Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Cri de coeur over toekomst kleine schepen www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 8 - 12 april 2011 Kallas kiest voor modal shift Bijval voor ‘Binnenvaartliga’ Scheepsmakelaar en binnenvaartondernemer Frank Galle roept de binnenvaart op om het Transitiecomité te steunen in het streven te komen tot één organisatie die de binnenvaart vertegenwoordigt. Een organisatie die hij alvast een naam geeft: de ‘Binnenvaartliga’. Hij gaf bij de CBOB-jaarvergadering onbedoeld het startschot voor een steuncampagne. Op internet heeft hij de afgelopen weken al veel bijval gekregen. Aan de reacties valt af te lezen dat het ook een onderwerp is geworden voor in het gangboord. Is de CBOB bereid zichzelf op te heffen en op te gaan in één organisatie? Die vraag stelde Frank Galle bij de CBOB-jaarvergadering op maandag 28 maart in Rotterdam. In zekere zin bracht hij de CBOB die met de 90e jaarvergadering afstevent op een 100-jarig bestaan in 5 verlegenheid en zeker een aantal oudere leden tekende bezwaar aan bij de gedachte dat de bond haar identiteit zou gaan verliezen. De vraag van Galle ging natuurlijk wel wat verder dan de identiteit van één bond: wil de binnenvaart naar één organisatie of niet? Frank Galle licht voor De Binnenvaartkrant zijn doelstelling toe: “Willen we een gezonde sector, dan zullen we onze problemen zelf moeten kunnen oplossen en niet blijven steken in interne discussies op het niveau van elkaar verwijten maken. Er werken ongeveer veertig mensen fulltime namens de binnenvaart, maar hun arbeid wordt versnipperd. Die mensen moeten toch bij elkaar kunnen in één organisatie?” “Natuurlijk zijn ook vrijwilligers dringend nodig bij die ene organisatie, maar de sector representeren kan niet met liefdewerk oud papier. Dat gaat geld kosten en dat moeten Achterland bepaalt de kracht van een zeehaven 11 Europees Transportcommissaris Siim Kallas heeft met het 'Witboek Transport' laten zien dat de binnenvaart en het spoor veel meer moeten gaan vervoeren. De doelstelling van de EU is om de CO 2 -uitstoot van het transport met 60 procent te verminderen in 2050 (ten opzichte van 1990). In dat jaar zou 50 procent van de lading die over een afstand langer dan 300 kilometer wordt vervoerd, per schip of trein moeten gaan. De Transportcommissaris spreekt bij het EBU-seminar ‘Sailing the New Course’ op 4 mei in Brussel. Hoewel de reacties in de binnenvaart over het algemeen positief zijn, zijn er ook wel kritische kanttekeningen. Met name van de zijde van het CBRB. Zo staat in het Witboek dat in de toekomst minder auto’s op benzine en diesel mogen rijden: in 2030 nog maar de helft van het stedelijk vervoer; in 2050 zijn benzine en diesel niet langer brandstof van auto’s, als het aan de Commissie ligt. CBRB-directeur Robert Tieman merkt op dat dit gevolgen heeft voor het ladingaanbod in de tankvaart. Lees meer over het Witboek op pagina 5 van deze krant. Op de foto: Transportcommissaris Siim Kallas bij de presentatie van het Witboek in Brussel. (foto Alexander Louvoet) de ondernemers in de binnenvaart ervoor over hebben. Daarom moet de vertegenwoordiging efficient zijn zoveel kwaliteit hebben dat de varende ondernemer daar affiniteit mee heeft.” Niet dat het nu niets is. “80 procent van het werk van de organisaties nu is gewoon goed. Het moet worden gehergroepeerd en voorzien van een visie, een beleidsplan en een effectieve uitvoering...” Steun Die ene organisatie is nodig, en wel op korte termijn, om de huidige problemen het hoofd te kunnen bieden, aldus Galle die een lijst opstelde van tien problemen die momenteel spelen in de binnenvaart. Hij verzocht daarbij om steunbetuigingen voor het transitiecomité en indirect voor de nieuwe alomvattende organisatie. Lees verder op pagina 3 >> “Neue Wasserstraßen- Kategorisierung nicht akzeptabel” Volgende krant dag later door Pasen Doordat het 24 en 25 april Pasen is, verschijnt de volgende editie van De Binnenvaartkrant een dag later dan normaal. Die krant ligt dus vanaf woensdag 27 april op de bekende adressen. Abonnees ontvangen hem ook een dag later dan gewoonlijk. Die editie is de special over Construction & Shipping Industry 2011. Daarin staat alles wat u moet weten over de populaire beurs in Gorinchem, die dit jaar van 10 tot en met 12 mei plaatsvindt. Over de deelnemers, de nieuwe producten die dan geïntroduceerd worden en de seminars en bijeenkomsten die daar worden gehouden. Wilt u adverteren in de special? Bel dan naar (010) 414 00 60. 100138 , Op 9 juni doet Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Tot die dag publiceren we deze teller die het tot nu toe gedoneerde sponsorbedrag aangeeft. Wilt u hen ook steunen? Kijk dan op www.binnenvaarttothetop.nl. SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! 37 Tel. 078-6133831 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM www.olthof.eu

Copied successfully!

Binnenvaartkrant