D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Tweede leven voor jarig Kanaal Bossuit-Kortrijk? 13 Veel lof voor werk van Martin van Dijk tijdens Rijnstremming 19 Widerstand gegen Wasserstraßenreform wächst 29 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 5 - 1 maart 2011 Uitbreiding Maasvlakte 1 EUBO start tankvaartforum Samenwerkingsverband EUBO is op zijn website www.schippersvoorschippers.nl een apart tankvaartforum begonnen. Het is bedoeld als discussieplek voor alle betrokkenen uit de tankvaart. “Gezien de huidige ontwikkelingen in de tankvaart is overleg tussen de diverse partijen belangrijk. Schippersvoorschippers nodigt bij deze belanghebbenden, bestuurders, bevrachters, verladers en binnenvaartondernemingen uit hun visie neer te leggen over de ontwikkelingen binnen de tankvaart”, aldus initiatiefnemer Anton van Megen. “Schippersvoorschippers biedt een platform voor serieuze meningen die ook ondertekend worden, meningen die met respect voor elkaar uitgedragen worden.” Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Er wordt niet alleen gewerkt aan Maasvlakte 2, ook op Maasvlakte 1 kunnen op korte termijn de allergrootste containerschepen terecht. Daarvoor moest de Amazonehaven (de insteekhaven tussen ECT en EMO) worden verbreed van 255 naar 305 meter. Rotterdam heeft na de beslissing van de Deense deepsea-rederij Maersk om miljarden te investeren in vijftig containerschepen van maar liefst 18.000 TEU groot, toch al een unieke haven, omdat deze schepen in Europa alleen nog maar in Rotterdam kunnen afmeren. Op de foto zijn mensen van de onderaannemer Van Splunder Casino Tankvaart Voor de bevrachtingskantoren Oeltrans, Max Sötje en Tankfracht is afgelopen vrijdag (25 februari) surseance van betaling verleend door kantongerecht Hamburg. De schulden bij de bank, tankvaartondernemers en toeleveringsbedrijven zijn te hoog opgelopen. Oeltrans zelf doet geen mededelingen. Over de oorzaak van het faillissement zijn de vele gedupeerde tankvaartondernemers het eens. Door (veel) te hoge vrachtprijzen te garanderen zonder dat daar dekking voor was in de vorm van vaste prijs-contracten met verladers, gokte het bedrijf op een hausse in de tankvaart. Toen die hausse uitbleef, groeiden de schulden. Dit ‘gokgedrag’ komt wel meer voor in de tankvaart, maar volgens CBRB-directeur Jan Vogelaar mag niet uit het oog worden verloren dat er veel firma’s zijn die zich daar niet schuldig aan maken. “Wat je niet ziet is dat er veel degelijke firma’s zijn, die wel ‘back to back’ werken, die alleen contracten met de varende ondernemers sluiten als daar ook dekking voor is bij verladers. Ondernemers dus die niet als een blinde gokken op betere tijden." "Zoals het zich nu laat aanzien werden bij Oeltrans schepen ingehuurd voor prijzen die niet waar gemaakt konden worden. Het kan heel goed gaan en dan word je er rijk van, maar het kan ook verkeerd gaan.” Opstappen Het beeld van ‘de gokkende bevrachter’ wordt nog versterkt door het imago dat eigenaar Stefan Gerken bij de schippers heeft. “Vorige week bleek bij de vergadering in Düsseldorf dat hij voor vijf miljoen heeft verbouwd aan zijn huis voor rekening van Max Sötje”, vertelt een gedupeerde tankvaartondernemer. “Bovendien stonden er acht auto’s voor hem op de zaak en beschikte hij zelfs over een privévliegtuig.” bezig met het grondverzet, zodat de haven kan worden uitgebreid. EMO moest daarvoor iets schikken, maar die krijgt een extra opslagterrein aan de overkant van de Hartelhaven. Veel ingrijpender is het voor de vele vissers, voor wie de Amazonehaven het stekje bij uitstek was om (volgens ingewijden) platvis en rondvis te vangen. Je kon er met de auto tot vlak bij het water komen, zodat bij slecht weer ook vanuit de auto kon worden gevist, vertelt een website van enthousiaste ‘zeevissers’. Dat is dus verleden tijd. De vissen kunnen opgelucht adem halen. (foto Wereldfotograaf.nl) Op dat laatste zou inmiddels beslag zijn gelegd. Gerken bood dinsdag 15 februari, bij een vergadering met de aangesloten tankvaartondernemers in het Congress Center Düsseldorf, aan op te stappen als manager als dat de zaak zou kunnen helpen redden. De getroffen schippers werd voorgesteld hun tegoeden bij de drie kantoren – bij elkaar zo’n 14 miljoen euro – om te zetten in achtergestelde leningen. Ook zouden ze een aanzienlijk lagere dagvergoeding moeten aanvaarden. “Een voorstel waar je niet mee akkoord kon gaan”, aldus een andere schipper. “Want je zou van die lagere prijs ook voortaan de gasolie zelf moeten betalen.” De woensdag na de vergadering ontvingen alle schippers het voorstel voor de continuering van de drie kantoren zwart op wit: “Gebruik uw verstand”, stond in het begeleidend schrijven. Lees verder op pagina 5 >> Robert Tieman wordt directeur CBRB Robert Tieman wordt algemeen directeur van het CBRB. Het algemeen bestuur van het CBRB heeft unaniem ingestemd met zijn benoeming per 1 september. Tieman zal samen met Jan Vogelaar een directieteam vormen. Vogelaar wordt als directeur verantwoordelijk voor de financiën en de interne organisatie. Dat is hij momenteel, als adjunctdirecteur, ook al. Robert Tieman is sinds 2006 werkzaam bij het CBRB als secretaris Veiligheid en Milieu. De functie van directeur was formeel nog niet ingevuld sinds Ton Roos door ziekte een stap terug moest doen. De vereniging werd sindsdien geleid door Vogelaar. BINNENVAARTNIEUWS MOBIEL WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/MOBIEL Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl