Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 24 mei 2011 Verkoop- installatie en reparatie centrum • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl lid Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Lineair motor tbv blauwbord Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. vanaf € 175,- excl. BTW € 1950,- excl. BTW Techline 8” TL-8001 monitor voor enkel video weergave vervanging voor de Orlaco 9” CRT Panelmount PM-TL80001-VV voor de TL8001vervanging voor de 9”Orlaco CRT € 485,- excl. BTW Tracvision TV5 (HDMI Ready) € 2695,- excl. BTW Marifoon antenne € 67,50 excl. BTW !!NIEUW!! Dompelpomp BVP 316. slechts 6,8 kg De BVP 316 is een hoogwaardige glasvezelversterkte kunststof vuil water dompelpomp Geschikt voor het verpompen van vuilwater met maximale deeltjes grootte van 38mm Capaciteit: 14m3 op 5 mtr. Standaard uitgevoerd met vlotter Compacte Technische specificatie: • Ingebouwde thermische beveiliging • Wordt geleverd met een 3-traps slangtule en knie 1 ½” • Beschermingsklasse: IP86 • Werkspanning 230V, 1Kw, 1,5Hp, 4,6 Amp. excl. BTW nu € 299,50 Floodline led-verlichting Verkrijgbaar in 12V/24V/230V 20/30/50Watt in warm wit en daglicht vanaf € 152,- excl. BTW € 81,- excl. BTW Verbandkoffer BHV/A basis inhoud, oranje koffer, voldoet aan de eisen van de SI Marifoon IC-M411 waterdichte marifoon met ATIS en DSC Klasse D Kanalen Up/Down en High/Low functie in de handmicrofoon Wordt geleverd met microfoon, moebiel beugel en voedingskabel € 256,- excl. BTW Vertex VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader. € 185,- excl. BTW CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in balk, 2-delig, inbouw in Pet en portable uitvoering. excl. BTW vanaf € 459,- Ñ LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen € 185,- excl. BTW Mag-Lite Zaklantaarn incl. batterijen € 35,50 excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Comet - 1250 reddingsboeiverlichting € 46,- excl. BTW Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten ScheepSreparatiebedrijf & Nieuwbouw H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 27 24 mei 2011 Oud-schipper Harrie Broekmeulen schreef oorlogservaringen van zich af “Altijd wel iets om te ruilen voor eten” Door Frank Antonie van Alphen 89 jaar is hij nu, oud-schipper Harrie Broekmeulen. Zijn vrouw is een paar jaar geleden overleden. In zijn jonge jaren al heeft hij het nodige meegemaakt. Als oudste van twaalf kinderen. Die belevenissen heeft de in Nijmegen woonachtige ex-varensman in journaals opgeschreven. Toen er in 1939 kazematten langs het Julianakanaal werden gebouwd, wist Harrie Broekmeulen dat oorlog onvermijdelijk was. “Wat Hitler allemaal van plan was wisten de meesten niet. Ook onze regering niet volgens mij. Zoals onze soldaten uitgerust waren, was een lachertje. Ik zou in mei voor de keuring moeten komen. Ik was 30 april 1940 net 18 jaar geworden. Misschien heb ik wel geluk gehad. Al had ik toentertijd best in dienst gewild.” De Duitsers vielen Nederland binnen toen Broekmeulen met het ouderlijk binnenvaartschip in Nameche lag. Het gezin vluchtte voor de invasiemacht maar keerde terug naar boord. Wonderwel was het schip niet geplunderd of beschadigd. “We gingen op zoek naar eten maar dat viel niet mee. De winkels hadden alles verstopt en er was niets te koop. Een schipper bij ons in de buurt melkte de koeien van de boeren die weg waren. Melk hadden we dus genoeg maar dat was ook alles. De Duitsers liepen met hele colonnes over de weg langs de Maas richting front.” Het werden jaren vol gevaar, met schuilkelders graven tegen diepvliegers die de rivieren beschoten. Toch heeft Broekmeulen het naar eigen zeggen niet slecht gehad. “Eten hadden we genoeg want we hadden altijd wel iets om te ruilen, zoals kolen en Belgische tabak. Daar kon je bij de boeren alles voor krijgen.” Harrie Broekmeulen: “Ze hadden kennelijk in iedere roef een fosforbom gegooid. Ons schip lag voor de wind en was van voor tot achter uitgebrand.“ (foto www.manonbruininga.nl) Gevorderd “Vader en moeder gingen in 1942 aan de wal wonen omdat schepen door de Duitsers werden gevorderd om naar Duitsland te varen. Dat was erg gevaarlijk met die bombardementen.” Met zijn broers Cor en Jef nam Harrie Broekmeulen het roer over. “Onze woning aan boord was helemaal leeg. Op een paar stoeltjes en een tafel na. Een blind paard kon er nog geen kwaad doen. We besloten ons karig spaarpotje om te keren en wat tweedehands meubelen te kopen. Vader en moeder trokken zich er niets van aan dat onze woning zo kaal was. Wij waren toch maar vrijgezellen.” Broekmeulen kreeg het aan de stok met de Duitsers omdat hij boeken ruilde tegen een paar blikjes Deense boter. Die hij in de asla van de kachel verstopte. Na een nacht in het kot werd hij door een landsgerecht veroordeeld. Eis: veertien dagen zitten of een geldboete van 140 DMark. Het bleek een mild vonnis. Omdat de Duitsers de schippers nodig hadden. Of hun schepen. Om deze te kopen en naar Engeland te varen.” Uitgebrand Een paar jaar ging het redelijk goed met de Broekmeulens. Totdat de bevrijding in zicht kwam. Verschillende schippers durfden niet terug naar boord. Hoe dichterbij de geallieerden kwamen hoe gevaarlijker het werd. Een Duitse officier sommeerde op een dag de schepen te verlaten. Een boer bood onderdak aan. “Om ons te vermaken organiseerden we worstelpartijen in de stal. De boer droogde er ook zijn tabaksbladeren. Daar rolden we sigaren van.” Aan de Ortskommandant werd gevraagd of er kleding van boord mocht worden gehaald. “We kregen een Duitse soldaat mee en wij op pad. Wij komen aan dat kanaaltje waar de schepen lagen…alles uitgebrand. Ze hadden kennelijk in iedere roef een fosforbom gegooid. Ons schip lag voor de wind en was van voor tot achter uitgebrand. Alleen de stuurhut stond er nog. Je kunt je voorstellen hoe de stemming was toen we weer terug kwamen bij onze collega’s.” “En de ellende ging door. De Tommies en de Amerikanen lieten maar op zich wachten, de Duitsers groeven zich in.” Broekmeulen en lotgenoten werden opgepakt en in goederenwagons naar Duitsland afgevoerd. Weg van Holland, dat stukje bij beetje bevrijd werd. Om te werk te worden gesteld. De vrijgezelle schipper zat tussen boeren die voor het eerst van hun leven in een trein zaten. In een veewagon met zo goed als Scherpstellen op schepen Fotoclub Doesburg (FODO) heeft dit jaar ‘Binnenvaart’ als thema. Een half jaar lang stellen bijna 25 leden scherp op schepen. Via oproepen in deze krant kwamen zij in contact met scheepseigenaren met wie de hobbyfotografen één niets te eten of te drinken. Het treinstel werd door diepvliegers beschoten, kogels versplinterden houten wanden. De behoefte moest in een hoed worden gedaan die vervolgens door een kier naar buiten werd gepropt. Omdat inzittenden niet even uit de schuifdeur mochten hangen. Al was zitten een groot woord. De mensen waren zo dicht op elkaar gepropt dat dat bijna onmogelijk was. Werkkamp Harrie Broekmeulen maakte in de oorlog ook ronduit dwaze situaties mee soms. Bijvoorbeeld het werkkamp verlaten om samen met een Rotterdammer “even in Elbersveld of meerdere keren een stuk(je) meevaren. Op www.binnenvaartkrant.nl publiceren we geregeld nieuwe foto’s uit de series die het jaarthema oplevert. Samen geven ze een verrassende, creatieve kijk op onze te gaan eten”. ‘Toen het donker was zijn we onder de draad door gekropen. We konden zo de heuvel aflopen en na een kwartiertje was je op een weg die naar de stad liep. Het eerste het beste restaurant, tenminste wat daar op leek, zijn we binnen gegaan. Er zat aardig wat volk. We hebben een donker hoekje opgezocht en zijn er heerlijk gaan zitten. Jongen, wat was het daar lekker warm.” Want het onderkomen in het kamp was een cementen barak met een cementen vloer en zonder licht. Niets. Geen kachel, geen bank om op te zitten, geen stro. “En dat in december, terwijl het vroor dat het kraakte. We gingen met onze ruggen tegen elkaar zitten om zo wat te kunnen slapen. De meeste jongens zaten te janken als een klein kind. Het was ook erg want er waren mannen bij die hun vrouw en kinderen achter hadden moeten laten. Ze waren als de dood voor de Duitsers die daar rondliepen.” Toen te werk gestelde Russische soldaten vers stro kregen, haalden Broekmeulen en zijn kompanen het oude slaapstro van de Russen op. Het zat vol luizen. “Je hoefde ze niet te zoeken. Als je er één dood maakte kwamen er gelijk tien op de begrafenis.” Harrie Broekmeulen ontvluchtte de barre omstandigheden. Wat niet zo moeilijk was aangezien hij al een keer “uit eten was geweest”. Op weg terug naar huis – een al even avontuurlijk verhaal – hoorde hij dat de geallieerden al bijna aan de Rijn stonden. De oorlog die spoedig ten einde zou zijn kon Harrie Broekmeulen erop na gaan vertellen. mooie bedrijfstak, het leven aan boord en alles wat daarbij aan de orde komt. Klik op de homepage op de button ‘Scherpstellen op schepen’ (aan de rechterkant) om naar de pagina met foto’s te gaan. Oevergeul met langsdam Rijkswaterstaat wil de geplande oevergeul in Rijnwaarden ongeveer een kilometer lang maken en vijf kribben vervangen door een 800 meter lange langsdam. Er komt een oevergeul van steenfabriek CRH De Bylandt tot de uitstroomopening van de Oude Waal. Tussen de oevergeul en de Rijn ligt dan een langgerekt eiland. De langsdam komt te liggen van de uitstroomopening van de Oude Waal tot de kop van het Pannerdensch Kanaal. De optie van een oevergeul met kribverlaging viel af, omdat die ongewenste effecten zou hebben op de vaargeul in de Rijn. Ook de aanleg van een lange langsdam in combinatie met het verlagen van de achterliggende uiterwaard was, door de hogere kosten, niet haalbaar. Een van de eerste foto’s: Theo van Workum fotografeerde aan boord van ms Rosalinde.

Binnenvaartkrant