D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING EVO-topman: "Gedwongen modal shift werkt niet" 3 Kerkschip Sint-Jozef verhuist naar Houtdok 13 Investitionsstopp an Bundeswasserstraßen 25 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 7 - 29 maart 2011 Thecla Bodewes Zakenvrouw van het Jaar Meer kolenvervoer bij sluiting kerncentrales In Duitsland woedt een hevige discussie over kernenergie. Naar aanleiding van de ramp met de centrale in het Japanse Fukushima. Premier Angela Merkel besloot al tot tijdelijk sluiting en controle van zeven vóór 1980 gebouwde atoomcentrales. In totaal heeft Duitsland zeventien kerncentrales. Als besloten wordt binnen enkele jaren te stoppen met kernenergie, kan Duitsland de elektriciteitsbehoefte niet opvangen met duurzame energie (zoals wind en zon). Dan zijn nieuwe kolencentrales vrijwel onvermijdelijk. Dat kan positief uitpakken voor de binnenvaart, omdat het vervoer van kolen dan toeneemt, maar slecht voor het milieu door de hogere CO 2 -uitstoot. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Thecla Bodewes (43) is uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar 2011. De directeur-eigenaar van scheepswerven Bodewes, De Kaap en Maritima Green Technology ontving maandag 21 maart uit handen van premier Mark Rutte de prestigieuze ‘Prix Veuve Clicquot’. Bij de huldiging op kasteel de Wittenburg in Wassenaar deed ze een dringend beroep op de overheid om meer te investeren in goed onderhoud van de vaarwegen en een actief innovatiebeleid te voeren. Bodewes gaf aan deze titel vooral te zien als een eerbetoon aan Nederland als krachtig maritiem land. Ze grijpt als vrouw in de scheepsbouw haar titel en bijbehorende extra zichtbaarheid het komende jaar aan om aandacht te vragen voor de staat en het belang van de Nederlandse vaarwegen en de voordelen binnenvaart. Bovendien benadrukt ze dat er meer vakmensen voor de metaalindustrie gewonnen moeten worden om alle kansen in deze sector ook in de toekomst nog te kunnen verzilveren. Thecla Bodewes ziet de prijs als een regelrechte overwinning voor "haar mannen die dag in dag uit de mooiste schepen maken en repareren", maar ook voor de gehele maritieme industrie. Lees ook het artikel op www.binnenvaartkrant.nl. Duitse plannen voor tol op de Rijn , Op 9 juni doet Team Binnenvaart To The Top mee aan Alpe d’HuZes om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Tot de grote dag publiceren we deze teller die het tot nu toe gedoneerde sponsorbedrag aangeeft. Wilt u hen ook steunen? Kijk dan hoe dat kan op www.binnenvaarttothetop.nl. Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Het Duitse verkeersministerie heeft plannen om de vaarwegbelasting uit te breiden, zelfs richting Rijn. Modal shift lijkt niet meer belangrijk te zijn voor de Duitse overheid. Verkeersminister Peter Ramsauer heeft investeringen stopgezet in vaarwegen waar jaarlijks minder dan 5 miljoen ton over wordt vervoerd. BDB-president dr. Gunther Jaegers luidt de noodklok. Het stopzetten van de investeringen is gebeurd zonder inspraak van parlementsleden en sectorvertegenwoordigers. De Duitse binnenvaartvertegenwoordigers en verladers zijn al enkele weken op aanvaringskoers met het verkeersministerie in Berlijn. Aanleiding is een in januari gepresenteerd rapport over de hervorming van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung, de Duitse Rijkswaterstaat. Er wordt al lang aangedrongen op herstructurering van de dienst, maar onder de vorige Duitse verkeersminister is daar niets van terechtgekomen. Vlak voor Kerst eiste de begrotingscommissie in de Bondsdag dat Ramsauer begin dit jaar een concept zou voorleggen. Zolang de hervormingsplannen niet definitief zijn, geldt binnen de WSV een verbod op promoties en loonsverhogingen. Om kosten te sparen wil Ramsauer snoeien in het takenpakket van de WSV. Een deel van de taken die de dienst nu nog zelf uitvoert, zou in de toekomst worden uitbesteed aan derden. Daarnaast wil de verkeersminister menselijke en financiële middelen niet langer verdelen over het gehele Duitse vaarwegennet. In plaats daarvan komt de nadruk te liggen op zogenoemde voorrangsrivieren: vaarwegen waarover in 2025 10 miljoen ton of meer per jaar wordt vervoerd. De Rijn, Main, Donau en het kanalennet maken deel uit van dit voorrangsnet. De Oost-Duitse rivieren en de Neckar dreigen buiten de boot te vallen. Daartegen is de afgelopen weken fel geprotesteerd. Lees verder op pagina 7 >> Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl