Views
1 year ago

2011-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Rotterdam
  • Functie

D E B I N N E N VA A RT K R A N T TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA Antwerpen wil lessen trekken uit pilot met AIS 11 Aalmoezenier van Welzenes wordt 70 15 Wasserstraßenpolitik mit der Brechstange 31 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 11 - 24 mei 2011 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.bar thaggregaten.nl 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Adry en de kleine J.A. dopen Vorstenbosch De bunkertanker Vorstenbosch werd dinsdag 17 mei gedoopt door Adry Groenewold samen met haar kleindochter Julia Aline, wier initialen gelijk zijn aan die van haar grootvader, J.A. Groenewold. De in 2009 overleden echtgenoot van Adri, Johan Groenewold, drukte een groot stempel op de doop van de Vorstenbosch. Het was zijn visie om een dergelijk groot schip te bouwen, vertelde zijn zoon Niels Groenewold, de huidige directeur van VT en de vader van de kleine J.A. Groenewold. Op filmbeelden werd een deel van Johans speech getoond bij de doop van de Vlissingen, tien jaar geleden. De Vorstenbosch (inzet: liggend aan de Maaskade) is het eerste binnenschip ter wereld van 147 meter lengte en 28 meter breedte. Het was groot feest in het Hulstkamp Gebouw aan de Rotterdamse Maaskade. De Vorstenbosch maakte een diepe indruk op de honderden gasten, die vrijwel zonder uitzondering ook aan boord een kijkje namen. Onder andere in het reusachtige stuurhuis, dat een hypermoderne uitstraling heeft gekregen. Dat was een ontwerp van de interieurontwerpster Carlyne Groenewold, dochter van Johan. (foto MG Redacties) ‘Waldhof-syndroom’ breekt binnenvaart op Glasafval per schip Ingezameld huishoudelijk glas uit de provincie Utrecht gaat voortaan over water naar de glasverwerker in het Noord-Brabantse Heijningen. “Het levert twee voordelen op: we maken als gemeente minder kosten en het is minder schadelijk voor het milieu”, zei de Utrechtse wethouder Mirjam de Rijk (Openbare Ruimte) toen ze 19 mei het startsein gaf voor de definti ieve overstap op de binnenvaart. Tot 2011 ging bijna al het huishoudelijk glas (circa 25.000 ton) uit de provincie Utrecht over de weg naar Heijningen. Sinds 1 januari ging het glas bij wijze van proef per schip. Dat bleek een succes en daarom gaat Afval Verwijdering Utrecht ermee door. Het ingezette binnenvaartschip vervoert ongeveer 600 ton glas per keer. Heen gaat ingezameld glas; op de terugweg vaart het schip met schoongemaakt glas richting de glasfabriek. 160203 0 , Op 9 juni doet Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Tot die dag publiceren we deze teller die het tot nu toe gedoneerde sponsorbedrag aangeeft. Wilt u hen ook steunen? Kijk dan op www.binnenvaarttothetop.nl. Verladers zoeken een alternatief voor de binnenvaart sinds de stremming door het ongeluk met het mts Waldhof in januari. Dit vertelde oud-havenwethouder van Rotterdam Wim van Sluis bij de presentatie van de (voorlopige) ‘Havenvisie 2030’ van het Havenbedrijf Rotterdam donderdag 19 mei. Zijn opmerking wordt bevestigd door de markt. Deze week start Ter Haak Intermodal een nieuwe raildienst tussen Rotterdam en Straatsburg: de Alsace Rail Shuttle. In de aankondiging van de nieuwe dienst (tweemaal per week) stelt Ter Haak onder andere te mikken op binnenvaartlading, want “de trein heeft geen last van blokkades op de Rijn, zoals door de gezonken binnenvaarttanker Waldhof eerder dit jaar”. De boekingen geschieden via binnenvaartzuster BCA. Mattijs Nollen, general manager bij BCA: “Wij hebben grondig marktonderzoek gedaan en gesproken met alle rederijen en grote verladers, die actief zijn in en rondom Straatsburg. Er is positief gereageerd op het initiatief om een sneller intermodaal product tussen Rotterdam en Straatsburg op te zetten. Omdat wij al containers per barge vervoeren op dit traject, hebben wij nu een perfecte intermodale mix.” Hoofdrol Van Sluis maakte zijn opmerking nadat president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf had aangegeven dat de binnenvaart in veel opzichten een hoofdrol heeft in het toekomstbeeld dat wordt geschetst in de Havenvisie 2030. Op de eerste plaats omdat een groot deel van de geambieerde 750 miljoen ton overslag in 2030 moet worden weggevaren met binnenschepen naar het achterland. Er is dan ook veel geld beschikbaar bij het Havenbedrijf om te helpen bij het opzetten van inland terminals. De plannen echter om samen met Antwerpen een deel van de Duisburgse haven te kopen staan in de ijskast nu de Duitse regering dat min of meer blokkeert, ongetwijfeld onder druk van de Noord- Duitse havens. Lees verder op pagina 5 >> Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.olthof.eu GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS Rabobank Shipping OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

De Binnenvaartkrant