Views
4 years ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 24 mei 2011 www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Personeelsplanner HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Millenium, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MTS North Carolina, lichmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cunera 2, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Een ruime woning, met grote garage( 6 x 5 mtr). Gelegen aan de rand van een een rustige woonwijk zonder doorgaand verkeer, nabij het historische stadscentrum, NS station en diverse uitvalswegen. Aan de voorzijde gelegen aan een kleine singel. Volledig gemoderniseerd en vv hardhouten kozijnen en dubbelglas. Nieuwe CV installatie (2008). Woonoppervlak ruim 135 m². Oplevering in overleg. Tel: 010-4601900 vlietlanden.nl funda.nl TE KOOP WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 295.000,-- k.k. • Bevrachter Je bent dagelijks bezig met het indelen van de schepen. Je houdt klanten op de hoogte van de positie van onze schepen. Ook factureren behoort tot je takenpakket. Profiel: Kennis Duits en Engels. Bachelordiploma Expeditie. Stressbestendig Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Tondia B.V. Vraagt voor het Passagiersschip “Rembrandt van Rijn” enthousiaste collega’s MachinisT MaTroos-MoTordrijVer MaTroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Bij de betreffende functies behorend een dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Tondia B.V. Tel: 06-12344067 Tankschepen gezocht! Vinotra Deutschland GmbH en de Rotterdamse Tank Rederij zoeken ivm uitbreiding tankschepen om onze vloot te versterken. Enkel- en/of dubbelwandig, groot of klein komen allemaal in aanmerking. Voor Vinotra Deutschland GmbH kunt u met Edgar Seeberg bellen of mailen 00491712616863 Edgar@vinotradeitschland.com Voor de Rotterdamse Tank Rederij kunt u bellen of mailen met Ruud de Gruijter 0031620007641 / ruud@rtrbarging.com OOK VOOR TIJDELIJKE MATROZEN EN STUURMANNEN VOOR MEER INFORMATIE: henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352691137548

De Binnenvaartkrant 11 24 mei 2011 Lessen trekken uit AIS-pilot Op 1 januari 2012 wil de Antwerpse haven de AIS-plicht voor binnenschepen invoeren. In april ging een pilot met AIS van start. Het Havenbedrijf ziet dit als stimulans voor schippers om een AIS-transponder aan te schaffen en als een manier om het meldsysteem aan de sluizen tegen volgend jaar te perfectioneren. De tussenresultaten van de pilot zullen maandelijks met de sector worden besproken. Tijdens twee informatiebijeenkomsten gaf de afdeling scheepvaartmanagement van het Antwerpse Havenbedrijf uitleg over het proefproject. Schepen met AIS profiteren sinds april van voordelen bij het schutten in de Antwerpse haven. “Vroeger gebeurde de planning aan de sluizen op ad hoc-basis”, aldus Peggy Torfs, hoofd verkeersleider bij de afdeling scheepvaartmanagement. “Je moest in de buurt van de sluis zijn om je op de beurtlijst te kunnen laten zetten. Als gevolg daarvan lagen schepen soms uren te wachten voor de sluis. Met AIS krijgen we vroeger zicht op de positie van een schip. Daardoor kunnen we onze infrastructuur beter benutten en het binnenvaartverkeer naar de haven beter stroomlijnen.” Vroeger melden Binnen het havengebied zijn voor alle sluizen visuele meldpunten vastgelegd. Schepen zonder AIS mogen zich pas – via de marifoon – op de beurtlijst laten zetten als ze zich binnen deze zones bevinden. Schepen met AIS mogen zich twee uur voor ze denken in de meldzone aan te komen op de beurtlijst laten zetten. Dat kan per marifoon maar ook telefonisch. Elektronisch melden gaat (nog) niet. De sluisleiding checkt vervolgens waar het schip zich bevindt en zet het op de beurtlijst. Het is aan de schipper om op te volgen of de vooropgestelde tijd gerespecteerd wordt. Wil of kan men niet mee met de geplande schutting, dan geeft men dit door aan de sluisleiding. Wie niet op tijd is, verliest zijn plaats op de beurtlijst. “Het is niet de bedoeling dat andere schepen moeten wachten op een AIS-schip met vertraging”, zegt hierover hoofd verkeersleider Marnix Delée. “Maar als je te laat bent en er is nog ruimte om mee te worden geschut, dan zal uiteraard geen enkele sluisleider je laten wachten.” Uitzonderingen De meldingsregeling voor schepen met AIS kent drie uitzonderingen. Zo kunnen schepen die van de Schelde-Rijnverbinding komen zich pas melden aan een sluis in de haven nadat ze de Kreekraksluizen hebben verlaten. Wie van het Albertkanaal komt, mag zich pas bij het verlaten van de sluis Wijnegem melden. Schepen die verhalen tussen Linker- en Rechteroever kunnen zich pas melden aan de tweede sluis Marnix Delée en Peggy Torfs, beiden hoofd verkeersleider bij de afdeling scheepvaartmanagement van het Havenbedrijf, gaven uitleg over de pilot met AIS. (foto Sarah De Preter) als de deur van de eerste gesloten is. Het zou een utopie zijn, zo zegt Peggy Torfs, om te denken dat AIS de wachttijden aan de sluizen in één klap uit de wereld helpt. “AIS kan de wachttijden wel reduceren en men kan zijn snelheid aanpassen aan het geplande uur van schutting, waardoor men brandstof bespaart. Het geeft schippers ook de mogelijkheid om wachttijden door “ te brengen op een veilige ligplaats en de terminals beter te informeren over de verwachte aankomsttijd.” Met de beslissing om AIS vanaf volgend jaar te verplichten loopt Antwerpen vooruit op andere havens. Juridisch is de invoering perfect mogelijk, verzekert Delée. “Het probleem met AIS is dat iedereen momenteel een beetje naar iedereen zit te kijken. Als Havenbedrijf vinden we AIS een enorme verbetering voor de veiligheid. We hebben het nodig om onze schuttingen beter te plannen en zijn overtuigd van de vele andere voordelen.” Maar wat gebeurt straks met binnenschepen zonder AIS die de haven aandoen? “Verplichtingen die niet worden nageleefd zijn een bevoegdheid van de Havenkapitein. Hij zal in zo’n geval naar het verhaal van de schipper luisteren en kijken of hij een boete oplegt. Ik kan me goed voorstellen dat er soepeler wordt omgegaan met schepen die een dossier lopen hebben bij een AIS-installateur. We gaan in ieder geval geen blokkeringsbeleid doorvoeren voor schepen die begin 2012 nog geen AIS hebben.” Spanningen Vanuit de binnenvaart kwam al voor de start van het project kritiek op het AIS-beleid van de Antwerpse haven. Onder meer binnenvaartorganisatie VBR vreest dat dit tot spanningen aan de sluizen zal leiden tussen AIS-schepen en niet- AIS-schepen, maar ook tussen AISschepen onderling. Tijdens de informatiebijeenkomst van het Havenbedrijf op 9 mei wezen schippers op de beperkingen van de ‘2-uursregeling’ voor AISschepen. Komt men van Vlissingen, dan is het geen enkel probleem om zich twee uur op voorhand bij de Antwerpse sluizen te melden. Maar We willen een systeem dat voor de schippers en voor ons bruikbaar is ligt men bijvoorbeeld in het Marshalldok en wil men de haven verlaten, dan kan men zich pas melden zodra alle papieren aan boord zijn. Het voordeel om zich twee uur op voorhand op de beurtlijst te mogen zetten, komt dan te vervallen. Dat geldt ook voor schepen die van Wijnegem komen. “We begrijpen dat dit niet gelukkig maakt, maar we moeten ergens starten”, reageert Torfs op de kritiek. “We hebben dit nu zo geregeld om te voorkomen dat er te veel AISschepen van de beurtlijst vallen, waardoor de sluisplanning telkens moet worden herzien. Als uit de pilot blijkt dat aanpassing van de regels mogelijk is, zullen we dat doen.” Vertaalboekje ” Schipper Jan Blonk heeft een vertaalboekje Nederlands, Frans, Duits, Engels geschreven. Het telt 36 pagina’s en is ingedeeld in een aantal praktische rubrieken, zoals ‘Tijdens de vaart’, ‘De sluis’ of ‘Overnachten’. Het boekje kost 10 euro en is te bestellen via vertaalboekje@live.nl. Feedback gewenst AIS is volgens Delée ook een stap in de richting van een binnenvaartcoördinatiecentrum waarover in Antwerpen al jaren gesproken wordt. “Het is ons belang om de binnenvaart en de zeevaart zo goed mogelijk door onze sluizen te trekken. Uit de pilot hopen we de nodige lessen te trekken die we als basis kunnen gebruiken voor een binnenvaartcoördinatiecentrum.” Om het meldsysteem voor AISschepen verder te perfectioneren is het Havenbedrijf aangewezen op de feedback van de sluisleiding en de schippers. Maandelijks zal de afdeling scheepvaartmanagement met vertegenwoordigers van de binnenvaart om de tafel gaan om de reacties van hun achterban aan te horen en het systeem waar nodig bij te stellen. Torfs: “We beseffen dat het systeem misschien nog voor verbetering vatbaar is. We willen volgend jaar – als AIS in het Antwerpse havengebied verplicht wordt – een sys teem ontwikkeld hebben dat voor de schippers en voor ons bruikbaar is. Dat betekent dat we alle problemen die we de komende tijd tegenkomen objectief willen bespreken. We zijn bereid om alles opnieuw tegen het licht te houden en objectief te bekijken.” Met vragen of opmerkingen kan men terecht bij de afdeling scheepvaartmanagement van het Havenbedrijf Antwerpen: telefoon: (+32) 3 229 71 00, e-mail: centraal_meldpunt_ ketenwerking@haven.antwerpen.be Nieuwbouw eN reparatie ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl Workshop over ontgassen Op 21 juni organiseert het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen een workshop over het vrijkomen van vluchtige organische stoffen (VOS) bij het laden en lossen uit tanks. Tijdens de workshop krijgen deelnemers een situatieschets van VOS in de Antwerpse haven, een toelichting van het juridische kader met speciale aandacht voor het perspectief van de binnenvaart en tot slot een reeks technische oplossingen voor dit probleem. De workshop vindt plaats in de aula op de eerste verdieping van het Havenhuis aan de Entrepotkaai 1. De workshop start om 09.00 uur en duurt tot 13.00 uur. Aanmelden kan tot donderdag 16 juni via wim.vansteelandt@haven. antwerpen.be bij Guido van Meel. Pleidooi voor nieuw kanaal Voormalig Zeebrugges havenvoorzitter Fernand Traen pleit in een zelfgeschreven brochure voor de aanleg van een nieuw kanaal tussen Maldegem en Zelzate als alternatief voor de volledige verbreding van het Schipdonkkanaal. Zonder goede binnenvaartverbinding ziet Traen de toekomst van de haven van Zeebrugge somber in. De brochure van Traen heeft als titel Brugge, let op uw zaak. Ook Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits heeft een exemplaar ontvangen. De Vlaamse regering beslist eind dit jaar of het Schipdonkkanaal al dan niet wordt verbreed. De kanaalverbreding is omstreden, maar voor Traen gaan de plannen niet ver genoeg. Hij wil dat de haven ook richting Duitsland voor de binnenvaart wordt ontsloten. Daarom pleit hij voor een verbreding van het Schipdonkkanaal tot in Maldegem. Vanaf daar zou dan een nieuw kanaal moeten worden gegraven tot in Zelzate. Spoor en estuaire vaart zijn voor Traen geen alternatief voor een goede binnenvaartontsluiting. Kempense kanalen in de plus Over het Albertkanaal en de Kempense kanalen is gedurende de eerste drie maanden van dit jaar 10,2 miljoen ton vervoerd. Dat is een stijging van 17 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010. Vrijwel alle goederengroepen vertoonden een stijging, behalve petroleum- en nijverheidsproducten. De groei was het sterkst bij de ertsen. Het containervervoer groeide met 5 procent naar 22.200 TEU.

Binnenvaartkrant