Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 12 1

De Binnenvaartkrant 12 1 maart 2011 VOOR MTS RHODY SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT SHIPCREW ZOEKT GEVRAAGD SHIPCREW ZOEKT zijn wij op zoek naar matrozen en i.o.v. MS MOONLIGHT i.o.v. MS KAROLA i.o.v. MS DEVYANTA i.o.v. MS ATALANTA Postzegels m.b.t. afbeeldingen i.o.v. MS ROELANDA stuurmannen met ervaring in de 1x (licht) matroos i.b.v. 1x (licht)of (vol)matroos i.b.v. 1x (licht)matroos i.b.v. 1x (licht)of (vol)matroos i.b.v. v/d binnenvaart (ook van 1x (licht)matroos i.b.v. binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje met functie (licht) dienstboekje met functie (licht) dienstboekje met functie (licht) dienstboekje met functie (licht) buitenlandse afbeeldingen) dienstboekje met functie (licht) dienstboekje, het vaarsysteem: matroos. vaar/verlof i.o. loon of (vol)matroos. vaar/verlof i.o. matroos. vaar/verlof i.o. loon of (vol)matroos. vaar/verlof i.o. Aanbiedingen naar bureau van matroos. vaar/verlof i.o. 4 wk op / 4 wk af, het salaris vlgs comf. CAO. loon comf. CAO. comf. CAO. loon comf. CAO. dit blad onder: loon comf.CAO. CAO-Binnenvaart. info@shipcrew.nl info@shipcrew.nl info@shipcrew.nl info@shipcrew.nl nr. 2000-04 info@shipcrew.nl Tel. 06-22424148 VOOR MTS-DESPERADO zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 SEOC LTD. ZOEKT i.o.v. het ms. INGRID een matroos met functie matroos in dienstenboek. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Mail naar: info@seoc.com.cy SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS MUTATIE 1x matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl GEZ. KAPTEIN mts 1100t, 14op14 af, i.b.v alle papieren l.n.o.t. kost en reizen vrij Tel. 06-11103070 • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Prijzen revisie (andere types en merken op aanvraag): Scania D 11 € 8.050,- Scania DS 11 € 8.450,- (incl. turbo) Scania DS 14 € 10.850,- (incl. turbo) DAF DKA 1160 € 8.050,- DAF DKS 1160 € 8.425,- (incl. turbo) Mercedes OM 402 € 9.970,- Mercedes OM 442A € 10.755,- (incl. turbo) Volvo TD 100 A € 8.909,- (incl. turbo) Volvo TD 120 A € 9.052,- (incl. turbo) Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! M/S Adriënne - 605 ton, bj 55, 58.68 x 6.48 x 2.47, 950 m³, 400 pk, 2x slpk., alu. schuifluiken, buikdenning ‘04 M/S Aureus - 700 ton, bj 39, 63 x 7.09 x 2.63, 960 m³, 650 pk, 2x slpk., vlak ‘90 M/S Speranza - 826 ton, bj 61, 70 x 7.46 x 2.51, 1300 m³, 710 pk, 3x slpk., keuken ‘09 M/S La Vida - 1441 ton, bj 58, 80 x 9.50 x 2,83, 2000 m³, 1200 pk rev. 09, 2x slpk. M/S Fidelity - 1900 ton, bj 79, 100 x 9.50 x 3.01, 2650 m³, 1210 pk rev. 04, 3x slpk., badkamer ‘10 Nous renouvelons notre site Internet, excusé nous pour les inconvénients que cela apporte. Wij vernieuwen onze website, onze excuses voor eventuele ongemakken hierdoor. Wij doen net iets meer voor U! Wij kunnen aanbiedingen doen in verschillende categorieën. Wij aanhoren graag Uw wensen en zullen Uw wens proberen om te zetten in een realistisch voorstel welke aangepast is aan deze tijden. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden i.s.m GSK Invest. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Verkoop- installatie en reparatie centrum Riello Oliebrander € 619,- excl. BTW Elco Oliebrander €820,- excl. BTW Voor verdere uitbreiding van onze vloot zoeken wij nog moderne dubbelwandige schepen. Wij bieden u de best mogelijke indeling van uw schip tegen marktconforme vrachttarieven. Deze worden punctueel uitbetaald. Vaargebied: ARA, Rijn en aangrenzende rivieren en kanalen. Producten: Minerale oliën en lichte chemie. Indien u interesse hebt verzoeken wij u met ons contact op te nemen. GEFO Gesellschaft für Oeltransporte Kurze Mühren 2 • 20095 Hamburg Binnenschifffahrtsabteilung Ben Bornemann, tel: 0049 40 30 10 5189 Roland Sode, tel: 0049 40 30 10 5131 Wij zijn leverancier van Alutech stuurstoelen degelijke Noorse kwaliteit Alutech 500 series De Alutech 500 stoel is verkrijgbaar met twee typen onderstel, Standard en Office, en in vier verschillende kolom hoogtes. De Standard kan gemonteerd worden op de dekrail of direct op het dek. De Office versie wordt geleverd met glijders of wielen. Zithoogte en de voetensteun zijn gemakkelijk verstelbaar dankzij de Easy Touch gasveren, bediend vanuit de zitpositie. De rugleuning is volledig neerklapbaar, als de bovenbouw van de stuurhut moet zakken kunt u op de stoel blijven zitten. De kussens en armsteunen zijn gemakkelijk te vervangen. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl Marifoon antenne € 67,50 excl. BTW Floodline led-verlichting Verkrijgbaar in 12V/24V/230V 20/30/50Watt in warm wit en daglicht Lineair motor Brandstof verbruiksysteem tbv blauwbord in standaard uitvoering met één sensor. vanaf € 175,- excl. BTW € 1950,- excl. BTW Tracvision TV5 VX-351 (HDMI Ready) Portofoon € 2695,- excl. BTW De VX-351 is een compacte, vanaf € 152,- excl. BTW Vertex CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in balk, 2-delig, inbouw in Pet en portable uitvoering. excl. BTW vanaf € 459,- Ñ Techline 8” TL-8001 monitor voor enkel video weergave vervanging voor de Orlaco 9” CRT € 380,- excl. BTW SF 2007C 3 standen Kachel 600/1200/2000W met omvalbeveiliging € 45,50 excl. BTW 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000mAh batterij incl. lader. Verbandkoffer BHV/A basis inhoud, oranje koffer, € 185,- excl. BTW voldoet aan de eisen van de SI Acculader Start 520-2 12/24V 60 AMP € 320,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Dimplex verwarmings panelen 750/1000/1500/2000W vanaf € 214,- excl. BTW € 81,- excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen € 185,- excl. BTW Panelmount PM-TL80001-VV voor de TL8001vervanging voor de 9”Orlaco CRT € 105,- excl. BTW Diverse onderdelen leverbaar voor: Speck hydrofoor, zoals pakkingen etc. Waterzuiveringssytemen, filters en lampen etc. Startmotoren en dynamo’s Mag-Lite Zaklantaarn incl. batterijen € 35,50 excl. BTW Comet - 1250 reddingsboeiverlichting € 46,- excl. BTW

De Binnenvaartkrant 13 1 maart 2011 150 jaar Kanaal Bossuit-Kortrijk Op 7 februari was het 150 jaar geleden dat het eerste schip het Kanaal Bossuit-Kortrijk afvoer. Dit jubileum wordt het hele jaar gevierd met evenementen langs de vaarweg. De nadruk ligt vooral op de recreatieve functie van het kanaal, maar ondernemers vragen ook de economische functie van de vaarweg niet uit het oog te verliezen. Het 15 kilometer lange kanaal vormt de verbinding tussen de Schelde in Bossuit en de Leie in Kortrijk. Het werd in de 19e eeuw gegraven om steenkool en andere grondstoffen tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk te vervoeren. Na de opening op 1 oktober 1860 door koning Leopold I voer in februari 1861 het eerste schip het volledige kanaal af. Verbindingsas In de jaren ‘70 van de vorige eeuw werd de vaarweg aangepast voor schepen tot 1350 ton. Het kanaal Aluminium- en rvs-laswerken voor de binnenvaart Naast de bekende BX-deuren en BX-scheepsramen vervaardigt Broeckx Aluminium uit Antwerpen aluminium en roestvrijstalen onderdelen voor de binnenvaart. Dimitri Van den Bosch nam de zaak in 2005 over van Rudi Broeckx, nadat hij ruim twintig jaar had gevaren. Broeckx Aluminium werd op meerdere plaatsen verbreed en de sluizen in Bossuit, Moen en Zwevegem werden vervangen door grote sluizencomplexen. Alleen de drie sluizen in Kortrijk, die de toegang naar de Leie vormen, zijn nog in originele staat. Hun beperkte afmetingen verhinderen de doortocht naar de Leie voor grotere schepen. “Na de verkoop van ons schip in 2004 zijn we op zoek gegaan naar een bedrijf aan de wal dat aan onze verwachtingen beantwoordde”, vertelt Dimitri. “Wij wilden iets kopen dat in orde was. Rudi Broeckx en Cees Beerens hadden in 2001 geïnvesteerd in een nieuw pand op kaai 140. Viavia kwam ik te weten dat Broeckx te koop stond.” “Bij mijn eerste bezoek was het duidelijk dat de infrastructuur naar mijn goesting was. Alles zag er perfect uit en de locatie is ideaal. Samen met de andere bedrijven op kaai 138 en 140 hebben we de voorbije jaren diverse casco’s afgebouwd. Het is plezierig dat we als Belgen ook nog iets kunt verwezenlijken in de nieuwbouw.” Broeckx Aluminium heeft een eigen lasafdeling voor aluminium en rvs De afgelopen jaren zijn de overslagactiviteiten langs het kanaal toegenomen. In 2008 werd er zo’n 475.000 ton beton, hout- en metaalschout en veevoeders geladen en gelost. Na de dip door de economische crisis ontwikkelen de cijfers zich sinds afgelopen najaar opnieuw in stijgende lijn. Plaatselijke ondernemers dringen scheepsmateriaal in aluminium en roestvrijstaal. Zoals deksels, loopplanken, hijsevenaars, machinekamerdeuren, spiegelsteunen, roeftrappen en satellietsteunen. We maken en herstellen ook aluminium stuurhutten. Verder hebben we diverse sloten, klinken et cetera in stock liggen. De afgelopen jaren hadden we de handen vol met de binnenvaart, maar ook in de bouwsector pikken wij ons graantje mee.” er bij de overheid op aan om de vaarweg te moderniseren en de aansluiting op de Leie voor grotere schepen mogelijk te maken. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) West-Vlaanderen zou het kanaal een perfecte bypass kunnen vormen tussen de Leie en de Schelde in het kader van het Seine-Schelde-project. “Hierdoor kan Zuidwest-Vlaanderen via het water optimaal worden ontsloten met het hinterland”, aldus de Kamer. Deze visie wordt tot over de grens gedeeld: ook de KvK Grand Lille schuift het kanaal in haar studies naar voren als een verbindingsas voor de binnenvaart in en rond Lille. Knopen doorhakken Volgens de KvK kunnen de moderniseringswerken perfect gecombineerd worden met de verdere ontwikkeling van het kanaal als een recreatieve as. De intercommunale Leiedal werkt momenteel aan een visie over de toekomst van het kanaal. Omdat de klemtoon vooral op het toeristische en recreatieve aspect ligt, dringt de KvK erop aan om ook het economisch belang van de vaarweg mee te nemen in het studiewerk. De Kamer wil dat de overheid snel knopen doorhakt: “Anders varen er over 150 jaar alleen nog maar pleziervaartuigen op dit kanaal.” Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits gaf vorig jaar aan dat ze meer bedrijven wil overtuigen om het kanaal te benutten. Na de Leiewerken, zo zei Crevits, wil de regering de kanalen Roeselare-Leie en Bossuit-Kortrijk aanpakken. In dat kader zou er een plan MER worden opgemaakt voor de modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Het evenementenprogramma naar aanleiding van 150 jaar Kanaal Bossuit-Kortrijk is te vinden op www.150jaarKanaal.be. Vierde sluis Wijnegem is écht nodig Alleen de bouw van een vierde sluis in Wijnegem biedt soelaas om de stijging van het binnenvaartvervoer op het Albertkanaal op te vangen. Tot die conclusie komt een studie die is verricht in opdracht van NV De Scheepvaart. De vaarwegbeheerder gaat de Vlaamse regering adviseren de vierde sluis te bouwen. Naar verwachting zal de scheepvaart op het kanaal in de toekomst met 1 à 2 procent per jaar groeien. Er zijn nu al lange wachttijden aan de sluizen in Wijnegem. Daarom adviseert de studie een extra, 230 meter lange en 24 meter brede, sluis te bouwen. De werkzaamheden en een aluminium schrijnwerkerij. Het bedrijf staat bekend om zijn BX-deuren voor de binnenvaart. “Voor de Rafa-scheepsramen hebben we bijna alles op stock liggen. We kunnen de ramen ook inmeten en plaatsen. Voor de passagiersvaart maken we regelmatig schuiframen. Ze worden geplaatst door onze medewerkers die er niet voor terugdeinzen om naar Linz, Rouen, et cetera te rijden.” “Daarnaast vervaardigen we allerlei zouden ten vroegste in 2015 van start gaan en zo’n drie jaar duren. Met de bouw van de sluis zou ook de kromme brug van Wijnegem afgebroken en verhoogd worden. Omwonenden van het sluizencomplex hadden liever gezien dat de sluis die het dichtst tegen de Oude Turnhoutsebaan aanligt, vergroot wordt. Maar dat is geen optie, omdat de binnenvaart dan drie jaar lang slechts twee sluizen ter beschikking zou hebben. Voor de bouw van een vierde sluis zal de vaarwegbeheerder onteigeningen moeten doorvoeren. Over de omvang daarvan is nog niets bekend. Varen Van den Bosch staat nog steeds achter zijn beslissing om ondernemer aan de wal te worden. “Wat ik nu doe, vind ik plezierig. Ik heb veel sociale contacten en een team van gekwalificeerde en loyale medewerkers.” “We proberen onze belangrijkste klanten, de binnenvaartondernemers, zo flexibel mogelijk te bedienen. Als schipper wil je weleens ’s avonds of in het weekend geholpen worden. Ik ken het maar al te goed, want ik heb zelf gevaren. Nu pas Dimitri Van den Bosch nam de zaak in 2005 over van Rudi Broeckx. (foto Sarah De Preter) merk ik hoe moeilijk het is voor een bedrijf met de neus richting binnenvaart om daar op in te spelen. Het lukt niet altijd, maar we doen wel ons best om binnenschippers zoveel mogelijk te helpen.” Op mooie zomerdagen komt de gedachte weleens in hem op om terug te gaan varen. “Varen is mooi werk. Je maakt veel uren, maar je MET SCHEEPSSTOFFERING OP MAAT: bent alleen met het varen bezig en je hebt voor de rest weinig zorgen. Ik vaar nog weleens mee met mijn schoonbroer of een vriend en kan daar nog steeds van genieten. Maar ik vind het ook mooi om ’s avonds of de volgende dag van boord te stappen en naar huis te gaan.” WIJ KLEDEN HEEL UW SCHIP AAN! BANKEN GORDIJNEN TAPIJT VINYL BEDDEN MATRASSEN www.degostofferingen.nl Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant