Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 8 15

De Binnenvaartkrant 8 15 februari 2011 OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bosma Maritiem Te koop; Sleepboot “Argo”, b.j. 1907 te Gdansk ombouw 1950 te Scheveningen, 600 pk MWM (b.j. 1950), afm. 27.00x5.40x1.50m, originele woning met ruime accommodatie. Zeer geschikt voor vaste bewoning, SI verlopen 2006. Te koop; Kempenaar “” , b.j. 1926 te Deest, 380 pk Volvo Penta, ruim schip voor diverse doeleindes geschikt. Te koop; Bilgeboot “” b.j. 1925, 100 pk GM, professioneel opgezette bilgeboot met concurrentie beding, schone tanks en SI tot 2014. Voor diverse doeleindes geschikt. bosmamaritiem@gmail.com – 0031 (0)628-839223 Jachtmakelaardij de Maas vraagt dringen goed onderhouden motorjachten ter bemiddeling. Wij verkopen uw schip vanuit onze goed bereikbare verkoophaven in zuid/midden Nederland. TE KOOP Ponton Bwjr: 06/2009 45x10x2.80 m. 834 ton. Nieuw scheepsattest + ADNR + meetbr. 2 spuds 12.00 m. Geen lieren. 2 koppellieren 25 ton. Dekschuit Bwjr.1955 (gelast). 28x5.60x1.22 m. 122 ton. SI-C (geldig tot 06/2013) ADNR-certificaat, Geldige meetbrief. Diktemetingsrapport 09/2010. Uitstekende staat van onderhoud. PONTONS EN DEKSCHUIT ZIJN OOK TE HUUR. HADU-anker 810 kg. met wartel. (ex) Douane patrouillevaartuig 12.05x3.75x1.20 m. Bwjr: 1994 180 p.k. Scania. Vaartuig verkeert in uitstekende staat van onderhoud. 2 duwbakken 48x6.60x2.51 m. 662 ton.Bwjr. 1981. Ieder met generator 12,5 KVA + 1x centrifugaal en 1 x membraampomp. Nieuwe certificaten SI-C geldig tot 07/2017 + geldige meetbrieven. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@kpnmail.nl Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Centina, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 T.K. Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 T.K. Boegschroef 550PK, schroef 1200. Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 Schubertlaan 75 te Rotterdam TE KOOP Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent Wij verwachten: Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: ROTTERDAM / BOTLEK Een enthousiaste: SCHIPPER-VERKOPER / BUNKERSTATIONMEDEWERKER - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Rotterdam - Rijbewijs WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. Wij bieden: - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer - Toekomst in de oliebranche Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. H. van der Wal Tel. 010-4722788 of Tel. 0881007800 / dhr. A.v.Vliet / B.v.Kol

De Binnenvaartkrant 9 15 februari 2011 Leegpompen en tegelijk rechtzetten In de vroege ochtend van zondag 13 februari, exact een maand na het ongeluk met de tanker Waldhof, liggen de drie de bokken van Mammoet vastgemaakt aan het wrak van de tanker, klaar om het schip te bergen. Begonnen wordt met het lenzen van het rivierwater uit de tanks in de boeg van het schip. Het water wordt in de Rijn gepompt. Al spoedig komt het schip 2 à 3 meter omhoog en gaat de boeg drijven. De tanker wordt precies op zijn plaats gehouden door de bokken, waarbij de Atlas en de Amsterdam tegelijk met het omhoog komen het schip gecontroleerd zeer langzaam om zijn as draaien. De sterke pompen draaien op volle toeren, om ook andere compartimenten zoals de beun leeg te pompen en het schip daarmee verder te stabiliseren. Gaandeweg drijven kranen met de Waldhof in hun midden richting oever, weg van de vaargeul. Lange tijd maakt de Waldhof nog slagzij, maar het risico van terugkantelen neemt steeds meer af. Terwijl deze berging plaatsvindt, maken reddingswerkers zich op om aan boord te gaan en de woning te inspecteren. ’s Middags treffen zij in een totaal verwoeste woning één van de vermiste bemanningsleden aan. Zuur Het is één van de laatste fases in een reddingsactie die al langer dan een maand duurt. Twee weken geleden berichtten we hier dat men nog bezig was waterstofgas uit de tanks van de Waldhof te spuiten met behulp van stikstof. Pas als het gas was verwijderd, zou het mogelijk zijn om de lading zwavelzuur uit de tanks te pompen en over te slaan in twee gereedliggende tankbakken. Dat is anders gelopen. De lading zwavelzuur bleek namelijk niet zo gemakkelijk over te pompen, doordat het geen homogene Hart onder de riem Maandag 31 januari bezochten drie medewerkers van Fiwado schippers die door het ongeluk met de Waldhof toen al meer dan twee weken noodgedwongen stil lagen om hen een hart onder de riem te steken. Bepakt en bezakt met verse gevulde koeken en exemplaren van De Telegraaf reisden Leon Schmidt, André van Fessem en Robert de Jong af naar Bingen, Mainz, Wörms en Mannheim. Daar bezochten de medewerkers van het bunkerbedrijf zo veel mogelijk schippers, die ze voorzagen van de typisch Nederlandse producten. “De schippers reageerden zeer positief en het initiatief werd enorm gewaardeerd.” Schematische weergave van het plan voor de berging. Leegpompen en kantelen. stof meer was in de tanks. Onderin een dikke brij en bovenin veel dunner product. Besloten werd de tanks eerst weer te mengen. Er werd wel zwavelzuur overgeslagen, maar uiteindelijk is meer dan de helft van de lading alsnog in de Rijn terechtgekomen. Grotendeels stroomde bij nader inzien door de onder water liggende ventielen zeer geleidelijk zwavelzuur in de rivier – alles bij elkaar zo’n 900 ton – en nog eens 350 ton werd opzettelijk – gecontroleerd – in de Rijn gelost, omdat het overpompen niet slaagde. Het gevolg voor de zuurgraad van de rivier bleek minimaal, ruim binnen de gebruikelijke marges van de PH-waarde van het rivierwater. Afvaart Ten tijde van de vorige editie was al een week lang opvaart mogelijk langs de Lorelei, hoewel gecontroleerd en onder begeleiding. Kort na de publicatie van de vorige Binnenvaartkrant bleek dat ook de afvaart zeer geleidelijk weer mocht. In het weekend van 5 en 6 februari konden zelfs alweer koppelverbanden de Lorelei passeren. Daarmee werden de boven Lorelei ‘opgesloten’ schepen uit hun benarde positie bevrijd, hoewel het nog dagen duurde eer de honderden schepen, waarvan sommige sinds 13 januari hadden stilgelegen, weer aan het varen waren. Tijdens de bergingswerkzaamheden afgelopen weekend werd de Meer vraag naar uitgebreide stremmingsverzekering Dat Vereniging Noord Nederland een standaard stremmingsregeling heeft in haar collectieve P&I-contracten verzacht voor de achttien leden die door het ongeluk met de Waldhof hebben vastgelegen, de pijn een beetje. “Bij een obstructie van de waterwegen, zoals bij de Waldhof, ontvangen de schippers die gestremd hebben gelegen een vergoeding van 25 eurocent per ton per dag met een maximum van twintig dagen”, zegt directeur Bonno van der Wal. “Wel moet een wachttijd in acht worden genomen van 96 uur. Dit geldt voor alle drogeladingschepen, dus ook duwbakken, en motortankschepen.” Bonno van der Wal vertelt dat Noord Nederland haar leden – met uitzondering van motortankschepen – drie jaar geleden in staat stelde een verdubbeling van de stremmingsregeling af te sluiten. De berging van de Waldhof zondagmorgen: het schip werd tegelijk leeggepompt en rechtgezet. (foto’s WSA Bingen) “Deze regeling houdt in dat de vergoeding verhoogd wordt tot 50 eurocent per ton en de wachttijd wordt teruggebracht tot 48 uur. De uitkeringsduur bedraagt wederom maximaal twintig dagen. Dit is geen collectieve regeling. Tegen een geringe meerpremie van de P&Iverzekering kon deze regeling facultatief worden afgesloten.” “Voor zover je van geluk kunt spreken in een geval zoals bij de Waldhof konden vijf bij Noord Nederland verzekerde schepen die in deze stremming lagen, een beroep doen op deze uitgebreide regeling”, stelt Van der Wal. De directeur zegt dat veel leden die indertijd door welke reden of oorzaak ook destijds niet besloten zich extra te verzekeren tegen het stremmingsrisico, zich nu alsnog aanmelden. “Dat komt door de zeer geringe meerpremie”, aldus Van der Wal. SON toont betrokkenheid vaart opnieuw volledig stilgelegd, maar zondagavond konden alweer schepen in de opvaart passeren. Gisteren, maandag overdag werden de voorbereidingen getroffen om de vaart weer volledig vrij te geven. Straks is het ongeluk met de Waldhof voor velen een boze herinnering. Nog maanden, wellicht jaren, lang zal de balans opgemaakt worden en gesproken worden over de aanleiding en de oorzaak van het ongeluk, maar zeker ook over de duur van de stremming, een naoorlogs record dat niemand had gewild. Begin vorige week heeft Alex Jansen een groot aantal getroffen schippers op de Bovenrijn bezocht om ze namens Schepen Onderlinge Nederland een pakket met Hollandse lekkernijen aan te bieden. Meteen gaf de nieuwe acquisiteur uitleg over de stremmingsdekking die de P&I-verzekering biedt. Alex Jansen was onder de indruk van de professionele houding van de bezochte ondernemers: “Ook bij bijzondere gebeurtenissen komen de kwaliteit en mentaliteit van scheepvaartondernemers bovendrijven. Er was volop begrip voor de standpunten en beslissingen van andere partijen, ook al schaden die soms het persoonlijk belang van de schipper.” Schepen Onderlinge Nederland gaat naar aanleiding van de langdurige stremming door de Waldhof zijn dienstverlening en het geboden verzekeringspakket verder optimaliseren. “Om zo ook in de toekomst als 100 procent betrokken binnenvaartverzekeraar uitstekende service en verzekeringen te kunnen bieden.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant