Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 15

De Binnenvaartkrant 8 15 maart 2011 TE KOOP SlEEPduwbOOT IJSland Afm. 20 x 6 x 2.40 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie Tel. 06-53153374 PS Marine Coatings is dé leverancier van de maritieme verfmerken Sigma Coatings, Jotun en International Paint. PS Marine Coatings is reeds 25 jaar een begrip in de maritieme sector, Personal Service (PS) is sinds de oprichting van het bedrijf één van de succesfactoren geweest. Wij zijn per direct op zoek naar een commercieel buitendienst medewerker. MBO/HBO niveau Wat ga je doen? • Afwisselde functie met ruimte voor ideeën en eigen inbreng. • Onderhoud van website en nieuwsbrief. Wat neem je mee? • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. • Je werkt ordelijk en accuraat. • Stressbestendig, zelfstandig, flexibel en organiserende capaciteiten. • Professionele en klantgerichte instelling met uitstekende contactuele vaardigheden. Wat bieden wij? Je vindt bij ons een dynamische, prettige en informele werkomgeving. Salaris en arbeidsvoorwaarden zijn marktconform en afhankelijk van opleiding en ervaring. Te koop: Advance keerkoppeling Type 300 J Reductie 3 : 1 1800 / min 500 pk Tel 06-22196849 Meer weten of direct solliciteren? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Bob Hildebrandt, telefoonnummer 078 693 1010. Wil je direct reageren? Wij ontvangen dan graag jouw sollicitatie met cv, die kun je sturen naar PS Marine Coatings, Van Hennaertweg 16 2952 CA Alblasserdam. TE KOOP MOTORVRACHTSCHIP WIJKERZAND Boterstraat 13 4251 CC Werkendam Tel: +31 (0) 183 505 433 Fax: +31 (0) 183 504 333 Mob: +31 (0) 661 145 339 · +31 (0) 610 563 518 E-mail: jan@shipvision.nl · Site: www.shipvision.nl Bouwjaar: 1988 Lengte: 103 meter Breedte: 9,50 meter Holte: 3,17 meter Tonnage: 2151 ton, 2800 m3 Hoofdmotor: 1260 pk Cummins MOTORVRACHTSCHIP GERARD ALBERT MOTORVRACHTSCHIP MAGIC Bouwjaar: 1985 Lengte: 108,50 meter Breedte: 11,38 meter Holte: 3,50 meter Tonnage: 3015 ton, 3600 m3 Hoofdmotoren: 2 x Deutz, elk 528 pk Bouwjaar: 2001 Lengte: 135 meter Breedte: 11.45 meter Holte: 3,70 meter Tonnage: 3800 ton, 4500 m3 Hoofdmotoren: 2 x CAT, elk 1060 pk MOTORVRACHTSCHIP VIATOR NIEUWBOUW MOTORVRACHTSCHIP MOTORTANKSCHIP ANTWERP Bouwjaar: 1962 Lengte: 85 meter Breedte: 8,25 meter Holte: 2,62 meter Tonnage: 1169 ton, 1800 m3 Hoofdmotoren: 2 x Cat, elk 400 pk Bouwjaar: 2011 Lengte: 110 meter Breedte: 11,45 meter Holte: 3,65 meter Tonnage: ca 3200 ton, 208 TEU SCHERPE PRIJS!!! Bouwjaar: 2005 Lengte: 110 meter Breedte: 11,45 meter Holte: 5,55 meter Tonnage: 3000 ton, 3800 m3 Hoofdmotor: ABC 1800 pk - Voor ons totale aanbod van bestaande schepen kijk op www.shipvision.nl - OVERZICHT NIEUWBOUWSCHEPEN: MOTORTANKSCHEPEN: MOTORVRACHTSCHEPEN: KOPPELVERBANDEN: · 110 x 11,45 x 5,40 meter, 3800 M3 · 110 x 11,45 x 3,65 meter, 3200 ton · 180 x 9,50 x 3,20 meter, 3560 ton · 125 x 11,45 x 5,46 meter, 4470 M3 · 135 x 11,45 x 4,27 meter, 3650 ton · 190 x 11,45 x 3,65 meter, 4598 ton · 135 x 11,45 x 5,15 meter, 4630 M3 WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR BESTAANDE SCHEPEN VOOR DE VERKOOP!!!!!! Zwolle heeft het... beleef het op vrijdag 25 maart OPEN HUIS Internaat Prinses Margriet-Zwolle - van 14.00 - 17.00 uur Ouders die voor de keuze staan huisvesting te zoeken voor hun kind/kinderen zijn van harte welkom! Kom kennis maken! Proef de sfeer en praat met onze medewerkers, kinderen en ouders. Internaat voor schippers- en kermisjeugd Prinses Margriet te Zwolle Klooienberglaan 561 - 8031 GC Zwolle - Telefoon: 038-4274174 Het internaat maakt deel uit van de Stichting Meander. www.stgmeander.nl

De Binnenvaartkrant 9 15 maart 2011 Kinderen verrassen schippers DOOR EVERT BRUINEKOOL De resultaten van het project ‘Schipper, mag ik overvaren’ zijn positief. “De laatste tijd krijgen wij geen klachten meer van onze leden dat het hier onveilig is door jeugdcriminaliteit”, stelt Peter de Jonge, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht. “De buurt is verbeterd.” Als signaal aan de jongeren en de schippers meerde ook De Jonge zelf zijn mts Va-Banque af bij Kanaleneiland om kinderen een kijkje aan boord te geven. De Jonge is enthousiast over het project waarbij jongeren uit de Utrechtse achterstandswijk worden betrokken bij de binnenvaart. “Voordat dit project werd gestart, bleven schippers hier liever uit de buurt. Vrijwel niemand maakte gebruik van de ligplaatsen op Kanaleneiland.” Dankzij de inzet en het enthousiasme van projectleiders Marieke Heinsbroek en Marjolein de Jong is de houding van de jeugd de afgelopen maanden aanmerkelijk veranderd. “Op scholen in deze buurt hebben wij, soms samen met schippers, leerlingen geïnformeerd over de binnenvaart”, vertelt Marieke Heinsbroek. “Wie meer wilde weten, kon lid worden van de Schippersclub. Die club komt wekelijks samen. Inmiddels merken we echt dat de scheepvaart leeft bij de leden. De kinderen willen meer weten over de schippers, hun gezin, het leven aan boord en natuurlijk het schip zelf.” Welkomstpakket Sinds 1 maart krijgen de kinderen die kans. SodaProducties, het bureau dat verantwoordelijk is voor ‘Schipper, mag ik overvaren’, heeft dankzij nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, Wijkbureau Zuidwest, Bureau Voorlichting Binnenvaart en het OnderwijsCentrum Binnenvaart een aantal schippers bereid gevonden de leden van de Schippersclub aan boord te ontvangen. Dinsdag 1 maart meerde naast de Va-Banque ook het Belgische mts Neophyte van Tim van Eijndhoven en Maaide de Wilde af bij Kanaleneiland. Het mts CT Rome uit Sir Jansland mistte het ontvangstcomité helaas net doordat de Op de Va-Banque geven schipper Frank Van der Meijde en eigenaar Peter de Jonge uitleg in het stuurhuis. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) “ Drie slachtoffers bij kapseizen kotter Voor de kust van Duinkerken is dinsdag 1 maart de kotter Nieuwport 28 (Mooie Meid) gekapseisd, circa 20 mijl uit de Frans- Belgische kust. Het onder Belgische vlag varende schip had drie Nederlandse opvarenden aan boord. Zij worden nog altijd vermist. schipper een nauwkeurig tijdschema moest aanhouden. Om de kinderen niet teleur te stellen meerde de RWS 59 van Rijkswaterstaat af op het Amsterdam-Rijnkanaal. De kinderen hebben, samen met de projectleiders, een speciaal welkomstpakket voor de schippers gemaakt. “Wij hebben de schippers vooraf gevraagd wat zij graag zouden willen weten over de wijk”, vertelt Marieke Heinsbroek. “Vervolgens hebben we een kaart van de omgeving gemaakt met daarop informatie over voorzieningen als afvalplaatsen, kappers, winkels, restaurants, gezondheidscentra en huisartsen. Ook zit in het pakket een boek met de favoriete recepten van de kinderen van de Schippersclub, een restaurantbon, een wijkagenda van Kanaleneiland met alle activiteiten die hier plaatsvinden in 2011, tekeningen van de kinderen, een lijst met allerlei vragen van de kinderen en een brief waarin wij schippers vragen of zij af en toe tijdens een les op de scholen willen vertellen over hun werk en hun leven.” Zo’n vijftien kinderen stonden 1 Kanaleneiland niet langer onveilig voor afgemeerde schepen ” maart letterlijk te trappelen op de kade om de schippers hun welkomstpakket te overhandigen. Vooral het 135 meter lange mts Va- Banque was geliefd. Toen de leden van de Schippersclub eenmaal aan boord mochten, waren ze niet te houden. De jongens renden naar de stuurhut en gaven direct het pakket aan schipper Frank van der Meijde. Daarbij waren zij zo snel dat de aanwezige tv-ploeg hen niet kon bijhouden. Speciaal voor de opname deden zij het nog een keertje over. Daarna kregen de kinderen van Frank Van der Meijde en eigenaar Peter de Jonge een rondleiding. “De kinderen waren niet te houden”, lacht Van der Meijde. “Ze wilden alles weten, hadden veel belangstelling voor het instrumentenpaneel en wilden het liefst ook even aan het roer staan en ‘gas geven’. Dat was in verband met de veiligheid niet mogelijk maar wij hebben hen zo veel mogelijk laten zien.” Ook Maaike de Wilde van de Neophyte is gecharmeerd van het project. “Het is ontzettend leuk en ik doe graag mee.” Zwaaien De vragen van de kinderen toonden hoe zeer zij zich hebben ingeleefd. Zo wilde Hamza graag weten waar schippers nou precies slapen. “Hun slaapkamer is onder water. Als ze dan uit het raam kijken, zien ze dan vissen?” Manal wil graag weten waar schipperskinderen zijn zodat zij met hen kan spelen. “Er liggen zo veel schepen voor ons huis, maar ik zie bijna nooit kinderen. Ik heb een keertje voetje van de vloer gespeeld met een meisje dat op een boot woonde en dat was heel leuk. Ik wil de andere kinderen en mensen uit de wijk leren dat de schipper niet alleen vaart maar dat hij ook een familie heeft.” Nadia zou het liefst leren varen. “Ik zwaai weleens naar schippers maar ze zwaaien nooit terug. Ik wil ze zo graag vragen of ze mij willen leren varen zodat ik dit aan alle kinderen in de wijk kan leren!” Mohammed is benieuwd waar de schippers hun dieren laten. “Ik probeer altijd te kijken of ik dieren zie op het schip. Die ene schipper vertelde dat hij een hond had. Waar stopt hij die dan op de boot? Niet in dat hokje waar die schipper in zit. En ze wonen toch op de boot? Waar laten ze dan de woonkamer.” Marieke Heinsbroek is blij met alle vragen van de kinderen. “Hoe meer zij leren over het leven van de schippers hoe meer betrokken ze zich bij hen gaan voelen. De schippers zijn straks niet meer anoniem maar worden, als alles zo doorgaat, bekenden van de jongeren.” Schippers die dit voorjaar afmeren bij Kanaleneiland en vooraf contact opnemen met SodaProducties (schipper@sodaproducties.nl) ontvangen het welkomstpakket. De berging, uitgevoerd door Multraship, verliep voorspoedig. De bergers uit Terneuzen slaagden er zaterdag 5 maart in met behulp van de drijvende bok Cormorant de kotter te kantelen. Vervolgens pompten ze het schip leeg waardoor dat weer voldoende drijfvermogen kreeg. Geen van de vermiste bemanningsleden is in het schip aangetroffen. Omdat die avond de wind en golfhoogtes te veel waren toegenomen, vertrok de door de Multratug 18 gesleepte Cormorant op zondag (foto Peter Buteijn) naar Zeeland. Zondagavond arriveerde het transport in de Sloehaven in Vlissingen. Vervolgens is de N28 door de Multratug 18 naar een locatie in de omgeving gesleept voor nader onderzoek. Bij de berging zette Multraship ook het snelle reddingvaartuig Brandaris, de sleepboot MTS Vengeance en een bergingsteam met duikers in.

De Binnenvaartkrant