Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 38 1 maart 2011 Voortvarend! Kijk voor actueel nieuws eens op www.binnenvaartkrant.nl www.vlootschouw.nl Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zee- • Navigatie & en Binnenvaart Communicatie • Yachting • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. IVW erkend Inspectie Verkeer Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEEF EEN GLIMLACH CADEAU Met kaarten en cadeaus van Unicef. unicefshop.nl of bel 070 333 93 00 (ook voor verkooppunten) Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 39 1 maart 2011 Wensen Heijmen volledig vertaald door Engelaer DOOR HANS HEILIGERS Nadat hij enkele jaren op het droge ladingschip ms Vertrouwen had gevaren, vestigde grootvader Herman Heijmen zich in 1953 met vrouw en kinderen aan wal. Niettemin zat hij daarna snel opnieuw op het water, met een bunkerbootje van 20 m 3 . Via een lange slang vanaf de wal werd het bootje door een tankwagen van gasolie voorzien. Uiteraard had Herman geen enkel besef dat hij met dit bescheiden initiatief generaties lang de naam Heijmen onlosmakelijk zou verbinden aan het bunkeren van binnenschepen. Hermans gevoel voor dienstverlening en technische kennis combineerde prima met zijn sociale vaardigheden waardoor hij een stevige reputatie opbouwde gestoeld op wederzijds vertrouwen. De zaken liepen voorspoedig: het juiste moment om aan uitbreiding te gaan denken. Gebrek aan mankracht was geen probleem. De beide zonen, Ton en Herman jr., hadden ondertussen al veel kunstjes van hun vader afgekeken en in praktijk gebracht. Dat moet eind zestiger jaren voor Herman sr. het moment zijn geweest om een knoop door te hakken. Kort daarna lag een voormalig sleeptankschip van 560 m 3 langs de wal, dat een nieuwe bestemming kreeg als bunker- en winkelschip. De geschiedenis herhaalt zich nogal eens, dat geldt ook in Millingen. Tons zonen Rob en Frank komen tweede helft negentiger jaren in het bedrijf. Die push zal in 1998 opnieuw tot uitbreiding van zaken Dankzij de verbouwing is er meer ruimte in de winkel. leiden. In dat jaar arriveert een 81 x 11,40 meter groot, dubbelwandig nieuwbouw bunkerwinkelschip met een opslagcapaciteit van bijna 3.000 m 3 . Het casco daarvoor was in voormalig Joegoslavië gebouwd waarna Vahali het schip met stateof-the-art techniek afbouwde. Ton Hubbers ontwierp en bouwde het interieur. Ook de uitbreiding van de vloot werd ingezet; die telt op dit moment drie schepen. Twee bunkerboten: de Martina vervoert 150 m 3 gasolie die met een capaciteit van De conferentieruimte. (foto’s Hans Heiligers) 100 m 3 per uur wordt verpompt; de Martina 2 heeft voor gasolie een tankinhoud van 180 m 3 met eenzelfde pompcapaciteit. Niet slechts voor de eigen bevoorrading maar ook voor bevrachting door derden bezit Heijmen het mts Hortensia 2 van 1388 ton/1650 m 3 . Verbouwing Tot zover de aanloop naar ons uitstapje naar Millingen, waar we aan boord gaan van het 365 dagen per jaar geopende 24-uurs Bunkerstation Heijmen. Op de buitenzijde zien we logo’s van BP, Castrol, Mobil en Shell. “En zonder uitzondering hebben we alle overige merken ook op voorraad”, zegt Rob Heijmen. Hij ontvangt ons met zijn broer Frank en is in gezelschap van Michel Karman van Engelaer Scheepsinterieurs. Michel heeft enkele dagen terug de verbouwing van het bunkerstation opgeleverd. Tijdens een rondleiding over het bunkerschip zie je zaken waarover je anders nooit nadenkt. Als het bunkerstation door het eigen transportschip wordt gebunkerd geschiedt dit via verschillende PF Fuel Mag-filters. Tijdens het bunkeren verricht de computer doorlopend metingen en analyses. Als ook maar de geringste hoeveelheid water of vuil wordt gesnuffeld, gaat het alarm en stopt het pompproces. Tot nu toe hebben ze dat nog niet meegemaakt. Meer dan eens vertellen de klanten dan ook dat hun filters daardoor minder snel dichtslaan. Wat daaraan ook bijdraagt zijn de magnetische filters die de voor de mannelijke bacteriën vervelende eigenschap hebben dat ze na het passeren daarvan onvruchtbaar worden. Daarmee worden uitbreiding en aangroei van bacteriën voorkomen. Ruimteprobleem Als je altijd zo druk met je klanten en de uitbreiding van het bedrijf bezig bent als Ton en Herman Heijmen, vliegt de tijd in razend tempo voorbij. De broers hebben gelukkig geen zorgen over de continuïteit van alles wat ze van hun vader kregen en hebben uitgebreid. Daarvoor staan Rob en Frank Heijmen garant; de broers namen vier jaar terug de onderneming over. Ze vormen op dit moment het derde generatie-aanspreekpunt voor de klantenkring. En als het even kan leveren de broers zelf met veel plezier de producten af via een van hun bunkerschepen. Op die manier leerden ze eveneens veel varende klanten kennen. De groei van de klantenkring en de toename van het assortiment veroorzaakten een terugkerend ruimteprobleem op het bunkerstation. Korte tijd terug kwam de woning op de bovenbouw vrij, waarna meteen opnieuw contact werd opgenomen met Ton Hubbers. Die verstaat de kunst om in het voortraject goed te luisteren naar de wensen van de klant. Die toetst hij aan de bouwtechnische mogelijkheden aan boord. Uit die combinatie rolt een 3D-ontwerp, waaraan samen met de klant nog wat wordt veranderd tot het volledig naar wens is. Hubbers heeft een eigen onderneming voor interieurbouw en bezit tevens de zuster onderneming Engelaer Scheeps interieurs. Alles in huis Naast de kennismaking met Rob en Frank Heijmen vinden we het ook leuk om Michel Karman weer eens terug te zien. We kennen hem als iemand die binnen zijn branche al bijna dertig jaar wordt gewaardeerd voor de wijze waarop hij met heel zijn hart dit mooie vak uitoefent. Michel en zijn collega’s van de engineering vertalen het definitieve ontwerp naar werkbare opdrachten binnen alle disciplines van Engelaer Scheepsinterieurs. “Dat zijn er meer dan je denkt”, zegt Karman. “Dat komt doordat alles in eigen huis wordt gemaakt.” De vakmensen hebben er alle machines voor houtbewerking; het ontbreekt bij Engelaer nergens aan. En als een complete inrichting of betimmering via de geavanceerde spuiterij een eindproduct is geworden, komt menig collega er nog een keertje goedkeurend kijken voor de producten via de grote bedrijfsdeuren voor altijd naar de klant vertrekken. “Ze houden van hun werk en leggen er alles in”, zegt Karman. Conferentieruimte Het einddoel van de verbouwing van het bunkerstation bestond er uit dat de bestemming van de bovenverdieping moest worden gewijzigd in kantoor- en conferentieruimte. Die interne verhuizing zou de winkel veel extra ruimte geven. Er is gesloopt, materialen werden afgevoerd, infrastructuur en sanitair opnieuw aangelegd,de ruwbouw werd gestart en wanden werden gesteld. Uit de nieuwe plafonds straalt verzonken verlichting over de bureaus. Bijzonder is een glazen wand die ook nog eens natuurlijk daglicht op het kantoor binnenlaat. De conferentieruimte is van binnen een plaatje. Dat geldt ook voor het uitzicht over de rivier. De ruimte kan werkelijk overal voor worden gebruikt: de maandagochtendvergadering, gesprekken met klanten en gezellige momenten met het personeel. Een lange wand kant met één vinger worden weggeschoven, waarna op de wijze van ti-tatovenaar alle benodigde horecabenodigdheden onder handbereik zijn, inclusief een goede koeling. Er is zelfs een opklapbare bar. Wauw, dit willen wij thuis ook! Winkel De winkel is opnieuw ingericht; er is een compleet pad met een (veiligheids)kledinglijn ingedeeld. Op de overzichtelijke schappen liggen gereedschappen, lakken, filters en elektronica. Ook vindt men er stuurstoelen, drank, diepvries en een riante selectie Fun Yak-bijboten, inclusief bijbehorend certificaat. Niet in de buurt van Millingen? Dan kun je via het netwerk van Bunkerpartners op alle strategische plaatsen in Nederland en België terecht bij stations van collega’s met gelijkgestemde product- en dienstverlening. De factuur gaat op de vertrouwde wijze via Heijmen. Via andere partners van Heijmen kan de binnenvaartondernemers zelfs worden geserviced tot aan de Zwarte Zee. Na een afsluitende koffie nemen we afscheid van twee jonge ondernemers die hun wensen door Engelaer Scheepsinterieurs volledig vertaald hebben gekregen. Daarmee hebben ze opnieuw een stap gezet om de dienstverlening aan hun klanten zo goed mogelijk te laten verlopen, in een ruimte waar het gezellig en overzichtelijk is. NIEUWBOUW EN REPARATIE ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Binnenvaartkrant