Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 6 12

De Binnenvaartkrant 6 12 april 2011 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl VEEL VERFWERK? Afbouw en schilderwerken op schepen binnen en buiten. Specialist in machinekamers spuiten. Beschermfolies en verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Voor een duwboot zoeken wij een: ZZP KAPITEIN (week/week) AFLOSSERS ZZP KAPITEIN MA-VRIJ (omgeving Limburg) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. A. Middel Telefoon: 0180-487130 E-mail: duwvaart@gmwatertransport.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Wanneer heeft u voor het laatst de filters en UV-C lamp vervangen? BESTEL NU een Aquamar waterfilterpakket en ontvang 25 EURO KORTING * >> Te verkrijgen via uw eigen bunkerstation of via www.filteractie.nl

De Binnenvaartkrant 7 12 april 2011 Vlaamse parlementsleden richten ‘binnenvaartclub’ op DOOR SARAH DE PRETER In februari werd in het Vlaams parlement een resolutie over de binnenvaart goedgekeurd. Begin maart gingen enkele Vlaams parlementsleden om de tafel met vertegenwoordigers van de sector. Volgens Vlaams parlementslid Dirk De Kort (CD&V) blijft het daar niet bij. Om de binnenvaart blijvend te ondersteunen wordt binnen het Vlaams parlement een soort ‘binnenvaartclub’ opgericht die vier keer per jaar bij elkaar gaat komen. Dirk De Kort, burgemeester van Brasschaat en voorzitter van de commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams parlement, koos in 2007 volmondig voor de politiek. Zijn roots liggen in de haven van Antwerpen. In de jaren ‘90 bereidde hij als kabinetschef van toenmalig havenschepen Jan Devroe de verzelfstandiging van de stedelijke havendienst Antwerpen voor. Vanaf 1994 was Wegdromen bij bijzondere films over binnenvaart “Ik herken veel in de film Oktobervaart”, zei Frank Antonie van Alphen zondag 3 april. De schrijver/ journalist (onder andere voor deze krant) droeg voor bij de vertoning van twee historische binnenvaartfilms. In de Rotterdamse bioscoop LantarenVenster waren die middag Oktobervaart (1964) en Rotterdam en zijn Achterland (1974) te zien. Schipperszoon Van Alphen leefde bij zijn ouders aan boord van de Frankie A in de tijd dat Oktobervaart werd gemaakt. Daarna woonde hij bij zijn grootouders in Rotterdam, zodat ook de tweede film aansluit bij zijn jeugd. Die gaat over de Rotterdamse haven als mainport voor Europa – al bestond die term toen nog lang niet. hij juridisch adviseur en later secretaris van het Gemeentelijk Havenbedrijf. “In die tijd merkte ik al dat er meer structureel overleg over de binnenvaart noodzakelijk was”, aldus De Kort. “Het later ingevoerde binnenvaartoverleg heeft binnen de haven van Antwerpen vruchten afgeworpen.” Kamerbrede consensus De Kort was vorig jaar betrokken bij de totstandkoming van de binnenvaartresolutie die dit jaar in het Vlaams parlement werd aangenomen. Aanleiding waren de financiele problemen in de binnenvaart door de economische crisis. “We merkten dat er in de commissie kamerbreed consensus bestond om daaromtrent meer te doen.” Bij een overleg met sectorvertegenwoordigers op 3 maart was ook de kabinetsadviseur van minister Hilde Crevits van Openbare Werken aanwezig. De Kort: “We werken niet naast het kabinet Crevits, maar gaan samen met hen bekijken hoe Frank Antonie van Alphen leidt met een verhaal de eerste film in. (foto MG Redacties) Oktobervaart en Rotterdam en zijn Achterland maakten deel uit van de serie ‘Rotterdam Classics’, markante films uit en over de Rotterdam. Voor die serie werken LantarenVenster en het Gemeentearchief Rotterdam samen. Circa vijftig mensen waren op de zeldzaam vertoonde films (en Van Alphens voordrachten) afgekomen. Oktobervaart was een voor Shell vervaardigde film. Daarin wordt de familie Kamphuisen van de Casa- Nova (354 ton) gevolgd gedurende een – zonovergoten – oktobermaand. Van Alphen noemde het een “schipperssoap avant la lettre”. De meevarende dochter Janny heeft namelijk verkering met Wim, die matroos is op een Shelltanker. Soms komen ze elkaar onderweg tegen. Verder blijft het bij veel dromen. Afgezien van de prachtige beelden is bijzonder dat de hoofdpersonen zich zelf spelen. Er waren dus geen acteurs voor ingehuurd. Rotterdam en zijn Achterland gaat we tot een heroriëntatie op binnenvaartvlak kunnen komen.” In de resolutie wordt aangedrongen op een doelgerichter en efficiënter steunbeleid voor de binnenvaart. Te veel maatregelen zijn onvoldoende efficiënt, zo stellen de betrokken parlementsleden. Ze vragen onder andere meer ondersteuning voor kleine schepen. In 2009 en 2010 heeft de Vlaamse overheid in totaal 1,2 miljoen euro steun gegeven aan kleine schepen, maar voor dit jaar is er geen budget. Federale steunmaatregelen zijn weer slecht toegankelijk voor kleine schepen, die vaak te oud zijn om nog in aanmerking te komen. Sowieso heeft de binnenvaart last van nogal wat ‘federale knelpunten’. Zo concurreren de federale steunmaatregelen voor het containervervoer per spoor met de gewestelijke steunmaatregelen voor de binnenvaart. De Kort: “We hebben afgesproken dat er een Vlaamse spoorstrategie wordt uitgewerkt die de wegen ontlast zónder de binnenvaart te beconcurreren.” Als het over de binnenvaart gaat, wordt volgens De Kort te vaak over infrastructuur gesproken en te weinig over de schipper zelf. Hij wijst op de noodzakelijke professionaliseringsslag binnen het onderwijs. “Binnenvaartschippers zijn ondernemers, maar daar wordt binnen de huidige opleidingen te weinig aandacht aan besteed.” Koepelorganisatie Om de instroom te verhogen zijn maatregelen nodig op federaal vlak. In België kan men pas een communautair vaarbewijs krijgen als men vier jaar vaartijd kan bewijzen. “We gaan er bij de federale overheid op aandringen om de erkenning voor een schipper in te korten als hij zijn competenties kan bewijzen op een binnenvaartsimulator.” Verder pleit hij voor de overheveling van federale bevoegdheden naar regionaal niveau. Zoals de scheepvaartinspectie. “We gaan contact opnemen met onze federale collega’s om te zien wat we kunnen doen.” Een ander onderwerp dat tijdens de ronde tafel aan bod kwam, is de behoefte van de Belgische binnenvaart aan een koepelorganisatie. De sector heeft de overheid al enige tijd geleden gevraagd om dit initiatief te ondersteunen, vooralsnog zonder resultaat. Ook in dit dossier willen de Vlaams parlementsleden de binnenvaart ondersteunen. “Ook binnen de commissie Mobiliteit en Openbare Werken ging de aandacht in het verleden te veel uit naar het wegvervoer en te weinig naar de binnenvaart”, aldus De Kort. “Dat heeft er voor een deel mee te maken dat bepaalde bevoegdheden op federaal vlak zitten. We hebben nu afgesproken dat we met alle parlementsleden die effectief geïnteresseerd zijn in de binnenvaart een soort ‘binnenvaartclub’ vormen die vier keer per jaar bijeenkomt. Het blijft dus niet bij een eenmalig initiatief.” weliswaar over de haven, maar het belang en de rol van de binnenvaart komen daarin goed naar voren. Dat levert soms poëtische teksten op. Zoals over de op hun volgende reis wachtende binnenschepen: “Rotterdam, het huiselijke centrum van de Europese binnenvaart. Een drijvend dorp van schippersgezinnen.” De nostalgische beelden deden de aanwezigen wegdromen naar andere, lieflijker tijden. De twee films toonden zonneklaar hoezeer de wereld en de binnenvaart zijn veranderd in een periode van veertig, vijftig jaar. 200.000e bezoeker Maasvlakte 2 Maasvlakte 2 heeft kennelijk een grote aantrekkingskracht. Future- Land, het informatiecentrum over de aanleg van het nieuwe havengebied, werd in nog geen twee jaar al bezocht door meer dan 200.000 bezoekers. We zaten deze keer niet alleen bovenop het nieuws; we wáren het nieuws: het jaarlijkse bedrijfsuitje van medewerkers en freelancers van De Binnenvaartkrant voerde 29 maart namelijk naar Maasvlakte 2 en toevallig was één van de medewerkers die 200.000e bezoeker. Dat was aanleiding voor een extra feestelijke ontvangst en rit over het nieuwe land van Maasvlakte 2 met de FutureLand Express. FutureLand staat tussen de huidige Maasvlakte en Maasvlakte 2. Op een oppervlakte van 1.800 vierkante meter kunnen jong en oud in het informatiecentrum alles te weten komen over de uitbreiding van de haven en alle aspecten die bij het project komen kijken. Sinds vorig jaar kunnen bezoekers het nieuwste stukje Nederland van dichtbij bekijken door in te stappen in de FutureLand Express, die over het opgespoten zand rijdt. 200.001 e BEZOEKER MAASVLAKTE 2 (zoekt familie) OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant