Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 12 april 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP CEMENTSPITS met vast werk, nautisch compleet, boegschroef, piloot, 220/380, autokraan, radar, AIS, mooie woning, ruil mogelijk met vrachtspits Tel. 0031-651808722 MAAKT U WEL ELKE REIS DE VERPLICHTE STABI- LITEITSBEREKENING? Eenvoudige software voor tankers E1000. archimedes-apps.nl. TE KOOP DUWBOOT/ WERKBOOT 18m - 8,20m - 2,1m, 2 motoren V12 380pk, 2 generators, zware werkkraan. Leefruimte 2 slaapk, keuken, badkamer, salon. Vr.pr. € 85.000,- Tel. 0032-(0)475696880 T.K. Telescopische SPUDPALEN. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 TE KOOP DUW-SLEEPVLET 450 pk van 2009 eventueel met werk over te nemen, vraagprijs € 145.000,- en duwboot 2 maal 85 pk bouwjaar 2006 vraagprijs € 115.000,- Meer info tel 0650261185. GEVR. SCHIPPER Beunschip - vaargeb. W.Schelde-Belg. kanalen, 7/7 of 14/14. Tel. 0032-475256398 CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO b.vrt. Tel. 06-53972985 T.K. Boegschroef 550PK, schroef 1200 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 GEVR. STUURMAN/MATROOS. Liefst een stel. Loon en vrije tijd nader overeen te komen. KVB. Tel. 06-46010387 VOOR HET KOMENDE SEIZOEN voor ons passagiersschip Bellriva zoeken we een leerling matroos reacties Normandie@schipperij.nl TE KOOP NIEUW PONTON 9000 x 3000 x 1500 x 5, gestraald gemenied € 13.500,- ex btw. Delta Kust Dieselservice & Shiprepair in Terneuzen 06- 55191208 T.K. VOOR MTS-CARPE-AURORAM Boegschroefje, schroef 610mm zijn wij opzoek naar stuurmannen VOOR MOTOREN SERVICE! Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: generatorsets, staalwerk, plaatsen van autokranen, etc. Te koop nieuw YANMAR genset. SHIPFIX TECHNIEK 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. 17 kVA, € 6300,-, HATZ 35 KvA ‘s-Gravendeel levert, installeert CAO-Binnenvaart. € 7300,-, YANMAR 40 kVA en repareert o.a. pompen, lieren, Tel. 06-22424148 aggregaten, motoren. 34 €/uur zie adv. op marktplaats/ T.K. € 8000,- Te koop DAF type ATI, 420 pk, € 6500 ex btw. Delta Kust Dieselservice & beroepsscheepvaart. W.Steenbergen info@shipfixtechniek.nl, 06-15204640 Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 VOOR MTS-RHODY zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Shiprepair in Terneuzen, 06-55191208 T.K. Boegschroef 430PK, schroef 1 meter Boterman Techniek bv Tel. 06-54287373 SLEEP/DUWBOOT “Piet Hein” met SI (16mx4mx2m) 172pk Cat/ 15kva Lister. Bod gevraagd! Tel. 06-51324195 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl TE KOOP LISTER 17kVa, NIEUW! € 6100,-. AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Tel. 06-55191208 Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) VOOR MS-LAMIRAL, PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- zijn wij op zoek naar matrozen en PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- stuurmannen met ervaring in de PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- Binnenvaart, in het bezit van een PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- dienstboekje, het vaarsysteem: Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer 4 wk.op / 4 wk.af , het salaris Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 73,47 per dag. Prijswijzigingen voorbehouden. Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors. - Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem + Tel. 0041- 435016455 Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl sales@oceanrivercontractors.com GEZOCHT KAPITEIN/ RMC VOOR MTS-PIZ-SHKHARA STUURMAN zijn wij opzoek naar stuurmannen voor nieuwbouwtankschip binnenvaart- en en matrozen met ervaring in de Banco. Beschikbaar vanaf Juli. zeevaartkeuringen 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. Binnenvaart, in het bezit van een CAO -Binnenvaart. Tel.: +32473756551 of GERWIL CREWING ZOEKT dienstboekje, het vaarsysteem: Tel. 06-22424148 +32473201536 i.o.v. ms Providence, 1 x AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl (licht)matroos i.b.v. dienstboekje TE HUUR OF TE KOOP GEZOCHT met functie (licht)matroos, zelfvarende containerbak ENYA. Speelbox 3 x 4 meter. vaar/verlof i.o. loon conf. CAO Tel. +32475982099 of Tel. 06-50597021 crew@gerwil.com +31620250460 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 12 april 2011 “Ik wil in een gezonde markt werken” >> Vervolg van de voorpagina Tien problemen Hij publiceerde die lijst met de oproep op de website van Weekblad Schuttevaer en op de plaats waar doorgaans omstreden, nogal boude commentaren staan van vaak anonieme bezoekers van de website, verschenen meer dan tachtig, louter positieve, reacties. Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart over de oproep van Frank Galle: “Het werd tijd dat een betrokken iemand opstond, die veel kennis heeft van de markt en van de ondernemers.” “We zien dit wel als een steun in de rug voor het Transitiecomité”, zegt Robert Tieman van het CBRB. Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer is eveneens positief: “Het is haalbaar en noodzakelijk dat er een nieuwe bundeling in de binnenvaart komt die staat voor de belangen van de gehele binnenvaart.” Tieman: “De vorming van één organisatie is natuurlijk maar één van de punten die het Transitiecomité aanpakt van de tien punten die Verberk heeft genoemd.” De vorming van één organisatie mag dan een eerste stap zijn; het zou wel een doorbraak betekenen. Frank Galle: “Sijco Veninga startte ooit met de Federatie en Binnenvaart Nederland was ook een goed initiatief. Dat ging toen nog niet, vooral omdat een koepelstructuur niet werkt.” Vervolgens hebben de oorspronkelijke organisaties elkaar wel gevonden in frequente samenwerking in het Rijn- en Binnenvaarthuis. Frank Galle: “De tijd is gekomen om die volgende stap te zetten. Alleen samenwerken is te vrijblijvend. Er is consensus over de kernproblemen. Echter, men bedenkt voor elk probleem een kast vol met oplossingen waarover iedereen een eigen mening heeft. Van een doelgerichte uitvoering komt dan niet veel meer terecht.” Zwarte Piet Frank Galle staat helder voor ogen hoe zo’n organisatie eruit moet gaan zien. “Een matrix met verticale indeling (scheepsgrootte en – type) en een horizontale indeling (milieu, ethiek, voorlichting, innovatie, nautisch-technische regelgeving, et cetera). Als we er met dit eenwordingsproces voor kunnen zorgen dat al het fantaschische werk dat door de vele bestuurders en kaderleden wordt uitgevoerd, kan worden gebundeld in één kracht...” Frank Galle neemt geen genoegen met een langetermijnplan. “Tien Frank Galle somt tien problemen op, waar de binnenvaart nu mee kampt: 1. Overcapaciteit schepen in de droge lading groter dan 86 meter 2. Krimpende vloot kleinere schepen in de droge lading, het op lange termijn uitdoven van de vloot schepen onder de 70 meter en dit vooral in combinatie met de aankomende strenge regelgeving volgens CCR/ROS-Rijn 3. Overcapaciteit in de tankvaart tijdens uitfasering enkelwandige vloot 4. De solvabiliteit van de sector is door de crisis volledig uitgehold 5. (Dreigend) tekort aan personeel, gevolgd door stijgende personeelskosten 6. De vergrijzing van de binnenvaartondernemers en een sterke terugloop van het aantal binnenvaartondernemers 7. Achterstand en afkalving politieke positie (geen vuist, weinig mankracht voor de grote hoeveelheid aankomende wetgeving en de noodzakelijke lobby) 8. De 24-uurseconomie met een bedreiging voor het familiebedrijf 9. Veruit het grootste deel van de ondernemers is niet georganiseerd en ziet geen heil in de huidige vertegenwoordiging 10. De som van de problemen tast de aantrekkelijkheid van de sector aan en verbleekt de ondernemingsgeest. Innovatie en duurzaamheid worden papieren vraagstukken Frank Galle vorige maand bij de CBOB-jaarvergadering. “Is de CBOB bereid zichzelf op te heffen en op te gaan in één organisatie.” tot vijftien jaar? Waarom? De sector heeft het nú nodig.” Het is niet de eerste keer dat Galle op de voorgrond treedt in de binnenvaart. Bij de start van het Crisisberaad hield hij in de zomer van 2009 een rake toespraak voor zo’n 400 schippers in de Maassilo. Waar komt die gedrevenheid vandaan bij de scheepsmakelaar annex binnenvaartondernemer (Frank Galle is mede-eigenaar van tankers en duwbakken)? “Ik wil werken in een gezonde markt.” Ziet hij voor zichzelf een rol in die nieuwe organisatie? “Dat is niet mijn ambitie. Ik doe liever mijn eigen werk, maar ik zou er ook niet voor weglopen.” Bij de CBOB-jaarvergadering heeft hij zich geërgerd aan de Zwarte Piet die de bevrachters kregen toegespeeld, met name door EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij. “Ik sluit me meer aan bij de visie van Peter van Dalen. Zonder bevrachters geen vrachtenmarkt. Zonder markt geen aaneensluitend werk.” Intussen is een werkgroep bezig de activiteiten van het Transitiecomité voor te bereiden. De voorzitter van het comité, Arie Kraaijeveld, inventariseert de situatie en er loopt een onderzoek naar de motivatie van schippers om zich al dan niet te organiseren. Kantoor Binnenvaart houdt bovendien de eigen structuur tegen het licht, om te zien of er aanpassingen mogelijk of nodig zijn. Niek Deen (1939) overleden Op 24 maart is oud-schipper Niek Deen (Catharina II) overleden. Hij was jaren actief als bestuurslid van Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid en ASV en bleef ook daarna – onder meer als lid van ASV’s denktank – een voorvechter voor de positie van de zelfstandige schipper en de toerbeurt. Deen, die al jaren aan longemfyseem leed, werd 71 jaar. Niek Deen had de mulo gedaan en wist zijn ideeën goed onder woorden te brengen. Hij sloot zich al vroeg aan bij Noord-Zuid. Hij werd een van de eerste vrijwillige beursmeesters in Rotterdam en was bij alle Noord-Zuid-acties betrokken. Niek was een man van harde en duidelijk standpunten. Maar wel goed beargumenteerd. In 1978 werd hij lid van de ASV. Daar heeft hij de laatste vijftien jaar veel energie gestoken in de strijd voor het kleine schip. Hij kaartte aan dat de nieuwe CCR-regels funest konden uitpakken voor de kleinere schepen. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Weer gepakt met alcohol op Bij een routinecontrole heeft de Waterpolitie donderdagavond 7 april een 55-jarige schipper van een binnenvaartschip aangehouden omdat hij te veel gedronken had. En dat bleek niet de eerste keer. Het schip voer tussen Hansweert en Terneuzen richting Vlissingen toen de politieagenten aan boord stapten. De uit Rotterdam afkomstige schipper blies bij de alcoholtest 535 ugl (1,2 promille). In 2009 en 2010 was hij ook al staande gehouden voor varen onder invloed en in januari van dit jaar werd de man aangehouden voor rijden onder invloed. De schipper wordt door de officier van justitie gedagvaard. Af en toe word ik gevraagd stukjes te schrijven over wegvervoerders. Ik blijf erbij dat een binnenschip onovertroffen is in brandstofverbruik in relatie tot de hoeveelheid goederen die wordt vervoerd, maar het is net STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl zo goed geweldig te zien hoe juist de wegvervoerders duurzaamheid (voorheen milieu) hebben omhelsd als verkoopargument voor hun diensten. Ze doen dat geloofwaardig. Geen overheid of organisatie die hen dat hoeft te vertellen. En verladers vinden het prachtig, die nemen al die holle kreten over, want dat scheelt ze een hoop gedoe. Onze ontbijtkoek worden milieuvriendelijk vervoerd, want alle extra lange, extra grote trucks hebben ecokastjes. Het bij de chauffeurs in de cabine geïnstalleerde ecokastje vertelt hun baas over hun rijgedrag. Te laat Spelersraad van de binnenvaart remmen, te lang stationair draaien, de baas ziet alles. Het nieuwe rijden is namelijk groen. Dat gaat er bij de verlader in als zoete koek. Och, het zal hem persoonlijk waarschijnlijk een rotzorg zijn dat het nergens op slaat, maar hij vervoert maatschappelijk verantwoord. Of mensen zijn product niet meer kopen als hij het niet doet, geen idee. Het is een trend en als je die niet volgt, ben je af. Wegvervoerders doen vrolijk mee, anders raken ze dat vervoer kwijt. Je maakt mij niet wijs dat als het vervoer met schone, grote trucks toeneemt (omdat het duurzaam lijkt) het goed is voor het milieu of het klimaat. Dat is net zo idioot als een tube mayonaise light leegzuigen om af te slanken. Maar wat telt is wat mensen denken, niet wat waar is. In de binnenvaart werkt dat net even anders. Daar telt geen schone schijn. Dat hebben we niet nodig. De gemiddelde binnenvaartondernemer moet geprikkeld worden om zijn imago schoon te houden. Dan komen figuren van buitenaf boordevol vooroordelen de schipper op z’n plek zetten. Eerst Verberk en nu Kraaijeveld. Die laatste Arie krijgt het voordeel van de twijfel. Bij Ajax werd het volgens de grootmeester van weleer de hoogste tijd dat mensen met kennis van zaken de scepter gaan zwaaien. Je denkt te weten waar ik heen wil, maar dat bedoel ik niet. Frank Galle is niet de Cruijff van de binnenvaart. Hij loopt niet te schoppen tegen mensen die zich dagelijks inzetten voor de binnenvaart, maar hij brengt wel een beweging op gang van binnenuit. Hopelijk een kritische beweging, een spelersraad die toeziet dat Kraaijeveld de binnenvaart niet laat degraderen.

Binnenvaartkrant