Views
1 year ago

2011-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Shipping
  • Marine

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Voetbaltoernooi De Musketiers: véél meer dan voetbal alleen 15 Landesverkehrsminister fordern Perspektiven für Binnenschifffahrt www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 77 Alles over Construction & Shipping Industry 2011 23 t/m 74 Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Schone Hollandsche IJssel in het Groene Hart Editie 9 - 27 april 2011 Postorderbedrijf kiest binnenvaart La Redoute schakelt de binnenvaart in voor het achterlandvervoer van producten die in Vlaamse zeehavens binnenkomen. Het gaat onder meer om meubels en grote huishoudelijke goederen die in containers worden aangevoerd. Daarvoor werkt het Franse (internet)postorderbedrijf samen met de eveneens Franse logistieke dienstverlener Logistique Grimonprez. In Anzin/Valenciennes (vlak bij de Belgische grens) heeft Grimonprez onlangs een overslagterminal laten bouwen aan het Canal d'Escaut. Die is vorige week officieel geopend. De bedrijven verwachten op jaarbasis zo’n duizend vrachtwagenritten uit te sparen. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Joop Atsma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (hier in de cabine), plantte vorige week woensdag (20 april) een wilgje op de oever van de Hollandsche IJssel. Daarmee werd symbolisch het grootste deel van de sanering afgesloten van wat bekend stond als de meest vervuilde rivier van Nederland. “Een mooie rivier ook weer voor de scheepvaart. Vooral de recreatievaart want de handelsvaart is hier afgenomen”, aldus de staatssecretaris. Tegelijk passeerde achter zijn rug de met containers afgeladen Aspasia (inzet), onderweg naar Alphen aan den Rijn. Binnenschepen die bouwmaterialen vervoeren, hebben zwaar te lijden gehad onder de gevolgen van de economische crisis. Doordat de bouw van nieuwe huizen ver achter blijft bij andere sectoren, duurt het ook veel langer voor deze deelmarkt van de binnenvaart zich herstelt. Voor de middellange termijn zou de binnenvaart z’n vanouds sterke positie in het bouwstoffenvervoer moeten kunnen herkrijgen. Nieuwe problemen steken dan echter de kop op. Ironisch genoeg verhindert juist onder andere huizenbouw aan het water de vestiging, uitbreiding of voortzetting van overslagplaatsen voor bouwstoffen. Lokale overheden beseffen vaak te weinig dat als gevolg hiervan vervoer noodgedwongen naar de weg verschuift. Noodklok NEA en CBRB/EICB luiden hierover de noodklok. Het onderzoeksinstituut volgt in opdracht van het CBRB jaarlijks de ontwikkelingen in het zand- en grindvervoer per binnenschip. Het CBRB en het Expertiseen Innovatiecentrum Binnenvaart hebben het NEA tevens opdracht gegeven om de knelpunten en de marktkansen van het deelsegment bouwlogistiek in beeld te brengen. In het rapport Fijnmazig netwerk bouwlogistiek wordt ingegaan op toekomstige ontwikkelingen in de zand- en grindmarkt. Uit dit onderzoek blijkt dat de crisis in deze deelmarkt flink heeft huisgehouden. De oevers van de Hollandsche IJssel werden in de jaren '60 en '70 opgehoogd met afval. De grond is gesaneerd en nu is het weer een karakteristieke rivier met wilgen, slik en biest (op de oevers). De rivier voldoet aan de eisen van de Europese kaderrichtlijn Water. Van aannemer Toon van Oord kreeg Atsma een enorme zalm, hoewel de ‘terugkeer’ van die vis in de Hollandsche IJssel onwaarschijnlijk is. Nog enkele oeverprojecten moeten worden afgerond, waaronder de renovatie van de oude scheepswerf Van Duijvendijk bij Krimpen aan den IJssel. (foto’s MG redacties) Misère bouw dupeert kleine schepen Terwijl de kosten bleven stijgen, daalde het ladingaanbod met ruim 10 procent. De versnelde uitvoering van infrastructurele projecten heeft de neergang nog wel wat afgeremd, anders was de schade nog groter geweest. Van het totale transport van bouwgrondstoffen vindt 51 procent plaats over water. In 2008 vervoerde de binnenvaart binnen Nederland 72,7 miljoen ton aan bouwmaterialen; in 2009 nog 69,3 miljoen ton; in 2010 65,5 miljoen ton en in 2011 wordt dat waarschijnlijk nog maar 64,5 miljoen ton. Dat is in vier jaar tijd een daling van 11 procent en de trend is – hoewel afgevlakt – nog niet omgebogen. Lees verder op pagina 3 >> 125305 , Op 9 juni doet Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Tot die dag publiceren we deze teller die het tot nu toe gedoneerde sponsorbedrag aangeeft. Wilt u hen ook steunen? Kijk dan op www.binnenvaarttothetop.nl. www.olthof.eu Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant