Views
1 year ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 15 februari 2011 Ons nieuws laat U niet koud! Wij wensen het mts Bianca II en de bemanning een behouden vaart. “Wir wünschen MTS BIANCA II allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel” Wij verzorgden de complete afbouw van het mts Bianca II en wensen STS Transport veel succes en een behouden vaart. E-mail. info@intertank.info www.intertank.info Intertank GmbH Krausstrasse 59A D-47119 Duisburg Tel. 0049(0)203-5708730 • Fax. 0049(0)203-57087316 Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren STS Transport met het mts Bianca II en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Een behouden vaart Rensen Shipbuilding heeft in samenwerking met Oosse Maritiem het ontwerp, de bouw en de levering van het casco voor Bianca II mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Wij wensen STS Transport en hun bemanning een behouden vaart met het mts Bianca II. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Rensen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Lauwers 40, 3332 TB Zwijndrecht T : +31(0)78 - 619 10 40 F : +31(0)78 - 619 35 08 Jaap Oosse M: +31(0)6 - 53 10 47 05 E : info@oossemaritiem.nl

De Binnenvaartkrant 51 15 februari 2011 Alweer een nieuwe tanker voor rederij Intertank DOOR SARAH DE PRETER Rederij Intertank uit Duisburg gaat mee met haar tijd. De afgelopen jaren zijn alle enkelwandige tankers vervangen door dubbelwandige. Enkele weken geleden ging de nieuwe Bianca II in de vaart. Intertank heeft ruim dertig jaar ervaring met het transport van zware stookolie. De rederij heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de modernisering van haar vloot. Alle enkelwandige tankers zijn vervangen door dubbelwandige. In 2008 ging de Dresden II in de vaart, in 2009 de Stadt Essen en in 2010 de (gemoderniseerde) Dresden. De nieuwe Bianca II is eigendom van STS Transport uit Duisburg die Bianca II in de vaart voor Intertank vaart. Het is een 110 meter lange en 11,45 meter brede type C-tanker met een laadvermogen van 2979 ton. Toch geen ketel De Bianca II gaat lichte producten vervoeren. Hij zou, net als de vorige tankers, een ketel krijgen om de lading te verwarming, maar de eigenaar zag daar uiteindelijk van af. “We vonden het te duur”, zegt Harald Schievelbusch, bedrijfsleider bij Intertank en directeur van STS Transport. Het in China gebouwde casco van de Bianca II is afgebouwd bij Bodewes Binnenvaart in Millingen. Of het schip voldoet aan de wensen van de opdrachtgever kan Schievelbusch nog niet zeggen. “We zijn pas bezig aan onze tweede reis.” Afwegingen Harald Schievelbusch, sinds 1956 in de tankvaart actief, heeft in zijn carrière een twaalftal nieuwe tankers laten bouwen. De tankvaart beleeft momenteel magere tijden. Is een nieuwbouw juist in deze tijd geen riskante onderneming? Schievelbusch: “Het kost uiteraard veel geld en prognoses verwachten dat het pas in 2012 weer wat beter zal gaan in de tankvaart. Maar je moet afwegingen maken: als de markt slecht is, zijn de schepen goedkoop. Als straks de markt weer aantrekt, wordt het ook weer duurder om een nieuwe tanker te bouwen. Het is een investering in de toekomst.” Deze investering was onmogelijk geweest zonder voldoende eigen kapitaal. “Onder een eigen aandeel van 30 procent krijg je niets meer van de banken”. Ook in de toekomst, zo verzekert Schievelbusch, zal rederij Intertank blijven inzetten op moderne schepen die aansluiten bij de vraag van de markt. “Door het ongeluk met de Waldhof is de discussie losgebarsten over de veiligheid van centertanks. We zullen zien wat er nog op ons afkomt.” Wie leverden aan het mts Bianca II Rensen Shipbuilding i.s.m. Oosse Maritiem Ontwerp, bouw en levering casco Bodewes Binnenvaart B.V. Afbouw Intertank GmbH Bevrachting Otto Maurer Assekuranz Verzekering Bureau Veritas Classificatie S.U.K. Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar voortstuwing, type 3512B High Displacement met een continu vermogen van 1350 bKW (=1836 pk),bij 1600 omw/min. Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C18Acert met een dieselmotor vermogen van 448 bkW (= 608 pk), bij 1800 omw/min met een generator vermogen (oversized) van 500 ekW (= 625 kVA bij Cosphi 0,8), 60 Hz voor boegschroef bedrijf volt / herz 60hz regeling 900-1800 rpm en ladingpompbedrijf frequentie 50hz, Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C6.6 met een generator vermogen van 143 ekW (= 179 kVA bij Cosphi 0,8), 50 Hz voor 1 ladingpomp 50hz met een vervuiling van 1 / of te gebruiken voor boordnet. Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C4.4 met een generator vermogen van 51 ekW (= 64 kVA bij Cosphi 0,8), 50 Hz voor boordnet. Rubber design B.V. Flexibele opstelling motor Integron Marine (systems & Services ) MiniSem (elektrische motorbediening Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L / 5,136:1 Axces B.V. Uitlaatgassendempers Promac B.V. PROMAC-STUWA Dynamic roersysteem, - PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Schroef Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie IHC Lagersmit Schroefasafdichting Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø 1.762 mm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Leroy Somer Generatoren Verhaar Omega B.V. Boegschroef OMEGA 31120-4k met een vermogen van 393 kW/1780 rpm Verhaar Omega Air & Nitrogen Verhaar Omega zuigercompressor VO 2/10- 50CE opgebouwd op 50 liter CE ketel WindeX Engineering B.V. Airconditioning,overdrukinstallatie, klaproosters, ventilatoren ADT Fire & Security FM200 in de machinekamer en boegschroefruimte geleverd. Willems RVS Aluminium B.V. Machinekamerleidingen Anomalie Nibbinxwoud Alu. machinekamerplaten Alewijnse Marine B.V. Elektrische installatie, boordnet-, ladingnet en noodnet-installatie, Frequentieregeling, ladingpompen, verwarmingsinstallatie accommodatie en stuurhuis, PLC-systeem met touchscreen; Gasdetectie-installatie; brandmeldinstallatie, tankmanagement systeem (Hoveko). Mastervolt Omvormer/ acculader Scheepsreparatie en Constructiebedrijf H. van Gemert Stuurhuis met hefkolom Doedijns B.V. Hydrauliek stuurhuis Blommaert bvba Voormast Arizona Novio Nautic B.V. JRC radars, Piloot Alphapilot, bochtaanwijzer Alphaturn, roerstandaanwijzer Alpharudder, windmeter Alphawind, dieptemeter Alphadepth, intercomsysteem Alphacall, Camerasysteem Orlaco, GPSkompas, kaartplotsysteem Alphachart, marifoon- en telefooninstallatie, tachograaf, recaro Stuurstoel Tresco Engineering bvba AlphaChart Otto von Strünk GmbH Betimmering woning en stuurhuis J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek sanitaire en drinkwaterinstallatie Loggers rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Dijvler B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Winteb B.V. Ontluchtingen Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie en de scheepsinventaris Inval Industrial Valves Holland Afsluiters en appendages RUSH-PUMPEN FABRIK GmbH Twee ladingpompen en alg. dienstpompen All Pumps Holland B.V. Ballastpomp Hoveko B.V. Complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting TankTech B.V. Tankinhoudsmeting Lichtpuntjes op Boot Holland (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Boot Holland mag zich de eerste Nederlandse watersportbeurs van het jaar 2011 noemen. Het evenement wordt dit jaar voor de 21e keer gehouden en is een allround watersportbeurs. Van elektronica tot motoren, van toerisme tot klassenorganisaties en natuurlijk heel veel boten in alle varianten zijn te zien in het WTC Expo Leeuwarden. Boot Holland begon afgelopen vrijdag en duurt tot en met morgen (woensdag 16 februari). Ten opzichte van vorig jaar is de beurs gegroeid: van 210 naar 260 deelnemers. Pieter Fokkema, projectmanager van Boot Holland, is verheugd over dit resultaat. “De watersport heeft zwaar weer achter de rug. Maar er zijn nu duidelijk lichtpuntjes te zien.” Opvallend is het paviljoen ‘Elektrisch en Hybride Varen’. Dit onderdeel beslaat 600 m² en telt met 22 bedrijven twee keer zo veel als vorig jaar. De organisatie is in handen van de Stifting Elektrysk Farre Fryslân (SEFF), de Friese stichting ter promotie van het elektrisch varen. Nieuw is ook het Wadden-paviljoen. Hier worden zeiljachten geëxposeerd die zonder problemen kunnen droogvallen op de Wadplaten.

De Binnenvaartkrant