Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 24 mei 2011 Een onafhankelijk tussenpersoon Wij wensen de bunkertanker Vorstenbosch een behouden vaart, en…. feliciteren VT Minerals B.V. met dit prachtige schip! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw. Wij wensen de bunkertanker Vorstenbosch en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND EN CORPORATE CLIENTS MARITIEM EN LOGISTIEK WENSEN MTS VORSTENBOSCH EEN BEHOUDEN VAART

De Binnenvaartkrant 43 24 mei 2011 Vorstenbosch schrijft binnenvaartgeschiedenis Door Johan de Witte Driemaal 2180 pk Caterpillar, dik 2500 m² trunkdek, 3307 ton lege waterverplaatsing, 35 meter bunkergiek en 8,80 meter kruiphoogte zijn zomaar een paar gegevens die illustreren dat het hier geen kanaalschip betreft. Het is de 147,15 x 22,80 x 6,38 en 13.331 ton grote Vorstenbosch van de VT, de grootste bunkertanker op ‘s werelds binnenwateren die middels hightech en onder andere 47 kilometer stroomkabel langs 1300 alarmpunten functioneert. Precies op het tijdstip van hoogwater (16.27 uur) had Adry Groenewold, samen met haar kleinkind Julia Aline, 17 mei de eer om dit schip van de Verenigde Tankrederij Minerals te dopen. Na een korte toespraak overhandigde zij de pen van Johan Groenewold, waar hij destijds de opdracht voor deze Vorstenbosch mee tekende, aan haar zoon. Met het oog op schaalvergroting in de zeevaart werd de ‘kiel’ voor dit mega-binnenschip in 2005 gelegd op het VT-kantoor door Johan Groenewold en zijn technisch medewerker Henk Schellaars. In combinatie met de nog op stapel staande VT Vlissingen projecten zonder voorbeeld. Het Chinese casco arriveerde jaren later dan de overeenkomst luidde. Johan Groenewold leefde te kort om de afbouw mee te maken. Henk Schellaars beloofde tijdens de ziekte van zijn “baas en vriend” het schip tot ingebruikname te begeleiden vooraleer met pensioen te gaan. Gedurende de installatie zijn er vele barrières genomen. Materiële en veiligheidsontwikkelingen binnen het raam van wetgeving zijn terreinen waar ervaring, uitdaging en visie elkaar ontmoeten. De scheepsuitvoering heeft niettemin details die het kenmerk van Johan Groenewold dragen. Niels Groenewold nam het VT-roer over en bouwde met zijn crew en vele medewerkers een fantastisch schip. De Vorstenbosch schrijft in grootte, functie en techniek binnenvaartgeschiedenis. (foto Johan de Witte) Scheldehuid Rensen Shipbuilding liet het casco bouwen in China. De overeenkomst luidde dat het casco op eigen kiel naar Rotterdam gesleept zou worden. Echter, de Chinezen verlegden hun koers in een gevorderd stadium en bepaalden dat het op een carrier of ponton getransporteerd moest worden. De scheepslengte was hierbij een bijna onoverkomelijk probleem. “Het moeilijkste project ooit”, aldus Rensen. Machinefabriek Olthof en Machinefabriek Smits installeerden het schip met elk hun disciplines. Lloyds Register verleende klasse. Het certificaat van onderzoek en goedkeuring is eveneens door Lloyds – zonder tussenkomst van IVW – verstrekt. Dit ‘Scheldehuid-type’ heeft een middenschot en twintig tanks. Het trunkdek heeft ter vermeerdering van de inhoud een helling van 0,80 meter. Voor de brug is er een pompkamer waarin twee Bornemannpompen op een 20 duims-ringleiding door het schip zijn aangesloten. De pompen worden door twee van de drie 2180 Caterpillar-motoren aangedreven. De aandrijfassen lopen door machinekamerschot/trunk en draaien in een met olie en stikstof gasdichte lagering. Doordat de pompen laag in het schip zijn gefundeerd, is de aanzuig direct en de capaciteit met het Van Leemberg-leidingwerk via de bunkermast 2500 cbm/u. Achter de stuurhutlessenaar wordt het gehele laad- en lossysteem bediend en constant gemonitord. De buitengewoon cool ogende aaneengesloten lessenaar, met aan stuurboord de navigatie-unit en ladingcomputer over bakboord, is een product van Hoogendoorn. Deze 70 m² grote Kampers-stuurhut met sponningloos panorama is verrijkt met een fantastische betimmering, waaronder een fraaie keuken, zithoek en bureau. Van der Velden stuurt met 3 HD 220 onafhankelijk van elkaar werkende roerstellen (type 2DWK 6080/60). Noodbediening: alle hoofdsystemen worden weggeschakeld waarbij automatisch het 24 Volt-systeem de drie hydrauliek-units van energie voorziet en de besturing pauzeloos continueert. De navigatieapparatuur is van Alphatron en wanneer er een brug te laag is voor deze stuurhut, gaat er alarm. Huisman Diagnosesysteem Voor Huismans projectleider Roy Vissers en zijn vijf man sterke team is de Vorstenbosch synoniem aan een uitdagend uniek project, voorzien van een ongekende hoeveelheid techniek en systemen, maar vooral een fascinerende periode waarin met enthousiasme is gewerkt. De nautische apparatuur in deze stuurhut, uitgebreid met een Dynamic Position-systeem (DP) pretendeert perfectie. DP manoeuvreert het schip naar elke windstreek, een sluis in of één druk op de knop en even later ligt de Vorstenbosch stil. De ladingcomputer toont een tankalarmeringsysteem dat verbaast in volledigheid. Het laad- en losproces, inclusief afsluiters, worden vanuit de stuurhut volledig aangestuurd. Huisman Elektrotechniek is een innovatieve totaalpartner in elektrotechniek uit Druten die zich hier heeft onderscheiden met het ‘Huisman Diagnose-systeem’. Dit systeem koppelt aan boord elke functie en resulteert in 1300 alarmpunten. Het diagnosesysteem blijft twaalf maanden uitleesbaar b e t r e f f e n d e s t o r i n g e n e n (olie)verbruik. Camera’s monitoren het gehele schip en wissen automatisch beelden na een week. Elke beweging van het schip wordt geregistreerd. Het brein van de Vorstenbosch bestaat uit pc en serverapparatuur, in een veilige ruimte. Roy Vissers omschrijft deze installatie als zeer technisch en innoverend. Huismans slogan is ‘Uw schip is ons boegbeeld’. De Vorstenbosch is er zo één. Volgens Van Wijks bedrijfsleider Bert Smit is de bunkergiek rond de 35 meter en is die hiermee de langste die de afgelopen 25 jaar bij Van Wijk de deur uit rolde. Lees verder op pagina 47 >> Wie leverden aan het mts Vorstenbosch Rensen Shipbuilding B.V. 24 V solenoid voor elektrische bediening ventilatieroosters, brandkleppen, airco- en Tresco Engineering bvba lekbakken, RVS koppelstukken, RVS Ontwerp, bouw en levering compleet schip en elastische koppeling overdrukinstallatie en tankventilatoren Alphachart overlay hoogglans gepolijste regenwaterafvoeren, INEC B.V. Tekenwerk Discom B.V. Uitlaatgassendempers ADT Fire & Security FM 200 installatie Orlaco Products B.V. Camera’s diverse RVS lier bedieningsbeschermingen, Smits Machinefabriek en voortstuwingsmotoren en generatorsets Unisafe Marine Firefighting & Safety RAFA B.V. Ramen RVS hoogglans gepolijste deurdorpels, RVS Scheepsreparatie B.V. Volledige afbouw Promarin Propeller- und Marinetechnik Equipment Rivage Perle Binnenhuisarchitect, hoekbeschermingen, RVS afwerkstrippen ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam GmbH 3 schroeven, 5-blads van NiAlBz, Brandblus en veiligheidsmaterialen verzorging volledige inrichting van woning, rondom woning, stalen monster opslagkist Financiering diameter 1800 mm Leemberg Pijpleidingen & slaapkamers en stuurhuis Schegro B.V. Rommerts Ship Design B.V. De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa Apparatenbouw B.V. Hoogendoorn Maritieme Scheepsbenodigdheden en Volledige bouwbegeleiding schroefasinstallatie (3 schroefassen) met Dek- en machinekamerleidingen Betimmeringen en Interieurbouw veiligheidsmiddelen Overvliet Assurantie Makelaars schroefasremmen, Stuwa schroefasseals Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Betimmering Argos Rivier Bunkers B.V. Cascoverzekering P&I Damen Marine Components 3 straalbuizen Aluminium vloerplaten in voor- en Tegelzettersbedrijf van der Stelt B.V. Levering brandstof Lloyd’s Register of Shipping EMEA type Van de Giessen Optima Ø 1.816 mm achtermachinekamer Levering en zetwerk van alle tegels BP Nederland B.V. BP Smeermiddelen Classificatie Van der Velden Marine Systems HUISMAN elektrotechniek b.v. Pinta Unisol B.V. Isolatie woning REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Pon Power B.V. 1 Van der Velden “Triple SP 2525” Levereing en-of installatievan:Elektrische Loggers Rubbertechniek B.V. Scheeps- en keukeninventaris 3 Caterpillar voortstuwingsmotoren, type bedieningspaneel voor aansturing en installatie, tankalarmering, brand- Flexibele opstelling woning PS Marine Coatings B.V. / Sigma 3516C, continu vermogen 1491 BKw (= alarmering van 3 onafhankelijk werkende detectiesysteem,Huisman diagnose SPEEDHEAT Maas en Waal Nijmegen Diverse Sigma producten geleverd voor: 2028 pk), bij 1600 rpm, 3 Caterpillar stuurmachines, 3 Van der Velden Systeem, Airco- en overdrukinstallatie, Vloerverwarming in woning en stuurhuis dek, boeiing, opbouw, machinekamer, scheepsdieselmotoren voor 2 roerstandklokken, type RI 2100 nautisch pakket en camerasysteem Paans Scheeps- en Woningstoffering voor- en achterpiek, potdeksels en boegschroeven en 1 hekschroef geïntegreerd in het bedieningspaneel, 3 Mastervolt B.V. Omvormer/acculader Complete stoffering railingen en zijkanten schip aandrijving, type C18 Acert, vermogen 500 Van der Velden “280 liter” hydrauliek-units, Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Schildersbedrijf Verhoeven Andel B.V. EPS European Pump Services B.V. bkW (=680 pk), bij 2100 rpm, 2 Caterpillar type HPP 2525 /280} 0-1-1/11 kW LS, 3 Atlas Copco werkluchtcompressor type Schilder- en behangwerk Twee Bornemann ladingpompen, type marine diesel genset, model C6.6 prime roeraandrijvingen, type 2 DWK 6080/65, 6 GA15 incl. adsorptiedroger type CD60 Machinefabriek en HC370, geschikt voor verpompen van rating, 143 ekW, 178 kVA, 1500 rpm. 1 stuks (3 sets) hydrodynamische opgebouwd op 500 liter Lloyds ketel, Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. zware stookolie met een viscositeit van Caterpillar marine diesel genset, model profielroeren, type HD 220, complete Verhaar Omega zuigercompressor type VO- Ankerlieren, draadlieren, ankers en 750 cSt., capaciteit 1.400m3/uur bij een C4.4 Prime rating, 86 ekW, 107 kVA , 1500 hydraulische montage en plaatsing van 3 2/10-50CE opgebouwd op 50 liter CE ketel kettingen en een zeer lange bunkergiek. 34 druk van 11 bar met elektrische rpm. in geluiddempende omkasting aparte hydrauliek-units in de achterpiek All Pumps Holland B.V. Victor pompen mtr., 2 x 12 inch pompverwarming Rubber Design B.V. Blokland Non-Ferro B.V. A. Nobel & Zn. Bunkerservice B.V. TecMon B.V. Davit Aalborg Industries B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren Beunkoelers voortstuwing en Waterzuiveringsinstallatie 2B Reklame Belettering Ladingverwarmingsinstallatie EMHA Technisch Bureau B.V. generatorsets en anodes Kampers Scheepskonstruktie B.V. Huchem Special Products B.V Kalibra Cofely Tankinhoud meting Uitlijnen voortstuwingsmotoren Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Stuurhuis met hefbeweging Huchem-Roca, Huchem-Shipclean, Imbema Cleton B.V. Laad-en losslangen ADS van STIGT 3 Masson Marine Leroy Somer Generatoren Observator Instruments B.V. Huchem-Shipshampoo, Huchem-Geleiclean James Walker Benelux B.V. Levering en keerkoppelingen type MM W 16500 Econosto Nederland B.V. Zonweringen handzeep, Huchem-Glashelder, Huchem- montage tankdeksel pakkingen reductie 4,950:1, 24V solenoid tbv Afsluiters en appendages Blommaert BVBA Voormast type Shipclean nieuw eco ontvetter, Galvana Wiveco B.V. Elektrisch- en elektrische bediening, schroefas gedreven Veth Propulsion B.V. IMPROVAL, dakradarmast, stuurhuttrap zinkspray, Zink-Aluspray, Stripe cleaner, HC- handgereedschap, schuurmaterialen, ingebouwde sleepsmeerpomp, elastische 2 Veth Jet boegschroeven type 4-K-1400A Alphatron Marine B.V. 2 JMA 610 radars, Aluclean, HC-stankverwijderaar en HC-UG werkplaats equipment en opbergsystemen, koppelingen, 2 Masson Marine en 1 Veth Jet hekschroef type 2-K-1400A MF Line, Alphaconning, beladingsmeter, 400 teflonvet hogedruk materieel, bevestigingsmateriaal keerkoppelingen type MM W 8000 C NR WindeX Engineering B.V. blackbox VDR, Joysticksysteem (DP), Lastechnisch Buro Baas B.V. Breevaart Ledtechniek reductie 1,2781:1 voor pompaandrijving, Machinekamerventilatoren, Travelvision Duo, Alphachart overlay. RVS trappen roef-ladingdek, diverse RVS Led schijnwerpers

Binnenvaartkrant