Views
1 year ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 6 15

De Binnenvaartkrant 6 15 februari 2011 GEVRAAGD VOLMATROOS per direct op DB Amazone. Tel. 06-53312888 / +32 475547476 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl De VT Group (Verenigde Tankrederij) is een betrouwbaar, zelf onderhoudend maritiem bedrijf met een gezonde dosis pragmatisme. Wij bieden klanten innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. VT is in 1916 in Rotterdam opgericht en levert haar gespecialiseerde onafhankelijke services momenteel in Europa en in Centraal Amerika (Panama). Wij zijn gespecialiseerd in het vervoer van blanke en zwarte minerale producten, biobrandstoffen en chemie. Ook bunkeren en vervoeren wij brandstoffen en smeermiddelen. Op korte termijn zoeken wij een: T.K. J. SIPMA EENMANSZAAK Boegschroef 430PK, schroef ms Maria-S, 928 ton, zoekt 1 meter. Boterman Techniek bv volmatroos, liefst a/b wonend. Tel. 06-54287373 Tel. 0031-649913379 TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Tel. 06-53153374 (AANKOMEND) INSPECTEUR TECHNISCHE DIENST Belangrijkste taken: - Planning, begroting, organisatie en uitvoering van het vloot onderhoud en groot survey; - Betrokkenheid bij nieuwbouw- of verbouwprojecten; - Technische en financiële administratie; - Het volgen van en adviseren over technische ontwikkelingen, ook op het gebied van veiligheid en milieu. Functie-eisen: - Technische opleiding op minimaal MBO niveau of vergelijkbaar; - Ruime kennis en praktische ervaring met scheepsinstallaties in de binnenvaart of kleine zeevaart; - Ervaring met automatiseringssystemen; - Goede contactuele eigenschappen en het kunnen werken in teamverband; - Aanleg voor planning, organisatie en ontwikkeling op technisch gebied; - Goede uitdrukkingsvaardigheid, zowel in de Nederlandse als in de Duitse en Engelse taal; - Bekendheid met ADR/ADNR en ROSR. Wij bieden: - Een uitdagende en afwisselende functie; - De mogelijkheid opleidingen te volgen; - Marktconforme arbeidsvoorwaarden waaronder bedrijfsauto. Belangstellenden worden uitgenodigd hun schriftelijke sollicitatie met Curriculum Vitae binnen 14 dagen na het verschijnen van deze advertentie te zenden aan: VT Group (Verenigde Tankrederij B.V.) HR afd. t.a.v. de heer J. Visser. Postbus 59005, 3008 PA ROTTERDAM jvisser@vtgroup.nl De kantoororganisatie is gevestigd Nijmegenstraat 1 te Rotterdam Havennummer 2181A Telefoon 010-4876200 Website: www.vtgroup.nl Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! www.huizinga-snijder.nl TOLHUIS SHIPPING BV ZOEKT voor de tankschepen Bolero IV en Bolero V, matrozen en stuurmannen. Loon volgens Nederlandse condities Schr. sollicitaties naar: sdv@ tolhuisshipping.nl GEVRAAGD OP KVB CARISMA: stuurmannen en matrozen. Vaarregeling 3 weken op / 3 weken af. Loon volgens CAO Binnenvaart. Tel: 06-53153374 LASER SERVICE Ik ben op zoek naar werk als fotolasser en pijpfitter, veel ervaring in metaal constructies, over heel Nederland en België. Tel. 0032-497246101 GERWIL ZOEKT i.o.v. ms Cyrano, 1 x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. crew@gerwil.com GERWIL ZOEKT i.o.v. ms Seinpost, 1 x (licht) matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. crew@gerwil.com GEVRAAGD VOOR 1 MAART ! Deksman- leerling matroos met dienstboekje, op schip circa. 1200 ton. Geen systeemvrt., Int. vrt en Donau, loon/vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0031-646216078 TE KOOP RADIOGR BEDIENINGEN voor autokranen bijv : 8 knops (zelf te plaatsen) € 550,00 Boterman Techniek bv Tel. 06-54287373 Te koop: MCS, 135 x 14,20, ca 5000 ton. Recent bouwjaar en zeer goed uitgerust. Evt. inruil mogelijk en vast werk bespreekbaar. Reacties kunt u sturen naar bureau van dit blad onder nummer: 20110401 P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Tel. 010.28.49.965 Mob. 0653.14.27.01 Mail : Info@phtimmer.nl Site : www.phtimmer.eu WIR KAUFEN SCHIFFE Gütermotorschiffe für eigene Flotte zu kaufen gesucht! Ab 78.00 m bis 110.00 m Länge Amer Shipping BV is een gerenommeerd internationaal scheepvaartbedrijf / bevrachtingskantoor opererend in heel Europa. Voor haar rederij is Amer Shipping op zoek naar een: Ervaren schippersechtpaar In het bezit van de benodigde papieren + Rijnpatent voor een schip van 110x11,45 m. Wij bieden u: - Goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden - Varen meestal van maandag tot en met vrijdag Bereid om ook in het weekend te varen Heeft u interesse en/of vragen dan kunt u uw reactie richten aan Amer Shipping BV, Postbus 72, 4940 AB Raamsdonksveer of via mail secretariaat@amerpoort.com, contactpersoon mevrouw Anke van Strien, telefoon 0162-570300, mobiel 06-12743140 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Personeelsplanner HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Angebote an „RAST GMBH“ in der Au 19 / D-61440 Oberursel/ Taunus, Germany Tel.: +49 6171-987 9691/ Fax: 6171-987 9693 Mobil: +49 172 6621622 / Mail: rast-gmbh@t-online.de Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Verkoop Service DIVERSE ACTIES • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl

De Binnenvaartkrant 7 15 februari 2011 Veelzijdige verkeersleider Fokko Boersma, verkeersleider bij Post Dordrecht, treedt na 31 jaar per 1 maart vervroegd uit, maar blijft behouden voor de binnenvaart. Dat is hem geraden ook. Hij is pas 55 en heeft de sector veel kennis en ervaring te bieden. Nog belangrijker is: hij weet die boodschap ook goed over te brengen. Op 25 februari neemt hij afscheid van Rijkswaterstaat. Het vak van verkeersleider is veeleisend en vergt ook bepaalde vaardigheden van de man of vrouw in kwestie, die na een bepaalde leeftijd niet meer zo vanzelfsprekend zijn: reactievermogen, beeldobservatie, rationeel beslissingen nemen. Dat althans stond jaren geleden in een rapport van de onderzoekers van bureau Berenschot en op basis daarvan heeft RWS besloten dat verkeersleiders vervroegd uit konden treden: functioneel leeftijdsontslag. Een regeling, tegenwoordig bekend als SBF (substantieel bezwarende functies), waar Fokko Boersma gebruik van maakt. “Ik ga niet niks doen”, zegt hij nuchter. Sinds 1 januari 2011 is Fokko Boersma directeur-eigenaar van Nautisch Adviesbureau Boersma (NAB) en is hij binnen zijn netwerk in binnenvaart en recreatievaart welkom als nautisch voorlichter. Bovendien vaart hij af en toe als afloskapitein en loods. Het bloed stroomt waar het niet gaan kan. “Aan boord bij relaties en vrienden in de binnenvaart. Ik ben wel weer van plan het vaker te gaan doen. Mijn hart ligt toch een beetje op de binnenvaart.” Fokko werd geboren op 28 februari 1956 aan boord van het op het Overijssels Kanaal ingevroren motorschip Spes. Hij voer op z’n 21e als kapitein op een Nedlloyd-tanker ‘naar boven’. Dat was in 1977, het jaar waarin hij zijn vrouw ontmoette. “Zij is echt van de wal, heeft niets met binnenvaart.” Samen varen zat er niet in. “Meevaren met mooi weer kan ze wel waarderen, maar bijscheppen in het gangboord zat er niet in.” Een half jaar voer hij op het zeegaand patrouillevaartuig RHD7 voor Hoek van Holland, daarna was hij sluiswachter op de Hartelsluizen. Een lang jaar. “Dat was het niet voor mij, ik wilde varen.” Dat kon bij RWS, Fokko Boersma met achter hem de verkeerscentrale Dordrecht, die binnenkort wordt gerenoveerd en voorzien van volledig nieuwe apparatuur en dito interieur. (foto MGR) op directievaartuig Jan Blanken, waar hij als schipper/bootsman de tijd van zijn leven had. “Zes jaar op de Jan Blanken was één van de leukste dingen die ik heb gedaan. We kwamen overal in het land, waren nauw betrokken bij de aanleg van de stormvloedkering Oosterschelde op het werkeiland Neeltje Jans en deden PR-werk voor gasten van over de hele wereld bij de pijlers in de bouwputten en voor RWS.” Carrière Op de Jan Blanken zat hij al snel aan het plafond van de mogelijkheden. “Ik was nog jong, wilde nog wat carrière maken. Als je verder wilt, werd er gezegd, kun je beter overstappen naar de patrouilledienst.” Aldus geschiedde. In 1986 werd hij gezagvoerder op de RWS 17. Intussen haalde hij alle benodigde diploma’s om door te stromen bij RWS. In 1987 werd hij gevraagd het nieuwe meld- en volgsysteem MVS (voorloper van IVS90) op te zetten. “Toen dat op de rit stond, ben ik teruggekeerd naar de schepen.” Hij werd gezagsvoerder op de RWS 18 en vervolgens gedetacheerd in Alblasserdam bij de aanleg van de tunnel onder de Noord, als tijdelijk mobiel verkeersleider. “Scheepvaart en baggerschepen moesten begeleid worden bij het graven van de sleuf voor de tunnel.” In 1991 werd EINDELIJK GREEN AWARD VOOR BINNENVAART hij bevorderd tot mobiel verkeersleider. Toen was hij aan de beurt om op de verkeerspost in Dordrecht verkeersleider te worden. Dat betekende toch weer leren. “Voor het basisdiploma NNVO en de regionale kwalificaties.” Is het werk van verkeersleider echt zo zwaar? “Toen dat rapport van Bereschot uitkwam, voelde ik het niet zo. Maar als je jong bent ervaar je dat niet. Als je ouder wordt, ga je het merken aan sommige dingen. Jongere collega’s kunnen sneller schakelen. Na je opleiding werk je eerst drie maanden met een mentor naast je. Daarna is het een groeiproces. Ik leerde nu af en toe ook nog dingen. De routinematige zaken zijn bekend maar voor sommige situaties zijn gerichte oplossingen niet altijd voor handen en moet je improviseren.” Eén keer moest Fokko Boersma aan “Ellende door vrij eroderende oevers is niet te overzien” Als Rijkswaterstaat doorgaat met het plan om de harde oeverbescherming te verwijderen op de Maas en de Geldersche IJssel, is de “ellende met optredende ondieptes niet te overzien”. Dat schrijft Koninklijke Schuttevaer in een brief aan minister Melanie Schultz. Daarom verzoekt de vereniging haar om een rustpauze van een jaar te nemen zodat eerst goed onderzoek gedaan kan worden naar de gevolgen. de noodrem trekken. “Een zeeschip kwam uit de Krabbegeul varen en maakte snelheid. Een Franse spits voer op de Dordtse Kil en ik zag dat ze op een aanvaring af koersten. De spits reageerde niet op mijn oproep en ik heb de loods van het zeeschip Koninklijke Schuttevaer stelt niet per definitie tegen natuurvriendelijke oevers te zijn (het oogmerk van de operatie is namelijk dat de natuur vrij spel krijgt door de oevers vrij eroderend te maken). Sinds 1989 is de totale lengte van zulke oevers toegenomen van 150 naar 440 kilometer. Zonder noemenswaardige problemen. De vereniging wijst de minister erop dat de harde oeverbescherming in de jaren ’50 niet voor niet is aangebracht in die twee en in andere rivieren: “omdat het voor vaarwegbeheerders ondoenlijk was regelmatige verondiepingen als gevolg van de wisselende waterstanden en de invloed door de scheepvaart te vorkomen. Dat is goed gelukt.” En: “Het Nederlandse vaarwegennet staat internationaal model voor een uiterst adequaat en vitaal infrastructuurnetwerk waar we trots op mogen zijn.” Geen enkele beroepsvaarder kan daarom begrijpen dat Schultz’ voorganger Tineke Huizinga besloot om in de Maas en de Geldersche IJssel de oeverbescherming te verwijderen, aldus Koninklijke Schuttevaer. In de brief waarschuwen voorzitter Annemarie Jorritsma en directeur Kees de Vries dat snelheidsbeperkingen om afkalving van oevers na verwijderen van de stenen niet aanvaardbaar zijn voor toen een verkeersaanwijzing gegeven: blijf binnen de monding van de Krabbegeul.” Een ingreep die de verkeersleider alleen neemt als het faliekant fout dreigt te gaan. “We konden hier de rookpluim zien boven de bomen toen de loods voluit achteruit gaf.” Normaliter houdt de verkeersleider het bij informatie aan de scheepvaart, nautisch jargon in Nederlands, Duits, Engels of Frans. “We hebben hier te maken met zeevaart, soms vrijgesteld van loodsplicht. Onze core business is verantwoordelijk zijn voor het vlot, veilig en milieubewust afwikkelen van scheepvaartverkeer.” De afgelopen acht jaar hield Fokko Boersma zich ook met de PR van RWS bezig. Werkbezoeken ontvangen, voorlichting geven en met het BVB shiphoppen tijdens werkbezoeken. Dat werk kon de komende jaren weleens worden doorgezet. Er zijn in elk geval contacten genoeg. Hij heeft ook volop contacten met Stichting Recreatietoervaart Nederland, bekend van het project ‘Varen doe je samen’. “Ik krijg het nog druk.” de scheepvaart. Die zullen worden aangevochten. “De schade aan schepen en voortstuwingsmiddelen als gevolg van drijven oevermateriaal dat losraakt of drijvende bomen, zal op de Overheid worden verhaald. Hetzelfde geldt voor oponthoud door stremmingen na hoogwater.” OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM STORK DEUTZ BOLNES WÄRTSILÄ WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

De Binnenvaartkrant