Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 2 1

De Binnenvaartkrant 2 1 maart 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD VOLMATROOS T.K. T.K. GERWIL ZOEKT per direct op DB Amazone. Radiografische bedieningen Boegschroef 550PK, i.o.v. ms Seinpost, 1 x (licht) AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART Tel. 06-53312888 / bijv. 8 knops € 550,00 schroef 1200 matroos i.b.v. dienstboekje met DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE +32 475547476 Boterman techniek bv Boterman techniek bv functie (licht)matroos, vaar/ Tel. 06-54287373 Tel. 06-54287373 verlof i.o. loon comf. CAO. Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) VOOR MS-ANTIDA crew@gerwil.com PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- zijn wij op zoek naar matrozen en T.K. GEZOCHT MATROZEN- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- stuurmannen met ervaring in de Telescopische SPUDPALEN. PARTTIME, GYRON CREW ZOEKT PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- Binnenvaart, in het bezit Boterman Techniek BV voor partyschepen, Boot10 i.o.v. MS Jacobus, lichtmatroos PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- van een dienstboekje, het Tel. 06-54287373 ( A’dam - R’dam - Leiden) en/of matroos i.b.v. dienstb. met Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer vaarsysteem: wij zoeken leuke, nette functie lichtmatroos/matroos. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris LICHTMATROOS ZOEKT WERK! parttimers die barwerk willen Vaar/verlof i.o. loon conform Levering in Nederland + België + Duitsland. vgls. CAO - Binnenvaart. op een mts, 14/14 of 7/7. doen en van een feestje houden! CAO. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Tel. 06-22424148 N.o.t.k. zit op het STC Rotterdam. min. matroos, dienstboekje Tel. 015-2563764 Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Tel. 06-46183366 vereist. GEVRAAGD VOLMATROOS Interesse? Bel. 06-28979349 GYRON CREW ZOEKT Prijswijzigingen voorbehouden. DE of NL, op 70m schip, GEVRAAGD of info@boot10.nl i.o.v. MS Inaro, lichtmatroos en/ Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem ARA- oost DE. voor een van onze of matroos i.b.v. dienstb. met - P. Montens afd. Scheepvaart + Tel. 06-50294388, passagiersschepen, WIJ ZOEKEN functie lichtmatroos/matroos. Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl 0049-1712112963 een leerling matroos met voor onze drogelading schepen, Vaar/verlof i.o. loon conform ervaring van Duitse taal. schippers in bezit van Rijn en CAO. RMC TK VERHAAR Kan. boegschroef, met garage R’dam IJsselmonde. normandie@schippreij.nl Ned-Donauvaart ook zzp-ers. binnenvaart- en schr 1m, 400 pk, TE KOOP 3 KAMERFLAT Reacties op Radarpatent, hoofdzakelijk Tel. 015-2563764 Burg Hazenbergln 261. Tel. 06-31902883 SHIPFIX TECHNIEK zeevaartkeuringen botermantechniek.nl. Tel. 06-55826117 VOOR MOTOREN SERVICE! ‘s-Gravendeel levert, installeert Tel. 06-54287373 generatorsets, staalwerk, VOOR MPS-POSEIDON en repareert o.a. pompen, AOV keuringen T.K. plaatsen van autokranen, etc. zijn wij op zoek naar kelners en lieren, aggregaten, motoren. 078 6399993 GYRON CREW ZOEKT Boegschroefje, schroef 610mm Te koop nieuw YANMAR genset. barmannen, met ervaring in de 34 €/uur zie adv. op i.o.v. MS Experience, www.rmc-medischcentrum.nl Boterman techniek bv 17 kVA, € 6300,-, horeca en passagiersvaart. marktplaats/ lichtmatroos en/of matroos Tel. 06-54287373 HATZ 35 KvA € 7300,-, Het vaarsysteem: 8 wk.op/ 2 wk. beroepsscheepvaart. GEVRAAGD OP MVS i.b.v. dienstb. met functie YANMAR 40 kVA € 8000,- af, het salaris vlgs. CAO-Horeca. W.Steenbergen Nederlandstalige matroos, lichtmatroos/matroos. Vaar/ GERWIL ZOEKT Te koop DAF type ATI, 420 pk, Tel. 06-22424148 info@shipfixtechniek.nl, loon conf. CAO. verlof i.o. loon conform CAO. i.o.v. ms Cyrano, € 6500 ex btw. 06-15204640 Tel:06-13122519 Tel. 015-2563764 1 x (licht)matroos i.b.v. Delta Kust Dieselservice & FILIPPIJNSE LICHTMATROOS dienstboekje met functie Shiprepair in Terneuzen, Euro 73,47 per dag. (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. 06-55191208 Laat ons uw schip onderhouden. KICKERS loon comf. CAO. Oceanriver Contractors. crew@gerwil.com T.K. Boegschroef 430PK, schroef 1 meter Boterman Techniek bv Tel. 06-54287373 Tel. 0041- 435016455 sales@oceanrivercontractors.com OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. ms Yemaya, lichtmatroos of matroos i.b.v. dienstboekje Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? GEZOCHT PERS. MPS ARGO, met verm. lichtmatroos of G E B R U I K V O O R I E D E R E L seizoen 1968 en oud bem. leden matroos. Loon conform CAO. E T T E R , L E E S T E K E N E N S v.d. Gevel sr. Rodort5,1980/1988, Vrije tijd i.o. P A T I E E E N H O K J E . H O U D oud stuurman Jaap. Tel. 0041-4350-16455, T U S S E N I E D E R W O O R D E Reacties 06-40454052 sales@oceanrivercontractors.com E N H O K J E L E E G . ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Klinkende communicatie aan dek Loopt bij u het contact met het voordek via kanaal 15 en 17 ook niet altijd even soepel? Met de robuuste ENTEL PMR446 portofoon heeft u géén last van de buren. Eenvoudig te bedienen, ook in veeleisende omstandigheden. Er is een éénmansbediening leverbaar, waarmee u in het stuurhuis uw handen vrij houdt. Bel ons voor betere communicatie aan boord! druktransmitters? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl Nu ook Explosieveilig! leverbaar St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 1 maart 2011 Andere rol voor Waterpolitie De invoering van de Binnenvaartwet vorig jaar betekende op een aantal terreinen een verschuiving van strafrechtelijke naar bestuurlijke handhaving. De controle op de vaar- en rusttijden en de bemanningssterkte is sindsdien geen taak meer van De Waterpolitie maar van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat. 2010 was een overgangsjaar; sinds 1 januari van dit jaar richt de Waterpolitie zich meer en meer op andere taken. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de handhaving van het ‘generatorverbod voor de binnenvaart’ op een laag pitje staan. “Het gaat vooral om adviseren”, zegt (Rijks)haven meester René de Vries van Rotterdam. “We hebben in 2010 vijf keer een proces verbaal opgemaakt. Iedereen moest eraan wennen.” Dat het Havenbedrijf de binnenvaart walstroom aanbiedt zodat de stroom aan boord niet hoeft te worden opgewekt met generatoren, is in de binnenvaart niet met gejuich ontvangen. Het is duur en vooral voor schepen die buitenop liggen, is het heel lastig om aan te sluiten op het stroomnet. Het is één van de twee punten die tussen de binnenvaart en het Havenbedrijf nog steeds wat gevoelig liggen. Het andere is beperking van de vaarsnelheid op drie trajecten in de Rotterdamse haven. René de Vries deed er niet al te krampachtig over bij de presentatie van de nautische jaarcijfers, donderdag 24 februari. “Over die punten gaat het wat moeizaam met de binnenvaart, Peter van Haasteren: “Als zich de komende jaren meer ongelukken voordoen, gaan wij een signaal afgeven.” (foto MGR) Pijnpunten in relatie Havenbedrijf-binnenvaart maar je moet de emotie en de ratio scheiden en dat gaat heel goed. Er is nog steeds directeurenoverleg met de binnenvaartorganisaties en we praten nog steeds met elkaar in de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam.” De beslissing om de handhaving van de Binnenvaartwet voortaan bestuurlijk te regelen, is een politieke keuze, die past in een bredere maatschappelijke ontwikkeling. Het heeft als consequentie dat de Waterpolitie niet meer controleert op naleving van de vaar- en rusttijden en de bemanningssterkte. Dat doen IVW, Rijkswaterstaat en de havenbeheerders van Rotterdam en Amsterdam voortaan. Het hoofd van de Waterpolitie, Peter van Haasteren, is er niet gelukkig mee. Hij maakt zich zorgen over de gevolgen voor de veiligheid op het water. “Als zich de komende jaren meer ongelukken voordoen, gaan wij een signaal afgeven”, zegt de commissaris. “Dit is niet nieuw: ik roep het al drie jaar. Ook Tweede Kamer-leden en onze partners van Rijkswaterstaat en IVW weten dat. Het mag niet ten koste van de veiligheid gaan.” Beroepsschippers krijgen de Waterpolitie dus minder vaak aan boord. De varende hermandad controleert overigens nog wel; onder andere op alcohol, gevaarlijke stoffen en vervoer van afval. Maar: “Als collega’s aan boord komen, mogen ze niet optreden als ze bijvoorbeeld zien dat er iets mis is met de brandblusser.” De Waterpolitie wordt ook ingeschakeld bij aanvaringen en ongevallen. Experts van de dienst onderzoeken dan de oorzaak. Vorig Snelheidsbeperking De snelheidsbeperking voor de binnenvaart van maximaal 13 kilometer per uur op de Nieuwe Maas langs de stad, op het Hartelkanaal en op de Oude Maas is helemaal verkeerd gevallen in de binnenvaart en de brancheorganisaties zijn dan ook naar de rechter gestapt. De Vries verwacht niet dat er flitspalen worden geplaatst. “We kunnen de snelheid meten met het radarsysteem, al weten we nog niet of dat wettelijk bewijs is.” De veiligheid is volgens hem niet in het geding. “We hebben dat uitvoerig laten onderzoeken bij het MARIN. Het maakt in veiligheid niet uit.” Ook de verminderde milieubelasting is onderzocht, maar hij kon niet uitleggen hoe nu precies is aangetoond dat langzamer varen van binnenschepen het milieu minder belast. “Dat is wat moeilijk uit te leggen.” Het Havenbedrijf heeft niet zoveel keus. Het moet die snelheidsbeperking wel opleggen (vanaf 2013, met ontheffingsmogelijkheid) omdat dit onderdeel is van de milieuberekeningen voor de toestemming om Maasvlakte 2 aan te leggen. Het aantal bezoeken van binnenvaartschepen aan de Rotterdamse haven is flink toegenomen na de crisis. Het cijfer staat echter niet helemaal vast, omdat niet alle binnenschepen een meldplicht hebben bij een bezoek aan de Rotterdamse haven. “Dat zal anders zijn als AIS op alle schepen werkt”, zegt De Vries, volgens wie al 60 procent van alle binnenschepen over AIS beschikt. De haven van Rotterdam kende vorig jaar weer een daling van het aantal ongevallen, hoewel het noodlottig ongeval met de sleepboot Fairplay 22 in de havenmond van de ongevallencijfers toch een zwarte bladzijde maakte. Het was lang geleden dat er een dodelijk ongeval was te betreuren bij de scheepvaart in de haven. jaar bij 300 van de 600 scheepsongevallen. De omslag die de Waterpolitie doormaakt is samen te vatten als: ‘van toezicht naar opsporing’. Het KLPD heeft vijf operationele thema’s: (inter)nationaal knooppunt voor informatie en analyse, bestrijding van zware en georganiseerde criminaliteit en terrorisme, toezicht op en opsporing van verkeersstromen, operationele ondersteuning en bewaken en beveiligen. Daarin draait de Waterpolitie mee. Bijvoorbeeld bestrijding van transportcriminaliteit en overlast op recreatiewateren, ondersteuning van de regiopolitie op wateren buiten de hoofdtransportassen, het leveren van ME’ers, inzetten van vaartuigen ter ondersteuning van arrestatieteams en bij evenementen. Ook het KLPD ontkomt niet aan de Zorgen om veiligheid na overdracht van controles aan IVW en RWS bezuinigingen van het kabinet- Rutte. “Maar dat gaat niet ten koste van het personeel”, zegt Van Haasteren. “De minister (van Veiligheid en Justitie: Ivo Opstelten, red.) heeft gezegd dat er juist meer blauw op straat, en op het water, moet komen. Door minder bureaucratie.” Er werken 350 mensen bij de Waterpolitie. Nog eens dertig zijn momenteel in opleiding. Ook de 21 groepen van de Waterpolitie, die geconcentreerd zijn langs de hoofdtransportassen en de kust, blijven gehandhaafd. Het hoofdbureau in Dordrecht gaat echter dicht. De zestig medewerkers verhuizen in 2012 of 2013 naar Driebergen en komen samen in één gebouw met de centrale afdelingen van de spoorwegpolitie en de verkeerspolitie. Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com Geschifte dagdromers Iedereen droomt er weleens van megarijk te worden. Daarom verlekkeren mensen zich aan het leven van filmsterren. Achter je huis je eigen startbaan voor je eigen Boeing 737. Het is niet voor iedereen weggelegd, zullen we maar zeggen. Dat bijvoorbeeld alle Chinezen daarvan dromen, kan geen STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl kwaad, maar je moet er niet aan denken dat al die dromen uitkomen. Afgezien van de ruimtelijke ordening is er geen lol aan als jouw droom uitkomt en je kan je niet onderscheiden van al die anderen, wier dromen ook uitkomen. Een droom die uitkomt, is trouwens geen droom meer. Ik droom ook weleens van heel veel geld, dat bij mij staat voor onafhankelijkheid en vrijheid. En dus niet een enorm huis of een vliegtuig (met of zonder startbaan). Dingen scheppen verplichtingen. En ik hoef zeker geen dingen als die over de ruggen van anderen worden verworven. Ook niet als mensen erin stinken als ik ze een rijke worst voor houd. Ik ben sowieso niet dol op worst. Alleen de lucht al. Een vrije markt vraagt om uitwassen en het naderende faillissement van Oeltrans en Co is wel ergens goed voor. Wie in de binnentankvaart nog steeds in de ontkenningsfase zat, zullen nu toch wel de schellen van de ogen zijn gevallen. Het NEA liet in een mooi overzicht zien dat het ladingaanbod voor de tankvaart al jaren muurvast zit. Cijfers over de vloot zeggen zo weinig. Beelden des te meer. Ga nou eens voor de aardigheid naar de vernieuwde website www.vlootschouw.nl en gebruik die slimme zoekfuncties om een mooi overzicht te krijgen van nieuwe tankers van de laatste jaren. Geen cijfers, maar al die foto’s van best indrukwekkende tankers (die heeft John Travolta niet!). Dan besef je pas wat een kapitaal erbij is gebouwd. In 2007 bijvoorbeeld twee tankers langer dan 110 meter. Het was zo kort geleden nog bijzonder, een schip van 135 meter lang. In 2008 acht van 135 meter, in 2009 waren het er 28, in 2010 22. Gevolg: veel te veel enorme schepen voor dezelfde lading als acht jaar geleden. Dus is het leven momenteel lijden in de tankvaart, want de Arabieren moeten echt nog flink onrust stoken, het liefst in combinatie met laag water (maar daar trekken ze zich natuurlijk niets van aan) wil die hele vloot broodnodig zijn. In Noord-Afrika wordt nu duidelijk welke nachtmerrie je over een volk afroept als je de macht in handen geeft van volkomen geschifte dagdromers die denken dat ze wat zijn.

Binnenvaartkrant