Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 12 april 2011 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Steun Unicef! GIRO 121 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Lees alle binnenvaart tweets op http://twitter.com/BVK_binnenvaart

De Binnenvaartkrant 43 12 april 2011 Zes voetbalvelden met stookolie “Met de zon in de rug reikt het oog ver” is een Chinese wijsheid en met deze in de ochtendzon liggende mammoet- of supertankers gaat dat zeker op. In de internationale vaktaal heten ze Very Large Crude Carrier, afgekort VLCC. Crude slaat op de ruwe olie die deze schepen normaliter vervoeren, maar voor de Almizan Star en Altair Trader gaat dat nu niet op. Ze liggen hier bij Vopak in de 7e Petroleumhaven om stookolie te laden. De tankers zijn elk 60 meter breed, waarbij de ‘Star’ 340 en de ‘Trader’ 333 meter lang is en dat zijn bij elkaar niet minder dan 2 x 3 = 6 voetbalvelden. In eerste instantie kwamen beide schepen wel met ruwe olie naar Europa. De Almizan Star van 319.324 ton draagvermogen vanuit Sidi Kerir, de laadplaats van de Suez- Mediterranean (SUMED) pijplijn die van de Golf van Suez dwars (foto: Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) door Egypte naar de Middellandse Zee loopt. Op die manier hoeft de olie niet door het Suezkanaal vervoerd te worden. De Altair Trader (299.985 dwt) kwam van de Juaymah Terminal in Saoedi-Arabië. VLCC’s steken geladen te diep voor het Suezkanaal en varen dan via Kaap de Goede Hoop. Dat is ook het geval met de stookolie want die is bestemd voor Singapore. Een retourlading die heel wat meer oplevert dan in ballast varen. Niet alleen voor de rederij maar ook voor de oliehandel. Door de grote vraag vanuit het Verre Oosten kan een lucratief prijsverschil ontstaan. Bij een nettoopbrengst van per ton levert dat per lading een kleine 3 miljoen op. Met kleinere schepen wordt hier veel stookolie uit Rusland aangevoerd die wordt opgeslagen of direct boord/boord wordt overgeslagen. In dat geval liggen er grote rubberen stootkussens tussen de schepen. Vier van die zogeheten ‘yokohamafenders’ liggen voor dit doel langszij de Almizan Star. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch Ridderkerkse modelbouwers tonen hun kunnen DOOR HANS HEILIGERS Klokslag 10.00 uur opende de Ridderkerkse burgemeester Anny Attema zaterdag 19 maart in haar gemeentehuis de jubileumtentoonstelling van Scheeps Modelbouw Vereniging Ridderkerk. Ze werd daar in eigen huis verwelkomd door voorzitter Adrie Boele. De vereniging schreef die dag haar 35-jarig bestaan bij in haar boekhouding. Er is door de leden heel veel werk verzet om een brede verzameling aan het publiek te tonen. En daar is men buitengewoon goed in geslaagd: traditionele schepen, containerschepen, sleepschepen, werkschepen, sleepboten, laad- en losinstallaties en klassieke schepen uit de passagiersvaart. Er waren zo’n 125 modellen opgesteld die stuk voor stuk respect afdwingen voor degenen die daar met eindeloos geduld en onverminderde aandacht soms jaren achtereen aan hebben gewerkt. De leden hebben een eigen clublokaal en bij goed weer wordt er buiten gevaren. En daarbij het gaat er zeer serieus aan toe: binnen de betonning blijven! ss Rotterdam Een enthousiaste modelbouwer (bezoeker van buiten) keek kritisch rond en betrapte een groot passagiersschip op onvolkomenheden in de langszij hangende sloepen. “Veel te glad”, vond hij. Zelf holt hij ze nog uit en voorziet hij ze van bankjes. Hij maakt kettinkjes van draad dat langs een naald is gebogen. Honderden schakeltjes heeft hij via een loep op zijn bril het levenslicht gegeven. De ankerkluis van hetzelfde schip ziet hij compleet dicht zitten. Zijn ankerkluizen maakt hij altijd open en hij vult ze met de eerder genoemde kettingen die tot midscheeps kunnen komen. “En zo hoort dat”, zegt hij. Ton Kik staat op de tentoonstelling De Bruinvis van Lieuwe van der Net. (foto’s Hans Heiligers) met zijn model van het ss Rotterdam. Hij werkt eveneens heel serieus en is al jaren met de bouw van het schip bezig. Het maandblad van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heeft al eens een artikel aan hem gewijd. Van dezelfde vereniging kreeg hij de bouwtekening die hij met veel liefde en geduld stapje voor stapje tot een volwaardig evenbeeld van het origineel brengt. Een gedeelte van de bovenbouw heeft hij niet in triplex kunnen uitvoeren. Omdat er veel raamopeningen in zitten gaf het buigen te veel problemen. Er zit nu een aluminium bovenbouw op. Ton heeft ruim zevenhonderd ramen uitgezaagd en evenzoveel patrijspoorten. Lieuwe van der Net bouwde de Bruinvis: schitterend. Op het voordek twee putsen die een paar druppeltjes Stockholmteer bevatten, een gedistilleerde hars van dennenbomen. Ogen dicht, even snuiven en je bent zo weer vijftig jaar terug in de tijd. Lieuwe bouwt eerst in papier-maché, waar later polyester om heen gaat. Rinus van de Weg exposeerde met een volledig op schaal gemaakte stoommachine en enkele mooi getuigde zeilschepen, compleet met een in stijl geschilderde achtergrond waarmee het model nog beter uitkomt. Dat deed broer Kees, die eveneens de vitrines maakte. Verder was er een demonstratie met papieren modelbouw en een compleet werkende laad- en losinstallatie waar ze bij de EMO jaloers op zijn. Ton Kik (rechts) geeft een bezoeker uitleg.

Binnenvaartkrant