Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 10 1

De Binnenvaartkrant 10 1 maart 2011 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Luxe en ruime tussenwoning, 4 slpkmrs met veel bergruimte, luxe keuken en badkamer, grote garage( 6 x 5 mtr), tuin op ZW. Gelegen in een rustige woonwijk nabij het historische centrum, NS station en diverse uitvalswegen. Volledig gemoderniseerd en vv hardhouten kozijnen en dubbelglas. Nieuwe CV installatie (2008). Woonoppervlak ruim 140 m 2 . Oplevering in overleg. Vraagprijs € 298.000,-- k.k. ‚ Bel gerust met 0653-805015 voor een vrijblijvende bezichtiging. TE KOOP Tel: 088 - 200 2000 makelaarsland.nl Funda.nl • jaap.nl Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP MTS 3600 ton klasse tm 2016 net schip redelijke prijs DIVERSE TANKSCHEPEN ENKELWANDIG VOOR GUNSTIGE PRIJZEN GEZOCHT dubbelwandig tankschip waar een enkelwandige op Ingeruild kan worden TEVENS KUNNEN WIJ DUWBAKKEN LEVEREN MOTORVRACHTSCHIP ORCHILLA 1050 ton gunstige voorwaarden Voor startende ondernemer met papieren Ook voor jachten kunt u bij ons terecht TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Tel. 06-53153374 Compagnie Française de Navigation Rhénane Zoekt voor haar transporten op de Europese waterwegen SERIEUZE BINNENVAARTONDERNEMERS welke bereid zijn om, met ondersteuning van een op de binnenvaart toegespitst bedrijf met filialen in Straatsburg, Kehl, Ludwigshaven, Thionville, Duisbourg, Dordrecht en Antwerpen, transporten uit te voeren op basis van een modern logistiek concept. HEEFT U INTERESSE? CFNR Dordrecht Laan der Verenigde Naties 101 3316 AK Dordrecht Telefoon: +31 78 6199130 Fax: +31 78 6199131 E-Mail: bevrachting.nl@cfnr.fr Vraagt u naar: De heer C. van Putten Martens B.V. is een dynamisch, klantgericht milieu- en logistiekgericht bedrijf dat industriële ondernemingen, overheden en de maritieme sector een passende oplossing biedt voor al hun problemen op het gebied van Milieu, Cleaning en Logistiek. Momenteel zijn wij op zoek naar: Schipper (in dagdienst) De functie Deze functie bestaat uit het, met een inzamelvaartuig innemen, vervoeren en afleveren van afvalstoffen inclusief de daarbij behorende documenten. Uw standplaats wordt of regio Rotterdam of regio Vlissingen-Oost. BEL SNEL 06-53109083 Schubertlaan 75 te Rotterdam TE KOOP Uw profiel Wij vragen iemand met de volgende eigenschappen: - in het bezit van een groot vaarbewijs - in het bezit van radarpatent en ADNR of de bereidheid hiervoor een opleiding te volgen - flexibele instelling Schipper (week op/week af) De functie De functie komt overeen met die van schipper in dagdienst zoals hierboven aangegeven. Gevaren wordt echter in een week op/week af systeem. Ons aanbod Voor de vacatures geldt dat wij een passend salaris en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Voor meerdere vacatures verwijzen wij u naar onze website WWW.MARTENSCLEANING.NL Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl Informatie en sollicitatie U kunt uw schriftelijke reactie binnen twee weken naar onderstaand adres versturen, t.a.v. dhr. S. Hendrickx: Spanjeweg 2 (havennummer 8614) | 4455 TW Nieuwdorp Tel. 0113-672210 | www.martenscleaning.nl

De Binnenvaartkrant 11 1 maart 2011 Werkgroep Binnenvaart Vlaanderen leert landrotten over vaarwegen Drie jaar geleden werd in Mechelen de Werkgroep Binnenvaart opgericht. De groep wil de vele ‘landratten’ die Vlaanderen rijk is in contact brengen met de waterwegen. Het idee is geïnspireerd op de talrijke nautische en maritieme educatieprojecten in Nederland. Herman Verwaetermeulen (80) is afkomstig uit Brugge, waar hij in zijn jeugd een gedeeltelijke havenopleiding genoot. Als medewerker van het West-Vlaamse jeugdwerk stuurde hij vanaf de jaren ’50 vele tienduizenden West-Vlaamse jongeren op kamp naar Zeeuws-Vlaanderen, onder andere om er mooi Nederlands te leren spreken. Op die manier kwam hij in contact met de Nederlandse waterscouts, schippers en havenautoriteiten. Verwaetermeulen leerde in Nederland ook zijn echtgenote kennen. FLAMEA en Voka samen verder De plannen waren er al lang, maar nu is het officieel: medio februari is Flanders Marine Equipment Association (FLAMEA) geïntegreerd in Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Alle FLAMEA-leden hebben hun lidmaatschap kunnen omzetten naar een lidmaatschap bij de KvK. FLAMEA, de federatie van Belgische maritieme bedrijven, promoot al twintig jaar de diensten van haar leden en verdedigt hun belangen. Om verschillende redenen was het Attitude In de jaren ’90 begon hij in België een tewerkstellingsproject voor werkloze schippers: Belgica Nautica. In die tijd werden afbraakpremies betaald voor spitsen die niet meer rendabel konden varen. Samen met scheepseigenaren die hun spits hadden gesloopt bood hij vaarvakanties aan voor mensen van de wal, met als doel de binnenvaart en het watertoerisme te promoten. Ook de in 2008 in het leven geroepen Werkgroep Binnenvaart heeft tot doel de Vlamingen meer bij de waterwegen te betrekken. De groep werd opgericht naar aanleiding van een oproep van Vlaams ministerpresident Kris Peeters om de binnenwateren in Vlaanderen terug op de kaart te zetten. “We zijn een groep actieve vrijwilligers die niet uit de binnenvaart komen”, vertelt Verwaetermeulen. “ “We hebben noch schepen, noch vracht, noch kaaien. Een aantal van ons komt uit het onderwijs of beleidskringen. We richten ons op de Vlamingen die geen schip hebben. We willen hen actief laten kennismaken met de waterwegen in ons land.” Daarbij wil de groep een attitudeverandering op gang brengen: de houding van mensen tegenover vervoer over water. Verwaetermeulen kijkt met bewondering naar Nederland: “Ik vind dat wij in Vlaanderen te gemakkelijk zeggen dat de Hollanders een echt watervolk zijn, terwijl dat gewoon een kwestie van beleid is. Toen ik 15 was, na de oorlog, kreeg ik al plannen van Rijkswaterstaat te zien wat ze met de grachten en sloten gingen doen. Men is daar gewoon consequent niet langer mogelijk om deze activiteiten op zelfstandige basis verder te zetten. “Na het screenen van een aantal mogelijke partners bleek Voka Antwerpen-Waasland voor ons de beste bruid te zijn”, aldus FLAMEA-voorzitter Aimé Bynens, die onlangs zijn handtekening zette onder een samenwerkingsprotocol met de KvK. Het huidige FLAMEA-bestuur gaat de integratie begeleiden en ervoor zorgen dat de leden ingeburgerd raken bij Voka. De traditie om regelmatig een vakgerichte voordracht te organiseren wordt in samenwerking met de Kamer verder gezet. Ook de deelname aan buitenlandse beurzen blijft in de nieuwe constructie gewaarborgd. “De FLAMEA-leden worden volwaardig lid van Voka”, zegt Luc Luwel, directeur-generaal van Voka bezig met de waterwegen en de scheepvaart. Niet voor niets genieten Nederlanders wereldfaam op dit vlak.” Sloepen bouwen De werkgroep heeft een aantal speerpunten op papier gezet, waaronder het bouwen van sloepen door technische scholen in Vlaanderen. Het idee is geïnspireerd op Interesse voor scheepvaart wekken is een kwestie van beleid ” Aimé Bynens (rechts) en Luc Luwel ondertekenden medio februari het samenwerkingsprotocol. (foto KvK) - KvK. “Door de integratie kunnen zij gebruik maken van onze dienstverlening, netwerkmogelijkheden en belangenbehartiging. Er wordt de botenbouwprojecten ‘Vletten op de Maas’ en ‘Vette Vletten’ waarmee de provincies Noord- en Zuid-Holland de maritieme en technische sectoren onder de aandacht van jongeren brengen. “Op advies van onze vrienden in Nederland hebben we niet alle 140 Vlaamse riviergemeenten aangeschreven maar de vijf provincies”, aldus Verwaetermeulen. “De provincie West-Vlaanderen heeft inmiddels opdracht gegeven om de eerste twee schoolsloepen te bouwen. Zo’n vijftien technische scholen interesseren zich voor het project. Ook de financiering begint te lopen.” “Het probleem is dat niet alle scholen ruimte hebben om een sloep te bouwen. Het zou mooi zijn als we per provincie een kempenaar konden aanschaffen waarvan we het ruim kunnen benutten als klaslokaal en atelier.” De werkgroep wil haar activiteiten onder de aandacht brengen door deelname aan nautische evenementen. In Vlaanderen worden de komende jaren tal van kanalen 150 jaar. “In de loop van dit jaar vinden diverse activiteiten plaats langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk. We hopen in dat kader de eerste sloep te kunnen presenteren. De komende jaren staan ook het Mandelkanaal, de Schotenvaart, het Beverlokanaal en de Zuid-Willemsvaart in de kijker. In elk van die streken heeft men belangstelling voor ons project.” Met het sloepenproject hoopt de werkgroep in eerste instantie een band te creëren tussen jongeren en scheepvaart. “We maken ons ook sterk voor het terug opnemen van vaarklassen en vaarvakanties in het lager onderwijs”, aldus Verwaetermeulen. Een ander speerpunt van de werkgroep is het toegankelijker maken van de kanaaloevers van kleinere kanalen. Daarnaast wil de werkgroep vaarroutes uitwerken voor scholen. Herman Verwaetermeulen hoopt nog zo veel mogelijk resultaten van dit volkseducatieve project mee te mogen maken. “We willen geen stichting of vzw worden. In feite moeten onze activiteiten op een bepaald moment gewoon onderdeel gaan uitmaken van het beleid.” een jaarprogramma opgesteld en de website van FLAMEA wordt gelinkt aan de site van de Kamer.” Spoorbruggen worden opgekrikt De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) gaat samen met Infrabel en NV De Scheepvaart de spoorbruggen verhogen die het Albertkanaal tussen de wijken DAM en Luchtbal in Antwerpen kruisen. Het kanaal zal lokaal ook worden verbreed. De werkzaamheden gaan in de zomer van start en zullen zo’n drie jaar duren. De bruggen van de spoorlijnen 12 en 27A over het Albertkanaal moeten meer dan 2 meter worden verhoogd om in de toekomst 4-laags containertransport mogelijk te maken. Ze worden vervangen door boogbruggen, als de brug van de hogesnelheidslijn. Tegelijk met de bruggenverhoging worden vernauwingen van het Albertkanaal onder de bruggen weggewerkt en worden nieuwe kademuren gebouwd. De werken zijn aanbesteed en zullen nog deze zomer van start gaan. De verhoging van de spoorbruggen is een onderdeel van het Masterplan 2020 voor de Antwerpse regio. Dit plan voorziet de verhoging van alle bruggen over het Albertkanaal tussen Antwerpen en Meerhout tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Ter hoogte van de bruggen wordt het kanaal verbreed, wat een vlotte doorstroming van de binnenvaart mogelijk moet maken. Kraan valt in kanaal Tijdens baggerwerken op de werf van de nieuwe Scheepsdalebrug in Brugge is onlangs een 5 meter hoge kraan in het Kanaal Gent-Oostende beland. Dat gebeurde toen de kraan van een ponton de oever op wilde rijden. De kraanmachinist bleef ongedeerd. Hij kon zelf de cabine verlaten en uit het water klimmen. De kraan blokkeerde enkele uren de scheepvaart op het kanaal maar kon nog dezelfde dag uit het water worden geborgen. WenZ-Zeekanaal investeert 20 miljoen euro De afdeling Zeekanaal van Waterwegen en Zeekanaal investeert dit jaar zo’n 20 miljoen euro in haar vaarwegennet. Zo wordt in Tisselt de kaaimuur van de firma Promat verlengd, waardoor het bedrijf meer goederen kan aan- en afvoeren met schepen. In Zemst staat de verdere vernieuwing van de sluis op het programma. In de loop van het jaar worden de zinkdeuren vervangen. Op het Kanaal naar Charleroi worden de aanmeerfaciliteiten aan de sluizen verbeterd. De kaai Lemaire in Sint-Pieters-Leeuw wordt aangepast. Verder zal er worden gebaggerd in de twee zwaaikommen op het kanaal. Er is ook een studie in de maak naar de modernisering van het kanaal en de doortocht in Halle. Hierin wordt een scenario verwerkt voor de definitieve vervanging van de Bospoortbrug die in september om stabiliteitsredenen moest worden afgesloten voor het verkeer.

Binnenvaartkrant