Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 15 februari 2011 Wir Wünschen Bout Tankschifffahrt KG mit mts Jasmar allzeit Gute Fahrt. Wir haben den kompletten Wohnungsausbau inkl. Möbel, Küchen, Sanitär- und Fliesenarbeiten sowie den kompletten Ausbau des Ruderhauses einschl. Pultanlage ausgeführt. Wir wünschen Bout Tankschifffahrt KG und der Besatzung von MTS Jasmar allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Jasmar Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Twee stuks Bornemann 2-schroefspindelpompen, type EPS500. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 500 m3/uur bij 3 bar en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. Voor extra info: info@epsbv.com DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Jasmar mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wij wensen het mts Jasmar en de bemanning een behouden vaart. Ons nieuws laat U niet koud! Wij wensen Bout Tankschifffahrt KG met het mts Jasmar BEHOUDEN VAART Voor het mts Jasmar verzorgden wij: Mitsubishi voortstuwing type S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 45 15 februari 2011 Tanker Jasmar helemaal op maat voor Neckar en Mittellandkanal DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De tanker Jasmar van Brant Bout Tankschifffahrt heeft met een lengte van 105 meter en een breedte van 10 meter een niet-alledaagse maatvoering. Het schip, gebouwd op Groningen Shipyard naar een geheel nieuw ontwerp, heeft de maximale breedte voor het Mittellandkanaal en de maximale lengte voor de Neckar. Eigenaar Brant Bout van de gelijknamige tankvaartonderneming neemt met de Jasmar – genoemd naar zijn zonen Jasper (10) en Marnix (8) – zijn tweede tanker in gebruik. De in 1962 gebouwde Eveline, van 80 bij 8,20 meter en enkelwandig, blijft in de vaart zolang enkelwandigheid blijft toegestaan. “We wilden de Eveline in eerste instantie dubbelwandig maken”, vertelt Bout. “Maar in overleg met de financiers hebben we echter besloten om nieuw te bouwen, onder meer omdat we er geen chemicaliënschip van konden maken, terwijl onze bevrachter WGL Duisburg daar wel vraag naar had. Met ons nieuwe schip zijn we flexibel inzetbaar en klaar voor de toekomst.” Bij de nieuwbouw sloot Bout een deal met zijn bevrachter, waarbij hij een contract voor vijf jaar bedong. Hij gaat varen met gasolie, benzine, biodiesel en lichte chemicaliën richting onder meer tankstations in Westfalen. Eveline En hoewel hij het eens is met het pleidooi van Günther Jaegers voor een sloopregeling van enkelwandige tankers om de tankvaartmarkt weer gezond te maken, is Bout persoonlijk toch wel blij nog enkele jaren met de Eveline te kunnen varen. “Ondanks de inmiddels acceptabele leeftijd vind ik de Eveline nog altijd een prachtig schip. Het is goed onderhouden, we hebben De Jasmar heeft met een lengte van 105 meter en een breedte van 10 meter een niet-alledaagse maatvoering. (foto’s Jan Johan ten Have) het onder meer voorzien van een nieuw stuurhuis en een nieuwe hoofdmotor. Vandaar dat ik de Eveline ook niet in de verkoop doe. De marktprijs is erg laag en dan verkoop ik bovendien een prima schip aan de concurrentie.” Met de Jasmar wil Bout naast de grote rivieren ook zijrivieren en kanalen kunnen bevaren. De optie van een tanker met standaardafmetingen 85 bij 9,50 meter wees hij meteen van de hand. Die is in zijn bedrijfsvoering onvoldoende rendabel. Aangezien Groningen Shipyard hem daarnaast alleen een tanker van 110 bij 11,45 meter kon bouwen – en die voor Bout te lang en te breed zou zijn – klommen de tekenaars van de werf voor hun klant in het tekenpotlood en kwamen ze met een geheel nieuw ontwerp. Tankvaart Bout is een geboren Groninger, zoon van tankschippersechtpaar Paul en Gretha Bout. Zijn broer Geert vaart op de tanker Nikki, die vorige maand in gebruik werd genomen. En ook voor Brant is de tankvaart heilig: “Dat is waarin ik ben opgegroeid en wat ik wil blijven doen.” Via een opmerkelijke omweg kwam hij terug op zijn geboortegrond voor de bouw van zijn nieuwe tanker. Hij nam acht jaar geleden een rederij over in het Duitse Markt Heidenfeld. In die plaats is ook het administratie- en boekhoudkantoor gevestigd van Christian Hochbein, eveneens mededirecteur van Groningen Shipyard. Bout is al geruime tijd klant bij dat kantoor en zocht voor zijn nieuwbouwplannen een Nederlandse werf. “Want een volledig Nederlands schip heeft voor mijn gevoel meerwaarde”, legt hij uit. Via Hochbein belandde Bout op de werf aan het Winschoterdiep. Over het resultaat van deze samenwerking vertelt hij: “Het casco was superstrak, evenals de planning. De Jasmar is zelfs tien dagen eerder opgeleverd dan vooraf gepland. De technische proefvaart verliep uitstekend; de IVW toonde zich tevreden.” Uitrusting De Jasmar is uitgerust met een 1280 pk sterke Mitsubishi S12R hoofdmotor, een voor de omvang van het schip opvallend lichte krachtbron. “Het achterschip is extra geveegd en de schroef heeft met 1,70 meter een iets grotere diameter dan gebruikelijk. Dit alles geeft het schip optimaal rendement”, vertelt Bout. De hulpset bestaat uit een Cummins QS15 van 450 kVA, die een Verhaar-boegschroef aandrijft, en twee John Deeres van 120 en 70 kVA. Wessels uit Haren (Ems) leverde het stuurhuis en betimmerde stuurhuis en woning. De lessenaar is voorzien van de Falcon Line van Radio Holland. Wie leverden aan het mts Jasmar Groningen Shipyard B.V. Levering compleet schip Ankerbeer B.V. Stabiliteitsberekeningen Bank für Schiffahrt (Bfs) Hannover Financiering WGL Tankschiffahrt GmbH Bevrachting V Vereinigte Schiffs-Versicherung V.a.G Verzekering S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi voortstuwing type S12R- C2MPTK 1278 Pk / 1600 omw. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor Maritiem Cluster Friesland Inbouw complete machinekamers ADS van STIGT Motorbediening, regelateur, keerkoppeling, reductiekast Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-blad schroef diameter 1700 en straalbuis Damen Marine Components 1 straalbuis type Van de Giessen Optima Ø 1.714 mm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes NRF B.V. Bunkoeler hoofdmotor Parker Denison Hydrauliekpompen De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 450 kVA t.b.v. boegschroef-, ladingpompbedrijf,motor: Cummins QSX 15C, generator: Marathon 572 PSL 4028, generatorset 127 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John Deere 6068 HFU72, generator: Marathon 431 PSL 6202, 1x generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John Deere 4045 TFU70, generator: Marathon 362 CSL 1604 Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. OMEGA boegschroef type 03100-4k met een vermogen van 282 kW/1780 tpm WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Kadlec & Brödlin GmbH komplette elektrische und elektronische Ausrüstung, Tankmeßsystem und Software, 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS, Touchscreen Monitoring System, 2x Furuno MGP RHRS2005 TFT Radaranlage, Periskal Tresco Viewer, Furuno FA150 AIS- Transponder mit Falcon-Line Blende , JRC JLR20 GPS-Kompass, Radio Zeeland Falcon 550 Kombipilot, Radio Zeeland Falcon 120 Echolot, Radio Zeeland Falcon 130 Windmessanlage, Radio Zeeland Falcon 700 Sprechanlage, 3x Funkanlage Sailor RT2048 mit Falcon- Line Blende, Computersystem, GSM Telefonanlage, Kamerasystem, 15“ + 19“ MGP Design TFT-Monitore, Travel Vision Duo Satellitenanlage, Zöllner Typhon Anlage Victron Omvormer/ acculader RUSCH-PUMPEN Fabrik GmbH Pompen Homa Pompen B.V. vuilwaterunit Wychomar Waterzuiveringsinstallatie G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Schilder en/ of conserveren v/d machinekamer, coaten ladingtanks Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis met hefkolom, betimmering woning en stuurhuis, radar- en voormast PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Dekatel Nederland B.V. Telecommunicatie Observator Instruments B.V. Ruitenwissers Groningen Isolatie Isolatie woning loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Ankers, kettingen, schroefas, roeren en roerkoningen Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Misty autokraan Cleaning Service Netherlands Slijpen classificeren Rohrbau Deijmann Dekleidingen EPS European Pump Services B.V. Twee stuks Bornemann 2- schroefspindelpompen, type EPS500. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 500 m3/uur bij 3 bar en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. Endress-Hauser Tankmeetapparatuur

De Binnenvaartkrant