Views
1 year ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 58

De Binnenvaartkrant 58 15 februari 2011 Eén op één contact met het talent van de toekomst LUSTRUM EDITIE WOENSDAG 20 APRIL 2011 WAAROM MEEDOEN? Het Navingo Maritime & Offshore Career Event is hét grootste en meest toonaangevende evenement in Nederland waar de top van de maritieme en offshore industrie zich presenteert. BEURS-WTC TE ROTTERDAM Meer dan 125 topbedrijven uit de gehele maritieme cluster zullen zich presenteren aan het talent van de toekomst. Nergens in Nederland komt men zo veel maritieme bedrijven bij elkaar tegen. Hierdoor wordt het evenement zeer gewaardeerd door studenten, starters en professionals met een maritieme en offshore focus en is daardoor buitengewoon geschikt om uw bedrijf te profileren en uw werkgeversmerk te versterken. Carrière, Maritiem en Offshore… ...exposeer op de enige echte maritieme & offshore carrièrebeurs in Nederland met meer dan 125 topbedrijven uit de sector EXPOSANTEN: Vragen over deelname? Neem contact op met ons salesteam, Joost van Tussenbroek +31 (0)10 2092607, jvt@navingo.com of Diderik van Beusekom +31 (0)10 2092632, dvb@navingo.com. Voor vragen over het evenement zelf kunt u contact opnemen met Annemieke den Otter, Event Manager +31 (0)10 2092606 of ao@navingo.com. 20•042011 LUSTRUM EDITIE | BEURS-WTC | ROTTERDAM www.maritimeoffshorecareerevent.com Het Navingo Maritime & Offshore Career Event 2011 wordt georganiseerd door: Powered by: Supported by: Navingo BV Westerlaan 1 3016 CK Rotterdam The Netherlands t. +31 (0)10 2092600 f. +31 (0)10 4368134 e. ao@navingo.com i. www.navingo.com

De Binnenvaartkrant 59 15 februari 2011 Brug tussen Sliedrecht en Jacobs Bay DOOR JOHAN DE WITTE Na 11,5 uur vliegen verliest het toestel hoogte. De Atlantische Oceaan duikt op en breekt turquoise-wit op de Afrikaanse kust, die wegwijzert naar het 160 kilometer verderop gelegen Kaapstad. Wanneer Jacobs Bay onder de vleugel vandaan schuift, leunt Leo Boer nog even achterover in zijn stoel. Hij kijkt uit het raam en denkt aan de gestrande barge Margaret, die op 24 augustus 2009 met droogdok en duwbakken op zijn rug door explosieven werd vernield. Zodra de dag aan de lucht kwam dachten de bewoners van Jacobs Bay dat er een hotel uit zee was op gerezen. De kustbewoners hadden nog nooit zo’n stapel casco’s gezien. Het enorme gevaarte claimde de horizon. De Margaret was tijdens een storm door haar sleepboot in de steek gelaten. De barge nam met Beaufort 10 in de rug een paar ondieptes voor de kust en strandde op de kliffen die Jan van Riebeeck destijds op koers naar de Tafelbaai omzeilde. Het spektakel trok de aandacht van het nabij gelegen Saldanha, de regio en onze NOS. Wereldnieuws maakte het tot een toeristische bestemming. IJlings werden wegen aangelegd! Voor de negotie in de buurt was elke dag een topdag. De gestrande Margaret zette Jacobs Bay op de wereldkaart! Intussen was de ellende goed aan de gang; het ging om milieu, horizonvervuiling. Wie en hoe haalde de Margaret nog van de rotsen en wie betaalde dat allemaal? Na een maand heen en weer lopen, nog eens tornen bij verhoogd water – wat overigens niet weinig kostte – kreeg Wijsmuller geen millimeter beweging in de berging en droop af. Na een maandje ‘ijsberen’ op het strand, ging Leo ook naar huis. Zijn pensioen lag in het water. Echter, hij spoedde zich vele malen terug, pakte het overleg met alle partijen weer op om verzekering en verantwoordelijken te claimen. Zoals altijd wanneer het om veel geld gaat en het profijt al op de bodem ligt, gingen ook hier ‘de hakken in het Saldanhabay en Jacobsbay gezien vanuit de ruimte. (foto Google Earth) zand’. De ‘VOC-mentaliteit’ overwon. Partijen erkenden hun verantwoordelijkheid en SWB kreeg het verlies uitbetaald. Deze maand hoopt SWB van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) het groene licht te krijgen om op basis van de reeds aanwezige baggervergunningen in Sliedrecht een droogdok van 151 x 33 meter te mogen positioneren en exploiteren. Zodra deze vergunning in bezit is, start in China de bouw van een nieuw dok. Prijs en waarde “De comfortabel ingerichte, 4-sterrenvakantiewoningen genieten een ereplaats in het hart van Jacobs Bay. Het is een uitstekende plek voor rust, zee en strand op slechts 1 uur afstand van Kaapstad, de gateway voor de hele kaapprovincie. Jacobs Bay is een pittoresk, afgelegen baai halverwege Vredenburg en Saldanha Bay aan de Westkust, die bestaat uit schiereilanden, rotsachtige, zanderige baaien, stranden en adembenemende zonsondergangen”, vertelt Luna Vermeulen van Cape Global Holdings uit het Zuid-Afrikaanse Vredenburg. zij bezoekt Sliedrecht niet alleen om de toeristische mogelijkheden aan te prijzen. Ze is hier als managing director voor een groep van bedrijven uit haar regio die zich bezighouden met hospitality, property development, personnel outsourcing & security services. We spreken in het kantoor van SWB met een boeiende persoonlijkheid en gedreven ambassadeur voor Zuid-Afrika. “Onze regio is rijk aan grondstoffen en biedt grote faciliteiten voor verschillende industrieen en scheepsreparatiebedrijven. En dat is precies waarom ik hier ben. Tijdens de onderhandelingen tussen Leo Boer en de belanghebbenden van het transport hebben wij vanuit onze expertise een bijdrage en ondersteuning geleverd.” “Met Leo Boer bestaat een goede verstandhouding, in hem hebben we een allround scheepsbouwman leren kennen. Hijzelf heeft gezien dat er in Saldanha Bay veel mogelijkheden zijn. Zo hebben wij het plan opgepak, om het door explosieven van de barge Margaret verwijderde dok dat op 1600 meter afstand op de bodem ligt, boven water te brengen en de nodige herstellingen uit te voeren, zodat het dok functie krijgt en we scheepsreparatie kunnen aanbieden. Cape Global Holdings draagt aan dit project bij met trainees van scholen uit de omgeving, materiaal en alle faciliteiten die we kunnen bieden. Leo Boer hebben we gevraagd om leiding aan het project te geven.” “Ik heb er niet lang over nagedacht”, zegt Leo. “Wanneer het doorgaat, waar het overigens sterk op lijkt, halen we het gezonken dok met lucht omhoog. Een ander dokdeel heeft explosieschade maar is, evenals zes bakken, gespaard gebleven. We zetten het dok met leerlingen aan elkaar, organiseren werfequipement en de ‘Boer Shipyards (Pty) Ltd’ is geboren. Ik heb er zin in. Eerst ging het alleen maar over prijs. Nu krijgt deze aanvankelijk financiële ramp een heel andere waarde en biedt die werk voor de regio.” Ontwikkeling Op weg naar een versnelde ontwikkeling in de Saldanhabay en Jacobsbay moet er ondanks reeds gevestigde industrieën nog veel gebeuren met de haven en kust als economische pijlers. Ontwikkeling van Saldanha Port voor bulkexport vergt strategische visie, zoals een betrouwbare aanvoer van drinkwater en energie. Het Zuid-Afrikaanse ingenieurskorps realiseerde een drinkwateraanvoer vanaf de Bergrivier. Ook bouwde men opleidingsscholen voor de marine en de Zuid- Afrikaanse Militaire Academie. De groei van de regio werd bevorderd door de komst van grote bedrijven als Saldanha Steel, Duferco en Namakwa Sands, dat grootschalig mineralen uit zand filtert zoals zircon, ilmenite en rutile. Daarnaast biedt het visbedrijf Sea Harvest, waar vooral zeevruchten worden gevangen en verwerkt, werk voor een groot deel van de bevolking. De huidige ertshaven is door de bouwcombinatie Salcon aangelegd, waarin onder meer Ballast Nedam heeft deelgenomen. Deze haven is in de periode 1975-1980 ontstaan. Aan de spoorlijn vanuit het binnenland hangt een Frans label. Luna Vermeulen legt vanuit haar verantwoordelijkheid de nadruk op haven, scheepsreparatie, werkgelegenheid, economie, specifieke productie, industrie en dienstensector. Dat de fatale, onderbroken reis van de Margaret zou leiden tot een positieve ontwikkeling, is baie mooi! Luna Vermeulen en Leo Boer zijn er voor op reis. Uiteindelijk ging Darwin ook op reis! Zwarte Zwaan verhuist naar Robbenoord DOOR COR SPEK Ligplaatsschool De Zwarte Zwaan verhuist naar internaat Robbenoord aan de Waalhaven. Lag De Zwarte Zwaan eerder in de Maashaven, in 2004 moest de Stichting Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters (LOVK) voor de ligplaatsschool ook op zoek naar vervangende ruimte. Die vond men tijdelijk aan de Brede Hilledijk, nummer 99. Tijdelijk, omdat de Brede Hilledijk in een saneringsgebied ligt. Daarom zocht de LOVK al veel langer naar een andere locatie. Binnenkort verhuist de Zwarte Zwaan dan ook naar de Waalhaven, 3 kilometer verderop, en vestigt de school zich binnen een vleugel van schippersinternaat Robbenoord, Internaat Robbenoord aan de Schulpweg. (Foto LOVK) evenals het Landelijk Bureau. Ook kinderopvang Prokino vindt hier onderdak. Tot het moment van verhuizen wordt nog hard gewerkt om alles op orde te krijgen, zodat de varende kinderen en hun ouders in een frisse, moderne school terecht kunnen. LOVK-directeur Cobi Visser: “In de Waalhaven zit De Zwarte Zwaan centraal en is deze goed bereikbaar voor ouders die met hun schip in groot-Rotterdam liggen. Parkeren kan ook hier voor de deur. Grote winst van deze nieuwe plek is dat de kinderen bij de school een prachtige buitenspeelgelegenheid krijgen. Bovendien kan de LOVK profiteren van alle faciliteiten die Robbenoord te bieden heeft.” Visser blikt terug: “Op de Brede Hilledijk was het goed toeven. Toch zien wij, vooral voor wat betreft de speelgelegenheid voor de kleuters, uit naar de nieuwe situatie. Afgaande op de gegevens van het huidige schoolbezoek, verwachten wij dan ook dat veel ouders de weg naar de nieuwe locatie van De Zwarte Zwaan in de Waalhaven zullen weten te vinden.” De verhuizing moet vóór april gerealiseerd zijn en dan zal de nieuwe locatie ook feestelijk worden geopend. HERMOTORISEREN ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

De Binnenvaartkrant