Views
2 years ago

2011-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Weer
  • Twee

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Discussiestuk over de bijdrage aan scheepsafvalverwerking: ‘De veroorzaker betaalt’. 5 Vlaamse overheid geeft burgers inspraak in duurzaam Mobiliteitsplan. www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 10 - 10 mei 2011 9 Dr. Gunther Jaegers beim EBU-Kongress ‘Sailing the new course’ in Brüssel. Bouwen aan de beurs 27 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Gisteren, maandag 9 mei, was de CSI-opbouw in volle gang. Tot en met donderdag is dit het centrum van de binnenvaart. Directeur van Koninklijke Schuttevaer Kees de Vries zal de beurs vandaag openen op het binnenplein van de Evenementenhal in Gorinchem, onder andere door de vlag van ‘the Blue Road’ te hijsen. The Blue Road is het nieuwe, internationaal aansprekende imago van de binnenvaart, compleet met nieuw, modern logo. Dat is terug te vinden op de vlag. Stand nummer 120 van De Binnenvaartkrant is natuurlijk helemaal klaar op dinsdagmorgen, 10 mei. U weet dat u daar van harte welkom bent. (foto’s MG Redacties) Schaalvergroting in zeevaart voert druk op bunkeraars op 140924 , Op 9 juni doet Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Tot die dag publiceren we deze teller die het tot nu toe gedoneerde sponsorbedrag aangeeft. Wilt u hen ook steunen? Kijk dan op www.binnenvaarttothetop.nl. Schaalvergroting bij de containervaart op zee leidt tot schaalvergroting in de binnenvaart, bij containerschepen en bij de bunkertankers. In de periode dat de twee allergrootste binnenvaarttankers voor de bunkering van zeeschepen in gebruik worden genomen – vorige maand de Vinotra 10 en deze maand de 14.000 ton grote Vorstenbosch van VT – vroeg De Binnenvaartkrant Maersk Line wat de grootste containerrederij ter wereld van de binnenvaart verwacht. “De tijd dat containerschepen in de haven van Rotterdam aan de kant liggen wordt steeds korter”, legt Miranda van der Meijden uit, Trade and Marketing Manager bij Maersk Line. “Maar tijdens het verblijf in de haven wordt de activiteit rond de schepen wel steeds groter. Wij hebben soms bunkerleveringen van HFO, LSFO, MDO en MGO, terwijl er op hetzelfde moment een breakbulk operatie plaats vindt.” Dit moet allemaal plaatsvinden in het korte geplande verblijf in de haven van Rotterdam. Een aardige uitdaging en een efficiente bunkerplanning is daarom van groot belang. Veel hangt af van de bunkeronderneming. Het is geen harde eis dat het één schip is waaruit de brandstof wordt gebunkerd. “Er bestaat geen norm voor de grootte van de bunkertanker. Maersk Line heeft een contract afgesloten met een bunkerleverancier, maar het is aan de leverancier om te bepalen welke bunkertanker wordt ingezet. De pompcapaciteit is ook van belang, onze PS-class – zoals de Emma Maersk – kan gemakkelijk meer dan 1.000 ton per uur pompen, maar daarin zijn wij ook afhankelijk van de pompcapaciteit van de bunkertanker.” Het is wel begrijpelijk dat de bunkerondernemers investeren in grotere schepen. Als een bunkeraar met één schip langszij komt dat groot genoeg is om in één keer het zeeschip te bunkeren, kan de zeereder dit beschouwen als efficiënter. Bunkers worden alleen geaccepteerd als er een positieve uitslag van de pre-test binnen is, een bewijs dat het product aan alle gestelde eisen voldoet. “Dit luistert zeer nauw zeker wanneer de producten uit verschillende barges komen.” Dat kan extra tijd kosten. Lees verder op pagina 3 >> SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM www.olthof.eu

De Binnenvaartkrant