Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 15

De Binnenvaartkrant 2 15 maart 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD VOLMATROOS per direct op DB Amazone. Tel. 06-53312888 / +32 475547476 TE KOOP DUWBOOT/ WERKBOOT 14m-8,20m-2,1m, 2 motoren g.m. 460 pk, 2 generators, zware werkkraan. leefruimte 2slaapk, keuken, badkamer, salon. Vraagprijs € 75.000,- Tel. 0475-696880 T.K. Boegschroefje, schroef 610mm Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 T.K. Boegschroef 430PK, schroef 1 meter Boterman Techniek bv Tel. 06-54287373 T.K. Boegschroef 550PK, schroef 1200 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 TOLHUIS SHIPPING BV ZOEKT voor de tankschepen Bolero IV en Bolero V, matrozen en stuurmannen.Loon volgens Nederlandse condities Schr. sollicitaties naar: sdv@tolhuisshipping.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost T.K. Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 T.K. Telescopische SPUDPALEN. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 TE KOOP DUW-SLEEPVLET 450 pk van 2009, eventueel met werk over te nemen, vraagprijs € 145.000,- en duwboot 2 maal 85 pk bouwjaar 2006 vraagprijs € 115.000,- Meer info tel 0650261185. GEVR. SCHIPPER Beunschip - vaargeb. w.schelde-belg. kanalen, 7/7 of 14/14. Tel. 0032-475256398 TE KOOP Sperry radar MK3217R, 06-21705351 VOOR MS-LAMIRAL, zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op / 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEZOCHT Speelbox 3 x 4 meter. Tel. 06-50597021 www.kika.nl Giro 8118 Televisiekijken aan boord zonder breking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal onderconstant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO b.vrt. Tel. 06-53972985 VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar kelners en barmannen met ervaring in de horeca en passagiersvaart. Het vaarsysteem: 8 wk.op/ 2 wk. af, het salaris vlgs. CAO-Horeca. Tel. 06-22424148 FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 73,47 per dag. Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors. Tel. 0041- 435016455, sales@ oceanrivercontractors.com OCEANRIVER ZOEKT i.o.v koppelverband ms Roman. Lichtmatroos met functie lichtmatroos in dienstenboek. Tevens matroos met functie matroos in dienstenboek. Vaar/ verlof i.o. Loon conform CAO. Tel. 0041-435016455, Email: sales@ oceanrivercontractors.com GERWIL ZOEKT i.o.v. ms Seinpost, 1 x (licht) matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. crew@gerwil.com GEVR.(LEERLING)MATROOS op ruimschip. loon i.o. maandag/vrijdag. Tel. 06-53388679 TE KOOP SLEEPBOOT 10 mtr., DAF 615, krph.1,50 mtr., geen S.I. uitstekende staat, Vr.pr. € 29.500,- Inruil mog. Tel. 06-55848263 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Contargo II, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jade, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MTS Felicia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 VOOR MS-MARJO-R zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl K I C K E R S KAPITEIN ZOEKT Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer dringend werk op tankschip. Patent tot Basel ook Radarpatent en ADNR. Tel. 0049-1737124273 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS No Limit, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 15 maart 2011 “We willen er iets moois van maken” >> Vervolg van pagina 1 Ook andere organisaties komen aan bod in het onderzoek (onder andere Koninklijke Schuttevaer en NPRC) maar centraal staat de aansluiting bij sociaal-economische organisaties (KB, CBRB, ASV, Waterbouwers, VEB). De organisatiegraad van binnenvaartondernemers is momenteel 30 à 35 procent. Bij een vorig onderzoek door Hubens in 1999 was dat nog 40 procent. De belangrijkste vraag zal zijn of de ongeorganiseerden weten wat organisaties voor hen doen en liften ze bewust mee op de bagagedrager van collega’s die wel contributie betalen aan een organisatie. Eind juli moeten de resultaten van het onderzoek bekend zijn. Transitiecomité Arie Kraaijeveld (1943) is eigenaar van adviesbureau Crowfield in Haarlem en voorzitter van het Innovatieplatform Twente en van de Raad van Toezicht van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Hij was van 2005 tot eind 2010 voorzitter van het Netherlands Water Partnership. Daarvoor was hij, van 1998 tot 2004, voorzitter van metaalwerkgeversorganisatie FME. Binnenvaartambassadeur Arie Verberk concludeerde dat de binnenvaart haar mogelijkheden slecht benut door een gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking. Eén van zijn tien actiepunten was de vorming van een onafhankelijk transitiecomité om in drie jaar tijd één organisatie te vormen van de verschillende vertegenwoordigingen. Dat zou de sector volgens Verberk minder gevoelig maken voor de conjuncturele schommelingen. Die aanbeveling wordt – onder druk van CBRB en Koninklijke Schuttevaer – niet precies gevolgd. Het Transitiecomité zal niet onafhankelijk opereren en het streven naar één organisatie is in elk geval voor Koninklijke Schuttevaer niet bespreekbaar. Directeur Kees de Vries: “Eén organisatie is een brug te ver. Maar we kunnen de samenwerking altijd beter doen dan nu en we werken graag mee aan een poging een flinke stap dichter bij elkaar te komen. We gaan hier met open vizier in en willen er iets moois van maken.” Hoger peil Het CBRB vond een onafhankelijk Transitiecomité Binnenvaart niet aanvaardbaar. “We gaan niet iemand anders over het CBRB laten beslissen”, zegt directeur Jan Vogelaar resoluut. “Dat kunnen we niet maken tegenover onze leden. De enige eis die we hebben gesteld aan de voorzitter is dat het iemand zou zijn die enig idee heeft van een organisatie als de onze.” Dat impliceerde dat het niet Arie Verberk moest zijn. Zowel De Vries als Vogelaar had zich al eerder kritisch uitgelaten over de wijze waarop Verberk de binnenvaart neerzette na zijn onderzoek als binnenvaartambassadeur. Ook het CBRB wil open het overleg in gaan. “We staan daar niet blanco in. We vinden wat we al tien jaar vinden: de belangenbehartiging kan een verrekte hoop beter, moet een verrekte hoop beter. We zullen alles op tafel moeten leggen en beslissen wie wat gaat doen en wie wat bepaalt. Dat betekent voor ons niet dat andere organisaties zouden moeten verdwijnen.” Het door het KB geïnitieerde onderzoek door Angelique Hubens vindt Jan Vogelaar “prima”. Erik van Toor, manager van Kantoor Binnenvaart, is heel blij met de benoeming van Arie Kraaijeveld. “Iemand met bestuurlijke ervaring, die ondernemers kent.” Na die benoeming zijn de voorbereidingen al begonnen. Het zijn de voorzitters van de drie organisaties die deel uitmaken van het Transitiecomité, Arie Kraaijeveld. maar de directeuren Vogelaar, De Vries en Van Toor bereiden de werkzaamheden van het comité voor. Van Toor: “Het Kantoor Binnenvaart gaat hier helemaal open in. Het doel is duidelijk: de belangenbehartiging van de schipper op een hoger peil brengen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld TLN. We hebben veel te winnen.” Geen fysieke tekorten op onrustige oliemarkt De oliemarkt is heel gevoelig voor de situatie in het Midden-Oosten. Hoewel Libië ‘slechts’ 2 procent van de wereldwijd verbruikte olie produceert, is de oliemarkt nu onrustig, vooral doordat handelaren bang zijn dat enorme producenten als Saoedi-Arabië worden aangestoken door de onrust in Noord- Afrika. De berichtgeving erover helpt niet mee, zegt Pieter Kulsen van PJK International, het bureau dat al tientallen jaren de oliestatistieken nauwgezet bijhoudt. “Er wordt al over een opstand gesproken als vijftig mensen in Saoedi-Arabië de straat op gaan. Van fysieke tekorten op de oliemarkt is geen sprake. De fysieke handel is echter gekoppeld aan de termijnmarkt. Dat is een papieren markt die wordt beïnvloed door hedgefondsen, banken en andere grote beleggers als pensioenfondsen.” En die handelaren worden wel zenuwachtig door de situatie in het Midden-Oosten. Bij het NOS Journaal vertelde Pieter Kulsen vorige week al dat we een nieuwe oliecrisis echt niet hoeven te vrezen. Zijn bureau houdt ook de ontwikkelingen in de binnenvaart, met name de tankvaart, in de gaten. De invloed van de ontwikkelingen op de oliemarkt beperkt zich momenteel tot de hogere gasolieprijs en wat langere wachttijden bij de terminals voor de tankvaart. “Maar bij die hogere gasolieprijs telt ook mee dat begin dit jaar de zwavelarme gasolie wordt aangeboden aan de scheepvaart en de toeslag is ingevoerd voor de indirecte financiering van verwerking van de scheepsafvalstoffen. Daardoor zijn de bunkerprijzen natuurlijk ook verhoogd. Er is in de tankvaart wel sprake van meer aanbod.” Dat komt volgens Kulsen deels door de heroriëntatie van verladers na het aangevraagde faillissement van Oeltrans en de twee dochterondernemingen, waardoor zo’n honderd tankers onderdak zochten bij andere bevrachters. “Bovendien is het nu laag water plus dat ze bij de terminals langer moeten wachten.” Hij voorziet echter voor de korte termijn geen structurele verbetering in de tankvaartmarkt. “De overgang van winter- op zomerkwaliteit zal weinig effect hebben. De voorraadtanks zijn nog redelijk gevuld. Het verbruik neemt af, al zal het transport wel wat meer brandstoffen verbruiken in de maanden dat er wordt geoogst in het achterland.” Clausule Het CBRB wijst de binnenvaartondernemers op het belang van een brandstofclausule: “De gasoliecirculaire van het CBRB registreert al meer dan 30 jaar de prijswijzigingen van de gasolie en is een veelvuldig gebruikte referentie voor te maken afspraken. De brandstofkosten maken in de binnenvaart een substantieel deel uit van de exploitatiekosten. Afhankelijk van het vaargebied varieert dit van 10,4 tot 35,5 procent. Schommelingen van de brandstofprijs kunnen dan ook grote consequenties hebben wanneer er geen afspraken zijn gemaakt en geen brandstofclausule is overeengekomen. De in de CBRB-gasoliecirculaire genoemde gasolieprijs wordt in toenemende mate en tot ver over de landsgrenzen in de vervoerscontracten genoemd als de referentie voor contractbepalingen met betrekking tot fluctuaties van de gasolieprijs. Op basis van de opgave van de adviesprijzen van de grote gasolieleveranciers wordt er voortdurend door het CBRB volgens een beproefde formule een gemiddelde adviesprijs vastgesteld.” Een abonnement op de gasoliecirculaire is voor leden van het CBRB gratis, niet-leden betalen € 230,- per jaar. Verladersorganisatie EVO reageerde op opmerkingen van wegvervoersorganisatie TLN over brandstofclausules: “Aan de vraag of een brandstofclausule geaccepteerd moet worden, gaat de vraag vooraf welke partij welke risico’s draagt. Bij het opstellen van een overeenkomst is het van groot belang om dergelijke risico’s af te wegen. Een uitkomst kan zijn een brandstofclausule, maar dat hoeft niet. Want niet elke opdrachtgever is in staat variaties in de brandstofprijzen weer aan zijn klanten door te berekenen.” Nieuwe start voor Oeltrans-directeur Kort na de faillissementsaanvraag van Oeltrans, Tankfracht en Max Sötje, richtte de directeur van deze firma’s, Stefan Gerken, zich tot een aantal klanten van die bedrijven dat hij de werkzaamheden voortzet met een nieuw bedrijf Green Tank GmbH. Hij biedt daarbij een vlootlijst aan van vijftien schepen, waarvan een deel nog in aanbouw. In de brief aan de verladers suggereert hij dat dit in overleg met de curator – dr. Olaf Büchler – is besloten, omdat een doorstart voor de bestaande ondernemingen niet meer haalbaar werd geacht. Op de Groene Stroom Ook groene lentegevoelens? Na de introductie van de Green Award voor de binnenvaart en de plannen voor Green Barges werd zowaar een bedrijfje opgericht met de naam Green Tank GmbH. Engels wordt de taal van de binnenvaart (Hände hoch, Jimmy!). Het fijne, groene steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl gevoel is bij die laatste club een tikkie dubieus. Je kan die lui van Green Tank toch niet zo groen als gras noemen. Ik ken wel mensen die groen uitslaan als ze die naam horen. Maar ‘groen’ is natuurlijk niet kapot te krijgen. Het is de kleur van de milieubeweging, van zowel D66 als het CDA, de Duitse Grünen (echt waar!), de islam en van Afrika. Kan het bonter? Waarom zijn we eigenlijk zo dol op groen, behalve dat het de kleur is van deze sympathieke krant? Natuurlijk danken we die populariteit aan bladgroen, waarvan we op school leren dat het chlorofyl is, het spul in de bladeren van planten, dat de fotosynthese verzorgt: de omzetting van (zon)licht in energie, zodat plantjes kunnen groeien. Dieren eten planten (of ze eten andere diertjes die op hun beurt plantjes oppeuzelen) en zo sijpelt de energie van de zon door alle voedselketens heen, allemaal dankzij die kleine celletjes bladgroen. Er zijn ook nogal wat diertjes met een groene huid, maar meestal is dat een camouflagekleur om tussen de bladeren niet te veel op te vallen. Groen was dus al populair voor mensen op de aardbol rondhingen. Groen is natuur, milieu en dus duurzaamheid. Groen is positief, jong, groei, vooruitgang: daarom staat een verkeerslicht op groen als je door mag rijden. Maar goed, groen is ook een legerkleur (als camouflage, afgekeken van de beestjes), de kleur van de vlag van Libië en van de schimmel op je brood. Evenveel mensen als meningen, want waar veel primitieve volkeren (waaronder wij) groen als symbool zien voor hoop, vruchtbaarheid en groei, gebruiken andere volkeren dezelfde kleur voor dood, ziekte, jaloezie en duivel. Overigens: mocht iemand of een bedrijfstak of zo een bepaalde kleur willen gebruiken om zich te onderscheiden van andere sectoren: denk erom dat veel Aziatische (en Afrikaanse) talen geen verschil maken tussen groen en blauw. Voor beide kleuren gebruiken ze hetzelfde woord. Het Chinese ‘qïng’ bijvoorbeeld, of het Koreaanse pureuda. Dus mocht je een groentje zijn en een blauwtje lopen, dan maakt dat dus niet uit, in Sjanghai en omstreken.

Binnenvaartkrant