren. De kapiteins Hans Straathof, Bas Hobbel en afbouwmentor Henk Schellaars waren bij de afbouw betrokken. Het is na veel jaren VT Schellaars’ laatste project voor hij definitief met pensioen gaat. Voor Hans Straathof, die in Panama de VT-standaard voor de twee bunkerschepen gedurende achttien maanden op de kaart zette, lijkt deze Vorstenbosch zijn tijd vooruit. “Panama is historisch en nog helemaal anders; slangen worden met een heftruck aangevoerd en pompen daarna met 200 ton per uur.” Voordat we aan de wal stappen horen we nog dat Niels Groenewold een aantal Vorstenboschers uit het kleine Brabantse dorp uitnodigde om eens aan boord te kijken. “Ze vielen van verbazing achterover.” Leerlingen van het STC op werkbezoek genoten en medewerkers van Waterpolitie en Rijkswaterstaat verbaasden zich over techniek en ontwikkeling, waardoor zij ook meer begrip kregen voor de man achter het roer. Winnaar FKH-verloting bekend De winnaar van de verloting door FKH Batterijen tijdens Construction & Shipping Industry is bekend. George van Neijenhoff van het ms Risico ontvangt 100 euro aan waardecheques. De trekking werd, op de beurs, verzorgd door M. Hardeman van FKH en Antoinette Hulst van Beursorganisator Evenementenhal. (foto FKH Batterijen)

Binnenvaartkrant