Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 12 april 2011 Rabobank Shipping wenst het bunkerschip Vinotra 10 van European Barge Company een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Wij wensen European Barge Company veel succes en een behouden vaart met bunkerschip Vinotra 10 www.smits-mf.com IJsseldijk 97-1 I 2901 BR Capelle aan den IJssel Tel. + 31 (0)10 258 42 55 I Fax + 31 (0)10 258 42 56 I info@smits-mf.com De constructietekeningen voor het bunkerschip Vinotra 10 zijn door ons verzorgd. Wij wensen European Barge Company en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Rensen Shipbuilding B.V. Een onafhankelijk tussenpersoon Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en de bouw van het complete schip mogen verzorgen voor European Barge Company. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Wij wensen het bunkerschip Vinotra 10, mts Rina en mts Europa een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 23 12 april 2011 Vinotra 10: 79.881 barrels DOOR JOHAN DE WITTE Op donderdag 31 maart ligt de grootste binnenvaarttanker voor de proefvaart op ‘stoom’ in Willemstad. 11.750 ton laadvermogen plus 2400 ton cascogewicht heeft een onbescheiden waterverplaatsing. Zijn 22.80 meter breedte reduceert de trendy 135 meter lengte echter als bescheiden. European Barge Company is eigenaar. Het is een samenwerking tussen de partners van Vinotra met Erik Kooren als manager. Vinotra exploiteert het schip. Rensen Shipbuilding tekende voor de cascobouw in China, met tekeningen van Bureau Inec. Smits Machinefabriek en vele onderaannemers realiseerden de afbouw. Al tijdens de proefvaart kreeg de tanker van het proefvaartteam een 10 voor storingsvrij bedrijf, uitvoering en, ondanks zijn massale karakter, zeer snelle manoeuvres. Evenwel kreeg gelegenheidskapitein Kees Kooren van Vinotra-directeur Herman Goossens bij het van boord gaan een klap op zijn schouder, begeleid door: “Je bent het nog niet verleerd, Kees!” Een door Dick van Staveren gemaakt vat. Het aantal barrels verwijst naar de laadcapaciteit van het schip. Ondanks de 5 meter onder de kiel draait de Vinotra 10 de paling uit de grond. Bemanning en schip werden op de open dag gezegend door aalmoezenier Bernard van Welzenes aan de Rotterdamse Merwehaven. Tamara Rijnders, partner van Erik Kooren, verwierf applaus door het schip spectaculair te dopen. Driemaal scheepsrecht Eenmaal aan boord van dit – over de duim – 200.000-manurenproject duiken we in de machinekamer. De luchtverversing staat hier op 6 Beaufort. We tellen één, twee en jawel daar staat driemaal 1800 ABC, elk in hun privé gescheiden door schotten met doorgang. De overige vloerruimte is van het spreekwoordelijke ‘paard en wagen’. De Van Stigt-monteur controleert het oliepeil. Op vraag van de brug starten ABC-collega’s de motoren. Hier komt een machinistenhart op toeren: mooi ‘driemaal scheepsrecht’, of het niet ophoudt. Ze lopen als naaimachientjes. Als we de deur van de stuurhut (13,50 x 5,50 meter) openen, lezen we op door Dick van Staveren in hout uitgevoerde, levensgrote olievaten aan de uiteinden van bureaus, apparatuur en displays: “Vinotra 10 capacity 79881 barrels”. We krijgen door aan boord te zijn van een bijzonder schip! Snelle slalom Kees Kooren heeft het roer in handen. Lekko! De man van Veritas bepaalt vandaag de koers. Als de gashendels naar beneden gaan, bewijst een lichte trilling dat er wat gebeurt beneden. Hij wijkt geen millimeter van zijn koers; als een dijk ligt de Vinotra 10 in het Vuile Gat. Er verschijnt 21,1 snelheid op de GPS, zonder boeggolf aan de kop. Achter de verbazend snelle ‘slalom’ en rond op zijn as zit Van der Velden met 3 HD 220 onafhankelijk van elkaar werkende roerstellen (type 2DWK 6080/60). Noodbediening: alle hoofdsystemen worden weggeschakeld, waarbij het 24-Volt-systeem automatisch de drie hydrauliek-units van energie voorziet en de besturing pauzeloos continueert.Van der Velden ‘stuurt’ de Kooren-schepen al dertig jaar efficiënt en duurzaam. Ondanks 5 meter water onder de kiel draaien de 4-blads AMWschroeven (1800 diameter) bij de stopproef de paling uit de grond! Herman Moonen van AMW: “De snelheid van het schip is berekend op 19,8 kilometer. We hielden rekening met minder wateraanvoer voor de middelste schroef en gaven deze 2382 spoed en de buitenste 2440.” Het resultaat is goed, als we kijken naar de uitlaattemperatuur van het trio die bij vollast tussen de 360 en 365 ligt. AMW realiseert een zo groot mogelijk bladoppervlak voor een hoog rendement en om trilling en cavitatie te tackelen. Als de gang er weer in zit, vragen we aan Kees – die zich zichtbaar amuseert achter de ‘stuurknuppel’ – wat hij van de werk- en vaareigenschappen vindt? “Hij manoeuvreert als een auto. Met het dockingsysteem ben je van dat nog vijf, nog vier en boem hij zit er tegen, af. Over de boeiing kijken is voorbij, tot op de centimeter heb je het in eigen hand. Wij gaan voor veiligheid.” Met achttien tanks en een gelijk aantal deepwell-pompen in combinatie met het dubbele Van Leemberg-leidingsysteem heeft deze tanker – als het moet – een pompcapaciteit van 3400 kuub per uur. Praatgroep Tijdens de proefvaart promoveert de koffietafel tot vergadertafel, onder leiding van Anton Kooren, met een blik op vaarwater en oliebusiness. Schaalvergroting in de binnenvaartbunkersector volgt die van de zeevaart. Ondanks de daling van het brandstofverbruik vooral – als gevolg van slow steaming – nemen de nieuwe ultra large container ships van 13.000 TEU en meer steeds grotere hoeveelheden brandstof in. Lees verder op pagina 26 >> Wie leverden aan het mts Vinotra 10 Rensen Shipbuilding B.V. 4-blads, met certificaat van BV motor en Marathon 431 PSL 6204 touch-screen bediening, nautisch pakket, opstelling van woning Ontwerp en bouw van het schip De Waal Machinefabriek B.V. generator tank-meet systeem, Orlaco Machinefabriek en Smits Machinefabriek en Stuwa schroefasinstallatie met Maralec B.V. Marathon Generatoren en camerasysteem, airco installatie, Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw schroefasremmen, Stuwa schroefasseals Motoren Marathon generatoren Travelvision antennesysteem, Tresco Ecdis Ankerlieren, draadlieren, ankers, Rabobank Shipping Financiering Damen Marine Components Econosto Nederland B.V. Inland Viewer kettingen, bunkergiek 30 meter, 12 inch., RTR Barging B.V. Bevrachting 3 straalbuizen, type Van de Giessen Afsluiters en appendages DENO Compressors B.V. koproeren INEC B.V. Tekeningen Optima, diameter 1816 mm Verhaar Omega B.V. Compressoren Botenbouw Tukker B.V. Roeiboot Overvliet Assurantie Makelaars Van der Velden Marine Systems Boegschroeven OMEGA 31130S1400-4k All Pumps Holland B.V. Huchem Special Products B.V. Verzekering 1 Van der Velden “Triple SP 2525” met een vermogen van 441 kW/1780 tpm Victor pompen HC-Shipclean en HC-Roka Lloyd’s Register of Shipping EMEA bedieningspaneel voor aansturing en en OMEGA VBS1200SR met een vermogen A. Nobel & Zn. Filtration & Separation ARGOS-Verschuren B.V. Classificatie alarmering van 3 onafhankelijk werkende van 441 kW/1780 tpm B.V. Waterzuiveringsinstallatie Levering smeermiddelen en gasolie ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. stuurmachines, 3 Van der Velden WindeX Engineering B.V. van Wijk Stuurhuizen B.V. PS Marine Coatings B.V. 3 ABC voortstuwingsmotoren type 6 DZC, roerstandklokken, type RI 2100 Machinekamerventilatoren, Stuurhuisdeuren Sigma verfpakket 1800 pk bij 1000 rpm geïntegreerd in het bedieningspaneel, 3 ventilatierooster, brandkleppen airco- en Blommaert BVBA Veka Piping & Industrie Bureau Veritas Classificatie Van der Velden “280 liter” hydrauliek-units, overdrukinstallatie Voormast type IMPROVAL, dakradarmast, Levering en montage dekleidingen Vulkan Benelux type HPP 2525 /280} 0-1-1/11 kW LS, 3 Berg Maritieme Meetsystemen B.V. stuurhuttrap Marflex B.V. Flexibele opstelling motoren roeraandrijvingen, type 2 DWK 6080/65, 6 Tankmeting en besturing laad- en Radio Holland Netherlands B.V. 16 MarFlex electrisch gedreven Deepwell EMHA Technisch Bureau B.V. stuks (3 sets) hydrodynamische losafsluiters Nautische apparatuur ladingpompen, type MDPD-100, capaciteit uitlijnen motoren profielroeren, type HD 220, complete ADT Fire & Security PERISKAL cvba Inland ECDIS viewer 150 m³/uur, 2 MarFlex electrisch gedreven Bosch Rexroth B.V. Motorbediening hydraulische montage en plaatsing van 3 FM 200 brandblusinstallatie Orlaco Products B.V. Camerasysteem Deepwell ladingpompen, type MDPD-80, Woodward Governor Nederland BV aparte hydrauliek-units in de achterpiek Leemberg Pijpleidingen & Sygo B.V. Scheepslading- en hoogte meter capaciteit 100 m³/uur, 2 MarFlex electrisch Regulateur Blokland Non-Ferro B.V. Apparatenbouw B.V. RAFA B.V. Ramen gedreven Deepwell ballastpompen, type ADS van STIGT Beunkoelers en anodes Machinekamer- en dekleidingen A. van Staveren en Zn MBDPC -200, capaciteit 300 m³/uur 3 Masson Marine keerkoppelingen type Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Complete betimmering Aalborg Industries B.V. MM W 18000, reductie 3,407:1, schroefas De Ruyter Dieseltechniek B.V. Aluminium vloerplaten in voor- en De Tegelzetter Tegelzetter Ladingverwarmingssysteem gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp 3 generatorsets 660 kVA t.b.v. boegschroef- achtermachinekamer Pinta Unisol B.V. Kalibra International B.V. Discom B.V. / ladingpompbedrijf met Cummins QSK Werkina Werkendam B.V. Isolatie woning en uitlaatgassensystemen Tankinhoudsmeting Uitlaatgassendempers generatorsets 19M motor en Marathon 573 RSL 4034 Levering en-of installatie van de complete Twigt Woninginrichting Stoffering Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht generator, 2 generatorsets 106 kVA t.b.v. elektrische installatie incl. 2-draads Schebo Stoffering Lastechnisch Buro Baas B.V. Drie scheepsschroeven, diameter 1800mm, boordnetbedrijf met Cummins QSB 7G databesturing, monitoringsysteem met Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele RVS afwerkingsstrippen

Binnenvaartkrant